زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم سطح 3 ویژه سرکار خانم شفاهی 8 اسفند به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱.در سوره قلم اتهام مجنون بودن و تبلیغات سوء علیه پیامبر به منظور چیست؟

الف-ایجاد انگیزه بیشتر و تحریک پیامبر در امر تبلیغ قرآن

ب-به منظور وادار کردن پیامبر به اطاعت از مکذبان

ج-به منظور متزلزل ساختن جایگاه پیامبر (1 نمره)



تایید

۲-ریشه اتهام زنی مکذبان به پیامبر در کدام آیه سوره قلم اشاره شده است؟

الف-بِأَيْيِكُمُ الْمَفْتُونُ ﴿۶﴾

ب-إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿۷﴾

ج-وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ ﴿۹﴾ (1 نمره)



تایید

۳-جهت هدایتی سیاق دوم سوره قلم کدام است؟

الف-مقابله با تلاش ثروتمندان و قدرتمندان مکذب برای منفعل کردن پیامبر

ب-مقابله با توهم برتری اغنیا و اقویای مکذب بر فقرا و ضعفا

ج-ثروت و قدرت مکذبان مانع خیر مایه آزمایش و عذاب آخرت در انتظار ایشان (1 نمره)



تایید

۴-با توجه به آیه ۳۵ سوره قلم "أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ" کدام جمله درست است؟

الف-شاخص تعیین وضعیت انسانها در قیامت فقر و غناست.

ب-شاخص تعیین وضعیت انسانها در قیامت اسلام و جرم است.

ج-مکذبان همانند دنیا در آخرت هم وضع خوبی دارند. (1 نمره)



تایید

۵-عدم توان تحقق بخشیدن به حکم مطرح شده توسط مکذبان در کدام آیه سوره قلم اشاره شده است؟

الف-"مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴿۳۶﴾

ب-أَمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ ﴿۳۷﴾

ج-سَلْهُمْ أَيُّهُمْ بِذَلِكَ زَعِيمٌ ﴿۴۰﴾ (1 نمره)



تایید

۶-با توجه به آیات "أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ ﴿۴۶﴾أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ ﴿۴۷﴾ سوره قلم کدام گزینه صحیح است؟

الف-این دو آیه با نفی دلایل منطقی و روشن ادعای مکذبان را نفی می کند.

ب-این دو آیه واضح البطلان بودن ادعای مکذبان را ثابت می کند.

ج-هر دو (1 نمره)



تایید

۷-با توجه به سوره قلم وضعیت به ظاهر مناسب دنیوی مکذبان نتیجه چیست؟

الف-نتیجه مکر الهی با مکذبان است که در قالب استدراج عملی می شود.

ب-نتیجه دارا بودن قدرت و ثروت خود مکذبان است.

ج-نتیجه محبوبیت مکذبان نزد خداوند است. (1 نمره)



تایید

۸-جهت هدایتی کل سوره قلم چیست؟

الف-مقابله الهی با تلاش مکذبان برای منفعل کردن پیامبر

ب-دعوت پیامبر به رهاسازی کافران و نفی ادعای ایشان

ج-تبیین حقیقت قدرت و ثروت کافران و زیر سوال بردن مبانی ایشان (1 نمره)



تایید

۹-در مورد سیاق بندی سوره قلم کدام گزینه صحیح است؟

الف-دارای ۴ سیاق است.سیاق اول(۱ تا ۱۶)-سیاق دوم(۱۷تا ۳۳)-سیاق سوم(۳۴تا۵۰)-سیاق چهارم(۵۱تا۵۲)

ب-دارای ۳ سیاق است.سیاق اول(۱تا۱۶)-سیاق دوم(۱۷تا۵۰)-سیاق سوم(۵۱تا۵۲)

ج-دارای سیاق ۴ است.سیاق اول(۱تا۱۶)-سیاق دوم(۱۷ تا۳۴)-سیاق سوم(۳۵تا۵۰)-سیاق چهارم(۵۱تا۵۲) (1 نمره)



تایید

۱۰-معنی واژگان "حلاف-هماز-عتل" در سوره قلم کدام گزینه است؟

الف-فرومایه-عیب جو-سخن چین

ب-سوگندخور-عیب جو-درشت خو

ج-سوگندخور-حرکت کننده-درشت خو (1 نمره)



تایید

۱۱-سوره حاقه برای از بین بردن تردیدها و غفلتها نسبت به قیامت چه اقدام هدایتی دارد؟

الف-تاکید بر حقانیت قیامت و عظمت آن 

ب-بیان عاقبت اقوام گذشته

ج-حمایت از قرآن و رسول (1 نمره)



تایید

۱۲-وجود "فاء" در ابتدای آیه ۱۰ سوره حاقه "فَعَصَوْا رَسُولَ رَبِّهِمْ فَأَخَذَهُمْ أَخْذَةً رَابِيَةً" نشانه چیست؟

الف-اقوام گذشته با تکیه بر ثروت و قدرت قیامت را تکذیب می کنند.

ب-به دنبال نافرمانی از رسول پروردگار، تکذیب قیامت اتفاق می افتد.

ج-به دنبال تکذیب قیامت، نافرمانی از رسول پروردگار در جامعه فراگیر شده است. (1 نمره)



تایید

۱۳-سرّ جدایی دو گروه در سیاق سوم سوره حاقه چیست؟

الف-به کار نیامدن مال و ثروت

ب-باور یا عدم باور به حساب و کتاب

ج-عرضه شدن انسانها به پیشگاه خدا (1 نمره)



تایید

۱۴-با توجه به آیه ۴۶ سوره حاقه "ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ" کدام گزینه صحیح است؟

الف-الوتین به معنی شاهرگ است.زیرا الله تعالی پیامبر را مورد خشم و تهدید قرار داده است.

ب-الوتین به معنی شاهراه ارتباطی است.زیرا این آیه در مقام استدلال بر وحیانی بودن قرآن است.

ج-الوتین به معنی شاهرگ، پل ارتباطی با دیگر اعضای بدن است و اگر پیامبر سخنی را به دروغ به خدا نسبت دهد، خدا با او برخورد می کند و شاهرگ قلب او را قطع می کند. (1 نمره)



تایید

۱۵-مراد از اسم رب در آیه ۵۲ سوره حاقه "فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ" چیست؟

الف-قرآن

ب-پیامبر اکرم(ص)

ج-قیامت (1 نمره)



تایید

۱۶-با توجه به سوره قلم حقانیت رسول خدا چگونه به وسیله قرآن اثبات می شود؟

الف-از طریق حجیت قرآن که ذاتی است.

ب-از طریق نزول قرآن بر پیامبر و ادامه داشتن این داشتن این نزول

ج-هر دو (1 نمره)



تایید

۱۷-با توجه به سوره حاقه سیره عملی مکذبین چیست؟

الف-تکذیب حقانیت قیامت

ب-عدم ایمان به خدا و بی توجهی به مساکین

ج-عصیان رسول با تکیه بر ثروت و قدرت (1 نمره)



تایید

۱۸-در سوره حاقه چرا خداوند در آیات ۳۸و۳۹ "فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ-وَمَا لَا تُبْصِرُونَ" سوگند یاد می کند؟

الف-چون منطق نادرست مکذبان، انکار غیب است.

ب-چون مکذبان پیامبر نتوانند در مقابل اراده خدا بایستند.

ج-چون پیامهای قران در روز قیامت موجب حسرت کافران خواهد بود. (1 نمره)



تایید

۱۹-با توجه به آیه ۶ سوره معارج "إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا" کدام گزینه غلط است؟

الف-درخواست کننده عذاب در مقام استبعاد عذاب است.

ب-درخواست کننده عذاب در مقام دعا و نفرین برای کافران است.

ج-فرد درخواست کننده عذاب سخنگوی گروهی از کافران در مقابل پیامبر است. (1 نمره)



تایید

۲۰-با توجه به آیه ۴ سوره معارج ” َتعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ” کدام گزینه غلط است؟

الف-قیامت ظرف عروج روح و ملائکه است.

ب-این آیه در توضیح ”سال سائل بعذاب” پشتوانه تحقق وعده عذاب است.

ج-نازل نشدن فوری عذاب، دلیل نبودن عذاب و بی پایه بودن انذارهای رسول نیست. (1 نمره)



تایید

۲۱-منظور از صبر جمیل در آیه ۵ سوره معارج "فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا" چیست؟

الف-دست برداشتن از ادامه انذار

ب-صبر همراه با قهر و خشم

ج-صبر از روی آگاهی و رضایتمندی و استقامت (1 نمره)



تایید

۲۲-منظور از تولی در آیه ۱۷ سوره معارج "تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى" چیست؟

الف-کسانی که از پیامبر اعراض کردند.

ب-کسانی که تحت ولایت و سرپرستی کافران قرار گرفتند.

ج-کسانی که سبک زندگیشان را بر طبق هوای نفس خود تنظیم کردند. (1 نمره)



تایید

۲۳-با توجه به قرینه آیه ۳۵ سوره معارج "أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ" چه مطلبی در فضای سخن سیاق سوم فهمیده می شود؟

الف-تنها نمازگزاران در بهشت مورد اکرام قرار خواهند گرفت.

ب-برخی گمان می کنند به جز نماز حقیقی، راههای دیگری هم برای رفتن به بهشت وجود دارد.

ج-انسان نسبت به رفتن به بهشت حریص است. (1 نمره)



تایید

۲۴-کدام گزینه در مورد استفاده از تعبیر هلوع در آیه ۱۹ سوره معارج "إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا" غلط است؟

الف-این واژه در موارد منفی بکار می رود.

ب-این واژه ناظر به سوء مدیریت انسان در منفعت طلبی است.

ج-انسان از ابتدا منفعت طلب آفریده نشده است. (1 نمره)



تایید

۲۵-منظور از مداومت در نماز در آیه ۲۳ سوره معارج "الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ" چیست؟

الف-یعنی در طول روز حال نماز را حفظ می کند.

ب-یعنی بر مبنای نماز رفتار می کند.

ج-هر دو (1 نمره)



تایید

۲۶-پشتوانه اعتقادی مصلین در سوره معارج چیست؟

الف-دوام بر نماز و پاکدامنی

ب-تصدیق عذاب و اشفاق از عذاب

ج-امانتداری و تعهد (1 نمره)



تایید

۲۷-کلا در آیه ۳۹ سوره معارج "كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِمَّا يَعْلَمُونَ" چه مطلبی را ردع می کند؟

الف-طمع کافران برای ورود به بهشت

ب-تجمیع کافران مقابل پیامبر

ج-خیره خیره شدن کافران از چپ و راست به پیامبر (1 نمره)



تایید

۲۸-مراد از الذین کفروا در آیه ۳۶ سوره معارج "فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ" چیست؟

الف-منظور منافقانی هستند که به ظاهر طرفدار پیامبر هستند.

ب-منظور کافرانی هستند که با نمازگزار بودن خود امید به بهشت دارند.

ج-منظور کافرانی هستند که در ابتدای سوره درصدد استبعاد عذاب بودند. (1 نمره)



تایید

۲۹-عبارت ” خلقناهم ممّا یعلمون” در آیه ۳۹ سوره معارج ناظر بر چه امری است؟

الف-بر قدرت خدا تاکید دارد.

ب-به ناچیز بودن کافران در برابر اراده خدا اشاره می کند.

ج-هر دو (1 نمره)



تایید

۳۰-با توجه به سیر هدایتی سیاق دوم سوره معارج کدام گزینه صحیح است؟

الف-دسته اول آیات(۱۹تا۲۱) تصویری از انسان حریص را نشان می دهد.دسته دوم(۲۲تا۳۴) مصلین را از دسته اول مستثنی کرده و دسته اول از بین این دو دسته اصالت دارد.

ب-دسته دوم اصالت دارد زیرا بطور مفصل به این استثنا پرداخته و در دسته سوم با اولئک به این گروه در استثنا اشاره شده و نتیجه گیری کرده است.

ج-دسته سوم(۳۵) که جایگاه بشارتی دارد، برای تعیین جهت هدایتی اصالت دارد. (1 نمره)



تایید

۳۱-با توجه به آیه ۶ سوره جن "وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا" کدام گزینه صحیح است؟

الف-گروهی از انسانها پیوسته به گروهی از جنیان پناهنده می شدند و با این پناهندگی بر انحراف جنیان می افزودند.

ب-گروهی از جنیان پیوسته به گروهی از انسانها پناهنده می شدند و با این پناهندگی بر انحراف انسانها می افزودند.

ج-پناهندگی به غیر خدا توسط انسانها نشان دهنده شرک به خدای تعالی است. (1 نمره)



تایید

۳۲-منظور از الطریقه در آیه ۱۶ سوره جن "وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا" چیست؟

الف-طریق جن گرایی

ب-طریق استقامت و مبارزه با قاسطون

ج-طریق رشد(توحید و نفی شرک) (1 نمره)



تایید

۳۳-با توجه به سوره جن چرا جنیان تا قبل از شنیدن قرآن سخنان سفیه را درباره خدا باور می کردند؟

الف-چون فکر می کردند خداوند برای خود همسر و فرزندی دارد.

ب-چون گمان می کردند هرگز جن و انس بر خدا دروغ نمی بندند.

ج-چون گمان می کردند هرگز خدا کسی را بعنوان رسول مبعوث نمی کند. (1 نمره)



تایید

۳۴-اولین چیزی که جنیان در سوره جن هنگام صعود به آسمان با آن روبرو شدند، چه بود؟

الف-بسته شدن تمام راههای شنیدن اخبار غیبی

ب-اراده شر برای ساکنان زمین

ج-اراده پروردگار برای هدایت جنیان (1 نمره)



تایید

۳۵-کدام گزینه در مورد آیه ۱۱ سوره جن "وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا" غلط است؟

الف-منظور از صلاح در اینجا صلاح فطری است.

ب-این آیه تاثیر مهمی در فهم عملکرد جنیان داشته است.

ج-این آیه به نقل از جنیان از هنگامی سخن می گوید که همه جنیان به هدایت و اسلام رسیده اند. (1 نمره)



تایید

۳۶-در مورد آیه ۱۶ سوره جن "وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا" کدام گزینه صحیح است؟

الف-گوینده جنیان مومن هستند و ضمایر غایب به مسلمون برمیگردد و ضمایر متکلم مع الغیر برای خداست.

ب-گوینده خداوند است و ضمایر غایب به خدا برمیگردد و ضمایر متکلم مع الغیر برای جنیان است.

ج-در این قسمت از سوره چون در مقام حکایت عین عبارات جنیان نیست از ضمیر غایب استفاده می کند. (1 نمره)



تایید

۳۷-کدام دسته از آیات سیاق اول سوره جن به وضعیت فعلی جنیان اشاره می کند؟

الف-آیات ۱تا۵ "قُلْ أُوحِيَ... عَلَى اللَّهِ كَذِبًا"

ب-آیات ۶تا۱۳ "وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ... بَخْسًا وَلَا رَهَقًا"

ج-آیات ۱۴تا۱۷ "وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ... عَذَابًا صَعَدًا" (1 نمره)



تایید

۳۸-عبارت "مِن بین یدیه" در آیه۲۷ سوره جن "إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا" ناظر به چیست؟

الف-ناظر به مابین رسول و منبع غیب

ب-ناظر به مابین رسول و مردم

ج-ناظر به مسیر نزول وحی (1 نمره)



تایید

۳۹-وجه بیان دستور قل در ابتدای آیات سیاق دوم سوره جن و تکرار آن در ادامه سیاق حاکی از چه امری است؟

الف-حاکی از وجود فضایی است که نیازمند روشنگری از زبان پیامبر است.

ب-این آیات تهدیدی برای مشرکان از جانب پیامبر است.

ج-این آیات به منظور مقابله با اجتماع مشرکان در اعتراض به یگانه پرستی پیامبر است. (1 نمره)



تایید

۴۰-با توجه به جهت هدایتی سوره جن کدام گزینه صحیح است؟

الف-هر دو سیاق کنار هم ایفای نقش دارند.۱-ماهیت سلبی ۲-ماهیت اثباتی

ب-فقط سیاق اول با نفی جن گرایی و شرک محوریت جهت هدایتی سوره است.

ج-فقط سیاق دوم با ماهیت اثباتی، رسالت توحیدی پیامبر را تثبیت می کند. (1 نمره)



تایید