زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون کنکوری دینی2 یازدهم ریاضی3 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 70 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

راه و روشی که خداوند برای انسان‌ها برگزیده است، همان ............... الهی است و با .................... و ..................... می‌توان خداوند را عبادت کرد.

1) دین - عفت، راستگویی - دوری از ظلم و نفاق

2) فطرت - عفت، راستگویی - دوری از ظلم و نفاق

3) فطرت - انجام واجبات - ترک محرمات

4) دین - انجام واجبات - ترک محرمات (0.25 نمره)



تایید

کدام آیه، نهایت عجز و ناتوانی افرادی که در الهی بودن قرآن شک داشتند را اثبات می‌کند؟

1) قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الأنسُ وَ الجِنُّ عَلَیٰ أَن یَأتُوا بِمِثْلِ هَذا القُرآنِ لا یَأتونَ بِمِثْلِهِ.

2) أَفَلا یَتَدَبَّرونَ الْقُرآنَ وَلَو کانَ مِنْ عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثیراً

3) أَم یَقُولونَ افتَرَاهُ قُل فَأتُوا بِسُورَةٍ مِثلِهِ

4) وَ ما کُنتَ نَتلو مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ وَلا تَخظُهُ بِیَمِینِکَ (0.25 نمره)



تایید

به فرمودهٔ امام کاظم (ع) مرتبهٔ چه کسی در دنیا و آخرت بالاتر است؟ کسی که ............

1) معصیت نمی‌کند.

2) عقلش کامل تر است.

3) ظواهر دین را رعایت می‌کند.

4) حق مردم را به خوبی ادا می کند. (0.25 نمره)



تایید

در میان تمام ادیان الهی هیچ تضاد ذاتی وجود ندارد. اگر اختلافی بین اهل کتاب دیده می‌شود، ناشی از چیست و کدام آیۀ شریفه، مؤید آن است؟

1) ظلم و تعصب اهل کتاب پس از آگاهی به حقایق - ابراهیم نه یهودی بود نه مسیحی بلکه یکتاپرست و مسلمان بود.

2) ظلم و تعصب اهل کتاب پس از آگاهی به حقایق- قطعاً دین نزد خدا اسلام است و اهل کتاب در آن راه مخالفت نپیمودند مگر ...

3) کوشش آنها برای دعوت مسلمانان به مذهب خود - ابراهیم نه یهودی بود نه مسیحی بلکه یکتاپرست و مسلمان بود.

4) کوشش آنها برای دعوت مسلمانان به مذهب خود - قطعاً دین نزد خدا اسلام است و اهل کتاب در آن راه مخالفت نپیمودند مگر (0.25 نمره)



تایید

اگر پرسیده شود: «چه چیزی سبب نفوذ خارق‌ العاده قرآن در افکار و قلوب مردم و تحت تأثیر قرار گرفتن ادیان و دانشمندان برای گرویدن به اسلام، در طول تاریخ بوده است؟» پاسخ مناسب آن ............ است.

1) ساختار زیبا و آهنگ موزون و دلنشین کلمه‌ها و جمله‌ها، شیرینی بیان رسایی تعبیرات که از جمله‌های اعجاز محتوایی قرآن هستند.

2) انسجام درونی در عین نزول تدریجی و تراوش نکردن از قلم هیچ دانشمندی که از جمله‌های اعجاز محتوایی قرآن هستند.

3) انسجام درونی در عین نزول تدریجی و تراوش نکردن از قلم هیچ دانشمندی که از جمله‌های اعجاز لفظی قرآن هستند. 4) ساختار زیبا و آهنگ موزون و دلنشین کلمه‌ها و جمله‌ها، شیرینی بیان و رسایی تعبیرات از جنبه‌های اعجاز لفظی قرآن هستند. (0.25 نمره)



تایید

ارسال برنامهٔ هدایت انسان از طریق ............... است و پی بردن به ویژگی‌های این برنامه با ............... است.

1) عقل - تفکر

2) عقل - اختیار

3) انبیاء - اختیار

4) انبیاء - تفکر (0.25 نمره)



تایید

مخاطب آیهٔ شریفهٔ «... خداوند از دین همان را برایتان بیان کرده است که نوح را به آن سفارش نمود و ...»، ............ هستند که پیام مشترک برپایی دین واحد الهی در قالب توصیه به ............. و در قالب وحی به .......... ابلاغ گردید.

1) پنج پیامبر اولوالعزم ـ ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (ص) ـ نوح (ع)

2) پنج پیامبر تشریعی ـ نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (ع) ـ حضرت محمد (ص)

3) چهار پیامبر تشریعی ـ ابراهیم، موسی و عیسی (ع) ـ حضرت محمد (ع)

4) چهار پیامبر تشریعی ـ ابراهیم، موسی و عیسی (ع) ـ نوح (ع) (0.25 نمره)



تایید

بیت «نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه مسأله‌آموز صد مدرس شد» به ............ اشاره داشته و با آیهٔ شریفهٔ ................ تناسب مفهومی دارد.

1) ختم رسالت ـ أَمّ یَقُولونَ افتَرَاهُ قُل فَاتُوا بِسورَةِ مِثلِهأ.

2) اعجاز محتوایی ـ أَمّ یَقُولونَ افتَرَاهُ قُل فَاتُوا بِسورَةِ مِثلِهأ.

3) اُمی بودن پیامبر (ص) ـ وَ ما کُنتَ نَتلو مِن قَبْلِهِ مِن کِتابِ وَلا نَخطُّهُ بِیَمینَکَ.....

4) اعجاز لفظی ـ وَ ما کُنتَ نَتلو مِن قَبْلِهِ مِن کِتابِ وَلا نَخطُّهُ بِیَمینَکَ..... (0.25 نمره)



تایید

وصول به هدف برتر، ناشی از ............... است که این امر، دل‌مشغولی انسان‌های ............... می‌باشد.

1) کشف راه درست زندگی - عاقل و هدایت شده

2) درک هدف زندگی - عاقل و هدایت شده

3) کشف راه درست زندگی - فکور و خردمند

4) درک هدف زندگی - فکور و خردمند (0.25 نمره)



تایید

چرا لازم بود در هر عصر و دوره‌ای پیامبران جدیدی مبعوث شوند تا اصول ثابت دین الهی را در خور فهم و اندیشهٔ انسان‌های دوران خود بیان کنند؟

1) استمرار و پیوستگی در دعوت

2) رشد تدریجی سطح فکر مردم

3) تحریف تعلیمات پیامبر پیشین

4) حفظ قرآن کریم از تحریف (0.25 نمره)



تایید

حکم شرعی وجوب نفقهٔ زن بر مرد که ............... استقلال بخشی قرآن کریم به مالکیت زنان است، مبین کدام یک از جنبه‌های اعجاز محتوایی این کتاب الهی است؟

1) علت - جامعیت و همه جانبه بودن

2) علت - تأثیرناپذیری از عقاید جاهلیت

3) معلول - تأثیرناپذیری از عقاید جاهلیت

4) معلول- جامعیت و همه جانبه بودن (0.25 نمره)



تایید

استناد به پرسش ...........، مبین ............... انسان برای شناخت هدفی است که بتواند با اطمینان خاطر عمرش را مصروف آن نماید.

1) چگونگی زندگی - خواستن

2) چیستی زندگی - توانستن

3) چرایی زندگی - خواستن

4) چیستی مرگ - توانستن (0.25 نمره)



تایید

«توسعه نیافتن کتابت» زمینه‌ساز، کدام‌یک از دلایل فرستادن پیامبران متعدد است؟

1) استمرار و پیوستگی در دعوت

2) رشد تدریجی سطح فکر مردم

3) تحریف تعلیمات پیامبر پیشین

4) اختلاف اهل کتاب در دین (0.25 نمره)



تایید

معجزهٔ آخرین پیامبر الهی که دینش برای تمامی زمان‌هاست، چه ویژگی خاصی باید داشته باشد؟

1) باید عجز و ناتوانی سایر افراد را نشان دهد.

2) از نوع کتاب باشد که کسی نتواند آیه‌ای مانند آیات آن را بیاورد.

3) لازم نیست متناسب با فرهنگ آن زمان، باشد بلکه باید شامل همهٔ معارف باشد.

4) مردم زمان خودش به معجزه بودن آن اعتراف کنند و آیندگان هم معجزه بودن آن را تأیید کنند. (0.25 نمره)



تایید

«فلسفهٔ ارسال رسولان» و «نحوهٔ دعوت پیام آوران الهی» به ترتیب از کدام عبارت قرآنی مستفاد می‌گردد؟

1) «کان الله عزیزاً حکیماً» - «رسلاً مبشرین و منذرین»

2) «انا هدیناه السبیل» - «اما شاکراً و اما کفورا»

3) «لئلا یکون للناس علی اللّه حجة»- «رسلاً مبشرین و منذرین»

4) «استجیبوا لله و للرسول» - «اما شاکراً و اماکفوراً» (0.25 نمره)



تایید

چه دلایلی موجب شد آموزه‌های پیامبران الهی دستخوش تغییراتی شود که متفاوت با اصل آن گردد و راهکار مقابله با این معضل .............بود.

1) ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی و عدم توسعهٔ کتابت ـ نوشتن و حفظ تعالیم انبیا

2) ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی و عدم توسعهٔ کتابت ـ تجدید نبوت‌ها

3) ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی فردی و عدم توافق اهل کتاب ـ نوشتن و حفظ تعالیم انبیا

4) ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی فردی و عدم توافق اهل کتاب ـ کتابت تعالیم انبیا (0.25 نمره)



تایید

عبارت قرآنی «إِذًا لارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ» بازتاب چه چیزی بوده و این امر بیانگر کدام‌یک از ابعاد اعجاز قرآن کریم می‌باشد؟

1) عدم تدبر در قرآن کریم - ویژگی‌های لفظی قرآن

2) عدم تدبر در قرآن کریم - ویژگی‌های محتوایی قرآن

3) توانایی خواندن و نوشتن پیامبر (ص) - ویژگی‌های لفظی قرآن

4) توانایی خواندن و نوشتن پیامبر (ص) - ویژگی‌های محتوایی قرآن (0.25 نمره)



تایید

در چه صورت ایجاد دستگاه محاکمه و قضاوت در روز قیامت از سوی خداوند صحیح نمی‌باشد؟

1) خداوند به انسان قدرت تعقل و اختیار دهد و کتاب آسانی ارسال نماید.

2) انسان توانایی استفادهٔ درست از سرمایه‌هایش را نداشته باشد.

3) انسان از هدایت الهی غفلت کرده باشد و معاد را انکار کند.

4) خداوند به سؤال‌های اساسی انسان پاسخ ندهد و او را رها کند. (0.25 نمره)



تایید

با توجه به ترجمهٔ آیهٔ شریفهٔ «خداوند از دین همان را برایتان بیان کرد که نوح را بدان سفارش نمود و ...» وصایای مشترک خداوند به همهٔ انبیا، چیست؟

1) دعوت به توحید و نفی شرک

2) اقامهٔ دین الهی و عدم تفرقه در آن

3) ایمان به خدا و برپایی دین الهی

4) اقامهٔ دین الهی و انجام واجبات و دوری از محرمات (0.25 نمره)



تایید

موضوعات «عمل هیچ مرد و زنی ضایع نمی‌شود» و «برای زن حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل است و زن دارای استقلال در مالکیت است»، به‌ترتیب اشاره به کدام جنبه‌های اعجاز محتوایی قرآن دارد؟

1) جامعیت و همه‌جانبه بودن - تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

2) تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت - جامعیت و همه‌جانبه بود

3) انسجام درونی در عین نزول تدریجی - جامعیت و همه‌جانبه بودن

4) تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت - تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت (0.25 نمره)



تایید

با توجه به سورهٔ مبارکهٔ عصر؛ چه کسانی از خسران زدگی و زیان، مأمون و مصون می‌مانند؟

1) موحدان - مسلمانان - مؤمنان - نیکوکاران

2) مؤمنان - مسلمانان - حق پرستان - صابران

3) موحدان - مؤمنان - اهالی صبر - اهالی حق

4) مؤمنان - صالحان - پویندگان حق - موصیان به صبر (0.25 نمره)



تایید

با عنایت به ترجمهٔ آیهٔ شریفهٔ «قطعاً دین نزد خدا اسلام است و اهل کتاب در آن راه مخالفت نپیمودند...»، کدام گزینه به‌ترتیب در بردارندهٔ «علیت» و «زمینهٔ» تحقق تفرقه توسط اهل کتاب می‌باشد؟

1) غرور و کینه ـ به‌جهت جهل به حقانیت

2) رشک و حسد ـ از روی علم به حقانیت

3) غرور و کینه ـ از روی علم به حقانیت

4) رشک و حسد ـ به جهت جهل به حقانیت (0.25 نمره)



تایید

کدام‌یک از عبارات به‌ترتیب بیانگر «ذکر نکات علمی بی‌سابقه» و «جامعیت و همه جانبه‌بودن» است؟

1) وجود جاذبه میان ستارگان - تأثیر ناپذیری قرآن از فرهنگ جاهلیت

2) انبساط جهان - مؤید یکدیگر بودن آیات قرآن

3) وجود جاذبه میان ستارگان - سخن گفتن از حقوق معنوی و مادی

4) انبساط جهان - مبارزه با آداب و رسوم جاهلی (0.25 نمره)



تایید

با در نظر گرفتن کدام یک از موارد زیر می‌توان پاسخ صحیحی به سؤال‌های انسان در مورد نیازهای اساسی او ارائه داد؟

1) پاسخ‌گویی هماهنگ به نیازهای اساسی و طبیعی و غریزی انسان

2) هماهنگی تعقل و تفکر با اختیار و انتخاب اگاهانه در رسیدن به اهداف

3) آگاهی کامل از آفرینش انسان و سرنوشت او پس از مرگ

4) وقوف به رابطهٔ تنگاتنگ ابعاد جسمانی و اجتماعی انسان (0.25 نمره)



تایید

برنامۀ اسلام در حیطۀ اندیشه و ایمان به .......................... است.

1) خدای یگانه، فرستادگان الهی و انجام واجبات و ترک محرمات

2) خدای یگانه، فرستادگان الهی و سرای آخرت و عدالت در نظام هستی

3) کسب فضائل اخلاقی مانند امانت‌داری و ترک رذائل اخلاقی مانند دروغ

4) کسب فضائل اخلاقی مانند امانت‌داری و انجام واجبات و ترک محرمات (0.25 نمره)



تایید

«رسایی تعبیرات با وجود اختصار» و «منع مردم از شنیدن قرآن توسط سران مشرکین» به ترتیب بیانگر چیست؟

1) اعجاز لفظی قرآن - اعجاز محتوایی قرآن

2) اعجاز محتوایی قرآن - اعجاز لفظی قرآن

3) اعجاز لفظی قرآن - اعجاز لفظی قرآن

4) اعجاز محتوایی قرآن - اعجاز محتوایی قرآن (0.25 نمره)



تایید

انسان با ............... در پیام الهی تفکر می‌کند و با کسب ............... و تشخیص بایدها و نبایدها، راه صحیح زندگی را می‌یابد و پیش می‌رود.

1) کسب معرفت - اختیار

2) کسب معرفت - مکارم اخلاقی

3) عقل خود - معرفت

4) عقل خود - اختیار (0.25 نمره)



تایید

در دین اسلام هر کس نسبت به مالی که از راه حلال به دست آورده است، دارای ................... است ولی با تشخیص .............. و در صورت لزوم جهت استقلال سیاسی و اقتصادی کشور می‌توان برای افراد، کنترل و محدودیت ایجاد کرد.

1) انتخاب و تشخیص - دین اسلام

2) اختیار -دین اسلام

3) انتخاب و تشخیص - حکومت اسلامی

4) اختیار - حکومت اسلامی (0.25 نمره)



تایید

سخن گفتن قرآن کریم از «نیازمندی‌های انسان برای کمال»، «علومی فراتر از روز» و «موضوعات متنوع در ۶۲۳۶ آیه» به ترتیب مربوط به کدام یک از جنبه‌های اعجاز معنوی قرآن می‌باشد؟

1) انسجام درونی در عین نزول تدریجی - امی بودن پیامبر (ص)- جامعیت و همه جانبه بودن

2) تأثیرناپذیری از عقاید جاهلیت - ذکر نکات علمی - انسجام درونی در عین نزول تدریجی

3) جامعیت و همه جانبه بودن- ذکر نکات علمی- انسجام درونی در عین نزول تدریجی

4) تأثیرناپذیری از عقاید جاهلیت - امی بودن پیامبر(ص)- ذکر نکات علمی (0.25 نمره)



تایید

آدمی با در نظر گرفتن کدام یک از موارد زیر می‌تواند سعادت خود را تضمین کند.

1) انحصار نیازهای انسان در نیازهای طبیعی و غریزی می‌تواند به سعادت انسان منجر شود.

2) کنار گذاشتن نیازهای طبیعی و غریزی می‌تواند سعادت آدمی را تضمین کند.

3) پاسخ به نیازهای خدادادی و ویژهٔ انسان وقتی میسر می‌شود که انسان رُهبانیت در پیش گیرد.

4) پاسخگویی صحیح به نیازهایی که برآمده از سرمایه‌های خدادادی و ویژه است، ما را به سعادت می‌رساند. (0.25 نمره)



تایید

آیۀ شریفۀ ”وَأَحَلَّ اللهُ البَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا“ با کدام یک از عوامل ختم نبوت مرتبط است؟

1) آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ کامل زندگی

2) حفظ قرآن کریم از تحریف

3) وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم (ص)

4) پویایی و روزآمد بودن دین اسلام (0.25 نمره)



تایید

«انبساط جهان» که یکی از مهمترین کشفیات ................. انسان است را می‌توان در کدام آیهٔ شریفه یافت؟

1) فلسفى- «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ»

2) نجومى- «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ»

3) نجومی - «و السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ»

4) فلسفی- «و السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ» (0.25 نمره)



تایید

ثمرهٔ «تلازم عقل و وحی» برای انسان چیست و «تارکان دنیا با دست خالی» چه کسانی هستند؟

1) برخورداری از هدایت ویژهٔ انسان - ناسپاسانی که براساس احساسات شخصی و سلیقهٔ فردی رفتار کردند.

2) رسیدن به پاسخ سؤال‌های اساسی - خاسران در آخرت که در دنیا از برنامهٔ هدایت الهی استفاده نکردند.

3) دل مشغولی و دغدغه و سؤال‌های بنیادین - غافلانی که پاسخ به نیازهای اساسی را نادیده گرفتند.

4) آگاهی کامل از جایگاه انسان در هستی - منکرانی که ضرب المثل «هرچه پیش آید خوش آید» را پیشهٔ خود ساختند. (0.25 نمره)



تایید

طبق حدیث شریف ”اِنَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ“ موضوع .................. از علل ................... نبوّت است.

1) رشد تدریجی سطح فکر جوامع و اقوام - تجدید

2) رشد تدریجی سطح فکر جوامع و اقوام - ختم

3) پیش‌بینی راه‌های پاسخ‌گویی به نیازهای زمانه - تجدید

4) پیش‌بینی راه‌های پاسخ‌گویی به نیازهای زمانه - ختم (0.25 نمره)



تایید

مطابق کلام گهربار امام باقر (ع): «خداوند آنچه را که امت تا روز قیامت به آن احتیاج دارد، در کتابش (قرآن) آورده است.»، منظور از مایحتاج بشری، نیازهای ............. است که مبین .......... قرآن می‌باشد.

1) بنیادین - انسجام درونی در عین نزول تدریجی

2) هدایتی - جامعیت و همه جانبه بودن

3) طبیعی - اعجاز محتوایی

4) فراطبیعی - اعجاز لفظی (0.25 نمره)



تایید

راه زندگی یا «چگونه زیستن» ارتباط دقیقی با شناخت ............... و ............... دارد.

1) نیازهای غریزی و طبیعی - درک آیندهٔ خویش

2) هدف زندگی - درک آیندهٔ خویش

3) هدف زندگی - کشف راه درست زندگی

4) نیازهای طبیعی و غریزی - کشف راه درست زندگی (0.25 نمره)



تایید

آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ کامل زندگی، زمینه‌ساز .................... است و صیانت قرآن قرآن از تندباد دیرینۀ تحریف، معلول .............. بود که مهر .............. را بر آن، قرار داد.

1) ختم نبوت - عنایت الهی - جاودانگی

2) رشد عقلی - عنایت الهی - جاودانگی

3) ختم نبوت - اهتمام پیامبر (ص) - الهی بودن

4) رشد عقلی - اهتمام پیامبر (ص) - الهی بودن (0.25 نمره)



تایید

اینکه مطالب ارزشمند کتاب آسمانی ما از قلم هیچ اندیشمندی تراوش نکرده است، نشان از کدام اعجاز قرآن دارد و کدام آیهٔ شریفه بیانگر این اعجاز است؟

1) محتوایی- «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ»

2) محتوایی- «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً کَثيراً»

3) لفظی - «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً کَثيراً»

4) لفظى- «و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه وهو فى الآخرة من الخاسرین» (0.25 نمره)



تایید

به فرمودهٔ امام کاظم (ع)، کسانی بهتر پیام الهی را می‌پذیرند که از برتری ............... برخوردار باشند و آنان که در ............... و ............... برترند نسبت به فرمان‌های الهى ............... هستند.

1) تقوای الهی - تعقل - تفکر - داناتر

2) معرفت - تعقل - تفکر - داناتر

3) معرفت - ایمان - علم - کامل‌تر

4) تقوای الهی - ایمان - علم - کامل تر (0.25 نمره)



تایید

آنجا که تعلیمات پیامبر متقدّم، در برابر تندباد ویرانگر تحریف قرار گیرد، ............

1) وجوب مقابله با آن رویدار بر دوش آمران به معروف و ناهیان از منکر است.

2) پیامبری به مشیت خداوند برانگیخته می‌شود که مصدّق دعوت پیشین و هادی مردم باشد.

3) وظیفۀ عالمان آن دین است که وحی الهی را از آسیب آن تندباد مخرّب عقاید، حفظ کنند.

4) خدای متعال، موضع‌گیری سرسختانه مقابل آن رویداد ویرانگر را وظیفۀ تمام مکلّفان اعلام کرده است. (0.25 نمره)



تایید

راه پیشنهادی وحی الهی برای غیر الهی نشان دادن اسلام و قرآن کریم را می‌توان با تدبر در کدام آیهٔ شریفه یافت؟

1) «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً کَثيراً»

2) «وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ»

3) «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ»

4) «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (0.25 نمره)



تایید

قرآن کریم هدف از فرستادن رسولان را چه می‌فرماید؟

1) «یکون للناس علی الله حجة بعد الرسل»

2) «مبشرین و منذرین»

3) «کان الله عزیزاً حکیماً»

4) «اما شاکراً و اما کفوراً» (0.5 نمره)



تایید

چه عاملی باعث شد تا تعالیم الهی در طول زمان‌های مختلف در میان مردم بماند و جزء آداب و فرهنگ آنان شود؟

1) پاسخ‌گویی جامع ادیان الهی به همۀ نیازهای زمانه

2) آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ زندگی

3) استمرار در دعوت و ترویج پیوسته و دائمی آن

4) رشد تدریجی سطح فکر جوامع و اقوام (0.5 نمره)



تایید

«اعجاز لفظی» و «اعجاز محتوایی»، قرآن کریم را به ترتیب در کدام یک از متون زیر می‌توان یافت؟

1) قرآن کریم برای زن، حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد- خداوند برای بیان معارف ژرف، زیباترین کلمات را انتخاب کرده است.

2) قرآن کریم برای زن، حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد- خداوند عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی‌کند.

3) قرآن با این اعجاز خود، دل‌های آماده را به سوی حق جذب می‌کند- خداوند عمل هیج مرد و زنی را ضایع نمی‌کند.

4) قرآن با این اعجاز خود، دل‌های آماده را به سوی حق جذب می‌کند- خداوند برای بیان معارف ژرف، زیباترین کلمات را انتخاب کرده است. (0.5 نمره)



تایید

«کثرت راه‌های پیشنهادی با توجه به عدم کفایت عمر محدود آدمی برای تجربهٔ آنها» و «عدم امکان برنامه‌ریزی مجزا برای ابعاد وجودی انسان»، توجه به کدام ویژگی‌ها برای پاسخ به نیازهای بنیادین را ضروری می‌نماید؟

1) همه جانبه - همه جانبه

2) درست و قابل اعتماد - درست و قابل اعتماد

3) همه جانبه - درست و قابل اعتماد

4) درست و قابل اعتماد - همه جانبه (0.5 نمره)



تایید

کدام جنبه از اعجاز قرآن برای کسانی که زبان قرآن را نمی‌دانند و فقط از ترجمه‌ها بهره می‌برند نیز، قابل ادراک است؟

1) آیات قرآن با سایر سخن‌ها کاملاً فرق می‌کند و به شیوه‌های خاص بیان شده است.

2) آثار و نوشته‌های اولیۀ دانشمندان و متفكران با آثار دوران پختگی آن‌ها متفاوت است.

3) زیبایی قرآن سبب نفوذ خارق العادهٔ این کتاب آسمانی در اففکار و قلوب، در طول تاریخ شده است.

4) خداوند در قرآن، مناسب ترین عبارات را انتخاب کرده است تا به بهترین وجه معنای مورد نظر برساند. (0.5 نمره)



تایید

از این دعای امام سجاد (ع) که پیوسته آن را بر لب داشت: «خدایا ایام زندگانی مرا به آن چیزی اختصاص بده که مرا برای آن آفریده‌ای»، می‌توان کدام نیاز برتر انسان را برداشت کرد؟

1) درک آیندهٔ خویش

2) کشف راه درست زندگی

3) درک گذشتهٔ خویش

4) شناخت هدف زندگی (0.5 نمره)



تایید

چرا سران مشرکان، مردم را از شنیدن قرآن نهی نموده است و برای آن مجازات تعیین می‌کرند؟

1) اخلاق آسمانی پیامبر

2) نفوذ خارق‌العاده آن

3) تفسیر شیوای پیامبر

4) اعتقاد به بی‌ثمر بودن آن (0.5 نمره)



تایید

ارائهٔ برنامه‌های متفاوت و گاه متضاد از سوی مکاتب غیرالهی ناشی از چیست؟

1) دغدغهٔ اصلی انسان‌های فکور و خردمند که راه زندگی یا چگونه زیستن است.

2) احتیاج دائمی انسان به برنامه‌ای که بتواند پاسخگوی نیازهای او باشد و سعادت بشر را تضمین کند.

3) انسان می‌خواهد بداند برای چه زندگی می‌کند و بایستی زندگی اش را صرف کدام هدف مطمئن نماید.

4) انسان فقط یک بار به دنیا می‌آید و یک بار آن را تجربه می‌کند، پس باید از همهٔ سرمایه هایش استفاده کند. (0.5 نمره)



تایید

تشخیص کدام وجه اعجاز قرآن نیاز به‌ آشنایی با زبان عربی دارد؟

1) محتوایی

2) معنایی

3) لفظی

4) عینی (0.25 نمره)



تایید

زمینه ساز نیازمندی انسان به برنامهٔ هدایتی خداوند چیست و عامل انتخاب آن کدام است؟

1) نیازهای برتر - تفکر در برنامهٔ الهی و پی بردن به امتیازات و ویژگی‌های آن

2) نیازهای برتر - کسب معرفت و تشخیص بایدها و نبایدها و یافتن راه زندگی

3) ناتوانی عقل - کسب معرفت و تشخیص بایدها و نبایدها و یافتن راه زندگی

4) ناتوانی عقل - تفکر در برنامهٔ الهی و پی بردن به امتیازات و ویژگی‌های آن (0.5 نمره)



تایید

الهیون که معتقدند: «با مرگ دفتر حیات انسان به شکل دیگری گشوده می‌شود» در پاسخ به کدام نیاز متعالی توفیق کسب نموده اند و وصف حالشان در کدام مصرع به چشم می‌خورد؟

1) درک آینده - «به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم»

2) شناخت هدف زندگی - «از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود.»

3) درک آینده - «عمر دو بایست در این روزگار»

4) شناخت هدف زندگی - «با دگری تجربه بردن به کار» (0.5 نمره)



تایید

در آیه‌ی شریقه «رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللّه ِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللّه ُ عَزِيزاً حَكِيماً» به ترتیب، کدام مفاهیم به دست می‌آید؟

1) ارسال حجت نهان و اختیاری بودن هدایت

2) اتمام حجت بر انسان و بهره‌مندی از حجت الهی

3) ارسال حجت نهان و بهره‌مندی از حجت الهی

4) اتمام حجت بر انسان و اختیاری بودن هدایت (0.5 نمره)



تایید