زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان پایانی نوبت دوم فارسی(1)/ دبیرستان شهید محمّد منتظری به صورت دیجی فرم

با نام و یاد خدا آزمون را آغاز کنید. پاسخ سؤالات را زیر هر پرسش تایپ کنید. اگر پرسشی دارای چند بخش تفکیک‌شده است، پاسخ‌ها را به صورت تفکیک‌شده زیر آن پرسش تایپ کنید؛ به این معنا که پاسخ‌ها را در قسمت مربوطه به گونه‌ای تایپ کنید که مشخّص باشد هر پاسخ مربوط به کدام بخش از پرسش است. در طول آزمون به هیچ وجه از دکمه‌های پایین تلفن همراه استفاده نکنید و عمدا یا سهوا از سامانه‌ی آزمون خارج نشوید؛ زیرا ممکن است صفحه‌ی آزمون بسته شود و امکان بازگشت برای شما وجود نداشته‌باشد. با پاسخ به هر پرسش امکان بازگشت وجود ندارد. در طول آزمون همواره به زمان باقی‌مانده توجّه داشته‌باشید و پیش از اتمام زمان آزمون، امتحان را تمام کنید و پاسخ‌های خود را ثبت کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

عبارات زیر را بخوانید و برای هر یک بیت، شعر یا آیه‌ای بنویسید که با آن عبارت تناسب معنایی داشته باشد.
الف- خدا در همه جا هست؛ در هر جا که به تصوّر درآید و نایافتنی است.
ب- اگر جان ما ارزشی داشته‌باشد، برای این است که سخت‌تر از برخی جان‌های دیگر سوخته‌است.
ج- چه می‌شد اگر می‌توانستم به چشمانم بینشی تازه ببخشم.
(1.5 نمره)



تایید

به سؤالات زیر پاسخ‌های کوتاه بدهید.
الف- بیت «تا زبر خاکی ای درخت تنومند/ مگسل از این آب و خاک ریشه‌ی پیوند» به ما چه توصیه‌ای می‌کند؟
ب- عبارت «و مریم هر شب روی شن‌ها به انتظار مهدی می‌نشیند» به کدام دیدگاه درباره‌ی موعود اشاره دارد؟
ج- طبق مصراع «در دژ ببستند و غمگین شدند» دلیل دردمندی و غمگین بودن ساکنان دژ چه بود؟
(1.5 نمره)



تایید

جایگاه قرارگیری کدام نشانه‌ی ندا (قبل یا بعد از منادا) با بقیه متفاوت است؟ (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر مناداها را پیدا کنید و بنویسید.
ای یاد تو مونس روانم/ جز یاد تو نیست بر زبانم
ای کارگشای هرچه هستند/ نام تو کلید هرچه بستند
(0.5 نمره)



تایید

معنای روان عبارت زیر را بنویسید.
«خونت با خون‌بهایت حقیقت در یک تراز ایستاد و عزمت ضامن دوام جهان شد و خون تو امضای راستی است. چندان تناوری و بلند که به هنگام تماشا کلاه از سر کودک عقل می‌افتد.»
(1 نمره)



تایید

معنای روان سه بیت زیر را بنویسید.
از قیاسش خنده آمد خلق را/ کاو چو خود پنداشت صاحب‌دلق را
کار پاکان را قیاس از خود مگیر/ گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر
جمله عالم زین سبب گمراه شد/ کم کسی ز ابدال حق آگاه شد
(1 نمره)



تایید

به سؤالات زیر پاسخ‌های کوتاه بدهید.
الف- سمفونی پنجم جنوب سروده‌ی کیست؟
ب- منظور از «خرق عادت» در حماسه چیست؟
ج- «رمان» زیرمجموعه‌ی کدام گونه است؟
د- گونه‌ی «ادبیّات انقلاب اسلامی» از نظر زمانی کدام سروده‌ها و نوشته‌ها را در بر می‌گیرد؟
(1 نمره)



تایید

در هر یک از موارد زیر، یا توجّه به بخش‌های مشخّص‌شده کدام آرایه‌ی ادبی دیده می‌شود؟
الف- الهی در دل‌ها ما جز «تخم محبّت» مکار
ب- آن چنان او را می‌کوفت که «پولاد کوبند آهنگران»
ج- روستایی که با «صدر»ش، با سینه‌اش از شرافت خاک و کرامت انسان بودن دفاع کرد
د- لیک چنان خیره و خاموش ماند/ کز همه «شیرین‌سخنی» گوش ماند

(1 نمره)



تایید

با توجّه به عبارت «خورجینکی بود که در آن کتاب می‌نهادم، بفروختم و از بهای آن درمکی چند، سیاه، در کاغذی کردم که به گرمابه‌بان دهم، تا باشد که ما را دمکی زیادت‌تر در گرمابه بگذارد که شوخ از خود باز کنیم.» به سؤالات زیر پاسخ بدهید.
الف- آیا در این عبارات حذف فعل مشاهده می‌شود؟ اگر وجود دارد نوع قرینه‌ی آن را بنویسید.
ب- یک جمله‌ی مرکّب پیدا کنید و پایه و پیرو آن را مشخّص کرده و بنویسید.
ج- یک ترکیب وصفی پیدا کنید و بنویسید.
د- گونه‌ی بیان جملات به شیوه‌ی بلاغی است یا عادی؟ چرا؟
(2 نمره)



تایید

به سؤالات زیر پاسخ‌های کوتاه بدهید.
الف- مصراع «نگاه دار سر رشته تا نگه دارد» به ما چه توصیه‌ای می‌کند؟
ب- مصراع «تو دانی و تو دانی آنچه خواهی» به کدام صفت خداوند اشاره دارد؟
ج- عبارت «بدان کوش که به هر محالی از حال و نهاد خویش بنگردی» به ما چه توصیه‌ای می‌کند؟
(1.5 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه‌های مشخّص‌شده در جملات زیر را بنویسید.
الف- ما هم او را جناب سرتیپ می‌گفتیم (نقش دستوری ضمیر او)
ب- کنون رود خلق است، دریای جوشان (نقش دستوری واژه‌ی رود)
ج- حیوان سم ندارد (نقش دستوری واژه‌ی سم)
د- بگذار گرد و خاک قدم‌هایت را برگیریم (نقش دستوری ضمیر ت)
ه- قصه‌ی یوسف، نیکوترین قصه‌هاست (نقش دستوری ترکیب نیکوترین قصه‌ها)
و- بخندید بسیار گردآفرید (نقش دستوری واژه‌ی بسیار)
(1.5 نمره)



تایید

معنای روان بیت زیر را بنویسید.
«کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید/ قضا همی بردش تا به سوی دانه و دام»
(1 نمره)



تایید

معنی واژه‌های زیر را بنویسید.
الف- عمله:
ب- مُکاری:
ج- حماسه:
د- منکَر:
ه- دستار:
و- خانقاه:
(1.5 نمره)



تایید

در هر کدام از ابیات زیر، یکی از آرایه‌های «ایهام - کنایه - حسن تعلیل - اغراق - استعاره» را پیدا کنید و راجع به آن توضیح بدهید (هر بیت فقط یکی از این آرایه‌ها را دارد و یک آرایه هم اضافی است).
الف- زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت/ ناچار کاروان شما نیز بگذرد
ب- به رستم بر آنگه ببارید تیر/ تهمتن بدو گفت: بر خیره خیر
ج- ریش برمی‌کند و می‌گفت ای دریغ/ کآفتاب نعمتم شد زیر میغ
د- چو شبنم بیفتاد مسکین و خرد/ به مهر آسمانش به عیوق (نام یک ستاره) برد
(2 نمره)



تایید

معنای روان دو بیت زیر را بنویسید.
مپندار این شعله افسرده گردد/ که بعد از من افروزد از مدفن من
نه تسلیم و سازش، نه تکریم و خواهش/ بتازد به نیرنگ تو توسن من
(1 نمره)



تایید

از میان واژه‌ها و ترکیبات زیر، غلط‌های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن‌ها را بنویسید.
«صندروس - فروغ رو - عنان سمند - حذیذ - طالع مسعود - ناتاناعیل - توس پهلوان - زهرای مرضیّه - طاس و تشت - ایران و توران - نخل و عنب - درع سواران - حوا و آرزو - وقار و طمأنینه»
(1.5 نمره)



تایید