زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت دوم علوم و فنون ادبی 1 _ 10 خرداد به صورت دیجی فرم

چنانچه بیش از یک بار وارد فضای آزمون بشوید ربات آزمون شما را شناسایی خواهد کرد.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

ویژگی های نثر دوره سامانی را بنویسید. (۴ مورد ) (1 نمره)



تایید

جاهای خالی را با واژگان مناسب پر کنید. 
الف) ویژگی اصلی نثر............ به کارگیری سجع است.

 ب) شاعران معروف آذربایجان ........... و ............ بودند. 

پ) آوردن آرایه های ادبی فراوان، امثال و اشعار گوناگون از عربی و پارسی از ویژگی های نثر............. است. 

ت) کشف الاسرار و عدهٌ الابرار از آثار ................... است.
(1 نمره)



تایید

چرا به سبک دوره سلجوقی، بینابین هم گفته می شود؟ (0.5 نمره)



تایید

درستی یا نادرستی عبارات زیر را با (ص) و (غ) مشخص نمایید.

الف) زبان پارتی در دوره هخامنشیان رایج بود. ( ) 
ب) قرن چهارم هجری، دوران غلبه، رواج، حفظ و ارائه آداب و رسوم ملی بود. ( ) 
پ) یکی از ویژگی های شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم، سادگی فکر و روانی کلام آن است.( ) 
ت) مهم ترین دوره تمدن اسلامی ایران قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم بوده است. ( )
(1 نمره)



تایید

نخستین آثار نظم زبان فارسی بعد از اسلام در کجا پدید آمد؟ (0.25 نمره)



تایید

همه آثار به جز ............. از نمونه های نثر دوره غزنوی و سلجوقی هستند. (0.25 نمره)



تایید

هر یک از کلمات زیر دارای چند هجاست؟ نشانه های هجایی هر کدام را بنویسید. ارسال جواب  در شخصی شاد برای دبیر  

الف) استدلال
 ب) آسمانی 
پ) محبت
 ت) آمد
(1 نمره)



تایید

واژه های قافیه و حروف مشترک آن را در هر بیت، مشخص کنید. 
الف) کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد؟ /        یک نکته از این معنی، گفتیم و همین باشد

ب) چنین داد پاسخ فریدون که تخت /                  نماند به کس جاودانه نه بخت 
(1 نمره)



تایید

در کدام گزینه « ی » صامت است؟ (0.25 نمره)



تایید

هجاهای کدام گزینه با مصراع « توانا بود هر که دانا بود » مطابقت دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه و تقطیع کنید؛ سپس هر هجا را با علامت خاص آن بنویسید. ارسال جواب این سوال در شخصی شاد برای دبیر

بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت         برآید که ما خاک باشیم و خشت (1 نمره)



تایید

آیا واژه « حضیض » می تواند با واژه « لذیذ » هم قافیه شود؟ دلیل خود را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

جمله « مقدار آوایی است که دهان با یک بار باز شدن آن را ادا می کند » تعریف کدام یک از موارد زیر است؟ (0.25 نمره)



تایید

واژه « سرافراز » را یک بار با همزه و بار دیگر بدون همزه به خط عروضی بنویسید. فرستادن جواب در شخصی شاد برای دبیر

با همزه:                                             بدون همزه: (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر« ردیف » را مشخص کنید.

الف) شب عاشقان بی دل، چه شبی دراز باشد تو بیا کز اول شب، در صبح باز باشد

ب) آب زنید راه را، هین که نگار می رسد مژده دهید باغ را، بوی بهار می رسد (0.5 نمره)



تایید

نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را در ابیات زیر مشخص کنید.

الف) خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل /      بازدارد پیاده را ز سبیل

ب) ما را سری است با تو، که گر خلق روزگار /      دشمن شوند و سر برود، هم بر آن سریم (1 نمره)



تایید

موازنه تقابل سجع های........... و ............. در دو یا چند جمله است. (0.5 نمره)



تایید

در عبارات زیر سجع ها را بیابید و نوع هر یک را مشخص کنید.
 الف) توانگری به هنر است نه به مال، و بزرگی به عقل است نه به سال. 
ب) دوستی را که به عمری فراچنگ آرند نشاید که به یک دم بیازارند.
(1 نمره)



تایید

در ابیات زیر آرایه موازنه به کار رفته است یا ترصیع؟ دلیل خود را بنویسید. 
الف) برگ بی برگی بود ما را نوال   /   مرگ بی مرگی بود ما را حلال 
ب) راه وصل تو، راه پر آسیب  /  درد عشق تو، درد بی درمان
(1 نمره)



تایید

واژه های کدام گزینه همگی سجع متوازی هستند؟ (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر جناس و نوع آن را مشخص کنید. 
الف) مگذران روز سلامت به ملامت/ حافظ چه توقع ز جهان گذران می داری 
ب) پدر با پسر یکدگر را کنار/ گرفتند کرده غم از دل کنار 
پ) نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی/ که بسی گُل بدمد باز و تو در گِل باشی 
ت) کفر است در طریقت ما کینه داشتن /  آیین ماست سینه چو آیینه داشتن
(2 نمره)



تایید

شعر زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید. 

به دام افتاد روباهی سحرگاه /  به روبه بازی اندیشید در راه 
که گر صیاد بیند هم چنینم /   دهد حالی به گازر پوستینم 
پس آن گه، مرده کرد او خویشتن را /   ز بیم جان، فرو افکند تن را 
چو صیاد آمد، او را مرده پنداشت /    نمی یارست روبه را کم انگاشت 
ز بن ببرید حالی گوش او لیک /که گوش او به کار آید مرا نیک 
به دل، روباه گفتا: ترک غم گیر /    چو زنده مانده ای، یک گوش، کم گیر 
یکی دیگر بیامد، گفت: این دم /    زبان او به کار آید مرا هم 
زبانش را برید آن مرد، ناگاه /    نکرد از بیم جان، یک ناله روباه
 دگر کس گفت: ما را از همه چیز /   به کار آید همی دندان او نیز 
نزد دم، تا که آهن درفکندند /    به سختی چند دندانش بکندند
 به دل، روباه گفتا: گر بمانم /    نه دندان باشد و نه گوش و زبانم 
دگر کس آمد و گفت: اختیار است /   دل روبه، که رنجی را به کار است
 چو نام دل شنید از دور، روباه /     جهان بر چشم او شد تیره، آن گاه
 به دل می گفت: با دل نیست بازی /     کنون باید به کارم حیله سازی 
بگفت این و به صد دستان و تزویر  /   بجست از دام، همچون از کمان، تیر
 حدیث دل، حدیثی بس شگفت است /   که در عالم، حدیثش درگرفته است 

 الف) چهار مورد از ویژگی های زبانی شعر فوق را بنویسید. 

 ب) شعر فوق را از دید قلمرو ادبی بررسی کنید؟ ( ۴ مورد )
(4 نمره)



تایید