زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم نوبت دوم اردیبهشت 1400 به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیز لطفا با دقت سوال ها را بخوانید،سپس پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

الف)داده تنش بر تن ساحل یله. 

ب)هیچ گودالی چنین رفیع ندیده بودم.

ج)زمانه مرا پتگ ترگ تو کرد.

د)از چهره ی تکیده اش سیه روزی می بارید.

ه)جولقی ای سر برهنه می گذشت.

و)مرد بقال از ندامت آه کرد. (1.5 نمره)



تایید

۲_در گروه واژگان زیر سه غلط املایی وجود دارد،آن ها را پیدا کرده و شکل درستشان را بنویسید.

 

باد صبا _ اندوه و ترب _  مهنت و شادی _ حریف مغلوب _ بدر و هنین _ عنان و سنان _ حاذق و ماهر . (1.5 نمره)



تایید

۳_نهاد و گزاره مصراع مقابل را مشخص کنید.

تجلّی هستی است جان کندن من‌.

  (0.5 نمره)



تایید

۴_ واژه ی 《را》 در بیت زیر چه کاربردی دارد توضیح دهید.

هدیه ها می داد هر دروریش را  / تا بیابد نطق مرغ خویش را. (0.5 نمره)



تایید

۵_نقش دستوری ضمیرهای پیوسته را در جمله های زیر مشخص کنید.

الف )دیگر طاقت دیدنم نماند.

ب)که جان یابدت زان خورش پرورش‌

  (1 نمره)



تایید

۶_از میان ترکیب های زیر کدام وصفی و کدام اضافی است؟

ستاره ی غروب =

برترین حماسه = (0.5 نمره)



تایید

۷_در جمله ی زیر نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید. 

 

ناتانائیل ، من به تو شور و شوقی خواهم آموخت. (1 نمره)



تایید

۸_در کدام گزینه متمم با دو حرف اضافه به کار رفته است؟ (0.5 نمره)



تایید

۹_در جمله ی زیر کدام قسمت حذف شده است؟نوع حذف را ینویسید. 

همنشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد. (0.5 نمره)



تایید

۱۰_کدام جمله ساده و کدام یک مرکب است ؟

الف)این ها دریادلان صف شکنی هستند که دل شیطان را از رعب و وحشت می لرزانند. (                 ) 

 

ب) تاریخ مشیّت باری تعالی است. (             )  (0.5 نمره)



تایید

۱۱_مفهوم کنایه های زیر را بنویسید.

 

الف)مرد میدان بودن =

ب)سپهبد عنان اژدها را سپرد= (1 نمره)



تایید

۱۲_ دربیت زیر واژه ی خاک مجاز از چیست ؟

به خون گر کشی خاک من دشمن من / بجوشد گل اندر گل از گلشن من‌  (0.5 نمره)



تایید

۱۳_هسته و وابسته ی گروه اسمی 《 سرور آزادگان 》را بنویسید.

هسته =

وابسته = (0.5 نمره)



تایید

۱۴_معادل معنایی و هم آوای  واژه ی قضا را بنویسید. 

معادل معنایی=

هم آوا= (0.5 نمره)



تایید

۱۵_عبارت زیر را از نظر آرایه های ادبی بررسی کنید‌ . (دو آرایه ) 

آسمان را دیده ام ، که در انتظار سپیده دم می لرزید، ستاره ها یک به یک رنگ می باختند، چمنزارها غرق در نور و شبنم بودند.  (0.5 نمره)



تایید

۱۶_ در عبارت زیر واژه های مشخص شده استعاره از چیست؟

ای مسافر دیرین بر روی خار و درد ای چون ستاره فروزان.  (0.5 نمره)



تایید

۱۷_سجع را در عبارت زیر بیابید. 

یعقوب خود او را به صبر آموزگار بود و زلیخا در عشق او بی قرار بود.  (0.5 نمره)



تایید

۱۸_در عبارت طیر ازکان تشبیه را مشخص کنید. 

چون به بصره رسیدیم از برهنگی و عاجزی به دیوانگان ماننده بودیم. 

مشبه =

مشبه به =

ادات تشبیه = 

وجه شبه = (1 نمره)



تایید

۱۹_ابیات زیر را از نظر آرایه های اغراق و تضمین بررسی کنید. 

الف)با صدای بلند گفت:الها صدهزار مرتبه شکر، که شکر نعمت، نعمتت افزون کند.(                     )

ب)شود کوه آهن چو دریای آب / اگر بشنود نام افراسیاب (               )  (0.5 نمره)



تایید

۲۰_ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید.۴/۵

الف )تسب از پهلو اسبی خود را به کمال نشان می داد.۰/۵

ب)ریش بر می کند و می گفت ای دریغ / کافتاب نعمتم شد زیر میغ.  ۰/۷۵

ج)تو را جنوب نامیدم / ای که ردای حسین را بر دوش/  و خورشید کربلا را در بر داری. ۰/۷۵

د)سپر بینداخت و از میدان بگریخت. ۰/۵

ه)به پیش سپاه اندر آمد چو گرد /چو رعد خروشان یکی ویله کرد. ۰/۷۵

و) هر آن که جانب اهل وفا نگه دارد /خداش در همه حال از بلا نگه دارد. ۰/۷۵ (4.5 نمره)



تایید

۲۱_جمله ی ( ای کاش عظمت در نگاه تو باشد) را با سروده ی زیر از سهراب سپهری مقایسه کنید. 

چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید. 

  (0.5 نمره)



تایید

۲۲_در سروده ی 《 ای سرزمینی کز خاکت / خوشه های گندم می روید / و پیامبران بر می خیزند. 

 

الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ 

ب) مقصود شاهر از مصراع های دوم و سوم چیست ؟  (1 نمره)



تایید

۲۳_ در جمله ی زیر نویسنده بر کدام ویژگی های اخلاقی تاکید می کند؟ 

اثر غم و شادی پیش مردمان بر خود پیدا مکن. 
(0.5 نمره)



تایید