زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم فنون دهم انسانی به صورت دیجی فرم

با دقت به سوالات پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 75 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الف( تاریخ ادبیات و سبک شناسی (4 نمره)

1-درستی یا نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید ( 1 )

الف)آثار بر جای مانده زبان فارسی باستان ، فرمان ها و نامۀ شاهان دورۀ اشکانی به خط میخی نوشته شده است.

ب)رایج ترین انواع شعر فارسی در قرن چهارم و نیمۀ اوّل، « حماسی» ، « مدحی»، و «مذهبی» بود.

پ) « اطناب» از ویژگی های نثر دورۀ سامانی و «ایجاز و اختصار »در لفظ و معنا از ویژ گی های نثر دورۀ غزنوی است.

ت)سبک عرفانی بر اساس «موضوع و نوع» و سبک عامیانه بر اساس «مخاطب» نامگذاری شده اند.



تایید

ب) گزینۀ صحیح را انتخاب کنید

2-فارسی میانه به دو گروه زبان های ........ و ........... تقسیم می شوند.(25/0)



تایید

3-کدام شاعر را پدر شعر فارسی می نامند ؟(25/0)



تایید

4-کدام گزینه از عوامل پیشرفت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در سده های پنجم و ششم نیست؟(5/0)



تایید

5-کتاب ......تحت تأثیر خواجه عبدالله انصاری نوشته شد و نوع نثر آن........است.(5/0)



تایید

6-کدام گزینه از ویژگی های فکری شعر سده های پنجم و ششم نیست؟(5/0)



تایید

7- در مصراع « زدش بر زمین بر به کردار شیر »کدام ویژگی زبانی شعر خراسانی را نشان می دهد ؟(5/0)



تایید

8- مرکز ادبی مهم دیگری که در نیمۀ دوم قرن ششم ، در شکل گیری نوع خاصی از شعرمؤثر بود ،حوزۀ ....... .است واز جمله شاعران این حوزه که در تجدید سبک تأثیر گذار بود.........است.(5/0)



تایید

ب) زیبا شناسی نظم و نثر (6 نمره)

9-درستی یا نادرست عبارات زیر را مشخص کنید (5/0)

الف) عواملی که موسقی لفظی را پدید می آورند شامل( تکرار ، واج آرایی ، سجع و جناس)را بدیع لفظی می نامند.

ب)واج آرایی مصوت ها از صامت ها بیشتر است.



تایید

10-موازنه یعنی تقابل سجع های ......و .....در دو یا چند جمله. (25/0)



تایید

11-ارزش موسیقایی سجع ها به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟(25/0)



تایید

12-در بیت زیر ، آرایۀ تکرار را بیابید.(5/0)

ای داد به داد دل ماکس نرسید / از بس که بلند بود داد دل ما



تایید

13- در بیت های زیر نمونه های واج آرایی را بیابید( 1)

الف) خواب نوشین بامداد رحیل / باز دارد پیاده را ز سبیل

ب)رشتۀ تسبیح اگر بگسست معذورم بدار / دستم اندر ساعد ساقس سیمین ساق بود



تایید

14-سجع و نوع آنها را در عبارات زیر مشخص کنید.(1)

الف) توانگری به هنر است نه به مال، و بزرگی به عقل است نه به سال.

ب) هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرَح ذات .



تایید

15- در کدام یک بیت آرایۀ موازنه و کدام یک آرایۀ ترصیع به کار رفته است؟ دلیل خود را بنویسید(1)

 الف) دانه باشی مرغکانت بر چنند / غنچه باشی کودکانت بر کنند

ب)دل به امید روی او همدم جان نمی شود / جان به هوای کوی او خدمت تن نمی کند



تایید

16-دربیت ها و عبارت زیر انواع جناس را با ذکر نوع هر کدام مشخص کنید. (1)

الف) هر که شد محرم دل در حرم یار بماند / هر که این راز ندانست در این کار بماند

ب)نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی / که بسی گُل بدمد و باز تو درگِل باشی



تایید

17- آرایۀ اشتقاق را در بیت زیر مشخص کنید.(5/0)

ز مشرق سر کوی آفتاب طلعت تو / اگر طلوع کند طالعم همایون است.



تایید

18- درستی یا نادرستی هر کدام از عبارت های زیر را مشخص کنید.(1 نمره)

الف)نخستین گام مؤثر در رویارویی با یک متن ، خوانش دقیق متن است.

ب)بررسی کاربردهای تاریخی دستور در حوزۀ قلمرو زبانی است.

ت) بوی خوش عطر یک گل یا لمس کردن پرهای نرم یک پرنده می تواند یک متن محسوب شود.

پ) چهارمین مرحله در بررسی تحلیل متن « نتیجه گیری و تعیین نوع اثر» است.



تایید

19- باتوجه به سرودۀ زیر به پرسش ها پاسخ دهید.

به دام افتاد روباهی سحر گاه / به روبه بازی اندیشید در راه

که گر صیاد بیند همچنینم / دهد حالی به گازُر پوستینم

پس آنگه ، مرده کرد او خویشتن را / ز بیم جان ، فرو افگند تن را

چو صیّاد آمد او را مرده پنداشت / نمی یارست روبه را کم انگاشت

ز بن ببرید ، حالی گوش او لیک / که گوش او به کار آید مرا نیک

به دل روباه گفتا :ترک غم گیر / چوزنده مانده ای ، یک گوش کم گیر

الف) دو مورد از ویژگی های زبانی سروده بالا را بنویسید.(1 )

ب) دو مورد از ویژکی های قلمرو ادبی سرودۀ بالا را بنویسید.(1 )



تایید

20 – ویژگی های فکری و نوع نوشته زیر را بیان کنید(1)

« قصّۀ حال یوسف (ع)را نیکو نه از حُسن صورت گفت ، بلکه از حسن سیرت او گفت ؛زیرا که نیکو خو، بهتر هزار بار از نیکو رو . آنکه گفتیم سیرتش نیکوترین سیرت ها بود ، از بهر آنکه در مقابلۀ جفا وفا کرد و در مقابل زشتی، آشتی کردو در مقابلۀ لئیمی کریمی کرد پادشاه عالم، خبر که داد در این قَّه، از حُسن سیرت او داد، نه از حُسن صورت او داد ، تا اگر نتوانی که صورت خود را چون او گردانی ؛ باری، بتوانی سیرت خود را چون سیرت او گردانی ».         «از کتاب تفسیر سورۀ یوسف(ع) نوشتۀ احمد بن محمد زید طوسی»



تایید

ت) موسیقی شعر ( 6 نمره )

21- جاهای خالی را با کلمات کمناسب پر کنید.(1 نهره)

الف) پس از عاطفه مهم ترین و مؤثر ترین عامل، تأثیر شعر ........است.

ب)هجاهای پایانی اوزان شعر فاسی همیشه .......محسوب می شود.

پ) واحد وزن شعر فارسی و بسیاری از زبان های دیگر .....است.

ت) علم ....... علمی است که قواعد وزن شعر و طبقه بندی آن را از جنبۀ نظری و عملی تعیین می کند.



تایید

22- کاربرد «ی» در کدام گزینه متفاوت است.(25/0)



تایید

23-هجای کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟025/0)



تایید

24- با توجه به علامت هجاها، در کدام گزینه حذف همزه صورت نگرفته است؟(5/0)



تایید

25- در بیت های زیر قافیه و قاعدۀ به کار رفته در هر بیت را مشخص کنید.(1)

الف) ای نفس خرَم باد صبا / از بر یار آمده ای مرحبا

ب) نکو نام و صاحب دل و حق پرست / خطَ عارضش خوش تر از خط دست



تایید

26-حرف الحاقی در گدام گزینه در مقابل آن درست نوشته شده است؟(5/0)

الف) بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران / کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران (حروف الحاقی – ان)

ب) بگفتا فراتر مجالم نماند / بماندم که نیروی بالم نماند. ( حروف الحاقی – لم)



تایید

27-کدام یک از بیت های زیر « قافیۀ درونی» دارد و کدام « ذو قافیتین» است؟( 5/0)

الف)عشق تو قضای آسمانی است / وصل تو بقای جاودانی است

ب) در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن / من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود



تایید

28- تفاوت آهنگ و موسیقی ابیات زیر را بیان کنید. (5/0) 

الف) خروش آمد و نالۀ کرَّ نای / دم نای رویین و هندی دَرای

زمین آمد از سُم اسپان به جوش / به ابر اندر آمد فغان و خروش

ب)ماهمه چشمیم و تو نور ای صنم / چشم بد از روی تو دور ای صنم

روی مپوشان که بهشتی بود / هر که ببیند چو تو حور ای صنم



تایید

دریافت سوال 29



تایید