زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی2 فصل ادبیات تعلیمی به صورت دیجی فرم

میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و فرزند عزیزشان امام صادق علیه السلام را به شما عزیزان تبریک می گویم.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

1. معنی هر یک از واژه های مشخص شده را بنویسید.

الف)زاغی از آنجا که فراغی گزید                 رخت خود از باغ به راغی کشید

ب) هم خطواتش متقارب به هم

ج) نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست                 چو چنگش رگ و استخوان ماند و پوست (3 نمره)



تایید

2. غلط های املایی را در عبارت های زیر بیابید و اصلاح کنید.

الف. فروماند در لطف و سنع خدا

ب. بانگ و حزاحز و غریو خاست. (0.5 نمره)



تایید

3. با توجه به معنای واژه، املای صحیح داخل پرانتز را انتخاب کنید.

الف. مُهر (طوقیع – توقیع)                                                              ب. ناخوشی( کراهیّتی-کراهیتی)       

ج. گردن بند (مخنقه- مخنغه)                                                          د. خواسته کم (حتام- حطام) (1 نمره)



تایید

4.مترادف واژه های زیر را بنویسید.

وِزر=                                      غرامت زده= (0.5 نمره)



تایید

5. شعر ستایش از جناب وحشی بافقی در چه قالب شعری سروده شده است؟ (0.5 نمره)



تایید

6.واژه های مخفف شده را بیابید.الف. وگر توفیق او یک سو نهد پای                نه از تدبیر کار آید نه از رای

ب. زاغ چو دید آن ره و رفتار را (1 نمره)



تایید

7. معنا و مفرد کلمات زیر را بنویسید.

حرکات:                                خطوات:                               (1 نمره)



تایید

8.نام صاحب هر یک از آثار زیر را بنویسید.

تحفه الاحرار:                                                   تاریخ بیهقی: (0.5 نمره)



تایید

9. در جمله « به کران آب فرود آمدند و خیمه ها و شراع ها زده بودند» مجاز را بیابید؟ (0.5 نمره)



تایید

10. در عبارات زیر با توجه به بخش های مشخص شده کدام آرایه ی ادبی دیده می شود؟

الف. اگر لطفش قرین حال گردد               همه ادبار ها اقبال گردد (                  )

ب. بگیر ای جوان دست درویش پیر          نه خود را بیفکن که دستم بگیر(               )

ج.با زمانی دیگر انداز ای که پندم می دهی            کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست(                      )

د.نادره کبکی به جمال تمام                شاهد آن روضة فیروزه فام (                  ) (2 نمره)



تایید

11. الف. مفهوم کنایه « امیر از آن جهان آمده» را بنویسید.

ب. در عبارت«بگیر ای جوان دست درویش پیر» تضاد را بیابید. (1 نمره)



تایید

12. معنی هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید.

الف.عاقبت از خامی خود سوخته      رهروی کبک نیاموخته

 

ب.و نبشته آمد و به توقیع مؤکّد گشت و مبشران برفتند.

 

ج. امیر را تب گرفت؛ تب سوزان و سرسامی افتاد چنان که بار نتوانست داد.

 

د.شغال نگون بخت را شیر خورد      بماند آنچه روباه از آن سیر خورد (4 نمره)



تایید

13. ابیات و عبارات زیر چه مفهومی دارند.

الف.کرم ورزد آن سر که مغزی در اوست           که دون همتانند بی مغز و پوست

 

ب.چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر           چه باشی چو روبه به وامانده، سیر؟

 

ج. بلند آن سر که او خواهد بلندش         نژند آن دل که او خواهد نژندش

 

د. بر قدم او قدمی می کشید                 وز قلم او رقمی می کشید (2 نمره)



تایید

14. «شد» در بیت « یقین مرد را دیده، بیننده کرد         شد و تکیه بر آفریننده کرد» به چه معناست؟ (0.5 نمره)



تایید

15. گوینده ی عبارت زیر از کدام فضیلت اخلاقی برخوردار است؟

« آنچه دارم از حطام دنیا حلال است و کفایت است و هیچ زیادت حاجتمند نیست.» (1 نمره)



تایید

16. منظور از عبارت « در عهده ی این نشوم» چیست؟ (1 نمره)



تایید