زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ادبیات فارسی دهم مدرسه فضیلت نوبت دوم خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

به نام خدا
با دقت به سوالات زیر پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 70 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

نام معلم خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

چرا رستم از رهام بر آشفت ؟  (0.25 نمره)



تایید

در بیت زیر کدام واژه « ممال » است ؟ 


《 رفتی و صد هزار دلت در دست رکیب
ای جان دل، که تواند ز جان،شکیب 》
(0.25 نمره)



تایید

در ابیات زیر ، واژه های دو تلفظی را بیابید. 


الف - چند دَم به سّر دَوانی پرگاروارگِردت 
سر گشته ام ولیکن پای استوار دارم 

ب - در باب عاشقان راکافزون کند صفا را 
بشنو تو این سخن را کان یادگار داری
(1 نمره)



تایید

معنی و مفهوم ابیات زیر را به نثر امروزی بنویسید. 

 

 

الف - چون بگشایم ز سر مو شِکن      (۰/۵)

ماه ببیند رخ خود را به من

 

 

ب - تو قلب سپه را به آیین بدار        (۰/۵)

من اکنون پیاده ،کنم کارزار 

 

پ - کار پاکان را قیاس از خود مگیر                        گر چه باشد در نبشتن ، شیر و شیر          (۰/۵)


ت - ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن                تأثیر اختران شما نیزبگذرد       (۰/۵)


  (2 نمره)



تایید

با توجه به ابیات زیر ، پرسش ها را پاسخ دهید . 


« یکی تیر زد بر بَرِ اسب اوی 
که اسب اندر آمد ز بالا به روی 

بخندید رستم ، به آواز گفت 
که بنشین به پیش گرانمایه جفت 

سزد گر بداری ، سرش در کنار 
زمانی بر آسایی از کار زار ........»


الف) کدام بیت لحن طنز آمیز دارد؟        (۰/۲۵)

ب) منظور از 《گرانمایه جفت》 چیست؟   (۰/۲۵)
(0.5 نمره)



تایید

در مورد تفاوت حرف « و » در عبارت زیر توضیح دهید .


الف - گفتم : حالا برو سماور را روشن کن ، حالا قوم و خویش ها می آیند . 


ب - آرام بود و چیزی نمی خواست .
(0.5 نمره)



تایید

4 - در گروه کلمات زیر ، غلط های املایی را بیابید و شکل درست آنها را بنویسید . 
« زبون و مخذول – غرابت و خوشاوندی – ذمایم و پیوست ها – نمط و روش – فراق و آسایش – ذلت و لغزش – انهار و جوی ها- نفخ و صور – وقاحت و بی شرمی – اشیاء و سایه ها » (1 نمره)



تایید

املای درست واژگان را از داخل کمانک انتخاب کنید .


الف - چند دسته از بوته های-------( خوار/ خار ) در نقاط بی درخت سوت می زدند . 

ب - لیکن خروس --------- ( غالب / قالب ) حرکتی کرد نه مناسب حال درویشان .
(0.5 نمره)



تایید

کدام قسمت عبارت زیر حذف شده است ؟ 


« نیکو خو بهتر هزار بار از نیکو رو »

(0.25 نمره)



تایید

در ابیات زیر کنایه ها را بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.
الف – کُشانی بخندید و خیره بماند عنان را گران کرد و او را بخواند 
ب – چو سهراب شیراوژن او را بدید بخندید و لب را به دندان گَزید (2 نمره)



تایید

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید . 


الف - عنان و 《سنان》 را پر از تاب کرد . 

ب - داده تنش بر تن ساحل 《یله》

پ - دست معلم از 《وقب》 حیوان روان شد . 

ت - 《ارتجالا》 انشایی می ساخت .

(1 نمره)



تایید

نوع جناس را در ابیات زیر مشخص کنید . 


الف - نگه کرد سهراب و آمدش ننگ 
بر آشفت و نیز اندر آمد به جنگ 


ب - عشق ، شوری در نهاد ما نهاد 
جان ما در بوته ی سودا نهاد
(0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر واژه هایی بیابید که در گذر زمان ، شکل نوشتاری آن تغییر یافته است . 


《 چو یعقوبم ار دیده گردد سپید 
مبرّم ز دیدار یوسف امید 》
(0.25 نمره)



تایید