زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون ادبی 3 پایانی نیم سال اول 401-1400 کلاس 12 انسانی الف به صورت دیجی فرم

آزمون پایانی نیم سال اول علوم و فنون ادبی 3            کلاس 12 انسانی الف         دبیرستان 22 بهمن          نام دبیر : طاهره مداح        زمان : 100 دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

درست یا نادرست بودن نوشته ی زیر را تعیین کنید.

الف) « سبک بازگشت » حد واسط « سبک هندی » و « سبک بیداری » است . (0.25 نمره)



تایید

درست یا نادرست بودن نوشته ی زیر را تعیین کنید :

روزنامه ی « قرن بیستم » را « عارف قزوینی » منتشر می کرد . (0.25 نمره)



تایید

همه ی گزینه های زیر، به جز .......... از عوامل بیداری جامعه در دوره ی قاجار هستند. (0.25 نمره)



تایید

جاهای خالی را پر کنید. 5/0

...................... در به کارگیری تعبیرات عامیانه و آفریدن اشعاری ساده و روان مهارت بسیار داشت . از شعرهای غربی ترجمه های منظوم پدید آورده است قطعه « ..................» یکی از آن نمونه هاست . (0.5 نمره)



تایید

- هر یک از توضیحات بخش « الف» مربوط به کدام یک از شخصیت های گروه « ب» است؟ ( در گروه «ب» یک مورد اضافه است. 5/0 (0.5 نمره)
دریافت سوال 5



تایید

شاعر وطنی و موسیقیدان مشهور عهد مشروطیت که ترانه های میهنی او در برانگیختن مردم و آزادی خواهی نقش بسیار داشت که بود ؟ 25/0 (0.25 نمره)



تایید

در سطح فکری نثر دوره ی بیداری یکی از موضوعاتی که به ویژه در نثر داستانی مورد توجه قرار گرفت چه بود؟ 25/0 (0.25 نمره)



تایید

بارزترین شاخصه ی شعر عصر بیداری را بنویسید ؟ 25/0 (0.25 نمره)



تایید

شاخص ترین درون مایه های شعر عصر بیداری که در دو بیت زیر آمده ،کدام است؟ ( دو مورد ) 5/0

الف) در محیط طوفان زا ماهرانه در جنگ است / ناخدای استبداد با خدای آزادی

ب) منم که در وطن خویشتن غریبم و زین / غریب تر که هم از من غریب تر ، وطنم (0.5 نمره)



تایید

سروده ی زیر را در دو سطح ادبی و فکری بررسی کنید. ( از هر سطح یک مورد) 5/0



از ملک ادب حکم گزاران همه رفتند / شو بار سفر بند که یاران همه رفتند



داغ است دل لاله و نیلی است بر سرو / کز باغ جهان لاله عذاران همه رفتند



الف ) ویژگی سطح ادبی :



ب )ویژگی سطح فکری : (0.5 نمره)



تایید

نوشته ی زیر از « چرند و پرند دهخدا » انتخاب شده است . این متن را از دیدگاه ( زبانی و ادبی ) بررسی کنید و در هر سطح یکی از ویژگی های آن را بنویسید . 5/0

« باری چه دردسر بدهم ؟ آن قدر گفت و گفت و گفت تا ما را به این کار واداشت . حالا که می بیند آن روی کار بالاست ، دست و پایش را گم کرده تمام آن حرف ها یادش رفته ، تا یک فرّاش قرمز پوش می بیند ، دلش می تپد ، تا به یک ژاندارم چشمش می افتد ، رنگش می پرد ، هی می گوید « امان از همنشین بد » .

الف ) ویژگی زبانی :

ب ) ویژگی ادبی : (0.5 نمره)



تایید

وزن کدام بیت، ناهمسان است؟25/0 (0.25 نمره)



تایید

در بیت زیر، کدام وزن ترجیح دارد؟ چرا؟ 5/0

« آن ترک پری چهره که دوش از بَرِ ما رفت / آیا چه خطا دید که از راه خطا رفت ؟ »

الف) مستفعـل مستفعـل مستفعـل مستف

ب) مفعـول مفاعیـل مفاعیـل فعــولن (0.5 نمره)



تایید

وزن واژه های تقطیع زیر را بنویسید. 5/0

( کوتاه ، بلند ، بلند ، بلند ، کوتاه ، بلند ، بلند ، بلند ، کوتاه ، بلند ، بلند )

Ս ‒ ‒ ‒ Ս ‒ ‒ ‒ Ս ‒ ‒ (0.5 نمره)



تایید

در نمونه های زیر ( تضمین و تلمیح ) را مشخص کنید. و آن ها را توضیح دهید . 1 نمره

الف ) چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری‌سرشت / شیوه ی « جنات تجری تحتها الأنهار » داشت

ب ) بیستون کندن فرهاد نه کاری است شگفت / شور شیرین به سر هر که فتد کوهکن است (1 نمره)



تایید

در سروده های زیر بین کدام واژه ها «مراعات نظیر» دیده می شود. 5/0

دردي است درد عشق که هيچش طبيب نيست / گر دردمند عشق بنالد ، غريب نيست (0.5 نمره)



تایید

با توجه به بیت: « ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند / چون تو را نوح است کشتیبان ز توفان غم مخور » به پرسش ها پاسخ دهید.

الف) تلمیح به کار رفته در بیت بالا را شرح دهید. 25/0

ب) در بیت بالا، بین چه واژه هایی مراعات نظیر ایجاد شده است؟ 25/0 (0.5 نمره)



تایید

در سروده ی زیر بین کدام واژه ها آرایه ی تضاد دیده می شود. ( دو گروه تضاد بنویسید ) 5/0

« گفتی به غمم بنشین ، یا از سر جان برخیز / فرمان برمت جانا ، بنشینم و برخیزم (0.5 نمره)



تایید

آرایه ی « متناقض نما» را در ابیات زیر بیابید . 1

الف) « فلک در خاک می‌غلطید از شرم سرافرازی / اگر می‌دید معراج ز پا افتادن ما را »

ب) غیر عریانی ، لباسی نیست تا پوشد کسی / از خجالت ، چون صدا در خویش پنهانیم ما (1 نمره)



تایید

در سروده های زیر « لف و نشر» ها را مشخص کنید و نوع آن ها را بنویسید. 5/2

الف ) ای نور چشم مستان در عین انتظارم / چنگی حزین و جامی، بنواز یا بگردان

لف ها: .................................. / ..................................

نشرها: ...................................... / .....................................

نوع لف و نشر : .............................

ب ) تا رفتنش ببینـم و گفتنش بشنـوم / از پای تا به سر همه صمع و بصر شدم

لف ها: .................................. / ..................................

نشرها: ................................ / .....................................

نوع لف و نشر : .................................. (2.5 نمره)



تایید

نوشته های زیر از علی اکبر دهخدا است . این متن  را از دیدگاه ( زبانی ، ادبی و فکری ) بررسی کنید و ویژگی های خواسته شده را بنویسید :

« خدا رفتگان همه را بیامرزد ، پدر من ، خدا بیامرز ، مثل همه ی حاجی های جاهای دیگر نان نخور بود ، یعنی مال خودش از گلوش پایین نمی رفت . اما خدا بیامرز ننه م جورِ آقام نبود . او می گفت : مال مرد به زن وفا نمی کند ، شلوار مرد که دو تا شد ، فکر زنِ نو می افتد ، از این جهت هنوز آقام پایش به سر کوچه نرسیده بود که می رفت سر پشت بام زن های همسایه را صدا می کرد : خاله ربابه هو ... آبجی رقیه هوا ... نه نه فاطمه هو هو هو ! ... آنوقت یک دفعه می دیدیم اتاق پر می شد از خواهر خوانده های نَنَم ، آن وقت بی درنگ سماور را آتش می کرد ، آب غلیان را هم می ریخت ، می نشست با آن ها درد دل کردن . مقصود از این کار دو چیز بود : یکی خوشگذرانی ، دیگری آب بستن به مال خدا بیامرز بابام که شلوارش دوتا نشود .»

الف ) از قلمرو ویژگی های زبانی یک ویژگی نوشته را بنویسید :5/0

ب ) از قلمرو ادبی به یک آرایه ی ادبی به کار رفته در متن دهخدا اشاره کنید :5/0

پ) شیوه ی بیان این نوشته، چگونه است؟ 25/0 (1.25 نمره)



تایید

نوشته ی زیر از  قائم مقام فراهانی است . این متن  را از دیدگاه ( زبانی ، ادبی و فکری ) بررسی کنید و ویژگی های خواسته شده را بنویسید :

« بر لوح مزارم بنویسید پس از مرگ / ای وای ز محرومی دیدار و دگر هیچ  .  شاهزاده جان، قربانت شوم  ؛ منم که امروز ماتم‌زدهی روزگارم، از بالای آسمان هفتم به طبقه هفتمین زمین افتاده‌ام. بر هیچ کس مثل من ستم نشد چرا که وجود مسعود به هیچ کس مثل من فیض و شرف نمی‌بخشید. خدا مرا بکشد اگر به این زندگی راضی باشم. سگ که بی‌صاحب شد نبودنش به از بودن است. کاش من پیش از او به خاک می‌رفتم. این منم بر سر خاک تو که خاکم بر سر . بعضی فقرات که به حاجی علی‌اصغر نوشته بودی دیدم. خدا شما را عمر بدهد. این سگ بچه‌ها چه عزم و عرضه دارند، اگر زنده ماندم و بهاران ان‌شاءالله تعالی موافق خواهش آمدم، رفع همه حرف‌ها به فضل خدا می‌شود و اگر مردم و نیامدم، عذر ما بپذیر.»

الف ) از قلمرو زبانی یک ویژگی نثر نوشته را بنویسید ؟ 5/0

ب ) یکی از مفاهیمی که در نوشته ی قائم مقام به چشم می خورد را بنویسید . 25/0 (0.75 نمره)



تایید

تقطیع نمونه های زیر، به صورتی که بین دو هلال تقطیع شده است، با کدام اختیارات شاعری مطابقت دارد؟ ( هجاهای کلمات را بنویسید ) و نوع اختیارات شاعری را بنویسید . 1 (1 نمره)
دریافت سوال 23



تایید

شعر زیر را در دو سطح ادبی و فکری بررسی کنید.

« ای دیو سپید پای دربند / ای گنبد گیتی ای دماوند

تا چشم بشر نبیندت روی / بنهفته به ابر چهر دلبند

چون گشت زمین ز جور گردون / سرد و سیه و خموش و آوند ،

بنواخت ز خشم بر فلک مشت / آن مشت تویی تو ای دماوند

تو مشت درشت روزگاری / از گردش قرن ها پس افکند

ای مادر سر سپید بشنو / این پند سیاه بخت فرزند

بگرای چو اژدهای گرزه / بخروش چو شرزه شیر ارغند »

الف)یکی از ویژگی های شعر دوره ی بیداری، توجه به واژگان کهن است. در این سروده دو واژه کهن بیابید؟ 5/0

ب ) ملک االشعرا بهار در این شعر دماوند را به چه کاری فرامی خواند ؟ 25/0

پ ) یکی از ویژگی های ادبی این شعر را بنویسید . ( آرایه ی ادبی ) 25/0

ت ) بیت ششم را تقطیع هجایی کنید و وزن واژه و نشانه های هجایی آن را بنویسید. 1 ( پاسخ این قسمت را روی برگه بنویسید از برگه ی خود عکس بگیرید و به همراه تقطیع های دیگر در آخرین سوال آزمون آپلود کنید . ) (1 نمره)



تایید

واژه ی« خوش آوا » را یک بار با حذف همزه و یک بار بدون حذف همزه تقطیع کنید.و نشانه های هجایی آن ها را بنویسید. 1 ( پاسخ این سوال را در برگه بنویسید و به همراه دیگر تقطیع ها از آن عکس بگیرید و در سوال آخر آزمون آپلود کنید .)


با حذف همزه:

بدون حذف همزه:



تایید

پس از تعیین پایه ی آوایی، نشانه های هجایی بیت زیر را به دو صورت دسته بندی کنید و وزن های آن را بنویسید.25/1



« مردان خدا پرده ی پندار دریدند / یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند »

( پاسخ این سوال را در برگه بنویسید و به همراه دیگر تقطیع ها از آن عکس بگیرید و در سوال آخر آزمون آپلود کنید .)
دریافت سوال 26



تایید

پس از تقطیع هجایی بیت زیر، اختیارات شاعری زبانی به کار رفته را بنویسید. 5/1

« من نمی گویم زیان کن یا به فکر سود باش / ای ز فرصت بی خبر در هر چه هستی ، زود باش »

( پاسخ این سوال را در برگه بنویسید و به همراه دیگر تقطیع ها از آن عکس بگیرید و در سوال آخر آزمون آپلود کنید .)
دریافت سوال 27



تایید

تصویر پاسخ خود به سوالات تقطیع را اینجا آپلود نمایید .
سوال 25قسمت ت ( 1 نمره )
سوال 26 ( 1 نمره )
سوال 27 ( 1/25 )
سوال 28 ( 1/5 نمره )
(4.75 نمره)



تایید