زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان فارسی2 ترم دوم خرداد1400 پایه یازدهم(انسانی - تجربی) به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیز، در نهایت دقت به سوالات پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 85 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱. معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.
الف.  هر روز 《خنیده》نام تر گشت
ب.  مواجب《سیادت》را به ادا رسانید
ج. بدو گفت مهتر به روی《دژم》
د.  آن یکی 《ممدّ》حیات است
(1 نمره)



تایید

۲. معادل درست هریک از توضیحات زیر را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف. اسبی که دارای پوست خال دار یا رنگ به رنگ(به ویژه سرخ و سفید)است.(ابرش -  نَوَند)

ب. بازیگر نمایش های دوره گردی(قوّال - نقّال)
(0.5 نمره)



تایید

۳. برای واژه مشخص شده بیت زیر در کدام گزینه، معادل معنایی وجود دارد؟
《بیامد به درگاهِ سالار نو// بدیدندش آنجا و برخاست  " غَو " 》
(0.25 نمره)



تایید

۴. املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف من نهایت بُعد اختیار کردم که(غربت - قربت)
را خطر بسیار است.
ب.  بزن زخم این(مرهم - مرحم) عاشق است.
(0.5 نمره)



تایید

۵. در عبارت زیر، یک علط املایی وجود دارد،پیدا کرده واصلاح کنید.

" ایشان حقوق مرا به طاعت و مناصحت بگذاردند وبه معونت و مظاهرت ایشان ازدست صیاد بجستم.
(0.5 نمره)



تایید

۶. در گروه واژگان زیر، دو نادرستی املایی دیده می شود آن ها را بیابید وشکل درستشان را بنویسید.

《خوان عدل -- بانگ و غریو -- محجوب و مسطور -- تعزیه  و مرثیه--ثواب  و درست-- صدای مهیب --بیداد ومنش خبیث》 
(0.5 نمره)



تایید

۷. کدام یک از واژه های زیر، با از دست دادن معنای پیشین و پذیرفتن معنای جدید، به دوره بعد منتقل شده است؟ (0.25 نمره)



تایید

۸. در مصراع دوم  بیت زیر، نقش دستوری ضمیر پیوسته  "-َم " را بنویسید.

" دریاب که مبتلای عشقم/ آزاد کن از بلای عشقم"
(0.5 نمره)



تایید

۹. در کدام گزینه، نقش تبعی وجود ندارد؟

(0.5 نمره)



تایید

۱۰ در جملات زیر، شاخص را بیایید.

الف. وقتی مدرسه تعطیل شد رفتم در صحن حرم دم دکان میرزا سلیمان عینک ساز.

ب. استاد معین، فرهنگ لغت فارسی را در چند جلد تدوین کرده است.
(0.5 نمره)



تایید

۱۱.  واژه ی 《زیبا》 را در دو جمله به کار ببرید که در جمله نخست "مسند" ودر جمله دوم "قید" باشد.
الف. مسند:
ب. قید:
(0.5 نمره)



تایید

۱۲.در عبارت های زیر،نوع صفت های بیانی مشخص شده را بنویسید.
الف. به پاسداری آیین " آسمانی  "ما
ب. با بال " شکسته " پر گشودن هنر است 
(0.5 نمره)



تایید

۱۳. در جمله زیر، نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید.
" گاه سفر آمد《برادر》،《ره》دراز است
(0.5 نمره)



تایید

۱۴.  از مصدر  " نوشتن  " موارد خواسته شده را  بنویسید.
الف.  صفت فاعلی:
ب. صفت لیاقت:
(0.5 نمره)



تایید

۱۵. هر یک از واژه های زیر، مشمول کدام وضعیت های چهارگانه واژه در گذر زمان شده اند؟
الف. سپر............
ب. آزفنداک...........
(0.5 نمره)



تایید

۱۶. در عبارت زیر، کدام آرایه ادبی وجود ندارد؟
" در ایران آن روز، دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر، رزم پسر "
(0.25 نمره)



تایید

۱۷. در بیت 《ببین لاله هایی که در باغ ماست / خموشند و فریادشان تا خداست》شاعر از چه آرایه ای بهره گرفته است؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۸. بیت زیر را از نظر کاربرد آرایه های ادبی بررسی کنید.۲ مورد
《چو آن آهنین کوه آمد به دشت / همه رزمگه کوه فولاد گشت》
(0.5 نمره)



تایید

۱۹. در عبارت زیر، واژگان《آفتاب  و  ستاره 》 در کدام مفاهیم استعاری به کار رفته اند؟
" گریه کنی اگر/ که آفتاب را ندیده ای/ ستاره ها را هم / نمی بینی.  "
(0.5 نمره)



تایید

۲۰. آرایه " مجاز " را در بیت زیر ، مشخص کنید.
"  از آن چرم  کاهنگران پشت پای / بپوشند هنگام زخم درای "
(0.25 نمره)



تایید

۲۱. در کدام یک از  بیت های زیر، آرایه  " جناس همسان "وجود دارد؟ دلیل خود را بنویسید.

الف. بخوردم بس اندوه  قوم و خویش / ندیدم یکی مرد، غمخوار خویش
ب. بخور تا توانی به بازوی خویش / که سعیت بود در ترازوی خویش
(0.5 نمره)



تایید

۲۲. مفهوم کنایی هر یک از  عبارت های زیر را بنویسید.
الف. دندان به دندان خاییدن:
 ب. دو اسبه آمدن:
(0.5 نمره)



تایید

۲۳. نام نویسنده هر یک از آثار زیر را بنویسید.
 الف. شلوارهای وصله دار:
 ب. هم صدا با حلق اسماعیل
(0.5 نمره)



تایید

۲۴. در هر یک از عبارت های زیر، قسمت های  مشخص شده، در بر دارنده چه آرایه هایی است؟

الف. 《 شقایق بر یکی پای ایستاده》 / چو بر شاخ زمرّد جام باده

ب. 《 خوان عدل 》 خود را بر همگان گسترده.
(0.5 نمره)



تایید

۲۵. با توجه به سروده ( بیا عاشقی را رعایت کنیم / زیاران عاشق حکایت کنیم)  مقصود شاعر از "  یاران عاشق  " چه کسانی هستند؟ (0.5 نمره)



تایید

۲۶. شاعر در کدام بیت، به بیان 《 نابودی و انقراض حکومت》 پرداخته است؟ (0.5 نمره)



تایید

۲۷. با توجه به محتوای درس " کاوه دادخواه " و بیت 《خروشید کای پایمردان دیو /بریده دل از ترس گیهان خدیو》: 
الف .  " پایمردان  دیو " چه کسانی هستند؟
 ب.  "  گیهان خدیو  " یعنی چه ؟
(1 نمره)



تایید

۲۸.  در عبارت《 شما در این آینه نقش های بوقلمون بینید》،مقصود از 《آینه》چیست؟ (0.25 نمره)



تایید

۲۹. در مصراع《تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید》؛ منظور شاعر از 《تخت و نگین  و اهریمن 》 چیست؟ (0.75 نمره)



تایید

۳۰. عبارت 《 وتو شکر خدا کن، به هنگام رنج/  و شکر او کن، به وقت رَستن از رنج》 بیانگر چه دیدگاهی است؟ (0.5 نمره)



تایید

۳۱. مفهوم مشترک دو بیت زیر چیست؟
الف. چه در کار و چه در کارآزمودن/ نباید جز به خود محتاج بودن
ب.  بخور تا توانی به بازوی خویش / که سعیت بود در ترازوی خویش
(0.5 نمره)



تایید

۳۲. شخصیت 《زاغ》را در داستان تمثیلی " کبوتر طوق دار " تحلیل کنید. (0.5 نمره)



تایید

۳۳.  عبارات و ابیات زیر را به فارسی روان برگردانید.

الف . امیر از آن جهان آمده ، به خیمه فرود آمد.

ب.  بپویید کاین مهتر آهرمن است

پ.  صیاد گُرازان  به تگ ایستاد تا ایشان را در ضبط آرد.

ت. ازو خواست دستوری اما ندید

ج.  دریادلان راه سفر در پیش دارند/ پا در رکاب راهوار خویش دارند.

د.  چه جانانه چرخ جنون می زنند/ دف عشق با دست خون می زنند
(4 نمره)



تایید

            
            《بال های اندیشه تان پرتوان باد》



تایید