زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نهایی فارسی و نگارش2 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

معني واژه های مشخص شده را بنویسيد. 


الف( هنر خوار شد؛ جادویي ارجمند.

ب( معيار دوستان دَغَل روز حاجت است.

ج( خاله ام در نوع خود متمكّن به شمار ميرفت.
(0.75 نمره)



تایید

معني کدام واژه درست است؟


الف( فراغ: دوری

ب( زنخدان: گریبان

ج( جنون: شيدا

د( لطایف: دقایق (0.25 نمره)



تایید

۳.در گروه واژگان زیر، دو نادرستي املایی دیده ميشود؛ آنها را یافته و درستشان را بنویسيد.

منبع بي شاعبه – مفرح ذات – مرهم و التيام بخش – معونت و مضاهرت– آشپز و خواليگر (0.5 نمره)



تایید

۴.املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

الف( سپيده فردای گنجه با نهيب و (سفير / صفير) گلوله های توپ روس، باز شد.

ب( چون موسم حج رسيد برخاست اشتر طلبيد و (محمل / مهمل) آراست. (0.5 نمره)



تایید

۵.جاهای خالی را به درستي کامل کنيد.

فعل (خواندم)

بن مضارع (.........)

صفت مفعولي(خوانده)

صفت لياقت(.......) (0.5 نمره)



تایید

۶.در کدام بيت واژه ای یافت ميشود که معنای پيشين خود را از دست داده و معني جدید پذیرفته است؟

الف( سپر بر سرآورد و بنهاد روی/ ز پيكار خون اندر آمد به جوی

ب( زبان شما را به سوگند سخت/ ببندیم تا بازیابيم بخت

ج( برفت و بدو داد تخت و کلاه/ بزرگي و دیهيم و گنج و سپاه

د( ز فتراک بگشاد رستم کمند/ همي خواست آورد او را به بند (0.5 نمره)



تایید

۷.واژه""شهيد"" را به عنوان (شاخص) در جمله ای به کار ببرید. (0.5 نمره)



تایید

8. آرایه ادبي مشترک دو بيت زیر چيست؟
 
 الف( ببين لاله هایي که در باغ ماست /خموشند و فریــادشان تا خداست

 ب( کنار نام تو لنگر گرفت کشتي عشق/ بيا که یاد تو آرامشي است طوفاني (0.5 نمره)



تایید

۹.آرایه ادبي مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

 الف( برداشته دل ز کار او بخت/ درماند پدر به کار او سخت (تضاد - جناس)

ب( از عكس ریاحين او، پر زاغ چون دم طاووس نمودی و در پيش جمالش دم طاووس به پر زاغ مانستي. (تشخيص-تشبيه) (0.5 نمره)



تایید

۱۰.در کدام گزینه کنایه وجود ندارد؟

الف( یكي بي زیان مرد آهنگرم

ب( تا از چشمِ او ناپيدا نشویم، دل از ما برنگيرد

ج( بگير ای جوان دست درویش پير

د( مردم سينه ها را سپر گلوله های آتشين ساختند. (0.5 نمره)



تایید

۱۱. هر یک از آثار زیر مربوط به چه کسي است؟

 عباس ميرزا، آغازگری تنها:

 هم صدا با حلق اسماعيل: 
(0.5 نمره)



تایید

۱۲.در عبارت زیر مقصود نویسنده از قسمت های مشخص شده، چيست؟ 

"مردمي که به خانه های تاریک و بي دریچه عادت کرده اند، از پنجره های باز و نورگير گریزان هستند." (1 نمره)



تایید

۱۲.ماراني را که بر دوش ضحاک رویيدند، مظهر چه خصلت هایي ميتوان دانست؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۳.این بخش از سرودۀ گوته، بيانگر چه دیدگاهي است؟

»و تو شكر خدا کن، به هنگام رنج / و شكر او کن، به وقت رَستن از رنج.« (1 نمره)



تایید

۱۴.موارد زیر را به نثر روان برگردانيد.

الف( حاجت گه جمله جهان اوست.

ب( بدرید و بسپرد محضر به پای.

ج( بخور تا تواني به بازوی خویش.

د( مرا نيز از عهدۀ لوازمِ ریاست بيرون باید آمد.
(2 نمره)



تایید

۱۵. متن زیر را بخوانيد و ویژگي های ظاهری و رفتاری عباس ميرزا را بنویسيد. (از هر کدام یک مورد)

»نوجواني ميان بالا با بر و بازویي خوش تراش و رعنا، سوار بر اسبي سينه فراخ، پيشاپيش سپاه خود، دروازه های غربي تهران را با هيجان و شور بسيار به مقصد تبریز، پشت سر مي گذاشت. با کشته شدن آغا محمّدخان، فتحعلي شاه بر تخت نشست. شاهزادۀ نوجوان، ميرزا عيسي قائم مقام( قائم مقام اوّل، پدر ابوالقاسم) را نه تنها وزیر خردمند، بلكه مرشد و پدر معنوی خود ميدانست و بي اذن و خواست او دست به کاری نمي زد. شوق وزیر اندیشمند و نيکخواه نيز به او کمتر از شوق وليعهد به وزیر نبود؛ او در چشم های درشت، سياه و گيرای عبّاس ميرزا، یک جهان، معني و کشش مي دید و در امتداد نگاه متفكّرش، افق های روشنِ تدبير مُلک و رعيت پروری را ميخواند. (0.5 نمره)



تایید

۱۶.متن زیر را بخوانيد و به موارد خواسته شده پاسخ دهيد.

 مُطَوَّقه آواز داد که: بيرون آی. زبرا پرسيد که: کيست؟ نام بگفت. بشناخت و به تعجيل بيرون آمد.
چون او را در بندِ بلا بسته دید، زهابِ دیدگان بگشاد و بر رخسار، جوی ها براند و گفت: »ای دوستِ عزیز و رفيقِ موافق،
تو را در این رنج که افگند؟« جواب داد که: »مرا قضایِ آسماني در این ورطه کشيد.«
موش این بشنود و زود در بریدنِ بندها ایستاد که مُطَوَّقه بدان بسته بود. گفت :» نخست از آنِ یاران گشای«. موش بدین
سخن التفات ننمود. گفت: »ای دوست ابتدا از بریدنِ بندِ اصحابْ اوَليتر«. گفت: »این حدیث را مكرّر ميکني؛ مگر تو را
به نفس خویش حاجت نمي باشد و آن را بر خود حقي نميشناسي؟« گفت: »مرا بدین ملامت نباید کرد که...«.
 الف( طرفين گفت و گو:
 ب( موضوع گفت و گو: (0.5 نمره)



تایید

۱۷.از ميان موضوع های زیر یكي را انتخاب کنيد و با رعایت تمام اصول نگارشي متني ادبي درباره آن بنویسيد.

 الف) شرح یکی از سفرهایی که رفتید.  (سفرنامه) 

ب) توصيف یكي از اعياد ملي یا مذهبي (گسترش زمان و مكان) (9 نمره)



تایید