زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم سطح سه - دوره شهید نصیری (شهرک محلاتی) به صورت دیجی فرم

با سلام و احترام
به آزمون پایان ترم سطح سه تدبر در قرآن خوش آمدید.
در حین آزمون از اپلیکشن ها، پیام رسان ها و ... استفاده نفرمایید. (از آزمون خارج می شوید)
در پایان آزمون، حتما دکمه ثبت را جهت ذخیره اطلاعات، بزنید.
در صورت بروز مشکل: 09194374997

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام کوچک خود را وارد نمایید. *



تایید

نام خانوادگی خود را وارد نمایید. *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید. *



تایید

1. با توجه به آیه 1 سوره طلاق «یا ایها النبی اذا طلقتم ...» کدامیک از گزینه ها، بیان فضای سخن است؟
الف) قبل از تشریع طلاق رجعی به محض صدور طلاق، جدایی حاصل می شد و با یک تصمیم عجولانه کار به طلاق کشیده می شد.
ب) تشریع طلاق رجعی نشان می دهد که اقتضاء تجدید نظر در حکم سابق طلاق وجود داشته است.
ج) هر دو گزینه



تایید

2. با توجه به آیه 2 سوره طلاق «...و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب» رابطه تقوی با برون رفت از مشکلات طلاق چیست؟
الف) وقتی‌که طلاق ریشه در نابسامانی اقتصادی زوجین داشته باشد، تمرین تقوا در این بازه زمانی گشایش روزی را به همراه دارد و از این طریق راه برون رفت از مشکلات طلاق را باز می کند.
ب) وقتی که طلاق‌ ریشه در نابسامانی اخلاقی زوجین دارد، تمرین تقوا در این بازه زمانی، می‌تواند وضعیت اخلاقی آن‌ها را اصلاح کند و راه برون رفت از مشکلات طلاق را هموار کند.
ج) الف و ب



تایید

3. با توجه به سوره طلاق، کدام گزینه غلط است؟
الف) جهت هدایتی کل سوره طلاق، با محوریت سیاق اول است و بر اساس قاعده حمل عام بر خاص.
ب) تقوا مهم‌تر است، پس محوریت با سیاق دوم است.
ج) بر اساس قاعده اصولی «اصل الکلام صدر الکلام» محوریت جهت هدایتی با سیاق اول است.



تایید

4. با توجه به دلایل اتصال و انفصال سیاق ها در سوره تحریم، گزینه غلط را انتخاب کنید.
الف) آیات (1تا5) یک سیاق است، به دلیل وحدت موضوعی و اشاره به نافرمانی و توطئه بعضی از همسران و اتصال ادبی و ارجاع ضمایر.
ب) آیات (6تا 9) ادامه سیاق اول است، زیرا موضوع توطئه و تبانی زنان به جامعه نیز سرایت کرده است.
ج) آیات (10تا12) یک سیاق است که دو مثل برای کافران و دو مثل برای مؤمنان مطرح کرده است.



تایید

5. با توجه به عبارت «ان تتوبا الی الله فقد صغت قلوبکما» در سوره تحریم، عبارت زیر را تکمیل فرمایید.
الله‌تعالی به دو زن توطئه‌گر می‌فرماید: .............................
الف) اگر توبه کنید حتما الله تعالی شما را می‌بخشد.
ب) اگر توبه کنید سزاوار است، زیرا به‌یقین با عملی که مرتکب شده‌اید دل‌هایتان به انحراف کشیده شده است.
ج) اگر توبه کنید نفعی به حال شما ندارد.



تایید

6. کدام‌یک از گزینه‌ها به کشف فضای سخن سیاق سوم سوره تحریم کمک می‌کند؟
(فضای سخن سیاق سوم: سوءاستفاده دو تن از همسران پیامبر(ص) با توجه به آگاهی آن‌ها از یک‌سخن سری و تبانی علیه رسول خدا (ص) و اعتماد افرادی از مؤمنان به جایگاه این دو زن مشکل‌ساز شده است.)
الف) این سیاق برای مؤمنان و کافران و به‌ صورت تثنیه از زنان مثل آورده است.
ب) مثلی که از زنان برای کافران آورده است اشاره به دو همسر پیامبر (ص) است.
ج) الف و ب



تایید

7. با توجه به عبارت «ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت» در سوره ملک، کدام گزینه صحیح است؟
الف) معنای تفاوت در آیه یعنی هیچ نقطه‌ ناهماهنگی در خلق خدای رحمان نمی‌بینی.
ب) مقصود از تفاوت در آیه یعنی؛ نظام کیهانی چیزی از مصلحت نظام انسانی را فوت نمی‌دهد و نظام انسانی نیز فوت دهنده چیزی از مصلحت نظام کیهانی نیست.
ج) الف و ب



تایید

8. با توجه به جهت هدایتی سیاق اول سوره ملک (استمرار خیر و برکت فرمانروای مقتدر عالم)، گزینه صحیح را انتخاب کنید.
الف) جهت هدایتی سیاق از کل آیات (4-1) است.
ب) آیه 1 در این سیاق، آیه محوری و بقیه، شرح فرمانروایی مقتدرانه خداست، پس جهت با محوریت آیه 1 است.
ج) جهت هدایتی با توجه به آیات (4-2) و شرح فرمانروایی مقتدرانه خدا است.



تایید

9. با توجه به فضای سخن سوره ملک (تکذیب نذیر - احساس امنیت از عذاب و عدم خشیت)، این سوره برای درمان وضعیت موجود، چه گامهایی بر می دارد؟ گزینه غلط را مشخص کنید.
الف) دعوت به مطالعه نسبت به ربوبیت بی نقص الهی تا باورشان تقویت شود.
ب) بر حذر داشتن از کفر به ربوبیت و تکذیب نذیر با نشان دادن جایگاه مکذبان در جهنم و اخبار از آن روز.
ج) ایجاد احساس امنیت و ترغیب مخاطب به پذیرش وعده های نذیر



تایید

10. با توجه به سوره قلم گزینه صحیح را انتخاب نمایید.
الف) سه سیاق دارد. سیاق اول (1-16) است زیرا سیر مشخصی در حمایت از رسول و تبیین انحراف مکذبان را دنبال می‌کند، سیاق دوم (17-50) زیرا تا آیه 33 داستان اصحاب باغ است و در ادامه بین آیه 33 و 34 هم به دلیل تقابل مفهومی بین پاداش متقین و عذاب مجرمین اتصال برقرار است و سیاق سوم آیه 51 و 52 که دوباره صحنه‌ای از مشرکان را در برابر پیامبر (ص) به تصویر کشیده است.
ب) دارای 4 سیاق است، سیاق اول از (1-16) حمایت از رسول و تبیین انحراف مکذبان، سیاق دوم (17-33) داستان اصحاب باغ و سیاق سوم (34-50) که بیان توبیخ و ریشه کن کردن توهم بیجای کافران تا رهاسازی مکذبان و دعوت صبر به پیامبر (ص) در برابر ایشان ادامه یافته است، سیاق چهارم (51-52) صحنه‌ای از اجتماع مشرکان در برابر پیامبر (ص)
ج) دارای دو سیاق است، سیاق اول (1-33) که دسته اول از آیات (1-16) بیان حمایت رسول و تبیین انحراف مکذبان است و از آیه (33-17) در همین راستا مثالی از اصحاب باغ می‌آورد و اتصال آن نیز با بازگشت ضمیر (هم) در «بلوناهم» به آیات قبل است. سیاق دوم از آیات (34- 52) که دسته اول آن از آیات 34 تا 50 سیر مفهومی توبیخ و ریشه‌کن کردن توهم بیجای کافران و...است؛ و دسته دوم از آیات (51-52) است که اتصال آن نیز با حرف عطف « و» و بازگشت ضمیر (واو در کفروا) به مکذبان سیاق قبل است.



تایید

11. قرینه فضای سخن سیاق اول سوره حاقه در کدام گزینه بیان شده است؟
الف) فضای تکذیب قیامت «کذبت ثمود و عاد بالقارعه».
ب) اشاره به جریان تکذیب ثمود و عاد... حکایت از این دارد که مخاطب سوره با تکیه بر ثروت و قدرت خود، «قارعه» را تکذیب می کند.
ج) هر دو مورد



تایید

12. با توجه به آیه 46 سوره حاقه «ثم لقطعنا منه الوتین» کدام گزینه صحیح است؟
الف) الوتین به معنی شاهرگ است، زیرا الله تعالی پیامبر را مورد خشم و تهدید قرار داده است.
ب) الوتین به معنی شاهراه ارتباطی است، زیرا این آیه در مقام استدلال بر وحیانی بودن قرآن است.
ج) الوتین به معنی شاهرگ، پل ارتباطی با دیگر اعضای بدن است و اگر پیامبر (ص) سخنی را به ‌دروغ به خدا نسبت دهد، خدا با او برخورد می‌کند و شاهرگ قلب او را قطع می‌کند.



تایید

13. با توجه به سیر هدایتی سیاق دوم سوره معارج، گزینه صحیح کدام است؟
الف) دسته اول آیات (19-21) تصویری از انسان حریص را نشان می‌دهد و دسته دوم از آیه (22- 34) مصلین را به‌عنوان انسان‌هایی که حرص خود را مدیریت می‌کنند از دسته اول مستثنی کرده و دسته اول از بین این دو دسته به خاطر اینکه مستثنی منه است اصالت دارد.
ب) دسته دوم با اینکه از دسته اول استثنا شده اما اصالت دارد زیرا به ‌طور مفصل به این استثنا پرداخته‌شده است و در دسته سوم با اولئک به این گروه در استثنا اشاره‌شده و نتیجه‌گیری کرده است.
ج) دسته سوم (35) که جایگاه بشارتی دارد، برای تعیین جهت هدایتی اصالت دارد.



تایید

14. قرینه فضای سخن معارج در کدام گزینه غلط است؟
الف) نفی عذاب (سیاق 1) نفی ضرورت پایبندی به ‌نظام نماز (سیاق 2) طمع ورود به بهشت بدون پایبندی به‌ نظام نماز (سیاق 3)
ب) کافرانی که به‌ نظام نماز پایبند نیستند (سیاق 1) و رسول خدا را تکذیب می‌کنند (سیاق 2) و طمع ورود به بهشت را دارند (سیاق 3)
ج) مسئله اصلی سوره، نفی عذاب و فرار از شریعت است.



تایید

15. با توجه به سوره نوح (ع)، کدام گزینه غلط است؟
الف) این سوره دارای سه سیاق است که دسته اول (4-1) اشاره به بعثت حضرت نوح و ابلاغ پیام ایشان است، دسته دوم (24-5) گزارش نوح به خدا از عملکرد خود و واکنش قوم، دسته سوم (28-25) فرجام قوم نوح در بیان خدا و درخواست نوح.
ب) این سوره دارای سه دسته مفهومی است.
ج) این سوره دارای سیاق واحد و موضوع واحد و غرض واحد است.



تایید

16. با توجه به سوره نوح (ع)، کدام گزینه غلط است؟
الف) علت استحقاق عذاب قوم نوح این است که خدای یگانه را نمی پرستند و طغیان را به جای تقوا بر گزیده اند.
ب) با توجه به آیه «ان اعبدو الله واتقوه و اطیعون» مشخص می شود که اطاعت از نوح در عرض اطاعت و عبادت خداست.
ج) «لو کنتم تعلمون» لو به معنی تمنی است یعنی ایکاش می دانستید که عذاب حتمی شده و اگر وقتش برسد، بدون تردید محقق می شود.



تایید

17. با توجه به آیه 6 سوره جن «و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا» گزینه صحیح کدام است؟
الف) گروهی از انسان‌ها پیوسته به گروهی از جنیان پناهنده می‌شدند و با این پناهندگی بر انحراف جنیان می‌افزودند.
ب) گروهی از جنیان پیوسته به گروهی از انسان‌ها پناهنده می‌شدند و با این پناهندگی بر انحراف انسان‌ها می‌افزودند.
ج) پناهندگی به غیر خدا توسط انسان‌ها، نشان‌دهنده شرک به خدای تعالی است.



تایید

18. با توجه به جهت هدایتی سوره جن (ابطال جن گرایی و شرک و تثبیت رسالت توحیدی) کدام گزینه صحیح است؟
الف) هر دو سیاق کنار هم ایفای نقش دارند، 1- ماهیت سلبی 2- ماهیت اثباتی
ب) فقط سیاق اول با نفی جن گرایی و شرک، محوریت جهت هدایتی سوره است.
ج) فقط سیاق دوم با ماهیت اثباتی، رسالت توحیدی پیامبر (ص) را تثبیت می‌کند.



تایید

19. با توجه به آیه 1 تا 19 در سوره جن، کدام گزینه غلط است؟
الف) آیات (1-7) اعلام هدایت به سبب قرآن و آیات (8-13) توضیح ماجرایی که به هدایت منجر شده و آیات (14- 17) توضیح وضعیت بعد از تبلیغ قرآن توسط صالحان از جن و آیات (18-19) دعوت به توحید و اخبار وضعیت اسفبار مشرکین.
ب) با توجه به مجموعه آیات مشخص می‌شود که اخبار از ایمان جنیان به توحید به‌منظور مقابله با اجتماع مشرکان در اعتراض به یگانه‌پرستی رسول خدا (ص) است.
ج) اخبار از ایمان جنیان بدین منظور است که رسول جایگاه جنیان را برای مشرکان در پناه دادن به آن‌ها بگیرد.



تایید

20. کدام گزینه صحیح است؟
الف) سوره ملک دو سیاق دارد، سیاق اول آیه (1- 12) با دودسته مفهومی از آیه 1 تا 4 به عنوان دسته اول و از آیه 5 تا 12 نیز دسته دوم است و دلیل اتصال نیز واژگان مشترک (السماوات) در آیه 3 و (السماء) در آیه 5 است و سیاق دوم نیز آیه (12 – 30) است.
ب) سوره مبارکه معارج 2 سیاق دارد، سیاق اول از آیه (1- 35) با دو دسته مفهومی از آیه 1 تا 18 و دسته دوم 19 تا 35 و دلیل اتصال نیز (انَ) است که تعلیل آیه 18 (فجمع فاوعی) است.
ج) سیاق دوم سوره حاقه با سه دسته مفهومی سامان ‌یافته است، دسته اول (4- 8) هلاکت قوم عاد و ثمود، دسته دوم (9- 10) هلاکت قوم فرعون و منحرفان دیگر به خاطر تکذیب و عصیان، دسته سوم (11- 12) هلاکت قوم نوح و نجات‌یافتگان که شما باشید.



تایید