زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش- پایه یازدهم فنی - نوبت دوم به صورت دیجی فرم

"به نامش و به یاریش "
اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان
شهرستان: ارزوئیه (صوغان)     
متوسطه دوره دوم دخترانه شهید جهانگیری 
امتحانات ترم دوم - سال تحصیلی 1400 - 1399 
نام درس: فارسی و نگارش
پایه: یازدهم  
تاریخ امتحان: 1400/02/31
ساعت امتحان: 10:30
مدت امتحان:  80 دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام معلم خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

شماره دانش‌آموزی خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

هریک از واژگان زیر ، در گذر زمان ، مشمول کدام وضعیت چهارگانه بوده اند ؟ توضیح دهید.
الف)یخچال 
ب) نوند
(1 نمره)



تایید

باتوجه به دوبیت زیر ، چرا خویشان و نزدیکان مجنون ، از پدر مجنون خواستند که برای درمان دردش اورا به طواف خانه خدا ببرد ؟ "
 گفتند به اتفاق یک سر // کز کعبه گشاده گردد این در 
حاجت گه جمله ی جهان اوست // محراب زمین وآسمان اوست "
(0.5 نمره)



تایید

شعر حفظی: جاهای خالی را کامل کنید : 
"جغد بر .....................می خواند به انکار تو اما  // خاک این ویرانه ها بویی از آن ...................... دارد" 
خواستم از رنجش ..................بگویم یادم آمد  // عشق با ....................خویشاوندی دیرینه دارد
(1 نمره)



تایید

دربیت زیر، نماد را بیابید و منظور از آن را بنویسید. 
"بیا با گل لاله بیعت کنیم  // که آلاله ها را حمایت کنیم ."
(0.5 نمره)



تایید

درهریک از جمله ها و بیت های زیر کدام یک از آرایه های کنایه، ایهام، متناقض نما، تشبیه و یا تضاد وجود دارد ؟ (توجه : برای هر بیت یک آرایه مشخص کنید و یک آرایه اضافه است)
الف) بارها از تو گفته ام / بارها ازتو / ای حقیقی ترین مجاز / ای عشق / ای همه استعاره ها ازتو 
ب) هرنفسی را دو نعمت است / دم فرو دادن و بر آمدنش 
پ) سینه ها را سپر گلوله های آتشین ساختند . 
ت) همی برخروشید وفریاد خواند / جهان را سراسر سوی داد خواند 
(1 نمره)



تایید

شعر زیر را بخوانید و دریافت خود را از آن بنویسید . 
ای که دستت می رسد کاری بکن // پیش از آن کزتو نیاید هیچ کار 
گنج خواهی در طلب رنجی ببر  // خرمنی می بایدت تخمی بکار
(0.5 نمره)



تایید

دربیت " بپویید کاین مهتر آهرمن است / جهان آفرین را به دل دشمن است" 
الف) منظور از "بپویید" چیست؟ 
ب) چرا کاوه از مردم می خواهدکه علیه ضحاک قیام کنند؟ 
پ) دراین بیت ، کدام زمینه ی حماسی بیشتر به چشم می آید؟
(1 نمره)



تایید

غلط های املایی را در نمونه های زیر بیابید و درست آن را بنویسید . 
در اساطیر ایران ، مار مضهری است از اهریمن دراین جا نیز بر دوش ضحاک می روید که تجسمی است از خوهای اهریمنی وبیداد و منش خبیس
(0.5 نمره)



تایید

یکی از مثل های زیر را انتخاب کنید و بر اساس بازآفرینی ، متنی درمورد آن بنویسید . 
- زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد 
- ماه همیشه زیر ابر نمی ماند .
(0.75 نمره)



تایید

سروده ها و نوشته های زیر را به فارسی روان معنی کنید . 
الف) آفتاب داشت تیغ می کشید . 
ب) بخور تا توانی به بازوی خویش 
پ) درآن مواضع از جهت گریزگاه روز حادثه صد سوراخ ساخته وتیمارآن فراخور حکمت و برحسب مصلحت بداشته . 
ت) تو شاهی و گر اژدها پیکری  // بباید بدین داستان داوری
(2 نمره)



تایید

برای هریک از روابط معنایی خواسته شده ، باتوجه به بیت زیر ، جفت واژه ای بنویسید . 
صبح بی تو رنگ بعد ازظهر یک آدینه دارد  //  بی تو حتی مهربانی حالتی از کینه دارد  
الف)تناسب 
ب) تضاد
(0.5 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید ، سپس موارد خواسته شده را مشخص کنید . 
درچین مهمان امیر بزرگ چین بودیم . او ما را در خانه ی خود مهمان کرد و دعوتی ترتیب داد که آن را "طی" می نامند و بزرگان شهر در آن حضور داشتند. دراین مهمانی آشپزهای مسلمان رادعوت کرده بودند که گوسفند ها را ذبح کرده ، غذا را پختند . این امیر با همه عظمت و بزرگی که داشت ، به دست خود به ما غذا تعارف می کرد و قطعات گوشت را به دست خود از هم جدا می کرد و به ما می داد . سه روز در ضیافت او به سر بردیم . هنگام خداحافظی ، پسر خود را به اتفاق ما به خلیج فرستاد و ما سوار کشتی شدیم . مطربان وموسیقی دانان نیز با او بودند و به چینی و عربی و فارسی آواز می خواندند . 
الف) مکان 
ب) موضوع کلی 
ج) نکات جذاب یا عجیب
(1 نمره)



تایید

حکایت زیر را به زبان ساده بازنویسی کنید . 
در مسابقه اسب دوتنی ، اسبی پیش افتاد. مردی از شادی بانگ برداشت و به خودستایی پرداخت . کسی که در کنارش بود ، گفت: مگر این اسب از آن توست ؟ گفت: نه ولیکن افسارش از من است
(0.75 نمره)



تایید

برای فعل "گفت" صفت فاعلی و صفت لیاقت بنویسید.
الف) صفت فاعلی
ب) صفت لیاقت
(0.5 نمره)



تایید

املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید . 
الف) اوست که عادل مطلق است / و (خان – خوان) عدل خود را برهمگان گسترده .  
ب) اگر لطفش (قرین _ غرین) حال گردد .
(0.5 نمره)



تایید

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید . 
الف) "سراچه" ذهنم آماس می کرد . 
ب) بدو گفت مهتر به روی "دژم"
ج) در وقت "فراغ "، موافقت اولی تر ، والا "طاعنان" مجال وقیعت یابند
(1 نمره)



تایید

از میان موضوع های زیر ، یکی را انتخاب کنید ودرمورد آن متنی بنویسید . ۱ -رعایت علائم نگارشی در متن های تولیدی 2- رعایت املای درست واژگان وعبارات متن ها 
- گفت و گویی بین "شادی" و "غم" طراحی کنید وبراساس آن طرح ، متنی بنویسید . 
- یکی از سفر های خود را در قالب "سفرنامه" بنویسید . 
- خلاصه یکی از رمان های معروف جهان را به زبان خود (خلاصه نویسی آزاد) بنویسید .
(7 نمره)



تایید