زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ازمون جامع سوم پردیس رضوان به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
1- هـو الأَبْلَـقُ الفَـرْدُ الـذي سـارَ ذِكْـرُهُ يَـعِــزُّ عـلــى مَـــنْ رَامـــهُ فـيَـطُــولُ


  1. آن قلعه ابلق منحصربه‌فردی است که ذکر آن بر سر زبان‌هاست و کسی که قصد  آن را کند بر او بسیار گران و بلندمرتبه می‌آید

  2. آن اسب ابلق یگانه‌ای است که آوازه‌اش همه‌جا پیچیده‌است و کسی که قصد رام کردن آن را کند بر او دشوار و گران می‌آید

  3. او مرد سیاه‌چرده یگانه‌ای است که زبانزد همگان است اما قصد دیدار او را کردن بر دیگران گران و سنگین می‌باشد

  4. او ابلق منحصربه‌فردی است که نامش بر سر زبان‌ها افتاده‌است و کسی قصد دست یافتن بر آن را می‌کند که عزیز و بلند مقام باشد

* (1 نمره)



تایید

2- وَجِيدٍ كَجِيدِ الرّئْمِ ليسَ بفاحشٍ إذا هي نَصّتْهُ وَلا بِمُعَطَّلِ (1 نمره)



تایید

3- أري اﻟﻌﻴﺶ ﻛﻨﺰاً ﻧﺎﻗﺼﺎً ﻛـﻞ ﻟﻴﻠـــﻪ       و ﻣـﺎ ﺗَﻨﻘُﺺ اﻷﻳﺎم و اﻟﺪﻫـﺮُ ﻳﻨﻔَﺪ


  1. زندگی را گنجی می‌یابم که هر شب از آن کاسته می‌شود و هر آنچه را که روز و روزگار می‌کاهد تمام می‌شود

  2. زندگی گنجی است که هر شب درحال کم شدن است و هر چیزی که روزها و روزگار از آن بکاهد فنا می‌شود

  3. زندگانی همچون سرمایه اندک است که هر شب روزها و روزگار مقداری از آن را کم می‌کند پس روزی پایان می‌پذیرد

  4. زندگانی را چون سرمایه‌ای دیده‌ام که شبانه‌روز بخشی از آن را می‌کاهد و هرچه روزها تمام شود روزگار هم از بین می‌رود

(1 نمره)



تایید

4- عین الصحیح :

1) و من یدع مع الله الهاً آخر لا برهان له به فانما حسابه عند ربه : هر کس با الله خدای دیگر را بخواند نسبت‌به ادعایش هیچ برهانی ندارد و حسابش نزد پروردگارش موجود است

2) موعدکم یوم الزینة و ان یحشر الناس الضحی: وعده ما در روز عید (روز زینت) است و همان زمانی‌که مردم هنگام بالا آمدن خورشید (نیمروز )جمع می‌شوند

3) ثانی عطفه لیضل عن سبیل الله: درحالی‌که پهلوی خود را به نشانه‌ی تکبر می‌چرخاند تا از راه خدا گمراه کند

4) و جعلنا فی الارض رواسی ان تمیدهم: و در زمین کوه‌هایی قرار دادیم که آن‌ها را محکم نماید (1 نمره)



تایید

5- عین الخطأ: (1 نمره)



تایید

6- هذا الامر لا یقول به من یحترم عقله فانی کان مجرد الاشتراک فی الرؤیة دافعاً الی الاتحاد بالعقیدة:

1) این مسئله‌ای است که هیچ عقلی به آن احترام می‌گذارد بنابراین هر گاه در رأی و نظری مشترک باشیم در عقیده نیز متحد خواهیم بود

2) هیچ فرد عاقلی چنین امری را نمی‌پذیرد چگونه می‌شود که فقط اشتراک در دیدگاه باعث اتحاد در عقیده گردد

3) اگر فردی به عقل خود احترام بگذارد بی‌شک این امر را موجب اشتراک در رأی و انگیزه اتحاد در عقیده می‌داند

4) این امری عقلانی نیست که صرفاً هم‌رای بودن انگیزه‌ای برای وحدت و یکپارچگی عقیده هم می‌باشد (1 نمره)



تایید

7- عین الخطأ:

1) فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ: پس آنان را کشتی درو شده قرار دادیم گویی در گذشته بی‌نیاز نشده‌اند.

2) وَ كَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَها: و چه بسیار قریه‌ها که ستمگر بودند و من به آن‌ها مهلت دادم

3) إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَٰذَا : شما بر این مطلب هیچ دلیلی ندارید.

4) إِنْ كُنَّا عَنْ عِبادَتِكُمْ لَغافِلِينَ: قطعا از عبادت شما غافل بودیم. (1 نمره)



تایید

8- انفتحت مصاریع الابواب فبانت الوجوه الکالحة و العیون المعروکة: (1 نمره)



تایید

9- ما در جمله «إن ما فعلت جمیل» چیست؟ (1 نمره)



تایید

10 - ما هو الصّحیح فی جمع کلمتی «مُصلٍّ – مُصطَفَی»؟ (1 نمره)



تایید

11 - کدام گزینه در نسبت کلمات مقابل، به ترتیب درست است؟ : «قَریة – ناصِرَة – أخ – دَیر – دَم» (1 نمره)



تایید

12 - عیّن الصّحیح عن تصغیر : «آمِر – قاتِل» : (1 نمره)



تایید

13 - قال رسول الله (ص) : «صلوة الجماعه أفضل من صلوة الفرد ..................». (1 نمره)



تایید

14- عیّن الخطأ فی إسم التّفضیل : (1 نمره)



تایید

15 - «شتّان» چیست؟ (1 نمره)



تایید

16 - عیّن الجواب الّذی جمیع کلماته من الأسماء المنصرفه : (1 نمره)



تایید

17 - أي العبارات التالية يشتمل «مَن» المعرفة؟ (1 نمره)



تایید

18 - فعل امر از «رضی» در مفرد مذکر مخاطب از باب «إفعال» چیست؟ (1 نمره)



تایید

19 - چهار کلمۀ «العیش – نوم – المنیة – یقظة»، در عبارت «فالعیش نوم و المنیة یقظة» به تریتب چیست؟ (1 نمره)



تایید

20 - في أي الأجوبة لايوجد ضمير الشأن؟ (1 نمره)



تایید

21-کلمه «تتبیر» در آیه « لیتبروا ما علوا تتبیرا» به کدام معناست؟ (1 نمره)



تایید

22) کدام آیه از دیدگاه سیوطی مجمل است؟ (1 نمره)



تایید

23-دلیل فخر رازی در رد عاطفه بودن واو در آیه «والراسخون فی العلم » کدام است؟ (1 نمره)



تایید

24-در آیات زیر علت تقدیم و تاخیر به ترتیب عبارتند از:

«واعلموا انما غنمتم من شی فان لله خمسه و للرسول»/ «واجعلنا ابن مریم و امه آیه»

  (1 نمره)



تایید

25- تشبیه در آیات زیر به ترتیب کدام نوع است؟ «فبشرهم بعذاب الیم/ ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره او اشد قسوه» (1 نمره)



تایید

26-کدام یک به ترتیب «استعاره امر حسی برای امر عقلی با جامع عقلی» و « استعاره امر حسی برای امر حسی با جامع حسی است؟ (1 نمره)



تایید

27- در صورت صحیح بودن هر دو روایت سبب نزول و نداشتن مرجح و میسر نبودن امکان جمع، حکم سبب نزول چیست؟ (1 نمره)



تایید

28-کدام گزینه انواع منطوق را بیان می کند؟ (1 نمره)



تایید

29-حکمت تقدیم اموال در ایه شریفه ـ انما اموالکم و اولادکم فتنه» چیست؟ (1 نمره)



تایید

30-بین آیات «یسئلونک عن الشهر الحرام قتال فیه» و «فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم» چه رابطه ای وجود دارد؟ (1 نمره)



تایید

31-سبب تناسب در آیات « لن یستنکف المسیح ان یکون عبدا لله و لاالملائکه المقربون»/  ولاتخزنی یوم یبعثون یوم لا ینفع مال و لا بنون» به ترتیب چیست؟ (1 نمره)



تایید

32- نوع مفهوم در آیه شریفه «ایاک نعبد» کدام است؟ (1 نمره)



تایید

33-حقیقت تاویل به ترتیب از نظر متاخران و علامه طباطبایی کدام است؟ (1 نمره)



تایید

34-با توجه به دو آیه شریفه «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» و «لاکفرن عنکم سیئاتکم»؛ تبیین آیه دوم نسبت به کدام واژه آیه اول است؟ (1 نمره)



تایید

35-ناسخ آیه «ولله المشرق و المغرب...» را کدام آیه دانسته اند؟ (1 نمره)



تایید

36-رابطه آیه «فانکحوا ما طاب لکم من النساء» با آیه «حرمت علکم امهاتکم» کدام است؟ (1 نمره)



تایید

37-در آیات «خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا»/ سرابیل تقیکم الحر» به ترتیب چه نوع ایجازی به کار رفته است؟ (1 نمره)



تایید

38-معنای مجازی استفهام در آیه شریفه «مالی لا اری الهدهد» و امر در آیه شریفه «اعملوا ماشئتم» به ترتیب کدام است؟ (1 نمره)



تایید

39-صیغه عام در آیات شریفه زیر به ترتیب کدام است؟

«و ان احد من المشرکین استجارک »  /  «و ان من شی الا عندنا خزائنه» (1 نمره)



تایید

40-کدام آیه مصداق « تسمیه الشی باسم الصارف عنه » است؟ (1 نمره)



تایید

41- کدام گزینه در مورد آیه « يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنهُمْ سِرَاعًا ذَلكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ» (ق/۴۴) صحیح نیست؟ الف) كلمه« تشقّق» در اصل« تتشقق» و به معناى شكافته شدن است‏. ب) «حشر» یعنی جمع کردن کسانی كه از هر سو رانده شوند. ج) آیه همان معنایی را افاده می کند که در آیه « يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ» مطرح شده است. د) واژه «‌سِراع» نقش «حال» دارد و به معنای «مُسرع» است. (1 نمره)



تایید

42-بر اساس تفسیر «المیزان»، مراد از «فَامْتَحِنُوهُنَّ» در آیه « إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ» (ممتحنة/۱۰) به چه معناست؟ (1 نمره)



تایید

43- کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) «رِزْقاً لِلْعِبادِ وَ أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ الْخُرُوجُ »(ق/۱۱) « الرّزق» ما يمد به البقاء»

ب) « وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً » (ق/۹):« الماء المبارك: « المطر»

ج) «كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ مَنَّاعٍ لِلْخَيْر» (ق/۲۵): «عنید»: « المتجاوز عن الحد»

د) «وَ قالَ قَرِينُهُ هذا ما لَدَيَّ عَتِيدٌ» (ق/۲۳): المراد بهذا القرين :«الملك الموكل» (1 نمره)



تایید

۴۴. در تفسیر «المیزان»، به کدام گزینه ذیل آیه « إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِين‏» (واقعه/۴۵) اشاره نشده است؟

الف) «مترف بودن» یعنی دل بستگى به نعم دنيوى، چه نعمتهايى كه دارد و چه مواردی كه در طلبش است.

ب) « اتراف» یعنی « نعمت، صاحب نعمت را دچار مستى و طغيان كند»

ج) ممکن است افرادى با داشتن مختصر نعمتى دستخوش اتراف شوند

د) «مترف بودن» موجب شد آنان براى راحتى بدنهايشان، واجبات را ترک كنند . (1 نمره)



تایید

۴۵ . بر اساس تفسیر «المیزان»، « حُور العین» در آیه «وَ حُورٌ عِينٌ كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ» (واقعه/۲۳) به چه معناست؟

الف) كلمه« حور» به معناى زنى است كه سفيدى چشمش بسيار سفيد، و سياهى آن نيز بسيار سياه باشد.

ب)كلمه« حور» به معناى زنى است داراى صورت سفيد و درخشان .

ج) «حور العين» غير زنان دنيايند، كه آنان نيز داخل بهشت مى‏شوند.

د)گزینه الف و ج (1 نمره)



تایید

۴۶. کدام گزینه صحیح نیست؟

الف)« فَلا تَنْتَصِران‏» در آیه «يُرْسَلُ عَلَيْكُما... فَلا تَنْتَصِران‏» (الرحمن/۳۵) یعنی : « نمى‏توانيد بلا را از يكديگر برطرف کنید»

ب) «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ» در آیه «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان‏» (الرحمن/۷۴) یعنی « هيچ كس پيش از شوهرانشان آنان را لمس نکرده است »

ج)«عبقرى» در آیه « مُتَّكِئينَ عَلىَ‏ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِىّ‏ حِسَان‏» (الرحمن/۷۶) یعنی «جامه‏هاى نازك و بالشهاى مخملى»

د) «أنام» در آیه «وَ الْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَام‏» (الرحمن/۱۰) یعنی «مردم» (1 نمره)



تایید

۴۷. آیه مبارکه« سَأُرْهِقُهُ صَعُودا» (مدثر/۱۷) اشاره به کدام مورد دارد؟ (1 نمره)



تایید

۴۸. واژه «المُقوین» در آیه مبارکه « نَحْنُ جَعَلْناها تَذْكِرَةً وَ مَتاعاً لِلْمُقْوين‏» (واقعه/۷۲) اشاره به کدام معناست؟ (1 نمره)



تایید

۴۹. مراد از «ذکر الله» در آیه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ‏ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ » (منافقون/۹) چیست؟ (1 نمره)



تایید

۵۰. مراد از اذیتِ بنی اسرائیل نسبت به حضرت موسی(ع) در آیه «وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني‏...‏» (صف/۵) چیست؟

الف) بنى اسرائيل اين تهمت را به موسى زدند، كه وى آنچه مردان دارند ندارد.

ب) موسى و هارون(ع) به كوهى رفتند، هارون از دنيا رفت، یهود گفتند تو هارون را كشته‏اى‏.

ج) نسبت سحر، جنون و دروغ به آن حضرت دادند.

د) قارون زنی را اجير كرد كه موسى(ع) را در حضور مردم متهم كند با او ارتباط داشته است (1 نمره)



تایید

۵۱.معنای کلمات «مؤمن»، «مُهَیمِن»، «جبّار» و «متکبّر» در آیه مبارکه « هُوَ اللَّهُ الَّذِى لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبرِّ» (حشر/۲۳) چیست؟

الف) امنیت دهنده، مسلط شونده، دارای اراده نافذ، دارای مقام کبریایی

ب) ایمنی بخش، برتری دهنده، قدرت دهنده، بزرگی دهنده

ج) دارای ایمان،‌ دارای سلطه، دارای اراده، دارای تکبر

د) با ایمان، دارای هیمنت، با جبروت، دارای کبر (1 نمره)



تایید

۵۲. معنای لغوی کدام یک از واژه های زیر صحیح نیست؟ (1 نمره)



تایید

۵۳.آیه مبارکه « كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَة» (منافقون/۴) ناظر به کدام پاسخ است؟ (1 نمره)



تایید

۵۴. مراد از «آیات» در آیه مبارکه «وَ مَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالاْيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بهِا الْأَوَّلُونَ» (اسراء/۵۹) چیست؟ (1 نمره)



تایید

۵۵. کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) در جمله« وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»(حدید/۵) كلمه« امور»، جمع محلّى به «الف و لام»‌است و افاده عموميت مى‏كند.

ب) فاعلِ «أخذ» در آیه «وَ قَدْ أَخَذَ مِيثاقَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين‏» (حدید/۸) می تواند خداوند یا پیامبر (ص) باشد.

ج) واژه «سماء» در آیه «یعْلَمُ.... وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماء وَ ما يَعْرُجُ فِيها »(حدید/۴) شامل «آسمان معنوی» نمی شود.

د) محتمل است خطابِ آیه « قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورا» (حدید/۱۳) طعنه‏آميز و استهزايى باشد.‏ (1 نمره)



تایید

۵۶.به نظر علامه طباطبایی، مراد از «خلقت آسمانها و زمین در شش روز» در آیه « هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّام‏»(حدید/۴) چیست؟

الف) یعنی« آفريدگانِ خود را پايدارى و مدارايى در كارها بياموخت.»

ب) خلقت آسمانها در دو روز، خلقت زمين در دو روز و دو روزِ باقيمانده به تقدير ارزاق اختصاص یافت.

ج) آغاز آفرينش، يكشنبه و پايان آن آدينه بود. روز آدينه همه موجودات جمع شدند، از اين رو «جمعه» نام گرفت.

د) آفريدگان به ترتيبى پديد آمدند كه به طور كاملتر و بهتر بر علم، تدبير، اختيار و مشيّت آفريدگار دلالت كنند. (1 نمره)



تایید

۵۷.بر اساس تفسیر المیزان، نزول آیه «إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطان‏ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا» (مجادله/۱۰) ناظر به کدام جریان است؟ (1 نمره)



تایید

۵۸. بر اساس تفسیر المیزان، کدام گزینه در مورد آیه «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ» (قمر/۵۰) نادرست است؟

الف) المراد بكون الأمر واحدة أنه لا يحتاج في تحققه إلى تعدد و تكرار

ب) تشبيه الأمر من حيث تحقق متعلقه بلمح بالبصر لإفادة أن زمان تأثيره قصير كزمان تحقق اللمح بالبصر

ج) أمره تعالى و هو إيجاده و إرادة وجوده لا يحتاج في تحققه إلى زمان و لا مكان و لا حركة

د) الآية تعطي حقيقة عامة في خلق الأشياء و أن وجودها «من حيث إنه فعل الله سبحانه» كلمح بالبصر (1 نمره)



تایید

۵۹. علامه طباطبایی در تبیین معنای عبادت حقیقی در آیه « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات/۵۶) به کدام یک از آیات ذیل استناد کرده اند؟ (1 نمره)



تایید

۶۰.کدام گزینه به نظر علامه طباطبایی صحیح نیست؟‌

الف) در آیه «هذَا نَذِيرٌ مِّنَ النُّذُرِ الْأُولى»‏ (نجم/۵۶)كلمه «نذير» هم مى‏تواند به معناى «انذار» باشد و هم به معناى «انذار كنند».

ب) «ظن» در آیه «إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ‏» (نجم/۲۳) به معنای «توهم» است.

ج) «ذلک» در آیه « ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» (نجم/۳۰) به «امر دنیا» بر می گردد.

د) در آیه «وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‏»(نجم/۴۰) « ظرف مشاهده»، « عالم برزخ» است. (1 نمره)



تایید

61.(المقاصد الحسنه فی بیان کثیر من الاحادیث المشتهره)در شمار کدام نوع قرار می گیرد؟( (1 نمره)



تایید

62-ابن خلدون علت گسترش اسراییلیات را چه می داند؟(99)

1)وجود اجمال در آیات قران و اشتیاق مردم بردانستن جزیئات

2)بی سوادی قوم عرب و غلبه فرهنگ بادیه نشینی

3)میدان دادن معاویه به کعب الاحبار و تمیم داری

4)حمایت خلیفه دوم وسوم از گسترش دهندگان اسرایئلیات (1 نمره)



تایید

63-روایت ابواب......غالباً مزین به آیات قرآن است و از آن استنباط فقهی می‌شود اما روایات......فاقد عناوین ابواب بوده و شارح کتاب ،به عنوان گذاری آنها مبادرت ورزید (1 نمره)



تایید

64-به عقیده برخی از علمای معاصر اهل سنت مانند محمود ابوریه و سید محمد رشید رضا چه ارتباطی بین احادیث نهی از کتابت و احادیث اذن به کتابت وجود دارد  (1 نمره)



تایید

65-  نظر ابن حجر عسقلانی در خصوص دلیل نهی از نگارش حدیث در قرن اول هجری کدام است

(1 نمره)



تایید

66-صحیفه صحیحه بر کدام کتاب است و احادیث آن در چه کتاب هایی وارد شده است (1 نمره)



تایید

 67-. ویژگی های «حصر احادیث الاحکام»، « زیاد المعلومات فی فن الحدیث» و «التفقه فی الدین» و «قله التعلیقات» به ترتیب مرتبط با چه کتابهایی است 

(1 نمره)



تایید

68-اختصاصات سنن اربعه حدیثی اهل سنت یعنی سنن ابن ماجه سنن ابی داوود سنن ترمذی و سنن النسائی به ترتیب چیست (1 نمره)



تایید

69- دو تن از جامع نگاران حدیثی اهل سنت که در آثار خود از آوردن روایت سنن ابن ماجه خودداری کردن کدامند

(1 نمره)



تایید

70- اصول ثانویه رجالی در شیعه عبارتند از

(1 نمره)



تایید

71-در روایات عالی السند، « نقل از شیخ یکی از مولفان با کوتاه ترین طریق» و «نقل از شیخ شیخ یکی از مصنفان از طریقی غیر از طریق صاحب کتاب » به ترتیب چه نامیده می‌شود (1 نمره)



تایید

72- از نظر صبحی صالح «حدیثی که آن را یک نفر از صحابه نقل کند اما افراد متعددی از تابعین به نقل آن بپردازند» به چه حدیثی اطلاق می شود

(1 نمره)



تایید

73-منظور از حدیث مختلف و معترف چیست

الف)حدیث که یکی از رجال آن بین راوی ثقه و ثقه مشترک باشد

 ب)حدیث کلمه های از متن آن با کتابی واحد اما به دو شکل خوانده شود

ج)حدیثی که اسم راوی در سلسله سند آن به دو گونه خوانده شود ولی در کتابت یکسان نوشته شود

د) خبری که جماعتی آن نقل کرد و مخالف خبر دیگر باشد که یک تن آن را نقد کرده است (1 نمره)



تایید

74-منظور از ما در عبارت تصحیح ما یصح عن هولاء چیست (1 نمره)



تایید

75- در تمایز بین روایت و شهادت کدام مورد صحیح می باشد

الف) عمل به روایت راوی نشان از تعدیل او صحت روایت است و در شهادت حکم بر اساس فرد عادل تعیین می گردد

ب) بعضی هم در روایت و هم در شهادت بلوغ را شرط دانسته اند

ج) شهادت به دروغ در تمامی موارد موجب رد شهادات دیگر می شود همینطور در روایت

د) همانطور که در روایت تعداد راوی شرط است در شهادت نیز تعدد شاهد مورد نظر است (1 نمره)



تایید

76-تعریف زیر در مورد کدام یک از طرق تحمل حدیث می باشد

(هو اکتفاء الشیخ باخبار تلمیذه بانّ هذا الکتاب او هذا الحدیث من مرویاته او سماعه من فلان من غیر ان یصّرح باجازته له فی ادائه) (1 نمره)



تایید

77-اصحاب اجماع در علم الحدیث چه کسانی هستند

الف) در باره مسئله ای از احکام فقهی به اتفاق نظر و رای رسیدند

ب) صاحبان رای معتبر بودند و فقط صحت رای آن ها در عصر آن ها مورد اتفاق باشد

ج) همگی آن ها متفق مورد تایید ائمه قرار گرفتند و ائمه بدان تصریح کردند

د) نسبت به روایات چند تن از مشایخ امامیه ادعای اجماع بر صحت آن ها شده است (1 نمره)



تایید

78-کدام یک از کتاب های زیر به الابواب معروف است (1 نمره)



تایید

79-کتاب های زیر به ترتیب از کیست « نخبة الفکر» ، « فتح المغیث» ، «الکفایة فی علم الروایة» ، « التقریب و التسیر » (1 نمره)



تایید

80-حدیث متروک چگونه حدیثی است ؟

۱)تنها یک تن آن را نقل کرده باشد و متن آن مخالف مشهور است 

۲)حدیثی است که مخالف دلیل قطعی بوده و غیر قابل تأویل باشد 

۳)حدیثی است که شامل الفاظ سخت و مشکل و غیر قابل فهم باشد

۴) حدیثی است که در سلسله سند کسی که متهم به کذب بوده موجود باشد به علاوه حدیث هم مخالف قواعد حدیثی باشد

  (1 نمره)



تایید

نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید