زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مستمر فارسی دهم تجربی و ریاضی دبیرستان شاهد علوی آبان ماه 1400/8/16 به صورت دیجی فرم

آزمون مستمر فارسی دهم تجربی و ریاضی آبان 1400 دبیرستان شاهد علوی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الف( قلمرو زبانی ) 7 نمره 

معنی واژه، املای واژه و دستور 
۱ - در عبارات و اشعار زیر، معنی واژه های مشخص شده را بنویسید. ۱ نمره
 الف -:گفت درین معرکه، یکتا منم
 تاجِ سرِ گُلبُن و صحرا منم  ( گلبن )
 ب - رنج هیچ کس ضایع مکن و همه کس را به سزا، حق شناس باش. ( ضایع )
ج -  وین بوم محنت از پی آن تا کند
 خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد ( محنت )
 د - چندان تناوری و بلند که به هنگام تماشا کلاه از سر کودک عقل می افتد. ( تناور )



تایید

۲ - معادل درست هر یک از توضیحات زیر را از داخل کمانک انتخاب کنید.۵/ نمره
 الف-  سرخی خورشید هنگام صبح، سپیدۀ صبح، فجر ( شفق / فلق) 
ب - بی اصل، ناممکن، اندیشۀ باطل
  ( محال  / مولع )



تایید

۳ - املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید. ۵/ نمره

الف - زین ( نمط – نمت  )آن مست شده از غرور / رفت و ز مبدأ چو کمی گشت دور 
 ب - هیچ گودالی چنین رفیع ندیده بودم / در ( حظیظ – حضیض ) هم می توان عزیز بود 



تایید

۴ - در هر یک از عبارات زیر، یک غلط املایی وجود دارد، آن را پیدا کرده و اصلاح کنید.۵/ نمره 
 الف - خواست کز آن ورته قدم درکشد / خویشتن از حادثه برتر کشد 
 ب - خونت با خونبهایت حقیقت در یک تراز ایستاد و عظمت، ضامن دوام جهان شد.



تایید

۵ - در گروه کلمات زیر، دو غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح هر یک را بنویسید. ۵/  نمره
( صاحب پیرایه – بهر سهمگن – قرابت و فامیل – بشریّت رهگذار – آب عجل – طالع مسعود – غرّش و عوعو )



تایید

۶ - از فعل گفته بودید فعل امر و مضارع اخباری بنویسید .( با حفظ شخص ) ۵/ نمره 



تایید

۷ - در عبارات زیر، کدام قسمت جمله حذف شده است؟ نوع حذف را در هر عبارت بنویسید. ۱ نمره 
الف -  گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی، بِهْ از آن که در پوستین خلق افتی. 

 ب -  این جهان خانۀ خداست و فرش وی زمین است و چراغ وی ما



تایید

 ۸ - مصراع دوم بیت زیر را بر اساس ترتیب اجزای جمله در زبان فارسی مرتّب کرده و بنویسید. ۷۵/ نمره
چون بگشایم ز سر مو شکن ماه ببیند رخ خود را به من



تایید

۹ - با توجّه به عبارت  عاقل از منافع دانش هرگز نومید نگردد و در دفع مکاید خطرناک دشمن تأخیر صواب نبیند  :
الف -  نقش دستوری واژۀ  منافع  چیست؟ ۲۵/ نمره
 ب - در گروه مکاید خطرناک دشمن  هسته و وابسته را مشخص کنید و سپس نوع وابسته ها را بنویسید. ۱/۲۵ نمره





تایید

۱۰ - برای واژۀ » رونق « یک مترادف بنویسید.۲۵ / نمره



تایید

ب( قلمرو ادبی ) 5 نمره ( حفظ شعر، تاریخ ادبیات و آرایه های ادبی )   
۱۱ - مصراع اول بیت  ...................................................... 
که عَلَم کند به عالم شهدای کربلا را؟ « کدام است؟ ۲۵/ نمره
 الف - به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من
 ب-  به جز از علی که آرد پسری ابوالعجایب

 مصراع دوم بیت  برو ای گدای مسکین درِ خانۀ علی زن ...................................................... « کدام است؟ ۲۵/ نمره
 الف - که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را 
ب - که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را 

مصراع دیگر هر یک از بیتهای زیر را بنویسید. ۱ نمره
 الف - علی ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را! ................................................................

 ب -........................................................ به علی شناختم من، به خدا قسم، خدا



تایید

۱۲ - نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید. ۱ نمره
الف - قابوس نامه
ب - سیاست نامه
پ - دیوار
ت - گوشواره ی عرش



تایید

۱۳ - آرایۀ ادبی حس آمیزی را در بیت (لیک چنان خیره و خاموش ماند / کز همه شیرین سخنی گوش ماند) مشخص کنید .۲۵ / نمره 



تایید

۱۴ - در ر کدام یک از عبارت های زیر، آرایۀ حُسن تعلیل وجود دارد؟ دلیل خود را بنویسید.۵/ نمره 
 الف )درختان را دوست میدارم که به احترام تو قیام کرده اند.
 ب )  بر تالابی از خون خویش در گذرگه تاریخ ایستاده ا ی .



تایید

۱۵ - با توجه به بیت در بُن این پردۀ نیلوفری / کیست کند با چو منی همسری؟ به پرسش های زیر پاسخ دهید:۵/ نمره
الف - در مصراع اول،  پردۀ نیلوفری  استعاره از چیست؟ 
 ب - در مصراع دوم، همسری کردن کنایه از چیست ؟



تایید

۱۶ - در بیت گه به دهان، بر زده کف چون صدف / گاه چو تیری که رود بر هدف یک نمونه جناس مشخص کنید.۲۵/ نمره



تایید

۱۷ - در بیت ( چون داد عادلان به جهان در، بقا نکرد / بیداد ظالمان شما نیز بگذرد ) یک نمونه تضاد  و یک ترکیب اضافی را مشخص کنید.۵/ نمره



تایید

۱۸ - بیت زیر را از نظر آرایه های ادبی بررسی کنید. (۲ مورد کافی است ) ۵/ نمره
 (  بادی که در زمانه بسی شمع ها بکشت / هم بر چراغدان شما نیز بگذرد )



تایید

ج( قلمرو فکری ) 8 نمره 
( معنی و مفهوم نظم و نثر و درک مطلب)
۱۹ - معنی هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید.( ۴ نمره هر مورد ۵/ نمره)
الف-  ابر ز من حامل سرمایه شد  
ب - تا توانی از نیکی کردن میاسا و خود را به نیکوکاری به مردم نمای.  
ج - خون تو شرف را سرخگون کرده است.  
د - هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد 
ن -  دیده سیه کرده، شده زهره در 
و -  از آموختن ننگ مدار تا از ننگ رسته باشی.  
ه - شمشیری که بر گلوی تو آمد همه چیز را در کاینات به دو پاره کرد. 
ی -  زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت 



تایید

 ۲۰- مفهوم کلّی بیت (  گُل به همه رنگ و برازندگی / می کند از پرتو من زندگی )  کدام است؟ ۲۵ / نمره
الف - غرور و تکبّر
 ب- تواضع و فروتنی



تایید

۲۱ - شاعر در کدام عبارت، از مفهوم شَرَفُ الْمَکانَ بِالْمَکینِ  بهره گرفته است؟ ۲۵/ نمره
الف - آه، ای مرگ تو معیار! / مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت / و آن را بی قدر کرد .
ب - در فکر آن گودالم / که خون تو را مکیده است / هیچ گودالی چنین رفیع ندیده بودم



تایید

۲۲ - بیت (ما بارگهِ دادیم، این رفت ستم بر ما / بر قصر ستمکاران، گویی چه رسد خذلان؟) یادآور کدام یک از ابیات زیر است؟۲۵ /نمره 
الف - چون داد عادلان به جهان در، بقا نکرد / بیداد ظالمان شما نیز بگذرد
 ب - چو سرو از راستی برزد عَلَم را / ندید اندر جهان تاراج غم را



تایید

۲۳ - مفهوم عبارت گندم نمای جوفروش مباش را بنویسید.۵/ نمره



تایید

۲۴ - با توجه به محتوای درس بیداد ظالمان و بیت (ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع/ این گرگی شبان شما نیز بگذرد) منظور از  رمه و  چوپان گرگ طبع  چه کسانی هستند؟ و پیام اصلی این سروده چیست؟ ۱ نمره



تایید

۲۵ - دربارۀ ارتباط معنایی حدیث  ( حاسِبوا قَبْلَ أنْ تُحاسَبوا  ) و عبارت زیر توضیح دهید: ۷۵/ نمره
 و اندر همه کاری داد از خویشتن بده، که هر که داد از خویشتن بدهد، از داور مستغنی باشد



تایید

۲۶ - دربارۀ ارتباط معنایی و مفهومی ( شاد و بی غم بزی که شادی و غم/زود آیند و زود می گذرند) با عبارت زیر توضیح دهید: ۱ نمره
 هر شادی که بازگشت آن به غم است، آن را شادی مشمر، و به وقت نومیدی امیدوارتر باش و نومیدی را در امید، بسته دان و امید را در نومیدی



تایید