زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی1/پایه دهم/خردادماه1400 به صورت دیجی فرم

آزمون فارسی1/پایه ی دهم/رشته ی علوم انسانی/خرداد ماه1400/از 15 نمره
دانش آموزان عزیز لطفاً سوالات را با دقت بخوانید و ضمن مدیریت زمان پاسخ ها را وارد کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

16."باران ها" و"فصل ها" در عبارت"ای سرور باران ها و فصل ها/تو را عطری نامیدم که در غنچه ها خانه دارد" در کدام مفهوم نمادین به کار رفته اند؟ (0.5 نمره)



تایید

6.هم آوای واژه ی داخل کمانک را بنویسید.
_کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید/(قضا) همی بردش تا به سوی دانه ودام
(0.25 نمره)



تایید

19.فردوسی در داستان گرد آفرید، وی را با چه ویژگی هایی وصف کرده است؟ (0.5 نمره)



تایید

15.صحیح یا غلط بودن عبارت زیر را مشخص کنید.
_نوع ادبی داستان"رستم و اشکبوس" حماسی است.       ص.                  غ. 
(0.5 نمره)



تایید

17.هر یک از ابیات زیر دارای کدام یک از آرایه ی مقابل می باشد(اغراق_جناس)
الف) گلاب است گویی به جویش روان/همی شاد گردد به بویش روان
ب) شود کوه آهن چو دریای آب/اگر بشنود نام افراسیاب
(0.5 نمره)



تایید

10.کدام واژه معادل معنایی واژه(ابر) است؟ (0.5 نمره)



تایید

20.در سروده ی زیر:
"ای سرزمینی کز خاکت/خوشه های گندم می روید و پیامبران بر می خیزند"
الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟
ب) مقصود شاعر از مصراع های دوم و سوم چیست؟
(0.5 نمره)



تایید

5.در عبارات زیر منادا را مشخص کنید.
الف) سعدیا چون تو کجا نادره گفتار هست؟/ یا چو شیرین سخنت نخل شکربار هست؟
ب) ای خدا، به ما آرامشی عظیم عطا فرما.
(0.5 نمره)



تایید

9.کدام یک از موارد زیر ممال نیست؟ (0.5 نمره)



تایید

22.ابیات و عبارات زیر را به نثر روان معنی کنید.
الف) کار پاکان را قیاس از خود مگیر/گر چه باشد در نبشتن شیر و شیر
ب) خروشید کای مرد رزم آزمای/هماوردت آمد مشو با زِ جای
ج) بدانست سهراب، کاو دختر است/سر و موی او از درِ افسر است
د) مپنداراین شعله، افسرده گردد/که بعد از من افروزد از مَدفنِ من
(3 نمره)



تایید

11.در بیت:"یکی تیر زد بَر برِ اسب اوی/که اسب اندر آمد ز بالا به روی" یک جناس همسان و یک جناس ناهمسان را ذکر کنید. (1 نمره)



تایید

4.واژه ی درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) لیکن خروس(قالب_غالب) حرکتی کرد نه مناسب حال درویشان.
ب) کمان را بمالید رستم به چنگ/به(شست_شصت) اندر آورده، تیر خَدَنگ
(0.5 نمره)



تایید

18.به نظر شما چرا رستم پیاده به نبرد روی آورد؟ (0.5 نمره)



تایید

3.در جمله زیر، نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید.
"(ناتانائیل)، من به تو (شور و شوقی) خواهم آموخت."
(0.5 نمره)



تایید

13.پدید آورندگان هر یک از آثار زیر را بنویسید.
الف) مائده های زمینی:
ب) مثنوی معنوی:
(1 نمره)



تایید

8.مصرع زیر را از شیوه ی بلاغي به شیوه ی عادی(ترتیب اجزای جمله در زبان فارسی)تبدیل کنید.
_که رهام را جام باده است جفت
(0.5 نمره)



تایید

2.در متن زیر، نادرستی های املایی را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
_تمایزی میان خدا و خوشبختی قاعل مشو و همه خوشبختی خود را در همین دم، قرار ده. یک روز خسرو بر خلاف عادت معلوف یک کیف حلبی که روی آن، با رنگ روغن ناشیانه گل و بته نقاشی شده.
(0.5 نمره)



تایید

21.جمله ی "ای کاش عظمت در نگاه تو باشد" را با سروده ی زیر از سهراب سپهری مقایسه کنید.
_چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.
(0.5 نمره)



تایید

14.کدام گزینه معادل معنایی عبارت"در بیرنگ اسب حرفی به کارش بود"  را مشخص می کند؟ (0.5 نمره)



تایید

1.معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.
الف) کم کسی ز(ابدال) حق، آگاه شد.
ب) زمانه مرا پتک(تَرگ) تو کرد.
ج) بیامد(دَمان) پیش گرد آفرید
د) در کنج خلوتی از(بَرزَن)، دو خروس را دیدم.
(1 نمره)



تایید

7.در بیت زیر واژه ای بیابید که در گذر زمان، شکل نوشتاری آن تغییر یافته است؟
_چو یعقوبم از دیده گردد سپید/نبرَّم زدیدار یوسف امید
(0.25 نمره)



تایید

12.معنی عبارت های کنایی زیر را بنویسید.
الف) خسرو در ریاضی، (کُمیتش لنگ بود).
ب) سپهبُد(عنان، اژدها را سپرد)
(1 نمره)



تایید