زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فصل چهارم تفکر و سواد رسانه ای به صورت دیجی فرم

سوالات را با دقت بخوانید و گزینه درست را انتخاب کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

مسئلۀ ورود رسانه ها به حریم خصوصی افراد یا عدم رعایت حق نشر( کپی رایت )توسط افراد، به کدام یک از مفاهیم رسانه ای زیر مربوط می شود: (1 نمره)



تایید

اصطلاح گلولۀ جادویی برای کدام رسانه ها به کار می رفت؟ (1 نمره)



تایید

کدام گزینه از مصداق های حقوق مخاطب در برابر رسانه ها نیست. (1 نمره)



تایید

کدام گزینه درمورد تصویر زیر درست است؟ (1 نمره)
دریافت سوال 13



تایید

کدام گزینه در رابطه با تصویر زیر نادرست است؟ (1 نمره)
دریافت سوال 4



تایید

کدام گزینه درمورد تصویر زیر درست نیست؟ (1 نمره)
دریافت سوال 14



تایید

چرا امروزه نظریۀ شلیک جادویی رد شده است؟ 
الف) چون مخاطبان ممکن است تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاماً همۀ این تفسیرها، درست نیست.
 ب)چون "متن" تولید رسانه ای برای همۀ مخاطبان یکسان است و همۀ تفسیرهای مخاطبان درست است.
 ج) چون مخاطبان بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزش ها و عقاید خود، برداشت و تفسیر یکسانی از پیام برای خود ایجاد می کنند.
 د)چون هر چند "متن" تولید رسانه ای برای همۀ مخاطبان یکسان است اما همه تفسیر مخاطبان درست است.
(1 نمره)



تایید

کدام گزینه نقض حقوق مخاطب در برابر رسانه ها نمی باشد؟ (1 نمره)



تایید

کدام گزینه در رابطه با دیدگاه مخاطب منفعل نادرست است؟ (1 نمره)



تایید

دشواری مخاطب شناسی در چیست؟ (1 نمره)



تایید

کدام گزینه در رابطه با تصویر زیر درست است؟ (1 نمره)
دریافت سوال 12



تایید

چرا طراحی های هوشمندانۀ رسانه ای در زیر متن ها، همیشه آن طور که آنها طرّاحی می کنند پیش نمی رود؟
 الف) چون علاوه بر مفهوم متن و زیر متن مفهوم دیگری به نام فرامتن داریم. 
ب)چون هر چقدر سوادرسانه ای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر می تواند پیام های مستقیم و غیرمستقیم رسانه ای را درک،خنثی و حتّی به ضد خودش بدل کند. 
ج)چون برداشت های مخاطبان می تواند متفاوت باشد.
 د)همه گزینه ها
(1 نمره)



تایید

کدام یک از گزینه ای زیر،جزء حقوق رسانه ای اشخاص است؟ (1 نمره)



تایید

چرا انتخاب رسانه درست مهم است به نحوی که در بهره مندی از یک رسانه دوئل می کنیم. (1 نمره)



تایید

کدام گزینه در رابطه با تفاوت های فرهنگی و شناختی(فرامتن) در مورد رسانۀ تلفن همراه در دو قارۀ اروپا و شرق آسیا درست نیست؟(نادرست است)
 الف)تلفن همراه در اروپا، ادامۀ تلفن محسوب می شود اما در شرق آسیا به ابزاری برای شبکه سازی اجتماعی تبدیل شده است. 
ب)فرهنگ فردگرای اروپایی و فرهنگ جمع گرای شرق آسیا بر کارکردهای تلفن همراه تأثیر گذاشته است.
 ج)تفاوت های فرهنگی و شناختی بر کاربرد رسانه ها تاثیری ندارد.
 د)هیچکدام
(1 نمره)



تایید

بین مخاطب فعّال و مخاطب منفعل، فرق هایی وجود دارد، کدام گزینه در مورد این فرق ها درست نیست؟ (1 نمره)



تایید

در کدام گزینه دو مفهوم قرآنی "استکبار" و "تزیین" که رسانه ها برای وسوسۀ مخاطب منفعل استفاده می کنند به درستی آمده است؟:
الف-استکبار: ....................................... ب-تزیین: ....................................
(1 نمره)



تایید

کدام گزینه در رابطه با هدف تولید کننده رسانه ای نادرست است؟ (1 نمره)



تایید

در سطوح مختلف سواد رسانه ای چه چیز نقش کلیدی را دارد؟ (1 نمره)



تایید

تعریف زیر مربوط به کدام گزینه است؟
 «اول باید مخاطب شناسی دقیق، عمیق، جامع و مانعی داشت تا بتوان علائق، سلایق و نیازهای او را به درستی شناخت و با استفاده از شیوه های خلاقانه و هوشمندانه رسانه ای، با چشمانی باز، درست به هدف زد.»
(1 نمره)



تایید