زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون از فارسی 1 دهم انسانی 2 دو پایانی نوبت دوم خرداد1400 طالقانی به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیز سلام 
به آزمون فارسی 1  پایانی نوبت دوم خوش آمدید
پاسخ تمامی سوالات رو باید تایپ کنید تایپ. پاسخ هر سوال را باید در کادری که پایین هر صفحه ی سوال آمده است وارد کنید وتایپ بنمایید 
سوالات آزمون متنوع هستند. 
زمان آزمون جهت پاسخگویی 100 دقیقه هست که این زمان خیلی زیاد هست با ارفاق تعیین گردید لطفا وقتتون رو مدیریت کنید. 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

قلمرو زبانی(7/5) نمره

1_ معنی هر یک از واژگان مشخص شده ی داخل پرانتز را بنویسید.
الف) صاد مردد مانده بود. (مردد) 
ب) کشانی بدو گفت بی بارگی/به کشتن دهی سر به یکبارگی(بی بارگی) 
پ) که ما را دمکی زیادتر بگذارد که شوخ از خویشتن باز کنیم. (شوخ) 
پ) تاریخ مشیت باری تعالی است که توسط انسان ها به انجام می رسد (مشیت) 
(1 نمره)



تایید

2_  در بیتهای زیر تفاوت معنایی واژه ی  «چو»  را بنویسید.
الف) چو آگاه شد دختر گژدهم /که سالار آن انجمن گشت کم 
ب) رها شد زبند زره موی او /درفشان چو خورشید شد روی او 
(0.5 نمره)



تایید

3_ املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) در پیچ و تاب عرفانی (اصلیمی/اسلیمی) آدم چه کاره بود. 
ب) (صبا/سبا) بر سر آن زلف ار دل مرا بینی/زروی لطف بگویش که جا نگه دارد. 
(0.5 نمره)



تایید

4_ در هریک از موارد زیر یک نادرستی املایی بیابید و درست آن را بنویسید.
الف) مرگت چنان زندگی ی را به صخره گرفت /که مردنی چنان غبطه بزرگ زندگانی شد. 
ب) من و برادرم هر یک لنگی کهنه پوشیده بودیم و پلاس پاره ای در پشت بسته از سرما گفتم اکنون ما را که در حمام گزارد؟ 
(0.5 نمره)



تایید

5_ در گروه کلمات زیر، دو مورد نادرستی املایی وجود دارد؛ درست هریک را بنویسید.
 «مستقنی و بی نیاز، طالع و بخت، مقلوب وشکست خورده، مخذول و نالان» 
(0.5 نمره)



تایید

6_ نقش دستوری کلمات مشخص شده ی داخل کمانک را بنویسید. 
 الف) معلم به تخته ی سیاه با گچ طرح جانوری را می ریخت(جانوری) 
ب) از ته کلاس شاگردی بانگ زد : «اسب! » و تنی چند با او هم صدا شدند. (او) 
(0.5 نمره)



تایید

7_ با توجه به بیت های زیر، درستی و نادرستی موارد داده شده را تعیین کنید.
کشانی بدو گفت با تو سلیح/نبینم همی جز فسوس و مزیح
یکی تیر زد بر بر ِاسپ اوی/که اسپ اندر آمد زبالا به روی
الف) در بیت اول کلمه ی  «سلیح» نقش دستوری مفعول دارد. 
صحیح.            غلط
ب) در بیت دوم  هر دو  «بر» به کار رفته از لحاظ معنایی یکسان هستند. 
صحيح.          غلط
(0.5 نمره)



تایید

8_  نوع حذف را در هر کدام از موارد داده شده ی زیر، مشخص کنید.(لفظی، معنایی) 
الف) رنج هیچ کس ضایع نکن و همه را به سزا حق شناس باش خاصه غرابت خویش را. (.                          ) 
ب) شفق، آینه دار نجابتت و فلق، محرابی است که تو در آن نماز صبح شهادت گزارده ای. 
(.                                           ) 
(0.5 نمره)



تایید

9_  با توجه به بیت زیر به پرسش ها پاسخ دهید.
 «ریش بر می کند ومی گفت ای دریغ/کافتاب نعمتم شد زیر میغ
الف) نوع  «واو» به کار رفته در مصراع اول، حرف ربط است یا عطف؟ 
ب)  در مصراع دوم فعل «شد» در چه معنایی به کار رفته است؟ 
(0.5 نمره)



تایید

10_ در نوشته ی  «بهمن با خنده گفت: «می دانی ناصر؟ دیشب باد آمده دیوارحیاط را خراب کرده!...حالا دیگر می شود همین طوری بیایی خانه ی ما بازی...... .»
الف) زمان کدام فعل مضارع اخباری است؟ 
ب)  چه نوع حذفی در این نوشته به کار رفته است؟ (لفظی، معنایی) 
(0.5 نمره)



تایید

11_ در گروه اسمی  «ضامن دوام جهان» هسته را مشخص کنید.  (0.5 نمره)



تایید

12_ در هر کدام از ابیات زیر نقش دستوری ضمیرهای پیوسته مشخص شده را بنویسید.
الف) مخور طعمه جز خسروانی خورش /که جان یابدت زان خورش پرورش(ت) در بایدت. (.                  ) 
ب) ای صبحدم ببین که کجا می فرستمت /نزدیک آفتاب وفا می فرستمت. (ت) در  می فرستمت.         (.                ) 

(0.5 نمره)



تایید

13_ در کدام گزینه جمله ی مرکب دیده می شود؟
الف) بعد از خواندن دعای فرج و توسل به زهرای مرضیه به آب زدند و خط را گشودند. 
ب) دیشب در همان ساعات اولیه ی عملیات، خطوط دفاعی دشمن یکسره فرو ریخت. 
ج) اینها دریادلان صف شکنی هستند که دل شیطان را از رعب و وحشت می لرزانند. 
د) دشمن در برابر ایمان جنود خدا مجهز به ماشین پیچیده ی جنگ است. 
(0.5 نمره)



تایید

14_ از میان موارد زیر یک ترکیب اضافی و یک ترکیب وصفی بیابید و بنویسید.
 «ستاره ی غروب، سرور آزادگان، مسافر دیرین، ماهی دریا، برترین حماسه» 
الف) ترکیب اضافی :
ب) ترکیب وصفی :
(0.5 نمره)



تایید

قلمرو ادبی(4 نمره)
1_ نام صاحب هر یک از آثار داده شده را از کمانک مقابل آن انتخاب کنید. 
الف) مائده های زمینی(تولستوی، آندره ژید) 
ب) اتاق آبی(سهراب سپهری، نزار قبانی) 
(0.5 نمره)



تایید

2_ نویسندگان  آثار زیر را بنویسید.
الف) گوشواره عرش:
ب) قابوس نامه :
(0.5 نمره)



تایید

3_ در هر کدام از موارد زیر، کدامیک از آرایه های ادبی دیده می شود؟
الف) لیک چتان خیره و خاموش ماند /کز همه شیرین سخنی گوش ماند 
ب) ما را سر باغ و بوستان نیست /هرجا که تویی تفرج آنجاست 
پ) بر کن زبن این بنا که باید/از ریشه بنای ظلم برکند 
ت) آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام /بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد
(1 نمره)



تایید

4_  شاعران و نویسندگان  «باد صبا» را در کدام مفهوم نمادین بکار می برند؟  (0.5 نمره)



تایید

5_در هر کدام از موارد زیر، آرایه ی درست را از کمانک مقابل آن انتخاب کنید.
الف) ای چون سبزه بر آمده از دفتر روزگاران(تشبیه، استعاره) 
ب) ای کشتی های صیادی که مقاومت پیشه کرده اید(تضاد، تشخیص) 
پ) ای مسافر دیرین بر روی خار و درد(تشبیه، استعاره) 
ت) جز تو کسی نمانده است/که در زندگی مانخل و عنب و تاکستان بکارد(مراعات نظیر، اغراق) 
(1 نمره)



تایید

6_  در ابیات زیر :
 «از قیاسش خنده آمد خلق را/کو چو خود پنداشت صاحب دلق را
کار پاکان را قیاس از خود مگیر/گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر» 
برای هردو نوع جناس تام و جناس ناقص، یک مورد بیابید. 
(0.5 نمره)



تایید

قلمرو فکری (8/5)نمره
 1- معتی هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید. 
الف) تو قلب سپه را به آیین بدار:
                                                                                                               5/نمره
ب) اینجا آیینه تجلی همه تاریخ است:                                                                                                               5/نمره
پ) در بیرنگ اسب حرفی به کارش بود:                   
                                                 5/نمره

ت)آهنگ کید و مکر و عداوت کردند:

                                                   5/نمره
ث) حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست /که آشنا سخن آشنا نگه دارد:


                                                 75/نمره
ج) زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت /ناچار کاروان شما نیز بگذرد :


                                                 75/نمره
چ) از آموختن ننگ مدار تا از ننگ رسته باشی. :

5/نمره
(4 نمره)



تایید

درک مطلب (4/5)نمره
به پرسش های مربوط به درک مطلب پاسخ دهید.
2_ مفهوم عبارت  «گندم نمای جو فروش» را بنویسید. 
(0.5 نمره)



تایید

3_ مفهوم حدیث « شرف المکان بالمکین» در کدام گزینه آمده است؟
الف) هیچ گودالی چندین رفیع ندیده بودم در حضیض هم می توان عزیز بود 
ب) خون تو امضای راستی است
(0.5 نمره)



تایید

4_ سروده زیر با کدامیک از بیت های زیر نزدیکی معنایی دارد؟ 
 «ما بارگه دادین، این رفت ستم بر ما/بر قصر ستمکاران، گویی چه رسد خذلان» 

الف) بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت/هم بر چراغدان شما نیز بگذرد
ب) چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد /بیداد ظالمان شما نیز بگذرد 

(0.5 نمره)



تایید

5_  از کدام بیت از ابیات زیر مفهوم  آیه ی شریفه ی« من یتوکل علی الله فهو حسبه» را می توان دریافت؟
الف) چو گفتمش که دلم را نگاه دار چه گفت؟ /زدست بنده چه خیزد، خدا نگه دارد
ب) دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای/فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد 
(0.5 نمره)



تایید

6_ در عبارت «در زیر آن آتش شدید، بولدوزورچی جهاد خاکریز می زند. بر کوهی از آهن نشسته است و کوهی از خاک را جابجا می کند»
مقصود از  «آتش شدید» و  «کوهی از آهن» چیست؟ 
(0.5 نمره)



تایید

7_ بیت زیر بر چه مفهومی تاکید دارد؟
جز از جام توحید هرگز ننوشم/زنی گر به تیغ ستم گردن من
(0.5 نمره)



تایید

8_  معادل معنایی «مردان کامل »  در کدام کلمه از بیت زیر دیده می شود؟
جمله عالم زین سبب گمراه شد/کم کسی زابدال حق آگاه شد 
(0.25 نمره)



تایید

9_ مولوی در بیت زیر، آدمی را از چه کاری بر حذر می دارد؟
 «چون بسی ابلیس آدم روی هست /پس به هر دستی نشاید داد دست» 
(0.25 نمره)



تایید

10_در شعر زیر نزار قبانی  «باران ها» و «فصل ها» را در کدام مفهوم نمادین بکار برده است؟
ای سرور باران ها و فصل ها/
تو را عطری نامیدم که در غنچه ها خانه دارد/
تو را پرستو نامیدم/ای سرور سروران، ای برترین حماسه! 

(0.5 نمره)



تایید

11_ نوشته ی زیر با کدامیک از ابیات داده شده ارتباط مفهومی دارد؟
 «اعمال ما وابسته به ماست؛ همچنانکه روشنایی به فسفر. راست است که ما را می سوزانداما برایمان شکوه دارد و اگر جان ما ارزشی داشته باشد، برای این است که سخت تر از برخی جان های دیگر سوخته است» 
الف) بسوز ای دل که تا خامی، نیایدبوی دل از تو/کجا دیدی که بی آتش، کسی را بوی عود آمد
ب) به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست/عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
(0.5 نمره)



تایید