زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 2 نوبت دی ماه 11 انسانی 3 به صورت دیجی فرم

به نام آنکه جان را  فکرت آموخت .
دانش اموزان عزیز دقت داشته باشید که از صفحه پاسخنامه حتما عکس بگیرید. موفق باشید 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_معنی لغات مشخص شده را بنویسید.۱ نمره
الف)تب سوزان و( سرسامی) افتاد .
ب)فرو ماند در لطف و( صنع )خدای 
پ)بستر فوران خشم و( آز )دشمن شده .
ت)هر فکر به منبع( بی شائبه) ایمان وصل بود.
(1 نمره)



تایید

۲_در عبارتهای زیر غلطها را اصلاح کنید .۵/
الف)پرچم روسها در خاک آغشته به خون به احتزاز درآمد.(.....)
ب)گل آدم را به آب حیاط ابدی سرشتند.(.....)
(0.5 نمره)



تایید

۳_واژه های مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید.۵/
الف)اشتر طلبید و .......آراست.(مهمل/محمل)
ب)ایزد رحمت کرد پس از نمودن قدرت و .....به آن بسیاری.(سوری/صوری)
(0.5 نمره)



تایید

۴_متن زیر را بخوانید و به سوالات آن پاسخ دهید.
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگهای داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است، بزرگان طوایف کشور را میدان تاخت و تاز کرده اند.
الف)جمله مرکب(هسته و وابسته) را نشان دهید.۵/
ب)یک نقش تبعی و نوع آن را مشخص کنید.۵/
پ)یک ترکیب اضافی و یک ترکیب وصفی پیدا کنید.۵/
ت)نقش واژه های (کارد/بزرگان/کشور) را بنویسید .۷۵/
(2.25 نمره)



تایید

۵_با توجه به متن زیر به سوالات آن پاسخ دهید 
تا این عارضه افتاده بود،بونصر نامه های رسیده را به خط خویش نکت بیرون می آورد و می فرستاد فرود سرای به دست من و امیر را هیچ ندیدمی.
الف)کدام جمله به شیوه بلاغی نوشته شده،آن را به معیار بنویسید.۵/
ب)جمله آخر را به مجهول بنویسید.۵/
پ)یک نشانه سبکی مشخص کنید.۲۵/
(1.25 نمره)



تایید

۶_واژه (کدخدا)را یکبار به عنوان شاخص و یکبار به عنوان هسته در جمله به کار ببرید. ۱ نمره (1 نمره)



تایید

۷_در بیت "چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر / چه باشی چو روبه به وامانده سیر "
الف) مشبه و مشبه به کدام است؟۵/
ب) معنی نمادین شیر و روباه چیست؟۵/
(1 نمره)



تایید

۸_هر یک از آرایه های داخل کمانک در کدام بیت دیده می شود؟(مجاز/پارادوکس/تلمیح/حسامیزی)۷۵/
توجه داشته باشید در هر بیت فقط یک آرایه مدنظر است.
الف)به ترتیبی نهاده وضع عالم/که نی یک موی باشد بیش و نی کم 
ب)ازین سد روان در دیده شاه /ز هر موجی هزاران نیش می رفت 
پ)آمد سوی کعبه سینه پرجوش/چون کعبه نهاد حلقه در گوش
(0.75 نمره)



تایید

۹_پدید آورندگان آثار زیر چه کسانی هستند؟۷۵/
فرهاد و شیرین (......)  بهارستان (.......)
تذکره الاولیا (........) 
(0.75 نمره)



تایید

۱۰_معنی ابیات و عبارات زیر را بنویسید .
الف)دربار از درون در تب وتاب و التهاب بود و فکر حمله روس بختک وار روی دربار چنبره زده بود.۱نمره 
ب)گفتند به اتفاق یکسر/کز کعبه گشاده گردد این در .۷۵/
پ)بدان شمشیر تیز عافیت سوز /در آن انبوه کار مرگ می کرد.۷۵/
ت)وزر و وبال این چه به کار آید ؟۵/
(3 نمره)



تایید

۱۱_منظور از قسمتهای مشخص شده چیست،؟۱نمره
الف)مردمی که به (خانه های تاریک )عادت کرده اند از( پنجره های باز و نورگیر)گریزان هستند.
ب)اگر حق تعالی را با( این قالب )سر و کاری خواهد بود در (این موضع )تواند بود.
(1 نمره)



تایید

۱۲_مفهوم مشترک عبارتهای زیر را بنویسید.۵/
الف)نیست جانش محرم اسرار عشق /هرکه را در جان غم جانانه نیست.
ب)معذورید که شما را با عشق سر و کاری نیست.
(0.5 نمره)



تایید

۱۳_هریک از ابیات زیر چه نکته ای را بیان می کند؟۱نمره
الف)از عمر من آنچه هست برجای/بستان و به عمر لیلی افزای 
ب)در ره عشق وطن از سر و جان خاسته ایم /تا در این ره چه کند همت مردانه ما
(1 نمره)



تایید

۱۴_مفهوم کنایی عبارتهای زیر را بنویسید.۵/نمره
الف)در پالیز سعدی می چریدیم. 
ب) بنای زندگی بر آب می دید.
(0.5 نمره)



تایید