زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم مستمر 2 دستغیب به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد

نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *

کد ملی خود را وارد نمایید *

دو آرایه در بیت زیر بیابید و بنویسید.
همه تیغ و ساعد ز خون بود لعل          خروشان دل خاک در زیر نعل
(0.5 نمره)

واژگانی را که از نظر املایی نادرست هستند بیابید و شکل درست آن‌ها را بنویسید(چهار املای نادرست)


الف) کشانی بدو گفت بی باره گی/ به کشتن دهی سر به یکبار گی


پ) صد هزاران این چنین اشباح بین /فرقشان هفتاد ساله راه بین


ج) از سوی خانه بیامد خواجه اش / بر دکان بنشست فارق خواجه وش


ت) با اشتیاق از بین گل و لایی که حاصل جذر و مد آب خور است خود را به قایق ها می رسانند. (1 نمره)

« خرق عادت » یا حوادث خارق العاده یکی از ویژگی‌های حماسه است. این ویژگی را با ذکر مثالی توضیح دهید. (1 نمره)

موثرترین شیوه ای که مولوی در مثنوی معنوی از آن بهره می گیرد.............. است (0.5 نمره)

معنی کنید.



کنون رود خلق است دریای جوشان / همه خوشه خشم شد خرمن من (1 نمره)

نقش دستوری بخش های مشخص شده را بنویسید.



هدیه ها می داد هر درویش را / تا بیابد نطق مرغ خویش را (0.5 نمره)

مفهوم کنایی «عنان گران کردن» جیست؟ (0.5 نمره)

آرایه های ،کنایه ، پارادوکس ، مجاز و  ایهام تناسب و را در ابیات و عبارات زیر مشخص کنید.



الف) جولقی‌ای سر برهنه می‌گذشت/    با سر بی‌مو چو پشت طاس و طشت



ب)من ایرانیم آرمانم شهادت/ تجلی هستی است جان کندن من





پ) چو سهراب شیر اوژن او را بدید / بخندید و لب را به دندان گزید



ت) به خون گر کشی خاک من دشمن من /بجوشد گل اندر گل از گلشن من



  (2 نمره)

در بیت زیر کدام ویژگی سبکی شاهنامه دیده می شود؟

به سهراب بر تیرباران گرفت/  چپ و راست جنگ سواران گرفت

  (0.5 نمره)

به نثر ساده معنی کنید.
تو قلب سپه را به آیین بدار
(0.5 نمره)

مفهوم کلی مصراع دوم چیست؟

تهمتن برآشفت و با طوس گفت/ که رهام را جام باده است جفت (0.5 نمره)

نوع «و» را در مصراع دوم بیت زیر بنویسید.


بزد نیزه‌ی او به دو نیم کرد / نشست از بر اسپ و برخاست گرد (0.5 نمره)

مفهوم کلّی مصراع دوم را بنویسید .

نباشی بس ایمن به بازوی خویش/خورد گاو نادان ز پهلوی خویش (0.5 نمره)

در بیت زیر جناس را بیابید و نوع آن را بنویسید.


بزد بر کمربند گردآفرید  /  زره بر برش یک به یک بردرید (1 نمره)

حرف پیوند وابسته ساز، جملۀ پایه و جملۀ پیرو را مشخص کنید.

دشمن حیرت زده است که چگونه ممکن است کسی از مرگ نهراسد؟! (0.75 نمره)

واژگان ممال را مشخص کنید



الف)بپوشید رستم سلیح نبرد   /    به آوردگه رفت با داروبرد



ب)به درد پی و پوستشان از نهیب /   عنان را ندانند باز از رکیب (0.5 نمره)

درباره تحول معنایی کلمۀ سوداگران توضیح دهید (0.5 نمره)

پیام کلی بیت زیر را بنویسید.


« مپندار این شعله افسرده گردد / که بعد از من افروزد از مدفن من» (0.5 نمره)

معنی کنید.

کمان را به زه کرد و بگشاد بر  /  نبد مرغ را پیش تیرش گذر (1 نمره)

با توجه به  بیت « چو آگاه شد دختر گژدهم       که سالار آن انجمن گشت کم» به پرسش ها پاسخ دهید.

 
الف) منظور از سالار انجمن چه کسی است؟    ب) کم گشتن سالار انجمن در این بیت به چه اتفاقی اشاره دارد؟ (1 نمره)

معنی کنید.



به خون گر کشی خاک من دشمن من /   بجوشد گل اندر گل از گلشن من (1 نمره)

مولوی در بیت زیر چه چیزی را سبب گمراهی مردم می داند؟

جمله عالم زین سبب گمراه شد  /کم کسی زابدال حق آگاه شد (0.5 نمره)

معنای واژگان مشخص شده را در کمانک روبروی آنها بنویسید



الف) زمین آهنین شد سپهر آبنوس.

ب) چو رعد خروشان یکی ویله کرد. 

ج) خاک مظهر فقر مخلوق در برابر غنای خالق است. 

 د) تجلی هستی است جان کندن من.



ه) جولقی ای سر برهنه می گذشت  

 و)نیامد ز کار تو بر دوده ننگ (1.5 نمره)

معنی کنید.

به آورد با او بسنده نبود (0.5 نمره)

شیوه بلاغی در کدام مصراع دیده می شود؟ چرا؟



من آزاده از خاک آزادگانم / گل صبر می پرورد دامن من (0.75 نمره)

نقش دستوری اجزای جمله زیر را بنویسید.

سپهبد عنان اژدها را سپرد (1 نمره)




در حال ذخیره اطلاعات...
تا دریافت کدپیگیری منتظر بمانید
متاسفانه اطلاعات شما ثبت نشد.
به هیچ وجه از این صفحه خارج نشوید
مجددا ثبت نهایی را انتخاب کنید تا کد پیگیری را دریافت کنید
موارد اجباری را تکمیل کنید