زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش 2 پایه یازدهم. به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

معنی واژگان مشخص شده زیر را بنویسید.
الف_در ناحیت کشمیر"متصیدی"خوش و "مرغزاری" نزه بود.
ب_ بدو گفت مهتر به روی "دژم".
فرزند عزیز را به صد"جهد".
(1 نمره)



تایید

نادرستی های املایی را در گروه کلمات زیر بیابید و درست آنها را بنویسید.
طاعت و مطاوعت_سفیر گلوله_بر و بهر _پیروزی و بهروزی_ شیر آقوز_خوان عدل_اساطیر باستان_مواجب سیادت
(1 نمره)



تایید

با توجه به بیت"بپویید کاین مهتر آهرمن است/جهان آفرین را به دل دشمن است"یک تشبیه بیابید و مشبه به آن را نشان دهید. (1 نمره)



تایید

هر یک از واژه های مشخص شده در بیت زیر،نماد چه چیزی هستند.
برو "شیر" درنده باش ای دغل/مینداز خود را چو "روباه"شل
(1 نمره)



تایید

با توجه به متن زیر به پرسش ها پاسخ دهید.
"آن موش را زبرا نام بود.با دهای تمام و خرد بسیار،گرم و سرد روزگار دیده و خیر و شر احوال مشاهدت کرده و در آن مواضع از جهت گریزگاه روز حادثه صد سوراخ ساخته و هر یک را در دیگری راه گشاده."
الف_منظور از"گرم و سرد روزگار دیده"چیست؟
ب_چرا موش در لانه اش صد سوراخ ایجاد کرده بود؟
(1 نمره)



تایید

در هر مورد آرایه ادبی درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف_سینه ها را سپر گلوله های آتشین ساختند(کنایه/ابهام)
ب_هر نفسی را دو نعمت است/دم فرو دادن و برآمدنش(تشبیه/تضاد)
(0.5 نمره)



تایید

هر یک از آثار زیر از کدام نویسنده یا شاعر است؟
الف_ بهارستان 
ب_ گلستان
(0.5 نمره)



تایید

متن زیر را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید.
«اگر فکر و حواسم این جهانی است/ بهره‌ای والاتر از بهر من نیست/روح را خاک نتواند مبدل به غبارش سازد/ زیرا هر دم به تلاش است تا که فرا رود»
الف_انسان ها برای دستیابی به بهره والاتر باید چگونه بیندیشند؟
ب_ منظور از«خاک» و «غبار» در این متن چیست؟
پ_ چرا دلبستگی‌های دنیایی نمی تواند روح را اسیر خود کند و سبب بی ارزشی شود؟
(1.5 نمره)



تایید

نوشته ها و سروده های زیر را به نثر روان برگردانید.
الف_در وقت فراغ،موافقت اولی تر و الا طاعنان مجال وقیعت یابند.
ب_ مرا در نهانی یکی دشمن است.
پ_آفتاب داشت تیغ می‌کشید.
ت_ آمد سوی کعبه سینه پر جوش.
ث_هنر خوار شد جادویی ارجمند.
(2.5 نمره)



تایید

بخش دوم:نگارش ۱۰ نمره 
متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان نویسنده،آن را خلاصه کنید.
«آثار ادبی ایران،آیینه اندیشه‌ها،باورها، هنرمندی ها و عظمت روحی و معنوی ملتی است که از دیرباز تاکنون،بالنده و شکوفه ها از گذرگاه حادثه ها و خطر گاه ها گذشته و به امروز رسیده است.
برگ برگ ادب و فرهنگ ایران زمین،جلوه گاه آثار منظوم و منثور فرهیختگان اندیشه ورزی چون فردوسی،ناصرخسرو،بیهقی،سنایی،عطار، مولانا،سعدی، حافظ و ....... است که با بهره‌گیری از زلال فرهنگ اسلامی،آثاری ماندگار و پرمایه را به یادگار نهاده اند.
مطالعه دقیق و عمیق این آثار،جان را طراوت می بخشد،روح را به افق‌های شفاف و روشن پرواز می دهد و ذهن و ضمیر را شکوفا و بارور می سازد.
(1 نمره)



تایید

از میان موضوع های زیر،یکی را انتخاب کنید و در مورد آن متنی بنویسید.
الف_ بر اساس گفت و گوی بین «عقل» و «عشق»متنی بنویسید.
ب_ یکی از سفرهای خود را در قالب سفرنامه بنویسید.
پ_خلاصه یکی از فیلم های سینمایی مورد علاقه تان را بنویسید.(به روش خلاصه نویسی آزاد)
سنجه های ارزیابی:
۱_خوش آغازی(جذابیت و گیرایی،نشان دادن نمایی کلی از محتوای نوشته) ۲ نمره 
۲_پرورش موضوع(بیان ساده و صمیمی،بیان احساس متناسب با موضوع،فکر نو و سیر منطقی نوشته) ۳ نمره 
۳_ خوش فرجامی(جمع مطالب؛تاثیرگذاری و تفکر برانگیز بودن) ۲ نمره
۴_ رعایت نشانه های نگارشی ۱ نمره 
۵_ املای واژگان ۱ نمره
(9 نمره)



تایید