زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نهایی فارسی و نگارش1 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱.معني واژه های مشخص شده را بنویسيد. 

الف( عزمت ضامن دوام جهان شد . 

ب( دو دست را تا فراز کُله نمایان ساخت.

 ج( حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست. (0.75 نمره)



تایید

۲.معني کدام واژه درست است؟

الف( غارب: قوس زیر گردن

ب( فلق: سپيده صبح

ج( گبر: کله خود

د( غَنا: توانگر (0.25 نمره)



تایید

۳.در گروه واژگان زیر، دو نادرستي املایي دیده ميشود؛ آنها را یافته و درستشان را بنویسيد.

مخمصه و گرفتاری – صخره و ریشخند – رعب و وحشت – جذر و مد آب– مستغني و بي نياز (0.5 نمره)



تایید

۴.املایی درست را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

الف( غبار راهگذارت کجاست تا حافظ به یادگار نسيم (سبا /صبا) نگه دارد.

ب( چو رهّام گشت از کشانى (ستوه / سطوح) بپيچيد زو روى و شد سوى کوه (0.5 نمره)



تایید

۵.کداميک از جمله های زیر مرکب نیست؟

الف(خطوط دفاعي دشمن یكسره فرو ریخت.

ب)بچه های مهندسي جهاد آخرین کارهای مانده را راست و ریس کردند و آماده حرکت شدند.

ج )آنها تاریخ آیندۀ بشـریت را ميسازند و آینـدۀ بشریت، آیندۀ الهي است.

د( اینها دریادلان صف شكني هستند که دل شيطان را از رُعب و وحشت مي لرزانند. (0.5 نمره)



تایید

۶.کدام واژه ممال نيست؟

الف( سليح

ب( رکيب

ج( شهيد

د( مزیح
(0.5 نمره)



تایید

۷.یک جمله بنویسيد که در آن نقش »منادا« به کار رفته باشد. (0.5 نمره)



تایید

۸. آرایه ادبي مشترک دو مورد زیر چيست؟

 الف( درختان را دوست ميدارم که به احترام تو قيام کردهاند. 

ب( چو سرو از راستي برَزد عَلمَ را ندید اندر جهان تاراج غم را (0.5 نمره)



تایید

۹.آرایه ادبي مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنيد.

الف( خروش سواران و اسپان ز دشت ز بهرام و کيوان همي برگذشت ( تشخيص/ اغراق)

ب(گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بداني هم اوت رهبر آید (ایهام / جناس) (0.5 نمره)



تایید

۱۰.قسمت مشخص شده دارای کدام آرایه ادبي است؟

آن چنان او را ميکوفت که "پولاد کوبند آهنگران " (0.5 نمره)



تایید

۱۱. هر یک از آثار زیر مربوط به چه کسي است؟

اتاق آبي : 

مائده های زميني: (1 نمره)



تایید

۱۲.کدام گزینه با جمله '" شرفُ المكان بِالمَكين"' ارتباط مفهومي دارد؟

الف( شفق آیينه دار نجابتت

ب( هرچه در سوی تو حسيني شد

ج(در حضيض هم ميتوان عزیز بود از گودال بپرس

د( بر تلابي از خون خویش ایستاده ای (0.5 نمره)



تایید

۱۳.مَثَل"" گندم نمای جو فروش مباش""، آدمي را از چه کاری برحذر مي دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۴.در داستان ""رستم و اشكبوس"" چرا رستم از رهام برآشفت؟ (1 نمره)



تایید

۱۵.موارد زیر را به نثر روان برگردانيد. 

الف( غمى شد ز پيكار دست سران.

ب(مردني چنان غبطه بزرگ زندگاني شد.

 ج( از آموختن ننگ مدار تا از ننگ رسته باشي.

 د( خروسِ غالب، حرکتي کرد نه مناسبِ حال درویشان.
(2 نمره)



تایید

۱۶.مشخص کنيد در طرح هر یک از پرسش های زیر از چه شگردی (بارش فكری، اگرنویسي، گزین گفته) استفاده شده است؟ 

الف(نقش پدر در تحكيم بنياد خانواده چيست؟

 ب(چرا گاهي به در ميگویيم تا دیوار بشنود؟! (0.5 نمره)



تایید

۱۷.عيني یا ذهني بودن متن های زیر را مشخص کنيد.

الف( معلم پای تخته رسيد؛ گچ را گرفت؛ برگشت و گفت:» خرگوشي ميکشم تا بكشيد«. شاگردی از درِ مخالفت صدا برداشت: »خرگوش نه!« و شيطنت دیگران را برانگيخت. صدای یكيشان برخاست:»خسته شدیم از خرگوش... .« 

 ب( روزی کبوتری از کنارم گذشت؛ آوازم را شنيد و گفت: بهتر است سكوت کني و آواز نخواني. آدمها آوازت را دوست ندارند؛ غمگينشان ميکني! ميگویند جغد بدیُمن است و جز خبر بد چيزی ندارد! قلبم شكست و دیگرنخواندم! سكوتم آسمان را افسرد. (0.5 نمره)



تایید

۱۸.از ميان موضوع های زیر یكي را انتخاب کنيد و با رعایت تمام اصول نگارشي در مورد آن متني بنویسيد.

الف) معلم من (نوشته ای داستان گونه) 

ب) نور و سایه (نوشته ای ذهنی با روش ناسازی معنایی)

 ج) کتابها و آدمها (نوشته ای ذهنی با روش مقایسه)

 د) ویروس کرونا (نوشته ای ذهنی با روش جانشین سازی) (9 نمره)



تایید