زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایانی سطح 2( شفاهی) به صورت دیجی فرم

ایام شهادت اباعبدالله الحسین را خدمت شما متدبرین گرامی تسلیت عرض مینماییم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1- کدام گزینه درباره کلمه تدبر صحیح نیست؟

الف) ریشه کلمه تدبر، ( دبر) است

ب) تدبرمطاوعه تدبیر است

ج) تدبر یعنی پشت وپشت سر هم دریافت کردن به منظور اثر گذاری

د) تدبر یعنی پشت وپشت سر هم دریافت کردن به منظور اثر پذیری (1 نمره)



تایید

۲- با توجه به آیات تدبر در قرآن، در کدام آیه غایت نزول قرآن بیان شده است؟

الف) آیه ۸۲ سوره نساء

ب) آیه ۲۹ سوره صاد

ج) آیه ۶۸ سوره مومنون

د) آیه ۲۴ سوره محمد( ص) (1 نمره)



تایید

3- تاکید بر حتمیت وقوع وعده های قرآن در یوم الفصل جهت هدایتی کدام سیاق سوره مرسلات است؟

الف) سیاق دوم

ب) سیاق اول

ج) سیاق سوم

د) سیاق چهارم (1 نمره)



تایید

4- فضای سخن سیاق دوم سوره مرسلات کدام گزینه است؟

الف) تحقق وعده های الهی را تکذیب می کنند و مرتکب رفتار مجرمانه می شوند

ب) تحقق وعده های الهی را تکذیب می کنند و خضوع و خشوع در برابر پروردگار عالم ندارند

ج) تحقق وعده های الهی را تکذیب می کنند و به تعلقات و زینت های دنیوی دل بسته اند

د) تحقق وعده های الهی را تکذیب می کنند (1 نمره)



تایید

5- درسیاق دوم سوره مرسلات کدام دسته ازاستشهادها بیانگر قدرت خدا و حکمت خدا و همچنین یاد آور الطاف خدا به انسان است؟

الف) استشهادهای دسته اول

ب) استشهادهای دسته دوم

ج) استشهادهای دسته سوم

د) همه موارد (1 نمره)



تایید

6-در سوره مرسلات کدام آیه نشان می دهد مشغولیت به دنیا و بهره مندی از آن عامل بی توجهی به وعده هاست ؟

الف) واذا قیل لهم ارکعوا لا یرکعون

ب) کلوا و اشربوا هنیئا بما کنتم تعملون

ج) کلوا وتمتعوا قلیلا انکم مجرمون

د) فی ظلال و عیون (1 نمره)



تایید

7-با توجه به سوره مرسلات ترجمه کلمات(عاصفات - طمست – رواسی – ظلیل) کدام گزینه است؟

الف) توفندگان – محو گردد – کوه ها – سایگی

ب) توفنده بودنی – محو گردد – کوه ها – سایه

ج) توفندگان – محو شود – کوه – تاریکی

د) توفنده – محو شد – کوه – خنکی (1 نمره)



تایید

8- کدام گزینه در مورد قسم های ابتدای سوره مرسلات صحیح نیست؟

الف) بخش نخست قسم ها ، از ویژگی های ارسال فرشتگان وحی سخن گفته است

ب) بخش دوم قسم ها ، از انجام وظیفه فرشتگان فرستاده شده در آماده سازی و القای ذکر سخن گفته است

ج)قسم ها تاکید می کنند محتوای آیه( انما توعدون لواقع)

د) در آیه فا لفارقات فرقا منظورازفرق ،جداسازی حق از باطل است (1 نمره)



تایید

9 در سیاق چهارم سوره مرسلات بجایی آیه (فبای حدیث بعده یومنون) بیانگر چه فضایی است؟

الف) عدم خضوع در مقابل سخن حق

ب) اصرار مکذبان بر تکذیب

ج) تکذیب وعده های الهی

د) گزینه الف و ج (1 نمره)



تایید

10- فضای سخن سیاق اول سوره نبا کدام گزینه است ؟

الف) منکران معاد از یکدیگر درباره خبر عظیم قیامت سوال می پرسند و در سطح انکار آن اختلاف دارند .

ب) منکران معاد پیوسته درباره ی خبر عظیم سوال می پرسند ودرسطح انکار آن اختلاف دارند

ج) منکران معاد پیوسته از یکدیگر درباره خبر عظیم قیامت سوال انکار آمیز می پرسند و در چگونگی انکار آن اختلاف دارند

د) منکران درباره خبرعظیم قیامت سوال می پرسند و در چگونگی آن اختلاف دارند (1 نمره)



تایید

11- باتوجه به کدام آیه از سیاق اول سوره نبا متوجه می شویم آیه اول سوال حقیقی نیست و سوال توبیخی و تعجبی است؟

الف) عن نبا العظیم

ب) الذی هم فیه مختلفون

ج) کلا سیعلمون

د) گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

12- فضای سخن سیاق دوم سوره نبا کدام است؟

الف ) از همه سو باور به قیامت را زیر سوال می برند

ب) باور به حقیقت معاد ندارند و آیات الهی را تکذیب میکنند

ج) باور به معار ندارند و از دایره بندگی خدا خارج شده اند

د) منکران معاد عذاب قیامت را بعید میدانند (1 نمره)



تایید

13-در سیاق سوم سوره نبا ریشه عذاب و عامل مجازات طغیان گران کدام است؟

الف) طغیان در برابر پروردگار

ب) عدم باور به حقیقت معاد

ج) عدم باور به یوم الفصل و تکذیب جهنم

د) امید نداشتن به حساب و کتاب قیامت و تکذیب آیات الهی (1 نمره)



تایید

14- درسیاق چهارم سوره ی نبا مراد از کفر چیست؟

الف ) کفر به نعمت های الهی

ب) کفر به قیامت

ج) کفر به پیامبر

د) کفر به آیات الهی (1 نمره)



تایید

15- جهت هدایتی کل صوره نبا کدام است؟

الف) فراخوان ایمان به یوم الفصل ( قیامت )

ب) غفلت زدایی از عذاب نزدیک و حسرت بار

ج)اثبات امکان و ضرورت معاد

د) دعوت به انتخاب راه متناسب به حقیقت بزرگ معاد (1 نمره)



تایید

16-کدام آیه درقراین فضای سخن سیاق اول سوره نازعات نیست؟

الف) ائذا کنا عظاما نخره

ب) قالو تلک اذا کره خاسره

ج) فانما هی زجره واحده

د) یقولون ائنا لمردودون فی الحافره (1 نمره)



تایید

17- با توجه به سوره نازعات ترجمه صحیح (راجفه – حافره – کره خاسره – برزت – نکال) کدام است؟

الف) لرزنده – حفره – باز گشتی خسارت آور – نمایان شود – عذاب

ب) می لرزد – قبر ها – باز گشتی خسارت آور – نمایان کرد – سختی

ج) میلرزد – قبر – باز گشتی خسارت آور – نمایان شود – عذاب

د) لرزنده - قبر – بازگشتی خسارت آور – نمایان شود – عذاب (1 نمره)



تایید

18-در سوره نازعات(طغیان میکنند و دنیا را بر آخرت بر گزیده اند) فضای سخن کدام سیاق است؟

الف) سیاق اول

ب) سیاق چهارم

ج) سیاق دوم

د) سیاق سوم (1 نمره)



تایید

19- با توجه به سیاق سوم سوره نازعات چه عاملی سبب طغیان انسان می شود؟

الف) ترجیح دنیا بر آخرت

ب) انکار معاد

ج ) احساس خود برتربینی

د) تکذیب آیات الهی (1 نمره)



تایید

20- جهت هدایتی سوره نازعات کدام است؟

الف) دوزخ جایگاه طغیان گران و بهشت ماوای خداترسان

ب) مقابله با طغیان در برابر خدا و دعوت به خشیت از او

ج) تاکید برقدرت خدا برحتمیت وقوع معاد

د ) گرفتار فرعون طغیان گر در دنیا و آخرت (1 نمره)



تایید

21- کدام گزینه بیانگر فضای سخن سوره نازعات است؟

الف) انکار معاد و طغیان در برابر پروردگار

ب) ترجیح دنیا بر آخرت

ج) احساس خود برتر بینی

د) گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

۲۲- با توجه سوره عبس در آیه۲ ( ان جاءه الاعمی) منظور از ضمیر(ه) کیست؟؟ با توجه به کدام آیه متوجه می شویم؟؟

الف) پیامبر(ص) - آیه ۶ ( وما علیک الا یزکی)

ب) مستغنی - آیه۵ ( اما من استغنی)

ج- پیامبر( ص) - آیه ۸ ( و اما من جاءک یسعی)

د) مستغنی- آیه ۴ (او یذکر فتنفعه الذکری) (1 نمره)



تایید

۲۳- در سوره عبس کلا در آیه( کلا انها تذکره) به کدام آیات برمی گردد؟؟

الف) آیه ۶ و۷ ( فانت له تصدی- وما علیک الا یزکی)

ب) آیه۶ و۱۰ ( فانت له تصدی- فانت عنه تلهی)

ج) آیه ۵ و۶( اما من استغنی- فانت له تصدی)

د ) آیه ۹ و۱۰ (وهو یخشی- فانت له تلهی) (1 نمره)



تایید

۲۴- با توجه به آیه۱۷ سوره عبس( قتل الانسان ما اکفره) منظور از کفر ، کفر به چیست؟

الف) کفر به قیامت

ب) کفر به پیامبر(ص)

ج) کفر به قرآن

د) کفر به ربوبیت خدا (1 نمره)



تایید

۲۵- در فضای سخن سیاق دوم سوره عبس کدام آیه حکایت از (نافرمانی انسان از پروردگارش در نتیجه کفر) دارد؟

الف) کلا لما یقض ما امره

ب) قتل الانسان ما اکفره

ج) متاعا لکم ولانعامکم

د) فلینظر الانسان الی طعامه (1 نمره)



تایید

۲۶- درسوره ی عبس علت روی گردانی و عبوس شدن شخصی که پیامبر او را به تذکر قرآن دعوت می کرد چه بود؟

الف) عبس و تولی

ب) و اما من جاء ک یسعی

ج) ان جاء ه الاعمی

د) گزینه الف و ب (1 نمره)



تایید

۲۷- کدام گزینه بیانگر فضای سخن سوره عبس است؟

الف) بی نیازی از هدایت الهی

ب) کفران ونافرمانی پروردگار

ج) کفران و فجور

د) همه موارد (1 نمره)



تایید

۲۸- در سوره تکویر کدام شرط بیانگر برچیده شدن نظام عالم نیست؟

الف) واذا العشار عطلت

ب) واذا الوحوش حشرت

ج) واذا البحار سجرت

د) واذا النفوس زوجت (1 نمره)



تایید

۲۹- در سیاق دوم سوره تکویر کدام گزینه جواب قسم نیست؟

الف) انه لقول رسول کریم

ب) ان هو الا ذکر للعالمین

ج) وما صاحبکم بمجنون

د) وما هو بقول شیطان رجیم (1 نمره)



تایید

۳۰- با توجه به سوره تکویر کدام گزینه نادرست است؟

الف) فضای سخن سوره از هر دو سیاق به دست می آید

ب) ضمایرسیاق دوم به آیات سیاق اول بر می گردد

ج) فضای سخن سیاق دوم غفلت انسان از آگاهی نسبت به اعمال در روز قیامت است

د) جهت هدایتی سوره تکویر از سیاق اول گرفته می شود وسیاق دوم نقش پشتیبان را دارد (1 نمره)



تایید

۳۱- در سیاق دوم سوره تکویر با توجه به کدام آیات متوجه می شویم منظور از رسول کریم در آیه( انه لقول رسول کریم) جبرئیل است؟

الف) آیه ۲۰ (ذی قوه عندذی العرش مکین)

ب) آیه ۲۱( مطاع ثم امین)

ج) آیه۲۳( ولقد رآه بالافق مبین)

د) همه موارد (1 نمره)



تایید

۳۲- جهت هدایتی سوره تکویر کدام است؟

الف) انذار وحی الهی، آگاهی انسان از وست آوردهای خوددر روز قیامت

ب) از سخن وحی دوری نکنید ومتذکر آن شوید

ج) پیامبر خدا جن زده نیست وقران سخن فرشته امین وحی است

د) غفلت انسان نسبت به آگاهی از اعمال خود در روز قیامت (1 نمره)



تایید

۳۳- آیه ۸ سوره تکویر( واذا الموءوده سئلت) بیانگر چه فضایی است؟

الف) غفلت مخاطب نسبت به حقیقت معاد

ب) غفلت نسبت به عمل کرده

ج) غرق شدن در سنت جاهلی

د) سوال از دختران زنده به گور شده (1 نمره)



تایید

۳۴- به جایی شروع سوره مطففین با تهدید، حاکی از چه فضایی است؟

الف) غفلت

ب) تطفیف

ج) کم گذاشتن در گرفتن حق خود

د) گرفتن کامل حق خودش (1 نمره)



تایید

۳۵- ریشه اصلی تطفیف در کدام آیه بیان شده است؟

الف) آیه ۲ ( الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون)

ب) آیه 4(الا یظن اولئک انهم مبعوثون)

ج) آیه3( واذا کالوهم او وزنوهم یخسرون)

د) آیه 6(یوم یقوم الناس لرب العالمین) (1 نمره)



تایید

۳۶- کلا در آیه ۷ ودر آیه ۱۸ سوره مطففین به کدام آیات برمی گردد؟

الف) کلا به آیات سیاق اول برمی گردند

ب) کلا به آیه ۶( یوم یقوم الناس لرب العالمین) بر می گردد

ج) کلا در آیه ۷ به آیات سیاق اول برمی گردد وکلا در آیه ۱۸ به آیات فراز قبل برمی گردد

د) هر دو کلا به سیاق دوم برمی گردند (1 نمره)



تایید

۳۷- در سوره مطففین ، تهدید شدید فاجران مکذب روز جزا، جهت هدایتی کدام سیاق است؟

الف) سیاق دوم

ب) سیاق اول

ج) سیاق سوم

د) جهت سوره (1 نمره)



تایید

۳۸- رکن اصلی فضای سوره مطففین از کدام سیاق گرفته می شود؟

الف) سیاق دوم

ب) سیاق اول

ج) سیاق سوم

د) سیاق دوم وسوم (1 نمره)



تایید

۳۹- با توجه به آیه ۲۹ سوره مطففین( ان الذین اجرموا کانوا من الذین آمنوا یضحکون) کدام گزینه صحیح نمی باشد؟

الف) این آیه در فضایی است که مجرمان ، مومنان را مسخره می کنند

ب) بر اساس این تقابل گروه اول مومن نیست و گروه دوم ، مرتکب جرم نمی شوند

ج) این آیه بیانگر عاقبت مجرمان در دنیا است

د) این تقابل قبح رفتار مجرمان را بیشتر نشان می دهد (1 نمره)



تایید

۴۰- جهت هدایتی سوره مطففین کدام است؟

الف) تهدید شدید مجرمان

ب) در هم شکستن فصای تمسخر مومنان توسط مجرمان

ج) تهدید فاجران مکذب روز جزا

د) مقابله با رذیله تطفیف (1 نمره)



تایید