زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت دوم به صورت دیجی فرم

نام و نام خانوادگی:

فارسی دهم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
۱)معنی واژه های مشخص شده را بنویسید. الف) از چهره تکیده اش، سیه روزی می بارید. ب) جولقی ای سر برهنه می گذشت. پ) بیامد دمان پیش گردآفرید. ت) بتازد به نیرنگ تو، توسن من. ث) ولیکن به ایشان مولع مباش. ج) رقعه ای نوشتم و عذری خواستم.
تکیده:جولقی:دمان:توسن:مولع:رقعه:

(1.5 نمره)



تایید

۵) نقش دستوری ضمایر پیوسته را در جمله های زیر مشخص کنید. الف) دیگر طاقت دیدنم نماند. ب) که جان یابدت زان خورش پرورش. پ) چو گفتمش که دلم را نگاه دار، چه گفت؟ ت) ناگهانش یافتم با دل نشسته رو به رو. 


(1 نمره)



تایید

۱۶)در جمله زیر، ارکان هر تشبیه را مشخص کنید. « آفتاب فتح در آسمان سینه مومنین درخششی عجیب دارد.» (1 نمره)



تایید

۲۱)جمله « ای کاش عظمت در نگاه تو باشد » را با سروده زیر از سهراب سپهری مقایسه کنید. « چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. »


(0.5 نمره)



تایید

۳)در متن زیر نادرستی های املایی را بیابید و شکل صحیح آنها را بنویسید. ( ۲ غلط ) تمایزی میان خدا و خوشبخی قاعل مشو و همه خوشبختی خود را در همین دم، قرار ده. یک روز خسرو بر خلاف عادت معلوف یک کیف حلبی که روی آن با رنگ روغن ناشیانه گل و بته نقاشی شده بود به مدرسه آورد.

(0.5 نمره)



تایید

۸ )در جمله زیر، نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید. « ناتانائیل، من به تو شور و شوقی خواهم آموخت» .ناتانائیل:من:شور و شوق: (0.75 نمره)



تایید

۹) واژه درست را از داخل کمانک انتخاب کنید. الف) لیکن خروس ( قالب – غالب ) حرکتی کرد نه مناسب حال درویشان. ب) کمان را بمالید رستم به چنگ به ( شست – شصت ) اندر آورد تیر خدنگ 


(0.5 نمره)



تایید

ب) قلمرو ادبی (۴ نمره) ۱۲)مفهوم هر یک از کنایه های زیر را بنویسید. الف) باب دندان بودن ب) سپر انداختن پ) مرد میدان بودن ت) کمیت کسی لنگ بودن (1 نمره)



تایید

۲۴)عبارات زیر را بخوانید و به فارسی روان معنی کنید . الف) شعر هم می گفت؛ زیاد هم می گفت؛ اما به قول نظامی « خشت می زد» ب) هرگز کید کایدان با خواست خداوند غیب دان برابر نیاید. پ) ناتانائیل، هر آفریده ای نشانه ای از خداوند است اما هیچ آفریده ای نشان دهنده او نیست. ت) اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می داد. (2 نمره)



تایید

۱۱)کدام قسمت جمله زیر حذف شده است؟ نوع حذف را مشخص کنید. « نیکوخو، بهتر هزار بار از نیکو رو » (0.5 نمره)



تایید

۱۵)در عبارات زیر نوع سجع را مشخص کنید. الف) هنر، چشمه زاینده است و دولت پاینده. ب) ملک بی دین باطل است و دین بی ملک، ضایع. پ) محبت را غایت نیست؛ از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.


(0.75 نمره)



تایید

۱۸)به نظر شما چرا رستم پیاده به نبرد، روی آورد؟ (0.5 نمره)



تایید

۲۰)در سروده زیر: « ای سرزمینی کز خاکت/ خوشه های گندم می روید/ و پیامبران بر می خیزند». الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ ب) مقصود شاعر از مصراع های دوم و سوم چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۹) فردوسی در داستان گردآفرید، وی را با چه ویژگی هایی وصف کرده است؟  (0.5 نمره)



تایید

۷)کدام واژه ها در عبارات زیر دو تلفظی محسوب می شوند؟ الف) یعقوب خود او را به صبر آموزگار بود. ب) بدان که قرآن مانند است به بهشت جاودان.

(0.5 نمره)



تایید

۲۵) ابیات زیر را به فارسی روان معنی کنید . الف) زین کاروانسرای، بسی کاروان گذشت ناچار، کاروان شما نیز بگذرد ب) کشانی بدو گفت: بی بارگی به کشتن دهی سر به یکبارگی پ) ریش بر می کند و می گفت: ای دریغ کافتاب نعمتم شد زیر میغ ت) بدانست سهراب، کاو دختر است سر و موی او از در افسر است  (2 نمره)



تایید

۲)کدام یک از ترکیب های زیر وصفی و کدام یک اضافی است؟ الف) مسافر دیرین – ماهی دریا – ستاره غروب – صدای دلنشین (1 نمره)



تایید

۱۳) هر یک از ابیات زیر دارای کدام یک از آرایه های مقابل می باشد؟ ( اغراق – جناس - حسن تعلیل ) الف) گلاب است گویی به جویش روان همی شاد گردد به بویش روان ب) شود کوه آهن چو دریای آب اگر بشنود نام افراسیاب پ) بید مجنون در تمام عمر سر بالا نکرد حاصل بی حاصلی نبود به جز شرمندگی



(0.75 نمره)



تایید

۶)طبق الگوی « اسم + صفت + مضاف الیه » یک گروه اسمی بنویسید. (0.25 نمره)



تایید

۴ )در گروه کلمات زیر دو غلط املایی وجود دارد؛ آن ها را پیدا کرده و شکل صحیح هر یک را بنویسید. مخذول و نالان – بوم محنت- فسوس و مذیح –حیات دل – صف طویل – حاذق و ماهر – وقار و طمعنینه 

(0.5 نمره)



تایید

۱۴) « باران ها » و « فصل ها » در عبارت « ای سرور باران ها و فصل ها / تو را عطری نامیدم که در غنچه ها خانه دارد » در کدام مفهوم نمادین به کار رفته اند؟ 


(0.5 نمره)



تایید

۱۷ پ) قلمرو فکری (۸/۵ نمره ) با توجه به بیت زیر: « جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد» الف) مقصود از « ابدال » چه کسانی است؟ ب) از نظر شاعر، علت گمراهی جمله عالم چیست؟ (1 نمره)



تایید

۱۰) در عبارات زیر منادا را مشخص کنید. الف) سعدیا چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ یا چو شیرین سخنت نخل شکرباری هست؟ ب) ای خدا، به ما آرامشی عظیم عطا فرما. 


(0.5 نمره)



تایید

۲۳ )مفهوم عبارت « گندم نمای جوفروش مباش » را بنویسید. 



(0.5 نمره)



تایید

۲۲) درباره ارتباط مفهومی سروده زیر با متن درس « خسرو » توضیح دهید. با بدان کم نشین که صحبت بد گرچه پاکی تو را پلید کند آفتابی بدین بزرگی را لکه ای ابر ناپدید کند 




(1 نمره)



تایید




تایید