زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نهایی فارسی 2 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۲۰.مفهوم مشترک دو بیت زیر چیست؟

 الف( چه در کار و چه در کار آزمودن/ نباید جز به خود، محتاج بودن 

 ب( بخور تا توانی به بازوی خویش /که سعیت بود در ترازوی خویش
(0.5 نمره)



تایید

۱۵ .در عبارت زیر مقصود نویسنده از قسمت های مشخص شده چیست؟

»مردمی که به خانه های تاریک و بی دریچه عادت کرده اند، از پنجره های باز و نورگیر گریزان هستند.« (0.5 نمره)



تایید

۸.در گروههای اسمی مقابل، نوع وابسته های پسین را مشخص کنید:

 فریاد معلم / صدای مهیب
(0.5 نمره)



تایید

۲۹.نویسنده هر یک از آثار زیر چه کسی است؟ 

 الف( شلوارهای وصله دار:
ب( دیوان غربی - شرقی:
(1 نمره)



تایید

۶.واژه »امروز« را در یک جمله به عنوان قید به کار ببرید. (0.5 نمره)



تایید

4 .در عبارات زیر، دو غلط املاییی وجود دارد آنها را پیدا کنید و درست شان را بنویسید.

الف( آن گاه آگاه شدند که غرقه خواست شد. بانگ و هَزاهز و غَریو خواست. امیر برخاست.

ب( ایشان حقوق مرا به طاعت و مناصحت بگزاردند و به معونت و مضاهرت ایشان از دست صیّاد بجستم. (0.5 نمره)



تایید

۱۱.هر یک از واژه های زیر، در گذر زمان مشمول کدام یک از وضعیت های چهارگانه شده اند؟

 الف( فتراک:  
ب( کثیف:
(0.5 نمره)



تایید

۲۲ .عبارت زیر به کدام صفات خداوند اشاره دارد؟ (دو مورد)
»شرق از آن خداست / غرب از آن خداست / و سرزمینهای شمال و جنوب نیز / آسوده در دستان خداست.«
(0.5 نمره)



تایید

۱9 .شخصیت »زاغ« را در داستان تمثیلی »کبوتر طوقدار«، تحلیل نمایید؟ (0.5 نمره)



تایید

۹.واژه »استاد« در کدام گزینه شاخص است؟

الف( ایشان استاد زبان و ادبیات فارسی بودند.
 ب( استاد وارد کلاس شد.
 ج( استاد معین فرهنگ فارسی را تدوین کردند. 
 د( کتاب استاد چاپ شد.
(0.5 نمره)



تایید

۲۳. .در عبارت زیر کدام آرایه ادبی وجود ندارد؟

 
» در ایران آن روز،دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر،رزم پسر«

الف( تضاد
 ب( سجع
 ج( جناس
 د( استعاره
(0.5 نمره)



تایید

17 .کدام بیت مفهوم متفاوتی دارد؟

الف( ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز /کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

ب( بی تو میگویند تعطیل است کار عشقبازی/ عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد؟

ج( مگو سوخت جان من از فرط عشق /خموشی است هان، اولین شرط عشق

د(خواستم از رنجش دوری بگویم، یادم آمد /عشق با آزار خویشاوندی دیرینه دارد (0.5 نمره)



تایید

۲۷.بیت زیر بیانگر کدام ویژگی شعر حماسی است؟ 
»بر آن گرزه گاوسر دست برد /بزد بر سرش ترگ بشکست خرد«
(0.5 نمره)



تایید

۱۳.جای خالی را کامل کنید.

فعل (نوشت)

بن مضارع (نویس)

صفت فاعلی(..........)

 صفت لیاقت(نوشتنی)

صفت مفعولی(.........) (1 نمره)



تایید

۳.املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.

»حالی (صواب / ثواب) آن باشد که جمله به طریق تعاون قوتی کنید تا دام از جای برگیریم. (0.25 نمره)



تایید

۱۰.در کدام گزینه نقش تبعی وجود ندارد؟ 

الف( برای من مگری و مگو دریغ، دریغ! 
ب( پدر مولانا، بهاءالدین ولد نام دارد. 
ج( فرزند خود، سلطان ولد را روانه دمشق کرد
 د( مولانا تدریس و وعظ را رها کرد.
(0.5 نمره)



تایید

۷.واژه »چگونه« را در یک جمله به عنوان مسند به کار ببرید. (0.5 نمره)



تایید

25 .دو بیت زیر چه آرایه ادبی مشترکی دارند؟

 الف( جانان من برخیز بر جولان برانیم/ زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم.

 ب( با زمانی دیگر انداز ای که پندم میدهی/ کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست.
(0.5 نمره)



تایید

۱.معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

الف( بُرو شیر درنده باش، ای دَغَل

ب( هر روز خنیده نامتر گشت

ج( بدو گفت مهتر به روی دژم

د( فرض است فرمان بردن از حکم جلودار (1 نمره)



تایید

۲۶.در بیت »ببین لاله هایی که در باغ ماست / خموشند و فریادشان تا خداست «

شاعر از چه آرایه ای بهره گرفته است؟ (یک مورد کافی است)
(0.5 نمره)



تایید

۲۸.مفهوم کنایه های زیر را بنویسید. 

الف( رنگ باختن:
ب( بور شدن:
(0.5 نمره)



تایید

۱۸.مارانی را که بر دوش ضحاک روییدند، مظهر چه خصلت هایی  میتوان دانست؟ (0.5 نمره)



تایید

5 .در گروه واژگان زیر، سه نادرستی املایی دیده میشود؛ آنها را یافته و درستشان را بنویسید.

جد و رغبت – محجوب و مسطور – التیام بخش و مرحم – نهیب و صفیر – بحر رخصت – خوان عدل – کهتران و مهتران (0.75 نمره)



تایید

۲.برای واژه مشخص شده بیت زیر در کدام گزینه معادل معنایی وجود دارد؟

( بیامد به درگاهِ سالار نو /بدیدندش آن جا و برخاست غَو)

الف( چو بنهاد دل کینه و جنگ را /بخواند آن گرانمایه هوشنگ را

ب( ز یاقوت سرخ است چرخ کبود/ نه از آب و گرد و نه از باد و دود

ج( از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن/ فردا که نیامده ست فریاد مکن

د( بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران /کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران (0.5 نمره)



تایید

۱۴.موارد زیر را به نثر روان برگردانید.

 الف( از فرط هیجان لکه میدویدم. 
ب( امیر از آن جهان آمده، به خیمه فرود آمد.
 ج( مادرم شماتتم میکرد، میگفت:»به شتر افسار گسیخته میمانی.«
د(. چون او را در بند بال بسته دید، زهاب دیدگان بگشاد و بر رخسار، جوی ها براند.
 ه(روح را خاک نتواند مبدّل به غبارش سازد، / زیرا هر دم به تلاش است تا که فرا رود.
و(دریادلان راه سفر در پیش دارند/پا در رکاب راهوار خویش دارند
ز( تو شاهی و گر اژدها پیکری ؟/ بباید زدن داستان ، آوری.

(4.5 نمره)



تایید

۲۱ .این بخش از سرودۀ گوته، بیانگر چه دیدگاهی است؟
»و تو شکر خدا کن، به هنگام رنج / و شکر او کن، به وقت رَستن از رنج.«
(0.5 نمره)



تایید

16 .مفهوم کدام بیت به آیه شریفه»انّا عَرَضنا الامانهَ عَلی السمواتِ والارضِ والجِبالِ و ... « اشاره دارد؟
 الف(هر که را گویند باشد نوبتی در آسیا/ آسمان چون نوبت ما را فرامش کرده است؟ 

ب(سخن که مبتذل افتاد آسمانی نیست /چو شمع، حرف کسی بر زبان نمیآید 

ج( آدمی گر خون بگرید از گرانباری رواست/ کانچه نتوانست بردن آسمان بر دوش اوست 

د( آسمان گو مفروش این عظمت کاندر عشق/ خرمن مه به جوی، خوشه پروین به دو
(0.5 نمره)



تایید

۲۴.در کدام گزینه آرایه مجاز وجود ندارد؟ 

الف( به کران آب فرود آمدند و خیمه ها و شراع ها زده بودند. 
ب( دل از قونیه برکند و عزم کرد که دیگر بدان شهر پر غوغا بازنیاید
 ج( از آن چرم کاهنگران پشت پای/ بپوشند هنگام زخم درای
 د( چو کاوه برون شد ز درگاه/ شاه بر او انجمن گشت بازارگاه
(0.5 نمره)



تایید

12 .در جمله مقابل نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید. 

»زمان سفر رسیده برادر، ره دراز است« (0.5 نمره)



تایید