زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ازمون فلسفه 2 به صورت دیجی فرم

به نام خدا
امتحان فلسفه 2

نوبت= آبان ماه

دبیر= سمیه شاهکوچکی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 55 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1= وقتی با مفاهيمی همچون سيمرغ، غول، سراب، ديو مواجه می شويم در می يابيم...
 
الف .مفاهيمی هستند که واقعيت می يابد 

ب.مفاهيمی اند که محال است واقعيت يابندو صرفاً خيالی اند

ج.مفاهيمی خيالی اند که شايد واقعيت
يابند

د.سراب امکان واقعيت يافتن را داراست ولی غول و سيمرغ محال است واقعيت يابند

  (0.5 نمره)



تایید

۲=چنان چه از ما در باره دو شیء مختلف پرسيده شود،»اين چيست؟« پاسخ ما در باره هر يک از آن ها متفاوت خواهد بود، اين مسئله بيان گر چيست؟




الف.ماهيت وجه اختصاصی همه موجودات است


ب.وجود وجه اشتراک همه موجودات است



ج.-وجود همواره بر ماهيت مقدم است


د.ماهيت را می توان بر وجود حمل کرد
(0.5 نمره)



تایید

۳=کدام گزينه در باره شکل سه ضلعی و مثلث نادرست است؟


الف=در عالم خارج هيچ تفاوتی با يکديگرندارند و اساساً يک چيز هستند

ب=فقط در عالم ذهن است که با يکديگر متفاوت هستند

ج=يکی مفهوم گسترده ديگری است

د=شکل سه ضلعی و مثلث دو مفهوم انفکاک ناپذيرند
(0.5 نمره)



تایید

۴=چناچه ما به موجودی بر بخوريم که آن را نمی شناسيم و هيچ کس ديگر نيز آن را نشناسد، کدام گزينه در باره آن درست نيست؟


-الف =او حداقل يک وجه مشترک با همه موجودات ديگر دارد


ب=يکی از دو حيثيت اين موجود بر ما معلوم نیست

ج=می توان گفت چنين موجودی دارای ماهيت نيست

د=می توانيم به درستی در باره وجود آن قضاوت کنيم
(0.5 نمره)



تایید

۵=اينکه ميان هشت پا و هستی رابطه ضروری برقرار نيست، به آن معناست که...

الف=هشت پا و هستی در عالم خارج دو جز تشکيل دهنده يک واقعيت اند


ب=حمل هستی بر هشت پا استدلال بردار نيست

ج=هشت پا و وجود دو مفهوم مجزا دارند


د=اين حمل در اصطلاح، اولی ذاتی نام دارد
(0.5 نمره)



تایید

۶=حمل ضروری حملی است که...



الف=محمول بعد از رابطه وجوب علی و معلولی موجود می شود


ب=حمل محمول بر موضوع نيازمند ضرورت يا دليلی است که بايد بيان شود


ج=نيازمند دليل و برهان نبوده و امری بديهی است که ذهن آن را نسبت می دهد


د=بيان گر يک رابطه علت و معلولی است که در هنگام وجود تشکيل می شود
(0.5 نمره)



تایید

۷=متفاوت بودن حمل ذات و و حمل حقيقت هستی بر يک پديده در قالب يک قضيه حملی، ما را به چه نتيجه ای رهنمون می سازد؟




الف=زيادت وجود بر ماهيت در خارج

ب=مغايرت وجود با ماهيت در ذهن

ج=تعاقب وجود و ماهيت در ذهن

د=تطابق وجود و ماهيت در خارج
(0.5 نمره)



تایید

۹=از طريق کدام گزينه می توان به واقعيت داشتن يک شیء حکم کرد؟


الف=جملات اسنادی

ب=پرسش از هستی شی


ج=جملات پرسشی با اين و آن


د=قضايای دو جزئی
(0.5 نمره)



تایید

۱۰=اگر بتوان پرسيد چه عاملی سبب شد تا محمول وجود بر موضوع حمل شود، چه معنايی قابل دريافت است؟


الف=محمول و موضوع رابطه تساوی دارند

ب=موضوع و محمول يگانه و غير قابل انفکاک اند


ج=حمل محمول بر موضوع ضروری است

د=ميان ماهيت ممکن الوجود رابطه غير ضروری است
(0.5 نمره)



تایید

۱۱=کدام يک از عبارات زير همگی حمل شايع صناعی است؟


الف=مثلث سه زاويه دارد- مثلث سه ضلعی است


ب=ستاره هست- انسان دارای روح است

ج=ارتفاع و ميانه مثلث يکی است – انسان ناطق است

د=انسان حيوان ناطق است-انسان حساس است
(0.5 نمره)



تایید

۱۳=کدام عبارت در خصوص اصل مغايرت وجود و ماهيت درست است؟


الف=تفکيک وجود و ماهيت در داخل هر شی رخ داده است


ب=در قضيه »خدا وجود دارد؟«موضوع بيانگر ماهيت و محمول بيانگر وجود است


ج=هيچ گاه و به هيچ وجه نمی توان موجودی را فرض کرد که وجود و ماهيتش يکی باشد


د=ملاک وجود داشتن يک شیء لزوماً وجود حقيقی آن در عالم خارج است
(0.5 نمره)



تایید

۱۴=بحث »مغايرت وجود و ماهيت«، پايه کدام برهان از ابن سينا قرار گرفت و هدف از اين برهان اثبات چه بود؟

الف=اسد و اخصر-عليت


ب=وجوب و امکان- عليت


ج=اسد و اخصر- خدا


د=وجوب و امکان- خدا
(0.5 نمره)



تایید

۱۵=بين »وجود« و»چيستی«، رابطه .............برقرار است که در صورت تحقق هستی می توان دلايل آن را در.........جست و جو کرد؟



الف=ضرورت-حس و تجربه

ب=امکان – عقل عمل

  ج=ضرورت- شهود درونی


  د=امکان-عقل محض
(0.5 نمره)



تایید

۱۶=اگر قضايا را به سه دسته واجب، ممکن و ممتنع تقسيم کنيم ، رابطه بين وجود و عدم در دسته............مساوی و امکان وجود در دسته ............صفر است.



الف=دوم -اول

ب =اول – دوم


ج=سوم- دوم


د=دوم- سوم
(0.5 نمره)



تایید

۱۷=به ترتيب چه رابطه ای ميان محمول وجود داشتن و موضوعات ذکر شده برقرار است؟



»شش انگشتی-دنيای بی پايان- مجموع اعداد بی نهايت- فرشتگان الهی«




الف=ممکن-ممتنع-ممتنع- واجب


ب=ممکن- ممتنع- ممکن- ممکن


ج=ممتنع- ممکن- ممتنع- ممکن

د=ممتنع- ممتنع- ممتنع- واجب

  (0.5 نمره)



تایید

۱۸=محمول کدام قضيه با موضوعش نسبت امکانی دارد؟


الف=سفيد برف است

ب=سفيد سفيد است



ج =سفيد سياه است


د=سفيد رنگ است
(0.5 نمره)



تایید

۱۹=در کدام گزينه همه قضايا از يک سنخ است؟



الف=انسان موجود است- مثلث معدوم است- انسان حيوان ناطق است


ب=مثلث سه ضلع دارد- مربع سه ضلع ندارد- عدد شش دو برابر سه است



ج =مثلث موجود است- انسان موجود است- مثلث چهار ضلع دارد



د=عدد هشت فرد است- عدد چهار زوج است-هوای جنوب کشور گرم است
(0.5 نمره)



تایید

۲۰=کدام يک با نظر ابن سينا در باره واجب الوجود بالغير مطابقت ندارد؟



الف =موجودات جهان از آنجا که هم اينک وجود دارند، واجب بالغيرند


ب =واجب بالغير قابل تغيير نيست و ذاتی امکانی دارد

ج=کل هستی بر حسب محدود بودن به غيری برای موجود شدن نيازمندند



د=وجود برايش ضرورت دارد نه از ناحيه امکان بلکه از ناحيه واجب بالذات
(0.5 نمره)



تایید

۲۱=کدام عبارت از نظر ابن سينا مفهوم ممکن الوجود بودن اشيا را دقيق تر توضيح داده است؟جواب


الف =ميز ان ماهيات و وجود همه موجودات اين جهان ، يک رابطه امکانی برقرار است


ب=ذات و ماهيات اشيا به گونه ای است که حتما بايد باشد


ج=ذات اشيا به گونه ای است که بودن و نبودن آن ها محال نيست


د=اشيا ذاناً می توانند باشند يا نباشند ، اما عقل فقط آن را به نحو ايجابی ملاحظه می کند
(0.5 نمره)



تایید

۲۲=کدام گزينه در باره »واجب الوجود بالغير« درست نيست؟


الف=اشيای جهان که وجودشان با واسطه واجب الوجود بالذات ضروری می شود



ب=ذاتی که ضرورت وجودش از ناحيه خودش نيست



ج=ذاتی که ضرورت وجودش از ناحيه امکانی ذاتی اش است



د=ماهياتی که به واسطه عامل ديگری موجود شده اند

  (0.5 نمره)



تایید

۲۳=پيام اصلی ابن سينا و پيروان او اين است که موجودات جهان بر حسب .........خود ممکن الوجود اند اما از اين حيث که اکنون ...............دارنند..........هستند ؛ يعنی از ...............نشأت گرفته اند.



الف=ذات- وجود- واجب الوجود بالغير- واجب الوجود بالذات


ب=وجود- ذات- واجب الوجود بالغير- واجب الوجود بالذات

ج=ذات- وجود- واجب الوجود بالذات- واجب الوجود بالغير
د=وجود- ذات- واجب الوجود بالذات- واجب الوجود بالغير
(0.5 نمره)



تایید

۲۴=کدام يک مطابق با اصل وجوب بخشی علت به معلول« است؟



الف=وجوب علی و معلولی يعنی هر علتی ضروری است که معلول مخصوص خود را داشته است

ب=از هر چيزی هر چيزی رخ نمی دهد و وجوباً بايد آنچه مطابق آن است پديد آيد


ج=با مواجهه با هر معلولی واجب و ضروری است که به علتش پی برده شود


د=وجوب مقدم بر وجود بخشی علت به معلول است
(0.5 نمره)



تایید

۲۵=کدام گزينه درست است؟

الف=هر علتی خود معلول علتی ديگر است که موجود شود

ب=هر ممکن الوجودی به واجب الوجود بالذات متکی است

ج=علت العلل مساوی واجب الوجود بالغير است

د=هر واجب الوجودی قبل از وجود ممکن بوده است
(0.5 نمره)



تایید

۲۶=کدام گزينه می تواند معلول واقع شود؟


الف=شريک الباری

ب=مگس بچه زا

ج =آسمان قرمز

د=علت العلل
(0.5 نمره)



تایید

۲۷=به چه دليل انسان می کوشد ويژگی های هر شی را بشناسد؟

الف=زيرا از هر چيز انتظار آثار متناسب با خودش را دارد


ب=زيرا در پی درک نظم دقيق جهان است


ج=زيرا پيگيری تحقيقات علمی توسط دانشمندان به اين مسئله بستگی دارد


د=زيرا در پی آن است که با شناسايی علت پديده ها دايره علم خود را گسترش دهد
(0.5 نمره)



تایید

۲۸=اگر در يک رابطه عليت نوع رابطه ماهيت علت و معلول با وجود يکسان نباشد، .....
الف=آن علت نمی تواند معلول واقع شود

ب=معلول ممکن است واجب الوجود نباشد

ج=علت واجب الوجود بالغير است

د=معلول واجب الوجود بالذات است
(0.5 نمره)



تایید

۲۹=تفاوت رابطه عليت با ديگر رابطه ها چيست؟


الف=وجود بخشی

ب=عمق رابط

ج =طول رابطه

د=زمان رابطه

  (0.5 نمره)



تایید

۳۰=کدام گزاره در باره رابطه عليت درست است؟
الف=رابطه عليت اولين و نخستين بحث فلسفی است

ب=رابطه عليت يک اصل بوده و فروعی دارد

ج=رابطه عليت مورد بحث تجربه گرايان نبوده است

د=رابطه عليت رابطه ی بعد از وجود است
(0.5 نمره)



تایید

۳۱=کدام گزينه در باره رابطه بين»وزش باد« و »تکان خوردن برگ های درخت«نادرست است.


الف=تحقق دومی منحصراً متوقف بر وجود اولی است

ب=کهن ترين رابطه ای است که فلاسفه به آن پرداخته اند
ج=پس از فرض وجود دو طرف شاهد تحقق آن خواهيم بود
د=آنچه توسط آن پديدار می شود، حاق واقعيت و هستی دومی خواهد بود
(0.5 نمره)



تایید

۳۲=کدام گزينه مربوط به رابطه عليت است؟
الف=رابطه ی وجودی که پس از هستی موجودات برقرار می شود

ب=رابطه ی وجودی که حاکی از قيموميت موجودات است
ج=یک طرف قيوم است و طرف ديگر قائم به ديگری

د=هستی هر طرف وابسته به يکديگر است
(0.5 نمره)



تایید

۳۳=هيوم عليت را يک.............می داند زيرا..............


الف=حقيقت تجربی- برای استدلال عقلی اعتباری قائل نيست

ب=حقيقت تجربی- حس به ما نشان نمی دهد که يک پديده علت ديگری باشد

ج=امر روانی- برای استدلال عقلی اعتباری قائل نيست

د=امر روانی- حس به ما نشان نمی دهد که يک پديده علت ديگری باشد
(0.5 نمره)



تایید

۳۴=کدام يک از گزينه های زير نظر تجربه گرايان در باره عليت نيست؟


الف=رابطه عليت حاصل اتفاق پی در پی اتفاقات است
ب=رابطه عليت رابطه ای نيست که با عقل تبيين شود
ج=تکرار يک اتفاق موجب تداعی رابطه عليت در ذهن است
د=قبل از تجربه عليت، می توان با حکم عقل به آن رسيد
(0.5 نمره)



تایید

۳۵=کدام گزينه مطابق با نظر دکارت راجع به اصل عليت است؟

الف=عليت از مفاهيم اوليه و بديهی است

ب=ذهن انسان به تدريج می آموزد که رابطه عليت را در جهان کشف کند

ج=عقل انسان با دخالت تجربه ، اصل عليت را در نهاد خود می يابد
د=وجود اصل عليت ، مطابق با ساختار ذهن است
(0.5 نمره)



تایید

۳۶=کدام عبارت با توجه به نظرات ديويد هيوم نادرست است؟

الف=مبنای ساخت عليت فرآيند روانی »تداعی« است
ب=معرفت با استدلال عقلی و بدون تجربه ممکن نيست

ج= عليت از توالی پديده ها ساخته می شود و مفهومی حسی است
د=ما معياری برای شناخت صحت و اعتبار کشفيات علی معلولی در اختيار نداريم
(0.5 نمره)



تایید

۳۷=کدام گزينه ديدگاه فيلسوفان مسلمان را در باره عليت بيان می کند؟


الف=داده های تجربی ما مبتنی بر عليت است  
ب=از طريق حس و تجربه می توان پی به عليت برد
ج=همين که دو حادثه کنار هم می آيند، نشان دهنده عليت است

د=برای اينکه علت حوادث طبيعی را بدانيم، بايد به عقل خود مراجعه کنيم نه تجربه
(0.5 نمره)



تایید

۳۸=اصل عليت مستقيماً از کدام اصل نتيجه گرفته می شود؟

الف=امتناع اجتماع نقيضين

ب=امتناع ارتفاع نقيضين

ج=اصل سنخيت علت و معلول

د=امتناع ترجيح بلا مرجح

  (0.5 نمره)



تایید

۳۹=عليت با ...........واسطه به صورت غير مستقيم از اصل امتناع اجتماع و ارتفاع نقيضين نتيجه گرفته می شود و در نظر فلاسفه مسلمان يک.............است.


الف=يک- قاعده عقلی

ب=دو – امر تجربی

ج=يک- امر غير تجرب

د=دو- قاعده عقلی
(0.5 نمره)



تایید

۴۰=اصل »امتناع ترجيح بلا مرجح« از کدام اصل عقلی حاصل می شود؟

الف=اصل عليت

ب=اصل هويت

ج=اصل صدور واحد از واحد


د=اصل امتناع اجتماع و ارتفاع نقيضين
(0.5 نمره)



تایید

۴۱=کدام يک در باره ديدگاه ابن سينا و دکارت در باره عليت درست است؟

الف=هر دو به دخالت تجربه به همراه عقل در حصول عليت اذعان دارند
ب=دکارت عليت را جز مفاهيم اولی و فطری می داند اما ابن سينا آن را از مسلمات عقلی می داند
ج=عليت در ابن سينا محصول عقل است اما برای اثباتش به تجربه و مشاهده نيازمند است
د=ابن سينا ايجاد عليت را خود به خود ندانسته و داده های تجربی را مبتنی بر عليت می داند
(0.5 نمره)



تایید

۴۲=کدام گزينه در باره اصل وجوب علی و معلولی بيان نشده است؟

الف=در ذيل احکام مربوط به مبحث امکان ذاتی قرار می گيرد

ب=اگر علت ضرورت دهنده معلول نباشد، وجود دهنده آن نيز نخواهد بود

ج=نفی آن منجر به وقوع صدفه و اتفاق در عالم می شود
د=دانشمندان تحقيقات خود را بر مبنای اين اصل پيگيری می کنند
(0.5 نمره)



تایید

۴۳=تحقق ممکنات حاکی از وجود چه اصلی است؟
الف=سنخيت علت و معلول

ب=ترجيح بلا مرجح محال است

ج=وجوب علی و معلول

د=امتناع اجتماع و ارتفاع دو نقيض
(0.5 نمره)



تایید

۴۴=اصل سنخيت و عليت و ضرورت علی و معلولی به ترتيب حاکی از چه امری در هستی است؟

الف=حتميت هستی- پيوستگی جهان- نظم جهان

ب=نظم جهان- قطعيت هستی- پيوستگی جهان

ج=نظم جهان- پيوستگی عالم هستی- قطعيت جهان

د=پيوستگی جهان- حتميت جهان- نظم جهان
(0.5 نمره)



تایید