زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مرحله اول بینش مطهر (پاییز 1400) به صورت دیجی فرم

لطفا در پاسخگویی به سوالات، پاسخ مد نظر خود را به طور کامل و در عین حال مختصر، مکتوب بفرمایید. 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

نام استاد خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

با توجه به اینکه شهید مطهری، آزادی اندیشه را به عنوان بالاترین استعداد بشری معرفی می‌نماید، چگونه می‌شود با عقاید و رفتارهای غلط در خصوص آداب و رسوم ملی یا مذهبی، در ایجاد بستر آزادی اندیشه مقابله کرد؟ با ارائه مصداق و مثال، هر یک را توضیح دهید. 



تایید

با توجه به آیه لا اکراه فی الدین، که می‌فرماید: در دین، اکراه و اجباری نیست، چرا حجاب در ایران اجباری و قانونی است؟ بین ماسک و حجاب اجباری مقایسه و راهکارهای فرهنگ ساز ارائه دهید. 



تایید

در منشور حقوق بشر، آزادی هر فرد تا جایی محترم است که به آزادی دیگران، لطمه نزند، حد آزادی و وضع قانون از نگاه اسلام و غرب را بر اساس آزادی انسان، مقایسه نمایید. 



تایید

ضمن بیان معنای لغوی و اصطلاحی جهاد و هجرت: 

الف) انواع جهاد و هجرت را با ذکر مثال، بیان نمایید. 

ب) استاد، کارمند و دانشجوی مهاجر و مجاهد، چگونه فردی است؟ 

ج) یک خانواده مهاجر و مجاهد، دارای چه ویژگی هایی می‌باشد؟ 



تایید

با توجه به هدف خلقت و غایت زندگی و جاده عبودیت و صراط مستقیم، ضمن تعریف واژه‌های زیر، همه موارد را در ربط و نسبت هدف زندگی و عبودیت، توضیح دهید. 

۱) آزادی 

۲) هجرت

۳) جهاد

۴) برده‌داری 

۵) دعا 

۶) توبه 

۷) تقوا 

۸) بزرگی و بزرگواری روح 



تایید

در مواجهه با دانشجویی که دچار پوچی شده است، چگونه می‌توانیم با تبیین هدف زندگی، پاسخگوی سوالات او باشیم؟ 

سوالات دانشجو: 

اصلا من برای چه به دنیا آمده‌ام؟ من که با اراده و اختیار خودم به دنیا نیامده‌ام و در رفتن از این دنیا هم مجبور هستم و این زندگی را هم خودم انتخاب نکردم، حتی خانواده‌ام را هم خودم انتخاب نکردم، جنسیتم را، کشور و حتی دینم را و حالا شما از من میخواهید عبادت نیز بکنم. مدام مرا هشدار می‌دهید اگر عبادت نکنم عاقبتم جهنم خواهد بود. چرا این همه جبر و زور؟ چرا مدام می‌گویند باید این کار را انجام بدهی، آن کار را انجام ندهی؟ چرا آن طور که دوست دارم نباید زندگی کنم؟ اگر هدف از خلقت، عبادت است، آیا آنهایی که عبادت نمی‌کنند به هدف خلقت نمی‌رسند؟ پس وقتی اکثریت عبادت نمی‌کنند و این هدف، محقق نمی‌شود آیا خدا نیز در هدفش شکست نخورده است؟ از این ۸ میلیارد جمعیت کنونی زمین، آیا فقط تعدادی آدم‌های اهل عبادت به بهشت می‌روند؟ بقیه انسان‌ها را خدا برای جهنم خلق کرده است؟ واقعا هدف خداوند از خلقت انسان‌ها چیست؟ 

به صورت منظم و مرحله به مرحله با مثال، جواب لازم را به این دانشجو به گونه‌ای بدهید که قانع شود.



تایید

برای ایجاد نظام تربیتی با توجه به ۵ مثال زیر که برگرفته از کتاب خدا در زندگی انسان است، ضرورت پرداختن به بینش مطهر را در جنبه های فردی و اجتماعی به طور کامل تبیین نمایید. 

الف) انسانی که وحدت شخصیت نداشته باشد از لحاظ روانشناسی مریض است.

ب) اگر انسانی در فکر، پراکندگی داشته باشد در قلب این انسان، قوای غضبیه و شهویه و رذایل اخلاقی جولان داده و کشمکش داشته باشند، اگر در رفتارها تشتت و اتمام و اکمالی نباشد و کارهای متعدد و متفاوتی به تناسب پیش آمدها داشته باشد، چون هم در درون فکر و قلب و رفتار تشتت دارد و هم بین ۳ بعد فکر و قلب و رفتار، هماهنگی نیست، لذا وحدت شخصیت ندارد و مریض است. 

ج) نشانه های مریضی یک فرد این است که کارهای زیادی انجام می‌دهد ولی یک کار مهم را در زندگی نمی‌تواند انجام بدهد و بسیاری از کارها نصفه و نیمه رها می‌شوند. 

د) برای تربیت یک انسان و وحدت شخصیت و رهایی از بیماری، باید از تربیت فکر شروع کرد. 

ه) فکر اگر بخواهد اصلاح و تربیت شود باید دارای نظام فکری باشد. 

با توجه به مطالب فوق، بفرمایید در جنبه‌های اجتماعی، جامعه بیمار و سالم، چگونه جامعه ای است؟ برای تربیت یک جامعه بیمار، چه باید کرد؟ با توجه به حجم زیاد دوره‌های مختلف و سخنرانان متعدد در سطح جامعه و دانشگاه، چرا آنگونه که باید و شاید، این برنامه‌ها اثر ندارد و چرا حجم اطلاعات و دوره‌های آموزشی زیاد ( حتی دوره‌های خوب ) بیماری ایجاد می‌کند؟



تایید