زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون 3پایه دوازدهم دیماه 99 به صورت دیجی فرم

به نام خدا        آزمون علوم و فنون 3              مدت آزمون:50 دقیقه        دبیر :ملاشاهی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1-کدام گزینه از عوامل موثر در بیداری جامعه نیست؟ (0.5 نمره)



تایید

2-کدام یک از موارد زیر مربوط به سطح فکری در دوره بیداری نیست؟ (1 نمره)



تایید

3-علت اصلی پیروی شاعران دوره بازگشت از اسلوبهای کهن کدام مورد است؟ (1 نمره)



تایید

4-در سبک شعری کدام دوره برخی از شاعران به کاربرد واژگان کهن مثل بادافره،خلیدن،گلخن و....می پردازند؟ (0.5 نمره)



تایید

5-بیت زیر سرآغاز سروده کدام شاعر دوره بیداری است؟                           ((آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی/ دست خود ز جان شستم از برای آزادی) (0.5 نمره)



تایید

6-معروف ترین شاعر دوره بازگشت ادبی چه کسی است؟ (0.5 نمره)



تایید

7-کدام گزینه با مصراع((از در در آمدی و من از خود به در شدم))هم وزن است؟ (1 نمره)



تایید

8-کدام یک از ابیات زیر وزن ناهمسان دارد؟ (1 نمره)



تایید

9در بیت زیر کدام آرایه وجود ندارد؟      رسید باد صبا غنچه در هواداری /          ز خود برون شد و بر تن درید پیراهن (0.5 نمره)



تایید

10-در بیت زیر کدام آرایه وجود دارد؟      آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی.    دست خود زجان شستم از برای آزادی (0.5 نمره)



تایید

در بیت ((آب آتش افروز عشق آمد / آتش آب سوز عشق آمد))کدام آرایه وجود دارد؟ (1 نمره)



تایید

12-در کدام بیت شاعر با استفاده از اختیار شاعری بلند تلفظ کردن ((و)) عطف هجای کوتاه را به هجای بلند تبدیل کرده است؟ (1 نمره)



تایید

13-وزن بیت ((باران همه بر جای عرق می چکد از ابر / پیداست که از دست کریم تو حیا کرد)) کدام است؟ (1.5 نمره)



تایید

14-کدام یک از ارکان زیر دو شکل دارند؟ (1 نمره)



تایید

15- آرایه های ((تضمین ،تلمیح ،تضاد و لف و نشر))را در ابیات زیر مشخص کنید.                                                الف)گر در آن زلف ندیدی دل بی تاب مرا/در سیه خانه لیلی بنگر مجنون را.     ب)گر دهدت روزگار دست و زبان زنهار   هر چه بدانی مگوی هرچه توانی مکن  ج)مردی که حریص آمد،هرگز گشود قانع/از لقمه گوناگون وز جامه رنگارنگ  د)حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی/من از آن روز که در بند توام آزادم  الف:                             ب:                      ج:                              د:  (2 نمره)



تایید

16-متن زیر را از دیدگاه ادبی بررسی کنید.(دو مورد)                                      ((اکنون مدت دو سال است که نه از آن طرف بریدی و سلامی و نه از آن جانب قاصدی و پیامی،طایر مکاتبات را بر بسته و کلیه مراودات را در بسته.))    ویژگی های ادبی:                                    (1 نمره)



تایید

17-واژه ی ((دل انگیز))را یک بار بدون حذف همزه و یک بار با حذف همزه تقطیع کنید.وعلامت هجاها را بگذارید.                                        حذف همزه:                                           بدون حذف همزه: (2 نمره)



تایید

18-در بیت((دل و کشورت جمع و معمور باد/ز ملکت پراکندگی دور باد))   الف)لف ها و نشرها را مشخص کنید.    ب)نوع لف و نشر را مشخص کنید.  (1.5 نمره)



تایید

19-تقطیع مثال های زیر به صورتی که بین کمانک تقطیع شده است با کدام اختیارات شاعری مطابقت دارد؟             الف)پرده ی اسرار:(-ل---ل)                 ب)آزادی فکر:(--ل ل-ل) (1 نمره)



تایید

20-در بیت زیر دانسته تاریخی تلمیح را بنویسید؟                                            ((عزیز مصر به رغم برادران غیور/زقعر چاه بر آمد به اوج ماه رسید))                تلمیح به:   (1 نمره)



تایید