زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون درس هشتم فلسفه 2 به صورت دیجی فرم

دراین ازمون امکان بازگشت به سوال قبل وجود ندارد پس لطفا در هنگام پاسخگویی دقت لازم را مبذول فرمایید
مدت آزمون 50 دقیقه می باشد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

۳۹-چرا برخی از متفکران مسلمان با فلسفه مخالفت نمودند؟ (0.25 نمره)



تایید

۹)جایگاه عقل در دین در کدام گزینه دقیق تر مطرح شده است؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۶-پاسخ اصلي فيلسوفان به جريان مخالف عقل فلسفي چه بود؟

 ۱) فلسفه در زماني پديد آمد که هنوز اسلام ظهور نکرده بود؛ بنابراين نمي توان انتظار داشت فلسفه دانشي اسلامي باشد.

۲) در همه دانشها بايد از دستاوردهاي همه دانشمندان استفاده کرد تا پيشرفت دانش سريع تر شود و فلسفه هم مستثنا نيست.

. ۳) ملاک اعتبار و پذيرفتن يک دانش فقط استدلال است، نه مليت و نژاد و دين افراد؛ بنابراين اشکالي ندارد فلسفه يوناني را بپذيريم


۴) عمده آراي فيلسوفان برجسته يونان با اعتقادات اسلامي سازگار است؛ چون عقل هم مانند وحي يک طريق رسيدن به حقيقت است



تایید

۳۱-در کدام گزینه ابتدا عبارتی نادرست درباره عقل بالمستفاد و سپس عبارتی درست درباره عقل هیولانی ذکر شده است؟

۱) انسان از هر یک از دانش ها که بخواهد می تواند استفاده کند - در این مرحله عقل انسان هیچ ادراک عقلی ندارد.

 ۲) مانند یک استاد ریاضی است که هر مسئله ریاضی را جلوی او بگذارند به راحتی حل می کند . فقط درک مختصر و اولی از قضایای ضروری وجود دارد.

۳) آخرین مرحله رشد عقل است که پس از مرحله عقل بالفعل قرار دارد به قوه و توانایی درک معقولات وجود دارد.

۴)در این مرحله عقل شکوفا شده و با تمرین و تکرار دانش هایی را کسب کرده است . در این مرحله انسان می تواند دانش هایی را کسب کند. (0.25 نمره)



تایید

۲۰-کدام گزینه درباره وضعیت عقل و عقلانیت در جهان اسلام درست است ؟


1)به جهت حرکت عمومی به سوی علم ، عقل جایگاه ممتازی داشت و کمتر شخصیتی بوده که در بزرگداشت عقل سخن نگفته یا با عقل ستیز کرده باشد

 2)پیام الهی و سخنان حجج الهی سبب شد عقل جایگاه رفیعی یابد و شخصیت های جهان اسلام از آن تجلیل کنند و یک جنبش عمومی علمی شروع شود

3) تجلیل قرآن و احادیث و شخصیت های جهان اسلام از دانش که مستلزم استفاده از عقل بود ، یک حرکت عمومی در جهت عقلانیت را به راه انداخت   

 4) پیام الهی و سخنان حجج الهی حرکت عمومی را به سوی دانش ایجاد کرد و سبب ممتاز شدن جایگاه عقل شد به طوری که اغلب بزرگان از عقل تجلیل کنند   (0.25 نمره)



تایید

۱۷-عقلی که در وجود انسان است و توانایی استدلال از اوست ،------ (0.25 نمره)



تایید

۳۴-ديدگاه ناقدان کارآمدي عقل در جهان اسلام چه بود؟ (0.25 نمره)



تایید

۵)کدام گزینه درباره نقش عقل در معرفت دینی درست است ؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۷- کدامیک از عبارات زیر توصیف درستی از فلسفه ارائه میدهد؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۰-فردی بدون پشتوانه عقلی به موضوعی ایمان دارد. درباره او می توان گفت: .............. .. (0.25 نمره)



تایید

۲) با مطالعه آراء فیلسوفانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو در می یابیم -------- نظرات آنان با اسلام سازگار است --------- (0.25 نمره)



تایید

۱۳-کدام گزینه بیانگر اَشکال عمده مخالفت برخی از جریان های فکری اسلامی با عقل است

1) افزایش و توسعه محدوده کار آمدی عقل  در عین پذیرش آن – مخالفت با فلسفه و منطق تحت عنوان دستاوردهای مخالف و ناسازگار با دین

 2) تنگ کردن محدوده اعتبار وکار آمدی عقل  در عین پذیرش آن - مخالفت با فلسفه و منطق تحت عنوان دستاوردی یونانی – غیر اسلامی

  3) تنگ کردن محدوده اعتبار وکار آمدی عقل  در عین رد آن  - مخالفت با فلسفه و منطق تحت عنوان دستاوردی یونانی – غیر اسلامی  

4) افزایش و توسعه محدوده کار آمدی عقل  در عین رد  آن- مخالفت با فلسفه و منطق تحت عنوان دستاوردهای مخالف و ناسازگار با دین (0.25 نمره)



تایید

۳)موضوع فلسفه --------است ، در نتیجه -------- (0.25 نمره)



تایید

۱۱)با توجه به آراء فیلسوفان مسلمان کدام گزینه نادرست است ؟ (0.25 نمره)



تایید

۲۱-به نظر ابن سینا .............دهد

۱)حقیقت انسانی را عادت های انسان تشکیل میدهد و کسی که عادت به سخن گفتن با دلیل ندارد، از حقیقت انسانی دور است

 ۲) انسانیت انسان به عقل اوست و انسانی که غالبا از این عقل استفاده نمی کند، خود را هم ردیف حیوانات قرار داده است.

 ۳) کسی که سخنی را بدون دلیل بپذیرد، از حقیقت انسانی خارج شده است و به حیوانات شباهت دارد.

۴)هر کس عادت کند هر سخنی را با دلیل بپذیرد، به مقام انسان کامل و حقیقی رسیده است. (0.25 نمره)



تایید

۴۰-درباره جایگاه عقل در جهان اسلام کدام گزینه درست است؟



  (0.25 نمره)



تایید

۶)درباره جریانات فکری ناظر به عقل در جهان اسلام می توان گفت ...... (0.25 نمره)



تایید

۱۴-دراندیشه فیلسوفان مسلمان وساطت در رساندن فیض به عوالم دیگر به عهده--- است و عامل فیض رسانی به عقل انسان همان ---- است 1)  (0.25 نمره)



تایید

۲۶-کدام گزينه نظر فيلسوفان مسلمان درباره خلقت عقول را به درستي بيان مي کند؟

۱)اولين مخلوقي که خداوند بي واسطه خلق کرده است، عقل است، و سپس موجودات عقلي ديگري را هم به همان نحو آفريده است. ،

۲)عالم عقول اولين مخلوق خداوند است و خداوند بعد از خلق بي واسطه آن، اولين مخلوق با واسطه يعني جهان طبيعت را خلق کرد.

۳) عقل اول از واجب الوجود صادر شده است و عقل دوم را ايجاد مي کند و سپس به ترتيب عقل سوم و ساير عقول را نيز خلق مي کند.

۴) اولين مخلوق عقل است و سپس از اولين مخلوق، دومين مخلوق صادر مي شود و از دومي، سومي و به همين ترتيب پيش مي رود.



تایید

۲۴-کدام گزينه درباره رابطه «وحي» و «شهود» درست است؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۳-درباره جریانات فکری ناظر به عقل در جهان اسلام می توان گفت: ...................................... (0.25 نمره)



تایید

۳۸-گزینۀ نادرست دربارة دیدگاه فیلسوفان مسلمان را انتخاب کنید (0.25 نمره)



تایید

۱۶-به چه دلیل فیلسوفان مسلمان را نمی توان به دو گروه « عقل گرا» و «تجربه گرا» تقسیم کرد ؟ زیرا --------



تایید

۱۵-روشی که ویلیام جیمز برای ایمان پیشنهاد می کند از نظر فسیلسوفان مسلمان ---- (0.25 نمره)



تایید

۲۶۵-کدام گزينه در مقايسه دو طريق استدلال عقلي و وحي درست است؟ (0.25 نمره)



تایید

19-طبق دیدگاه فارابی چیزهایی که عقول به علم حضوری از آنها شناخت دارند کدام است ؟  (0.25 نمره)



تایید

۱۲- با توجه به مضمون بیت زیر کدام گزینه مناسب تر است ؟

                       « غیر این عقل تو حق را عقل هاست   که بدان تدبیر اسباب سماست »

1) جهان منحصر به موجودات محسوس و مادی نیست و حواس ما از درک بسیاری از حقایق جهان ناتوان است

 2) فیلسوفان مسلمان اولین مخلوق خد ا را وحی می دانند که کاملا روحانی و غیر مادی است

  3)علل و عوامل طبیعی در حوادث جهان مؤثر است وفیض خداوندی از طریق آنها و از طریق عقول به عالم طبیعت می رسد 

 4)موجودات مجرد که فوق عالم طبیعت هستند فیض خداوند را به عوالم دیگر منتقل می کنند و عالم عقول را تشکیل می دهند P (0.25 نمره)



تایید

۲۲-دلیل ایمان فيلسوفان با دلیل ایمان بیشتر مردم چه فرقی باید داشته باشد؟ (0.25 نمره)



تایید

۱۸- تفاوت دو شکل عمده مخالفت با عقل در جریان های اسلامی چیست ؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۵-چرا مجازيم فلسفه را از غيرمسلمانان بگيريم؟



تایید

۸)اگر «ابزار معرفت » را در مقابل « منبع معرفت» به کار ببریم «قلب» ابزار معرفت دینی است یا منبع آن چرا؟ (0.25 نمره)



تایید

۳۲-کدام گزینه درباره وضعیت عقل و عقلانیت در جهان اسلام درست است؟

(۱) به جهت حرکت عمومی به سوی علم، عقل جایگاه ممتازی داشت و کمتر شخصیتی بوده که در بزرگداشت عقل سخن نگفته یا با عقل ستیز کرده باشد.

۲) پیام الهی و سخنان حجج الهی سبب شد عقل جایگاه رفیعی یابد و شخصیت های جهان اسلام از آن تجلیل کنند و یک جنبش عمومی علمی شروع شود.

 ۳) تجلیل قرآن و احادیث و اغلب شخصیت های جهان اسلام از دانش که مستلزم استفاده از عقل بود، یک حرکت عمومی در جهت عقلانیت را به راه انداخت.

۴) پیام خداوند و حجج او حرکتی عمومی را به سوی دانش ایجاد کرد و سبب ممتازشدن جایگاه عقل شد، به طوری که اغلب بزرگان از عقل تجلیل کردند (0.25 نمره)



تایید

۲۹-کدام گزينه ترتيب درستي را براي درک استدلالي حقايق، مطابق نظر فارابي نشان مي دهد؟ (0.25 نمره)



تایید

۲۸-درباره رابطه انسان با عالم عقول مي توان گفت: ....... .........
.

(0.25 نمره)



تایید

۲۳-این که برخی از فیلسوفان برای کسب معرفت دینی اقدام به تربیت نفس می کنند، نشان میدهد که .......... (0.25 نمره)



تایید

۱)در مقایسه دیدگاه فیلسوفان مسلمان با هراکلیتوس درباره عقل مجرد می توان گفت ....... (0.25 نمره)



تایید

۴)به نظر ابن سینا .........

1)حقیقت انسانی را عادت های انسانی تشکیل می دهد و کسی که عادت به سخن گفتن با دلیل را نداشته باشد از حقیقت انسانی دور است

2) انسانیت انسان به عقل اوست و انسانی که غالباً از این عقل استفاده نمی کند خود را همردیف حیوانا قرار داده است

 3)کسی که سخنی را بدون دلیل بپذیرد از حقیت انسانی خارج شده است و به حیوانات شباهت دارد

4) هر کسی عادت کند هر سخنی را با دلیل بپذیرد به مقام انسانی کامل و حقیقی رسیده است (0.25 نمره)



تایید

۲۷-اين مطلب که «عقول واسطه فيض هستند» از نظر فلاسفه اين نتيجه را در پي دارد که ..............

۱) هر فيضي که به هر موجود طبيعي مي رسد به واسطه يکي از عقول است، ولي چند عقل نمي توانند واسطه يک فيض باشند.

۲) عقول امکان رسيدن به مرتبه عقل فعال را دارند و اگر فعال شوند به اشياي عالم طبيعت فيض ميرسانند

. ۳) هر فيضي به هر موجود مادي مي رسد حتما به واسطه مخلوق اول خداست

۴) وحي خداوند از طريق عقول به همگان منتقل مي شود (0.25 نمره)



تایید

۷)پاسخ اصلی فیلسوفان به جریان مخالف عقل فلسفی چه بود؟

7411)فلسفه در زمانی بوجود آمد که هنوز اسلام ظهور نکرده بود بنابراین نمی توان انتظار داشت فلسفه دانشی اسلامی باشد

2) در همه دانش ها باید از دستاورد همه دانشمندان استفاده کرد تا پیشرفت دانش دانش سریع تر شود و فلسفه هم مستثنی نیست

3) ملاک اعتبار و پذیرفتن یک دانش فقط اسدلال است نه ملیت و نژاد و دین افراد بنابراین اشکالی ندارد فلسفه یونانی را بپذیریم

 4) عمده آراء فیلسوفان برجسته یونان با اعتقادات اسلامی سازگار است چون عقل هم مانند وحی یک طریق رسیدن به حقیقت (0.25 نمره)



تایید

۱۰)به نظر فیلسوفان مسلمان هرچند اساس پذیرش عقاید ------- است اما ------ (0.25 نمره)



تایید