زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون میان ترم سطح 5 سرکار خانم شفاهی 7 دی به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم 
آن که در قرآن به تدبر بنگرد، ناگزیر به اندازه تدبر و تامل خویش ‍ شکوه و عظمت قرآن و آورنده قرآن و معانی و مفاهیم آن را در خواهد یافت ، و همین درک و دریافت سبب خواهد شد تا به هنگام قرائت ، ذهن و ضمیر خویش را از پراکندگی دور دارد و بر تامل و تدبر خویش در فهم معانی و مقاصد قرآن بیفزاید، و از آنچه را فهم آن ها را می بندد، بپرهیزد و هر امر و نهی و حکم و دستور و پند و موعظه ای می بیند، همه را ویژه خود بپندارد، اینجاست که قرائت و تدبر قرآن بر او اثر می گذارد.(آیت الله حاج میرزا جواد ملکی)

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1. آیات 2 تا 5 در سوره نجم بر چه چیزی تاکید می کند؟

الف. عدم مکذب بودن پیامبر (ص)

ب. توبیخ مکذبان رسول

ج. عدم گمراهی و وحیانی بودن سخنان پیامبر (ص) (1 نمره)



تایید

2. در سیاق اول سوره نجم آیات 6 تا 18 حاکی از چیست؟

الف. چگونگی دریافت مستقیم وحی توسط پیامبر (ص)

ب. چگونگی دریافت مستقیم وحی توسط پیامبر (ص) و مشاهده آیات الهی توسط ایشان

ج. رد اتهام و ضلالت پیامبر (ص) (1 نمره)



تایید

3. از آیات 21 تا 27 سوره نجم چه برداشتی می شود؟

الف. مخالفان پیامبر (ص) ملائکه را واسطه شفاعت می دانند

ب. مخالفان از عذاب الهی مصون هستند

ج.در شفاعت اذن خدا شرط نیست (1 نمره)



تایید

4. باتوجه به آیه 29 سوره نجم دلیل روگردانی کافران از خدا چیست؟

الف. عدم توجه به قیامت

ب. اسودگی خیال کافران

ج. برگزیدن حیات دنیا (1 نمره)



تایید

5. با توجه به آیه علّمه شدید القوی، منظور از شدید القوی چیست؟

الف. فرشتگان وحی

ب. حضرت جبرئیل 

ج. خدای متعال (1 نمره)



تایید

6. معنی کلمه تدلّی، کدام گزینه می باشد؟ 

الف. گرفتن آویخته 

ب. آویختن

ج. نازل کردن و سقوط (1 نمره)



تایید

7. با توجه به آیه ما کذّب الفؤاد ما رأی، کدام مطلب درست می باشد؟

الف. تاکید بر نفی هر تصوری نسبت به توهمی بودن ماجرای دریافت وحی

ب. سخنی نیست که برای مخاطب عادی و مادی قابل درک و شهود باشد 

ج. گزینه الف وب (1 نمره)



تایید

8. آیه عندها جنة المأوی، وصف چیست؟

الف. وصف محل ملاقات با آیه بزرگ الهی

ب. حقیقتی که شخصی مانند پیامبرمفتخر به دیدار ان شده

ج. گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

9. با توجه به ایات 19 تا 23، آیات کدام باور غلط مکذبان را زیر سوال می برد؟

الف. عدم اهمیت انتساب جنس مونث برای خدا 

ب. گمان خیالی مونث بودن ملائکه الهی و نفی تصور شفاعتگری آن ها

ج. انتخاب اسامی بت ها از طرف خداست (1 نمره)



تایید

10. بیان کنایی آیه انّ ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و هو اعلم بمن اهتدی، به چه نکته ای اشاره دارد؟

الف. خدا بهتر می داند گمراه حقیقی کسی است که نظام خیالی شفاعت ملائکه را پشتوانه اتهام به سخنان پیامبر (ص) کرده

ب. کافران هدایت می شوند

ج. راه هدایت بر کافران بسته است (1 نمره)



تایید

11. جهت هدایتی سیاق اول سوره نجم کدام گزینه می باشد؟

الف. پاسخ به مراء مکذبان با پیامبر (ص) 

ب. نفی اتهام گمراهی پیامبر (ص) و دفاع از منبع وحیانی

ج. معرفی گمراهان حقیقی که از خدا روی گردان و دنیا را برگزیده اند (1 نمره)



تایید

12. با توجه به فضای سخن سیاق دوم سوره نجم مراد از تولی چیست؟ 

الف. روی گردانی از اوصافی که خداوند بر محسنین بیان فرموده 

ب. روی گردانی از انذار پیامبر (ص)

ج. گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

13. منظور از اعطی و اکدی چیست؟

الف. اعطی خرج کردن در راه خدا-اکدی کنایه از خیال آسوده با عطای انجام شده 

ب. اعطی خرج کردن در راه شفیعان پنداری- اکدی دست کشیدن از عطا

ج. اعطی بخشش اندک- اکدی دست کشیدن عطا (1 نمره)



تایید

14. باتوجه به آیات ۳۳ و ۳۴ سوره نجم که به صورت مفرد آمده است فضای سیاق دوم سوره نجم بیانگر چیست؟

الف. طرز تفکر شخص خاصی مورد نظر است

ب. به نمایندگی این شخص از طرز تفکر دامنه دار بین مخاطبان سوره حکایت می کند

ج. دستور به تزکیه (1 نمره)



تایید

15. مراد از فواحش و لمم چیست؟

الف. زشتی های آشکار- آن چیز که گه گاه اتفاق می افتد 

ب. گناهان کبیره - لغزش ها

ج. گناه نابخشودنی -گناهان صغیره (1 نمره)



تایید

16. آیه أنّ سعیه سوف یری ثم یجزاه الجزاء الاوفی، بیانگر چیست؟

الف. خدا تنها جکم میکند 

ب. تناسب جزا با سعی

ج. عدم تناسب جزا با سعی (1 نمره)



تایید

17. در آیه انه هو رب الشعری، شعری در تصور مخاطب نماد چیست؟ 

الف. واسطه رزق و برکت و سرمایه بخشی 

ب. نماد شفاعت

ج. شعری یکی از مخلوقات تحت اراده ربوبیت پرودگار است (1 نمره)



تایید

18. معنی کلمه المؤتفکة کدام عبارت است؟ 

الف. قوم منحرف شده از حق 

ب. اقوام سرکش گذشته

ج. قوم عاد و ثمود (1 نمره)



تایید

19. جهت هدایتی سیاق دوم سوره نجم کدام گزینه می باشد؟

الف. انحصار جزاء در دست پرودگار و ارتباط مستقیم این جراء با عمل انسان

ب. مقابله با نظام خودساخته مخاطبان درباره جزاء 

ج. گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

20. جهت هدایتی کل سوره نجم کدام گزینه می باشد؟ 

الف. زمینه سازی برای پذیرش اخبار قرآن از حقیقت قیامت و جزاء و قبول دعوت بندگی خدا

ب. نفی اتهام گمراهی از رسول خدا (ص) با دفاع از منبع وحیانی

ج. دعوت به سجده و بندگی خدا به جای غفلت (1 نمره)



تایید

21. آیات 1 تا 8 سوره قمر در چه فضایی نازل شده است؟

الف. اتهام صرف به نشانه صدق سخن پیامبر

ب. تکذیب ایشان و پیروی از هوای نفسانیشان به چای قبول دعوت الهی

ج. الف و ب (1 نمره)



تایید

22. جهت هدایتی سیاق نخست سوره قمر بیانگر چیست؟ 

الف. هشدار از نزدیکی و حتمیت قیامت و اتمام حجت و تهدید به رویگردانی از رسول خدا (ص)

ب. ایجاد تقابل برای مقایسه مخاطبان بین داعی امروز و داعی روز قیامت

ج. در قیامت ناگزیر از قبول دعوت کننده به عذاب خواهند بود. (1 نمره)



تایید

23. آیه کذبت قبلهم... خبر از چه چیزی می دهد؟

الف. عبرت گرفتن از عاقبت اقوام مکذب

ب. مخاطبان سوره قمر اولین کسانی نیستند که در مقابل رسولان الهی و انذارها ایستادگی می کنند

ج. الف و ب (1 نمره)



تایید

24. تکرار آیه فکیف کان عذابی و نذر در سوره قمر نشانگر چیست؟

الف. حکایت نوع عذاب 

ب. وجه مشترک عبرت آموزی از این جریان های عذاب

ج. رسیدن به نقطه عذاب الهی (1 نمره)



تایید

25. معنی کلمه تعاطی چیست؟ 

الف. قبول عطا در مقابل انجام کار

ب. عطا کردن در مقابل انجام کار

ج. عطایی که در مقابل کار وعده داده می شود (1 نمره)



تایید

26. باتوجه به آیه نعمة من عندنا کذلک نجزی من شکر، مراد از شکر چیست؟ 

الف. شکر حقیقی به معنای قبول انذارها و بندگی خدا 

ب. شکر تمام نعمت های داده شده از طرف خدا

ج. نجات آل لوط به عنوان نعمتی از جانب خدا (1 نمره)



تایید

27. در آیه أکفارکم خیر من أولیکم أم لکم براءة فی الزبر، استفهام نشان دهنده چه چیزی است؟ 

الف. قبح خیال آسوده مخاطبان از عذاب

ب. کافران تکیه بر ثروت دارند

ج. تکیه بر جمعی متحد و نیرومند (1 نمره)



تایید

28. دو کلمه أدهی و أمر به چه معناست؟

الف. حدوث امر طبیعی-ناگوار 

ب. غیر منتظره تر بودن- تلخ تر بودن عذاب روز قیامت نسبت به عذاب دنیا

ج. الف و ب (1 نمره)



تایید

29. جهت هدایتی سیاق دوم سوره قمر کدام گزینه می باشد؟

الف. بیان ویژه در مورد اقوام مکذب پیشین

ب. مقایسه مکذبان زمان پیامبر (ص) با مکذبان اقوام پیشین 

ج. دعوت مکذبان رسول منذر به تذکر پذیری از قرآن با مشاهده عاقبت تکذیب اقوام پیشین (1 نمره)



تایید

30. در آیه لقد أهلکنا أشیاعکم فهل من مذکر، منظور از أشیاعکم چیست؟

الف. أشیاع جمع شیعه به معنای پیروان

ب. اوج تکذیب و جرم مخاطبان پیامبر (ص) تا جایی که در تکذیب و جرم پیشوای اقوام گذشته محسوب می شوند

ج. الف و ب (1 نمره)



تایید

31. جهت هدایتی سیاق سوم سوره قمر کدام عبارت است؟

الف. بیان عاقبت متقین جهت ترغیب مخاطبان

ب. حتمیت برپایی قیامت 

ج. تهدید و انذار شدید مجرمان مکذب (1 نمره)



تایید

32. فضای سخن با توجه به سیاق سوم سوره قمر چگونه است؟ 

الف. به سبب تکذیب در عمل سیره مجرمانه را در پیش گرفتند 

ب. مخاطب با پشتوانه های خیالی ایستادگی در برابر عذاب الهی دارد

ج. مخاطب تکیه بر پشتوانه قدرت جمعی را مد نظر قرار داده است (1 نمره)



تایید

33. جهت هدایتی کل سوره قمر کدام گزینه می باشد؟

الف. تهدید و انذار شدید مجرمان مکذب

ب. دعوت مکذبان رسول منذر به تذکر پذیری از قرآن کریم 

ج. مقابله با تکذیب رسول منذر از طریق هشدار و اتمام حجت و دعوت به تذکر پذیری و انذار از عاقبت سخت (1 نمره)



تایید

34. در آیه انا ارسلنا علیهم صیحة واحده، واحد بودن صیحه اشاره به موضوعی دارد؟ 

الف. تعریض به اتهام مخاطبان به رسول در بی یاوری او 

ب. هشدار و تاکید بیشتری برای تذکر

ج. مقابله و تهدید با مکذب رسول (1 نمره)



تایید

35. تشبیه کهشیم المحتظر بیانگر چیست؟

الف. تاکید بر عذاب الهی

ب. ملموس شدن حالت اجسام آن ها بعد از عذاب الهی

ج. حتمیت وقوع عذاب (1 نمره)



تایید

36. باتوجه به آیه سیهزم الجمع و یولون الدبر وضعیت مخاطب چگونه است؟ 

الف. اعتماد مکذبان به پشتئانه جمعشان 

ب. آسوده خیالی مکذبان

ج. بهتر بودن از کفار اقوام سابق (1 نمره)



تایید

37. آیه فتول عنهم یوم یدعو الداع الی شیئ نکر، یوم اشاره به چه چیزی می کند ؟

الف. یوم اشاره به رویگردانی پیامبر از مکذبان در دنیا 

ب. ظرف زمان رویگردانی پیامبر (ص) از مکذبان در قیامت خواهد بود 

ج. روز واکنش اعراض کنندگان از ایات الهی (1 نمره)



تایید

38. آیه ان الذین لایومنون بالاخرة لیسمون الملائکة تسمیة الانثی، بیانگر چیست؟

الف. انتساب ملائکه به عنوان دختران خدا به دلیل ایمان به حقیقت قیامت است 

ب. انتساب ملائکه به عنوان دختران خدا در عدم ایمان به آخرت ریشه یابی می شود 

ج. انتساب ملائکه به دختران خدا براساس علم صورت گرفته (1 نمره)



تایید

39. منظور از نشأة الاخری در آیه انَ علیه النشاة الاخری، چیست؟ 

الف. پدیداری دوباره 

ب. نقش ربوبی خدا نسبت به بندگان

ج. ایجاد وخلق در دنیا (1 نمره)



تایید

40. باتوجه به آیه فلا تزکوا انفسکمف مخاطب آیه سعی در چه چیزی دارد؟

الف. نمایش ظاهری تزکیه

ب. پاک جلوه دادن خویش 

ج. الف و ب (1 نمره)



تایید