زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش پایه دهم موبایل - مختاری به صورت دیجی فرم

آزمون فارسی 1- پایه دهم، 2 خرداد 1400- هنرستان المهدی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کلاس *



تایید

عبارات زیر از کدام نوع شگردهای پرورش موضوع استفاده شده است؟ (بارش فکری، اگرنویسی، گزین گفته ها)
الف– چرا گاهی به در می گوییم تا دیوار بشنود
ب– اگر دیوار بدبینی را فرو بریزیم می توانستیم به اعماق وجودمان سفر کنیم و مهر بورزیم. (1 نمره)



تایید

کدامیک از نوشته‌‌های زیر عینی و کدامیک ذهنی است.
الف– تلفن همراه می‌‌تواند مثل مواد مخدر، اعتیادآور باشد.
ب – کاربران تلفن همراه زیاد است، اما اکثر افراد طرز استفاده صحیح از آن را نمی دانند. (1 نمره)



تایید

گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن 4 پرسش سازماندهی (طبق ترتیب منطقی) شده بنویسید.
موزه ی آذربایجان، یکی از مهمترین موزه های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزه ی باستان شناسی پس از موزه ی ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است. وقتی از در وارد می‌‌شوی به آستانه ی موزه می رسی که سمت راست آن باجه ی بلیط فروشی است. در چهار دیوار تالار، سی و شش تابلو نصب شده است که به رجال سیاسی و مجاهدین معروف انقلاب مشروطه مربوطند.
پرسش های سازمان یافته:
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
(4 نمره)



تایید

با یکی از موضوع های زیر به کمک شیوه‎ های بارش فکری، گزین گفته ها و یا اگر نویسی تولید متن نمایید. (حداقل 8 سطر)

توجه کنید که 4 نمره به تولید متن و بقیه به املا و قواعد نوشتن اختصاص دارد.



باران، نیایش، چرا من معجزه گر نباشم، شیشه، داستان فیل (6 نمره)



تایید

یکی از مثل های زیر را به دلخواه گسترش دهید.
1. از تو حرکت از خدا برکت
2. آب که یک جا ماند، می گندد
3. باد آورده را باد می‌‌برد
4. تو نیکی می‌‌کن و در دجله انداز (2 نمره)



تایید

حکایت زیر را بخوانید و بازنویسی کنید.
«گویند مرغابی در آب روشنایی ستاره می دید، پنداشت که ماهی است. قصدی می‌‌کرد تا بگیرد و هیچ نمی یافت. چون بارها بیازمود و حاصلی ندید، فرو گذاشت. دیگر روز هرگاه که ماهی بدیدی، گمان بردی که همان روشنایی است، قصدی نپیوستی و ثمرت این تجربت آن بود که همه روز گرسنه بماند» (2 نمره)



تایید

شعر زیر را بخوانید، درک و دریافت خود را از آن، در جای مشخص شده بنویسید.

یکی در بیابان سگی تشنه یافت

 برون از رمق در حیاتش نیافت



کله، دَلو کرد آن پسندیده کیش

چو حبل اندر آن بست دستار خویش



به خدمت میان بست و بازو گشاد

سگ ناتوان را دمی آب داد



خبر داد پیغمبر از حال مرد

 که داور،‌‌ گناهان او عفو کرد (2 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و بر اساس معیارهای: فضای کلی نوشته (عینی یا ذهنی بودن)، علایم نگارشی، رعایت اصول بند نویسی، انتخاب درست واژگان متن داده شده را تحلیل کنید.

نوشته یک – آن چه شب ها! ای پنجره گرد اتاقک من، ای دریچه بسته. چه شب ها که از تخت خوابم به سویت نگریستم؛ در حالی که با خود می گفتم: اینک هنگامی که رنگ این چشم به سپیدی بگراید، سپیده خواهد دمید ...

نوشته دو – کلاغی غار زد و از روی درخت کاج خانه همسایه پر کشید و نشست روی تاج ماشین. مرد جوان، توی چشم های کلاغ که درشت و مجه دار بود،‌‌ چیزی دید ... (2 نمره)



تایید