زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش(2)، پایه 11- هنرستان المهدی، یکشنبه 2 خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

آزمون فارسی و نگارش(2)،  پایه یازدهم، هنرستان المهدی، استاد قلمی، دوم خرداد 1400

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 40 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

جدول زیر را به درستی کامل کنید. (0.5 نمره)
دریافت سوال 5



تایید

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.
الف) هنر خوار شد؛ جادویی ارجمند.
ب) معیار دوستان دَغَل روز حاجت است.
ج) خاله ام در نوع خود متمکّن به شمار می رفت . (0.75 نمره)



تایید

مفهوم مشترک دو بیت زیر چیست؟
الف) ای مرغ سحر! عشق ز پروانه بیاموز __ کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
ب) مگو سوخت جان من از فرط عشق __ خموشی است هان، اولین شرط عشق (0.5 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و ویژگی¬های ظاهری و رفتاری عباس میرزا را بنویسید. (از هر کدام یک مورد)
«نوجوانی میان بالا با بر و بازویی خوش تراش و رعنا، سوار بر اسبی سینه فراخ، پیشاپیش سپاه خود، دروازه های غربی تهران را با هیجان و شور بسیار به مقصد تبریز، پشت سر می گذاشت. با کشته شدن آغا محمّدخان، فتحعلی شاه بر تخت نشست. شاهزادۀ نوجوان، میرزا عیسی قائم مقام (قائم مقام اوّل، پدر ابوالقاسم) را نه تنها وزیر خردمند، بلکه مرشد و پدر معنوی خود می دانست و بی اذن و خواست او دست به کاری نمی زد. شوق وزیر اندیشمند و نیک خواه نیز به او کمتر از شوق ولیعهد به وزیر نبود؛ او در چشم های درشت، سیاه و گیرای عبّاس میرزا، یک جهان، معنی و کشش می دید و در امتداد نگاه متفکّرش، افق های روشنِ تدبیر مُلک و رعیت پروری را می خواند.» (0.5 نمره)



تایید

در کدام گزینه کنایه وجود ندارد؟
الف) یکی بی¬زیان مرد آهنگرم
ب) تا از چشمِ او ناپیدا نشویم، دل از ما برنگیرد
ج) بگیر ای جوان دست درویش پیر
د) مردم سینه¬ها را سپر گلوله¬های آتشین ساختند. (0.5 نمره)



تایید

واژه«شهید» را به عنوان «شاخص» در جمله ای به کار ببرید. (0.5 نمره)



تایید

در عبارت زیر مقصود نویسنده از قسمت های مشخص شده، چیست؟
«مردمی که به خانه های تاریک و بی دریچه عادت کرده اند، از پنجره های باز و نورگیر گریزان هستند.» (0.5 نمره)



تایید

معنی کدام واژه درست است؟
الف) فراغ: دوری
ب) زنخدان: گریبان
ج) جنون: شیدا
د) لطایف: دقایق (0.25 نمره)



تایید

موارد زیر را به نثر روان برگردانید.
الف) حاجتگه جمله جهان اوست.
ب) بدرید و بسپرد محضر به پای.
ج) بخور تا توانی به بازوی خویش.
د) مرا نيز از عهدۀ لوازمِ رياست بيرون بايد آمد. (2 نمره)



تایید

از میان موضوع های زیر یکی را انتخاب کنید و با رعایت تمام اصول نگارشی متنی ادبی درباره آن بنویسید.

الف) شرح سفری تخیلی به آینده (سفرنامه)

ب) توصیف یکی از اعیاد ملی یا مذهبی (گسترش زمان و مکان)

ج) خلاصه یکی از کتاب هایی که تا به حال خوانده اید. (خلاصه نویسی)

سنجه های ارزیابی:


  1. خوش آغازی(جذابیت و گیرایی، نشان دادن نمایی کلی از محتوای نوشته) (2 نمره)

  2. رعایت نشانه¬های نگارشی (1 نمره)

  3. املای واژگان (1 نمره)

(4 نمره)



تایید

در گروه واژگان زیر، دو نادرستی املایی دیده می شود؛ آن ها را یافته و درستشان را بنویسید.
منبع بی شاعبه – مفرح ذات – مرهم و التیام بخش – معونت و مضاهرت– آشپز و خوالیگر (0.5 نمره)



تایید

املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) سپیده فردای گنجه با نهیب و (سفیر / صفیر) گلوله های توپ روس، باز شد.
ب) چون موسم حج رسید برخاست اشتر طلبید و (محمل / مهمل) آراست. (0.5 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و به موارد خواسته شده (الف) و (ب) پاسخ دهید.
مُطَوَّقه آواز داد که: بیرون آی. زبرا پرسید که: کیست؟ نام بگفت. بشناخت و به تعجیل بیرون آمد. چون او را در بندِ بلا بسته دید، زهابِ دیدگان بگشاد و بر رخسار، جوی ها براند و گفت: «ای دوستِ عزیز و رفیقِ موافق، تو را در این رنج که افگند؟» جواب داد که: «مرا قضایِ آسمانی در این ورطه کشید.» موش این بشنود و زود در بریدنِ بندها ایستاد که مُطَوَّقه بدان بسته بود. گفت :« نخست از آنِ یاران گشای». موش بدین سخن التفات ننمود. گفت: «ای دوست ابتدا از بریدنِ بندِ اصحابْ اوَلی تر». گفت: «این حدیث را مکرّر می کنی؛ مگر تو را به نفس خویش حاجت نمی باشد و آن را بر خود حقی نمی شناسی؟» گفت: «مرا بدین ملامت نباید کرد که...».
الف) طرفین گفت¬و گو:
ب) موضوع گفت¬وگو: (0.5 نمره)



تایید

این بخش از سرودۀ گوته، بیانگر چه دیدگاهی است؟
«و تو شكر خدا كن، به هنگام رنج __ و شكر او كن، به وقت رَستن از رنج.» (0.5 نمره)



تایید

آرایه ادبی مشترک دو بیت زیر چیست؟
الف) ببین لاله هــایی که در باغ ماست خموشند و فریــادشان تا خداست
ب) کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی (0.5 نمره)



تایید

مارانی را که بر دوش ضحاک روییدند، مظهر چه خصلت هایی می توان دانست؟ (0.5 نمره)



تایید

آرایه ادبی مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) برداشته دل ز کار او بخت درماند پدر به کار او سخت (تضاد - جناس)
ب) از عكس رياحين او، پر زاغ چون دم طاووس نمودی و در پیش جمالش دم طاووس به پر زاغ مانستي. (تشخیص-تشبیه) (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر با کدام گزینه ارتباط مفهومی بیشتری دارد؟
«دوستان را به گاه سود و زیان ___ بتوان دید و آزمــود توان»
الف) چون او را در بند بلا بسته دید، زهاب دیدگان بگشاد.
ب) می ترسم که اگر از گشادن ُعقده های من آغاز کنی، ملول شوی.
ج) در هنگام ِ بلا شرکت بوده است، در وقت ْ فراغ موافقت اَولی تر.
د) چُنان باید که همگنان استخلاص یاران را مهمتر از تخلّص خود شناسند. (0.5 نمره)



تایید