زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون آزمون ادبیات فارسی دهم به صورت دیجی فرم

آزمون آنلاین ادبیات دهم/ دبیرستان صدر نام دبیر: علیزاده

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی: *



تایید

شماره کلاس: نام دبیر: *



تایید

شماره ملی: *



تایید

بسمه تعالی الف)قلمرو زبانی (7نمره) 1. معنی واژه هایی را که زیرشان خط کشیده شده است، بنویسید. ۱ نمره الف) مُکاری( ) از ما سی دینار مغربی می خواست. ب) برآهیخت( ) رهام گرز گران پ) بپوشید دِرع( )سواران جنگ ت) کافتاب نعمتم شد زیر میغ( ) 2. معنی درست واژۀ مشخص شده را از میان واژه های داخل کمانک(پرانتز) پیدا کنید و بنویسید.۵٪ نمره الف) صفحۀ سفیدی را باز می کرد و ارتجالاً (با عجله – بی درنگ – خلاصه) انشایی می ساخت. ب) چقدر شگفت آور است که انسان از نسیان (فراموشی – اُنس – هرگز) درنیابد در کجا و چه زمانی زیست می کند. 3. غلط های املایی را از میان گروه کلمات زیر پیدا کنید و شکل صحیح هریک را مقابل آن بنویسید.۷۵٪ نمره الف)حازق و ماهر ( ) ب) هضیض و جای پست( ) ج) مخزول و خوار ( ) 4. واژۀ صحیح را (از نظر املایی) از میان واژه های داخل کمانک مشخّص کنید و بنویسید.۵٪ نمره الف)بر حریف ( مقلوب – مغلوب) که تسلیم اختیار کرده بود، رحم نیاورد. ب) به چه حق خروس های مردم را سر بریدی و ( هلیم – حلیم) درست کردی و خوردی. 5. در جملۀ مرکب زیر حرف پیوند وابسته ساز و جملۀ وابسته را مشخص کنید.۵٪ نمره اینها دریادلان صف شکنی هستند که دل شیطان را از رُعب و وحشت می لرزانند. 6. در مصراع زیر نهاد و گزاره را مشخص کنید.۵٪ تجلّی هستی است جان کندن من. 7. واژۀ گُرز با کدام واژه های زیر شبکۀ معنایی می سازد؟مشخص کنید.۷۵٪ نمره اسب – کمند – سنان – جان - کمان 8. در بیت زیر یک واژۀ مُمال پیدا کنید. ۵٪ نمره کُشانی بدو گفت با تو سلیح نبینم همی جز فُسوس و مزیح 9. مرکب یا ساده بودن هر یک از جمله های زیر را مشخص کنید.۵٪ الف) خسرو در ورزش هم استعدادی شِگَرف داشت. ب) همه حیرت کردند که آفتاب از کدام سمت برآمده است. 10. نوع ترکیب ( وصفی – اضافی) زیر را بنویسید و هستۀ آن را نیز مشخص کنید.۵٪ نمره ماهیِ دریا: 11. در جمله زیر نشانۀ ندا و مُنادا را مشخص کنید و بنویسید.۵٪ ای خدای بزرگ تو را می ستایم و بر آستانت سرتعظیم فرود می آورم. 12. نقش دستوری کلمات( ناتانائیل و شور و شوق) را در جملۀ زیر بنویسید.۵٪ نمره ناتانائیل، من به تو شور و شوقی را خواهم آموخت.



تایید

ب) قلمرو ادبی(5 نمره) 13. در بیت زیر یک مجاز پیدا کنید و بنویسید واژۀ مورد نظر در بیت درچه معنایی به کار رفته است؟ به خون گر کشی خاک من، دشمن من بجوشد گل اندر گل از گلشن من 14. مفهوم کنایی هر یک از عبارت های زیر را بنویسید.۵٪ نمره الف) عنان را گران کردن: ب) سپر انداختن: 15. در بیت زیر چه آرایه ای به کار رفته است؟۵٪ نمره شود کوه آهن چو دریای آب / اگر بشنود نام افراسیاب 16. در بیت زیر نوع جناس به کار رفته را مشخص کنید و بنویسید.۵٪ نمره کار پاکان را قیاس از خود مگیر گرچه ماند در نبشتن شیر وشیر 17. آثار زیر از کدام شاعر یا نویسنده است.۵٪ نمره الف) مائده های زمینی: ب) مثنوی و معنوی: 18. در بیت زیر، چه آرایه ای وجود دارد است؟۵٪ نمره ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/ تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری 19. کلمات افتادۀ شعر زیر را بنویسید.۱/۵ نمره چو هنگامۀ .................. تازه شد دگرباره ایران.......................... از این مــرز فرخنـدۀ مردخیز ......................................... 20- بیت زیر را کامل کنید.۵٪ نمره برو ای گدای مسکین در خانه علی زن ..........................................



تایید

پ) قلمرو فکری (8 نمره) 21. در بیت زیر منظور شاعر از رَمه و چوپان گرگ طبع چیست؟۵٪ نمره ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد 22. مفهوم "یگانه پرستی"در بیت زیر از کدام واژه قابل استنباط است؟۵٪ نمره جز از جام توحید هرگز ننوشم زنی گر به تیغ ستم گردن من 23. با توجه به ابیات زیر به سؤالات پاسخ دهید. چو رُهام گشت از کُشـانی ستوه بپیچید زو روی شد سـوی کوه تَهمتن برآشفت و با طوس گفت که رهام را جام باده است جفت الف) دربیت مصرع دوم کنایه از چیست؟۵٪ ب) در بیت دوم منظور از "تَهمتن" کیست؟۵٪ پ) مفهوم کلی مصراع دومِ بیت دوم ( که رهام را جام باده است جفت) چیست؟۵٪ 24. با توجه به بیت: جمله آدم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد منظور از ابدال حق چه کسانی هستند.۵٪ نمره 25. در بیت: چو سهراب شیراوژن او را بدید بخندید و لب را به دندان گَزید تعجب و شگفتی سهراب را از کدام عبارت می توان دریافت؟ بنویسید.۵٪ 26. مولوی در بیت: "چون بسی ابلیس آدم روی هست پس به هر دستی نشاید داد دست" آدمی را از چه چیزی برحذر می دارد؟۵٪ 27. در سرودۀ زیر: ای سرزمینی کز خاکت/ خوشه های گندم می روید/ و پیامبران برمی خیزند. الف) کدام سرزمین مورد خطاب شاعر است؟۵٪ ب) مقصود شاعر از مصراع دوم و سوم چیست؟۵٪ 28. ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید. الف) تاریخ مشیّت باری تعالی است.۲۵٪ ب) در ریاضی کُمیتش لنگ بود.۲۵٪ پ) مرا مادرم نام مرگ تو کرد/ زمانه مرا پتک ترگ تو کرد۵٪ ت) به آورد با او بسنده نبود/ بپیچید ازو روی و برگاشت زود ۵٪ ث) جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد ۱ نمره ج) گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان/ نگاه دار سر رشته تا نگه دارد ۵٪



تایید