زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عربی دهم تجربی / ریاضی به صورت دیجی فرم

تعدادسوال : 20         وقت آزمون : 35دقیقه   طراح آزمون: فضیلت جو                نمره منفی ندارد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام دبیرستان:  *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

5)عَیِّنِ التَّرجَمةَ الصَّحیحةَ: 
 1ـ اُنْظُرْ إلَی تِلْکَ الصُّوَرِ حَتّی تُصَدِّقَ. به این عکس ها نگاه کن تا باور کنی! 
2ـ یَحْدُثُ « مَطَرُ السَّمَکِ » سَنَویاً فی جُمهوریَّةِ الْهُندوراس. باران ماهی سال هاست در جمهوري هندوراس رخ می دهد! 
3ـ یَسْحَبُ الإِعْصارُ الْأَسْماكَ إلَی السَّماءِ بِقُوَّةٍ. گردباد ها ماهی ها را به شدّت به سوي آسمان می کشد! 
4ـ إِنَّکُم مَسْؤولونَ حَتّی عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ. قطعاً شما حتی مسؤول زمین ها و چارپایان هستید!
(1 نمره)



تایید

14)عیّن الخطأ فی استعمال العددِ:
 1ـ سَیَحضُر الطِّالبُ فی الصّفِّ بعدَ خامسِ دقائقَ! 
 2ـ قد شاهدت نتائجَ امتحاناتِ الصَّفِ الرّابع!
 3ـ رأیتُ فی هذا البیت سبعینَ رجلاً! 
 4ـ خلق اللهُ السَّماواتِ و الأرضَ فی سَتِّۀ أیامٍ!
(1 نمره)



تایید

4)عّین الصحيحَ في الترجمةِ: «! کانَت تلمیذاتُ هذا الصّفِّ قَرَأنَ حَتّی الیَوم التِّاسع مِنْ هذا الشَّهْرِ ثَلاثاً و سَبْعینَ صَفحَۀً مِن الدِّرس » :
1ـ دانش آموزان این کلاس تا روز هفتم از این ماه هفتاد و سه صفحه از این درس را خوانده بودند! 
 2ـ تا روز نهم از این ماه دانش آموزان این کلاس سی و هفت صفحه از درس را خواندند! 
 3ـ دانش آموزان این کلاس تا هفت روز از این ماه، سی و هفت صفحه از درس را خوانده بودند!
4ـ تا روز نهم از این ماه، دانش آموزان این کلاس هفتاد و سه صفحه از درس را خوانده بودند!
(1 نمره)



تایید

27)عیّن حرف "النون" لیس مِن الحروف الأصلیّة للفِعل: 
1ـ النّاس نیامٌ فإذا ماتوا انتَبَهوا! 
 2ـ إلهي قَد انقَطَعَ رَجائي عَنِ الخَلقِ و أنتَ رَجائي! 
3ـ فَقُل إنَّمَا الغَیبُ لِلّهِ فَانتَظِروا إنّي معکم من المنتظرین!
 4ـ جمیعُ الأسماکِ الّتي انتَشرَتْ علی الأرض بحجمٍ واحدٍ!
(1 نمره)



تایید

29) عیّن الصحیح عن باب الافعال التي تحتها خط بالترتیب : «کانت صَدیقتانِ تمشیان في الغابة و تَسْتَمْتعانِ بمناظرها الجمیلة و تَسْتمعان الی اصوات الطیور» (تَسْتَمتِعانِ - تَسْتَمِعانِ)
 1ـ استفعال - افتعال 
 2ـ افتعال - استفعال 
 3ـ استفعال - استفعال 
4ـ تَفَعُّل – افتعال
(1 نمره)



تایید

19)عَيّن نوع الافعال علي الترتيب: « دافِعنَ ـ اِستَغْفَروا ـ اِنْقَلِبا ـ بَلِّغوا»:
1ـ ماضي ـ ماضي ـ امر ـ ماضي
 2ـ امر ـ ماضي ـ امرـ امر
 3ـ امرـ ماضي ـ ماضي ـ امر 
 4ـ امر ـ ماضي ـ امر ـ ماضي
(1 نمره)



تایید

11) عَیِّن الصَّحیحَ في الحِوارِ: 
1ـ لِمَنْ هذه الحُبوبُ المُهَدِّئَةُ؟ ← عِندي صُداعٌ فَلا بَأسَ
 2ـ ما هيَ المُشْکِلَةُ أیُّها الشُّرطيُّ؟ ← اِجْلِبْ حَقائِبَکَ إلَی هُنا بِسُرعَةٍ 
3ـ اِفْتَحْ هذهِ الحَقیبَةَ مِنْ فَضْلِکَ ← لَیْسَت هذِهِ الحَقیبَةُ لي بَلْ لِأُسْرَتي 
4ـ هذه الأودِیَةُ غَیرُ مَسْمُوحةٍ ← وَلکنْ أنا بِحاجَةٍ إلَیها جِدّاً
(1 نمره)



تایید

8) «أُدْعُ إلی سبیلِ رَبّکَ بالحکمةِ و الموعظةِ الحسنةِ و جادِلْهم بالّتی هی أحْسَنُ» :
1- به راه پروردگارت با حکمت و موعظه نیکو دعوت کن و با آنان با آنچه که نیکوتر است مجادله کن! 
2- به راه خدای خود به وسیله دانش و پند نیکو فراخوان و با آنان به وسیلۀ سخنان خوب و زیبا مقابله کن! 
3- دعوت به راه خداوند باید با حکمت و موعظۀ پسندیده باشد و با آنان با هر چه نیکوتر است مجادله کن! 
4- فراخواندن به راه خدای خود را از طریق پند و اندرز زیبا انجام بده وبا آنان با شیوه ای بهتر مقابله کن!
(1 نمره)



تایید

22) عیّن الصحیحَ فی ترجمةِ العبارةِ التالیةِ: (جعلَ اللهُ الرحمةَ مِئةَ جُزءٍ ، فَأمسَکَ عندهُ تسعةً وتسعین جزءاً.) 
1- خداوند رحمتش راصد جزء قرار می دهد ونود ونه جزء را نزد خودش نگه می دارد . 
2ـ خداوند رحمتش را صد جزء قرار داده است ونودو نه جزء آن را نزد خودش نگه داشته است.
 3- خداوند رحمت را صد جزء قرار داد پس نود ونه جزء را نزد خودش نگه داشت. 
4- خداوند رحمت را صد جزء قرار می دهد ونود ونه جزء را نزد خود نگه می دارد .
(1 نمره)



تایید

28) « حَيَّرتنی ظاهِرةُ تَساقُطِ الأسماکِ ولکنِّی لاأظنُّ أن يکونَ فِلما خياليّاً » :
1ـ ازپدیده ی پی در پی ریختن ماهی ها متحیّرشدم و گمان نمی کردم که یک فیلم تخیّلی باشد! 
2ـ پیاپی افتادن ماهی ها پدیده ی شگفت انگیزی است، ولی گمانم این نبود که فیلمی تخیّلی باشد! 
3ـ پدیده ی پیاپی افتادن ماهی ها مرا حیران کرد، ولی گمان نمیکنم که فیلمی تخیّلی باشد!
 4ـ ریختن ماهی ها پدیده ای است که مرا متعجّب کرد، ولی گمان نمی کنم که یک فیلم تخیّلی است!
(1 نمره)



تایید

1)عیّن الصحیحَ «ذاک هُوَ اللهُ الّذی زانَ اللّیلَ بِأنجمٍ کَالدُّررِ و أنزَلَ منَ الغَیمِ المطرَ!»:
 1-آن همان خدایی است که شب را با ستارگانی مانند مرواریدها آراست و از ابر باران را فرو فرستاد! 
2-به راستی که او خدایی است که شب ها را با ستاره ها و مروارید ها آراسته و باران را از ابرها فرو فرستاده است!
 3-او خدایی است که شب را با ستاره هایی مانند مروارید می آراید و از ابر باران نازل می کند! 
4-آن خداوند است که شب ها و ستاره ها را مانند مروارید آراسته و از ابر باران ها را نازل کرده است!
(1 نمره)



تایید

13)عيّن نوع الجمع يختلف عن الباقي:  
1) رأيتُ هؤلاءِ المؤمنينَ في المسجدِ!
2) علينا أنْ نرحَمَ المساكينَ! 
3) شاهدتُ الطُلابَ جالسينَ في الصفّ!
 4) اتحادُ المسلمينَ يُسَبِّبُ تَقدّمهم!
(1 نمره)



تایید

6)عَیِّن الأصحّ و الأدق فی التّعریب: « بارش باران در روزهاي بهار منظرة زیبایی را ایجاد می کند »:
 1ـ یُحدِثُ نُزُولُ الأمطارِ مَناظِرَ جَمیلۀً فی فَصلِ الرّبیع! 
 2ـ یُحدِثُ نُزُولُ الْمَطَرِ مَنظرا جَمیلاً فی أیّام الرِّبیع
 3ـ یُحدِثُ نُزولُ المطَرِ مَنظراً جَمیلاً فی أیِّام فصل الرِّبیع! 
 4ـ یُحدِثُ نُزُولُ الأمطارِ مَناظِرَ جَمیلۀً فی الرِّبیع
(1 نمره)



تایید

26) عیّن الصحیح للفراغ:« يَومُ الخَمیسِ هُو ........ مِن أیّامِ الاٌسبوع!»: 
1ـ الیوم السادِس
2ـ الیومِ الرّابع
 3ـ الیوم السّبت
 4ـ الیوم الخامِس
(1 نمره)



تایید

23) عَیِّن الصحیح:« قَدْحَيَّرت هذهِ الظّاهرةُ النّاسَ سَنَواتٍ طويلةٍ » 
1ـ مردم از این پدیده سال های طولانی متحیّر شدند! 
 2ـ مردم از این پدیده سال های طولانی حیرت زده شدند! 
3ـ این پدیده مردمان را در سالهای طولانی حیران کرده بود! 
 4ـ این پدیده سال هایی طولانی مردم را حیرت زده کرده است!
(1 نمره)



تایید

2)عیِّن الصّحیح« مَن أخلصَ لِله أربعین صباحاً ظَهَرَتْ ینابیعَ الحِکمةِ مِن قلبِه علی لسانِه» 
 1ـ هرکس چهل صبح براي خدا مخلص شد، چشمه هاي حکمت از قلبش بر زبانش ظاهر شد! 
2ـ آن کس که براي خدا چهل روز خالص تر باشد، چشمه هاي حکمت از قلبش بر زبانش آشکار می شود! 
3ـ چه کسی است که چهل روز براي خدا مخلص شد و چشمه هاي پر آب حکمت از قلبش بر زبانش آشکار شد؟ 
4ـ کسی که چهل صبح نیتش براي خدا پاك شود چشمه هاي دانش را از قلب برزبانش ظاهر می کند!
(1 نمره)



تایید

18)عَیِّن الخَطَأ: 
 1ـ المَصدَرُ مِنْ «جالَسَ »: مُجالَسَة 
 2ـ المُضارعُ مِنْ «تَشابَهَ »: یَتَشابَهُ 
 3ـ المُضارِعُ مِنْ «فَرَّحَ »: یُفَرِّحُ 
 4ـ الأمرُ مِنْ «تُخْرِجُ »: اُخْرُجْ 
 
(1 نمره)



تایید

17) عَیِّن افعالاً تُناسِبُ الضمائرعلی الترتیب «أنا، أنتم، هُنّ»:
 1-تَخَرَّجْتُ، تَتَکَلَّمونَ، تَحْتَفِلْنَ 
 2ـ أَسْتَرْجِعُ،إِجْعَلوا،تَخَرَّجْنَ
 3-اَشْتَغِلُ، اِحْتَفَلوا،اِشْتَرَکْنَ 
 4ـ اِسْتَلَمَ،تَعَرَّفوا،اِنْکَسِرْنَ
(1 نمره)



تایید

12) عیّن الصّحیح في التّرادف والتّضادّ : 
 1ـ مُنهمرة ≠ مُستعرة 
 2ـ الرّخیص ≠ الرّاسب 
 3ـ الغیم = السّحاب 
4ـ الممنوع = المسموح
(1 نمره)



تایید

24)عیّن الخطأ: 
1ـ العُمَلاءُ یحاوِلونَ لإیجادِ التَّفرقةِ و العُدوانِ و الخِلافِ بینَ المسلمینَ!: مزدوران برای ایجاد پراکندگی و دشمنی و اختلاف بین مسلمانان تلاش می کنند! 
2ـ إجتماعُ المسلمینَ في الحجِّ مِن مظاهرِ تَجلّي الإتّحادِ الإسلامي في العالَمِ!: گردهمایی مسلمانان در حج از نمادهای تجلّی یکپارچگی اسلامی در جهان است! 
3ـ یُؤکّدُ القرآنُ علی التّعایشِ السِّلمي بینَ المسلمینَ و الاحترامِ لِلأدیانِ الإلهیةِ!: قرآن بر همزیستی میان مسلمانان و احترام به ادیان الهی تأکید نموده است! 
4ـ إنّ شعوباً کثیرةً في البلادِ الإسلامیةِ تَختلفُ في لُغاتِها و ألوانِها!: ملّت های فراوانی در کشورهای اسلامی در زبان ها ورنگ هایشان (باهم) تفاوت دارند!
(1 نمره)



تایید