زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی یازدهم نوبت دوم به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم
دبیرستان حضرت آمنه 
تاریخ 1400/3/19         زمان 80 دقیقه 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

١.در عبارات زير معني واژه هاي درون كمانك را بنويسيد.
الف.هر روز (خنيده )نام تر مي گشت.

ب.(فرض )است فرمان بردن از حكم جلودار.

پ. مردم روزگار بر تقوا و زهد جلال الدين (متفق) بودند.

ت.زاغي در حوالي آن مرغزار بر درختي (گشن)خانه داشت.

(1 نمره)



تایید

٢.املاي درست را از داخل كمانك انتخاب كنيد.

حالي (صواب/ثواب)آن باشد كه جمله به طريق تعاون قوتي كنيد تا دام از جاي برگيريم.

(0.5 نمره)



تایید

٣.در گروه واژگان زير سه نادرستي املايي ديده مي شود آن ها را يافته و درستشان را بنويسيد.

جد و رغبت-محجوب و مسطور- التيام بخش و مرحم-نهيب و صفير- بحر رخصت-خوان عدل-كهتران و مهتران

(0.75 نمره)



تایید

٤.براي فعل "نوشت"،صفت فاعلي.صفت لياقت و صفت مفعولي بنويسيد.

صفت فاعلي:
صفت لياقت:
صفت مفعولي:

(1.5 نمره)



تایید

٥.جمله زير را مجهول كنيد.

مريم كتاب مي خواند.
(0.75 نمره)



تایید

٦.هر يك از واژه هاي زير در گذر زمان مشمول كدام يك از وضعيت هاي چهار گانه شده است؟

الف.آزفنداك

ب.كثيف

(0.5 نمره)



تایید

٧.در جمله زير نقش دستوري واژه هاي درون كمانك را بنويسيد.

"گاه سفر آمد(برادر)،(ره) دراز است.

(0.5 نمره)



تایید

٨.واژه" استاد" را در دو جمله ،يك بار در نقش هسته گروه اسمي و بار ديگر در نقش شاخص به كار ببريد.

(1 نمره)



تایید

٩.نوع پيوند (وابسته ساز-هم پايه ساز) را در ابيات زير مشخص كنيد.

الف.خدا را بر آن بنده بخشايش است
كه خلق از وجودش در آسايش است

ب.خروشان ژرف بي پهنا كف آلود
دل شب مي دريد و پيش مي رفت

(1 نمره)



تایید

١٠.آرايه ادبي ابيات و عبارات زير را بنويسيد.

الف.چو آن آهنين كوه آمد به دشت
همه رزمگه كوه فولاد گشت

ب. كزين پس نشينم به كتجي چو مور 
كه روزي نخوردند پيلان به زور 

پ.جانان من برخيز بر جولان برانيم
زان جا به جولان تا خط لبنان برانيم

ت.گريه كني اگر/كه آفتاب را نديده اي/ ستاره ها را هم نمي بيني.

(2 نمره)



تایید

١١.مفهوم كنايي هر يك از عبارتهاي زير را بنويسيد.

الف.دندان به دندان خاييدن:

ب.دو اسبه آمدن:

(1 نمره)



تایید

١٢.نام نويسنده هريك از آثار زير را بنويسيد.

الف.در امواج سند:

ب.بوستان:
(1 نمره)



تایید

١٣.معني ابيات و عبارات زير را بنويسيد.
الف.آن يكي ممد حيات است 

ب. امير از آن جهان آمده،جامه بگردانيد.

پ.پرورده ي عشق شد سرشتم.

ت.سپر بر سر آورد شير اله.

ث.بپوييد كاين مهتر آهرمن است.

ج.از هر كران بانگ رحيل آيد به گوشم.

چ.اختلاف صيادان آنجا متواتر.

ح.بگذار بر فراز سرم هيچ جز اختران نبينم.

(4 نمره)



تایید

١٤.بيت "كدام دانه فرو رفت در زمين كه نرست/چرا به دانه انسانت اين گمان باشد."بيانگر چه ديدگاهي است؟

(1 نمره)



تایید

١٥.با توجه به محتواي درس"كاوه دادخواه"و بيت"خروشيد كاي پايمردان ديو/بريده دل از ترس گيهان خديو" "پايمردان ديو"چه كساني بودند؟

(0.5 نمره)



تایید

١٦.دو مصراع"تخت و نگين از دست اهريمن بگيريد" منظور شاعر از واژه هاي زير چيست؟

الف.تخت:

ب.نگين:.

پ.اهريمن:

(1.5 نمره)



تایید

١٨.سروده ي زير يادآور كدام صفات خداوند است؟(دورمورد كافي است)
"شرق از آن خداست/غرب از آن خداست/و سرزمين هاي شمال و جنوب نيز/ آسوده در دستان خداست."


(1 نمره)



تایید

١٧.در عبارت "شما در اين آينه نقش هاي بوقلمون ببينيد."مقصود از"آينه" چيست؟ (0.5 نمره)



تایید