زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ولایت - دوره تمرین و آمادگی سطح 1 - 29 اردیبهشت 1401 به صورت دیجی فرم

با سلام و احترام
در حین آزمون از اپلیکشن ها، پیام رسان ها و ... استفاده نفرمایید. (از آزمون خارج می شوید)
در پایان آزمون، حتما دکمه ثبت را جهت ذخیره اطلاعات، بزنید.
در صورت بروز مشکل: 09194374997


digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام کوچک خود را وارد نمایید.
مثلا: زهرا *



تایید

نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
مثلا: احمدی *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید. *



تایید

1. در اندیشه اسلامی نسبت حاکمیت انسان با حاکمیت خداوند چیست؟

الف) با همدیگر تعارض دارند.
ب) این دو قابل جمع نیستند.
ج) حاکمیت انسان در طول حاکمیت خداوند است.
د) حاکمیت تنها از خداوند است.



تایید

2. کدام يک از دوره‌هاي ذيل، عصر حاکميت سکولاريسم در ايران است؟‌

الف) دوران قاجاريه
ب) زمان شکست ايران از روسيه
ج) دوران حکومت پهلوي
د) هر سه مورد



تایید

3. ولایت مطلقه یعنی:

الف) هر اختیاری که پیامبر و امام معصوم در اداره امور جامعه دارد، فقيه نیز دارد.
ب) در مقابل ولایت مقیده فقیه
ج) حاکمیت بدون قید و شرط
د) الف و ب



تایید

4. «فإنهم حجتي علیکم» در دلایل نقلی ولایت فقیه گویای چه امری است؟

الف) انتخاب مردمی فقیه     
ب) انتصاب فقیه به رهبری از سوی ائمه
ج) حکومت
د) تبیین اسلام از سوی فقیه



تایید

5. کدام گزینه از استدلال‌های عقلی نظریه ولایت فقیه به شمار می‌رود؟

الف) ولایت فقیه مرتبة نازله حکومت معصوم     
ب) مقبوله عمر بن حنظله
ج) آیه اولي الامر
د) ولایت تشریعی



تایید

6. پیشینه تاریخی ولایت فقیه به چه زمانی باز می‌گردد؟

الف) عصر امام خمینی        
ب) صدر اسلام و آغاز عصر غیبت       
ج) عصر مرحوم نراقی
د) عصر آیت‌الله بروجردی



تایید

7. در اندیشه اسلامی هستی‌شناسی بر ............. متکی است.

الف) انسان مداری  
ب) فضیلت
ج) خدا محوری
د) رضایت عامه مردم



تایید

8. کدام گزینه قدرت برتر در درون جامعه که منشأ قانون و استقلال از قدرت‌های خارجی است؟

الف) حاکمیت      
ب) ولایت مداری
ج) ربوبیت تکوینی
د) اومانیسم



تایید

9. در تفکر سکولار، هدف اصلی حکومت ...................... است.

الف) ایجاد نظم و امنیت      
ب) وضع و اجرای قانون الهی
ج) نشر ارزش‌های معنوی
د) شایسته سالاری



تایید

10. کدام مکتب مدعي عدم ضرورت حکومت در جامعه است؟

الف) لیبرالیسم
ب) اومانیسم        
ج) آنارشیسم       
د) قرارداد اجتماعی



تایید

11. کداميک از گزينه هاي ذيل در مورد مشروعيت صحيح است؟‌

الف) مشروعيت به معناي شرعي بودن است و اختصاص به پيروان اديان و شريعت دارد.
ب) مشروعيت به معناي حق حکومت حاکم و پذيرش اين حق از سوي شهروندان است.
ج) مشروعيت همواره ملازم با توسعه،‌ رشد اقتصادي و رفاه جامعه است. 
د) مشروعيت لزوما با قانوني بودن همراه است و هر امر قانوني لزوما مشروع است.



تایید

12. در روايت «..... ينظران من کان منکم ممن قد روي حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فليرضوا به حکما فاني قد جعلتيه عليکم حاکما» کدام عبارت بيانگر نصب فقيه از جانب امام معصوم (ع) و زعامت سياسي اوست؟

الف) قد جعلته عليکم حاکما
ب) قد روي حديثنا
ج) فليرضوا به حکما
د) هيچکدام



تایید

13. حکومت ديني حقيقي چه حکومتي است؟

الف) حکومتي که در آن احکام ديني رعايت شود.                        
ب) حکومتي که تمام ارکان آن بر اساس دين شکل گرفته باشد.
ج) حکومت دينداران و متدينان
د) الف و ج



تایید

14. مبناي مشروعيت در كشورهاي مدعي دموكراسي چيست؟

الف) ارزشهاي اخلاقي         
ب) مشروعيت الهي            
ج) قرارداد اجتماعي
د) سنتهاي اجتماعي



تایید

15. ولایت تکوینی از ویژگی‌های خاص ............... است.

الف) ائمه و فقها
ب) امام عصر       
ج) معصومین (ع)
د) فقهای عصر غیبت



تایید

16. واژه «مطلقه» در «ولايت مطلقه فقيه» چه معنايي دارد؟

الف) به معناي همان سلطنت مطلقه است.
ب) به معناي اختيارات نامحدود  فقيه است.
ج) برخورداري از کليه اختيارات معصومين (ع) در زعامت امور جامعه و شئون مربوط به حکومت
د) الف و ب



تایید

17. انگیزه ترویج سکولاریسم چه بود؟

الف) انگیزه‌ی خیرخواهانه
ب) انگیزه‌ی مغرضانه                     
ج) گسترش دین
د) الف و ب



تایید

18. این سخن از کیست؟ «تحول فردی مقدمه انقلاب اجتماعی است چرا که لازمه تحول فردی، الهی شدن جامعه است.»

الف) شهید مرتضی مطهری
ب)
شهید بهشتی
ج) امام خمینی
د) دکتر سروش



تایید

19. هدف اسلام چیست؟

الف) تکامل روح
ب) رفاه و آسایش
ج) دستابی به کمال بیشتر
د) تأمین نیازهای مادی، بهداشت، مسکن و امنیت



تایید

20. «فقیه عادل هم اختیاراتی را که پیامبر صل الله علیه وآله و ائمه اطهار در امر سیاست و حکومت دارا بودند را دارد ومعقول نیست در اختیارات آن دو فرقی باشد.» این نظریه مورد قبول ...... و بسیاری دیگر از فقهای اسلام است.

الف) ملا محمد نراقی در عوائد الایام
ب) محقق کرکی
ج) امام خمینی در ولایت فقیه
د) صاحب جواهر



تایید