زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون ادبی 1 به صورت دیجی فرم

به سوالات در عرض 50 دقیقه جواب دهید 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱- جاهای خالی را با واژه های مناسب پر کنید 
الف - سجع یکسانی دو واژه .........است 
ب - شاعر برای انتقال عاطفه ی خود به دیگران ........است 
ج - قرن چهارم دوره ی طلایی همراه با شکوفایی روح ایرانی است با شاعر بی‌نظیری مانند ........ادامه یافت 
در - در نزد پیشینیان ادب اموری است که ........
(1 نمره)



تایید

۲- واژه ی زیر را یک بار با حذف همزه و بار دیگر بدون حذف همزه تقطیع کنید و زیر هجا علامت آنرا بگذارید 
بادآورده: 
(1 نمره)



تایید

۳- قافیه درونی در کدام یک از سروده های زیر دیده می شود ؟ 
الف ) اول به بانگ نای و نی آرد به دل پیغام وی / وانگه به یک پیمانه می با ما وفاداری کند 
ب ) گلاب است گویی به جویش روان / همی شاد گردد ز بویش روان 
(0.5 نمره)



تایید

۴- سجع را تعریف کنید و یک فایده ی آن را بنویسید  (0.75 نمره)



تایید

۵- درستی یا نادرستی جمله های زیر را بنویسید 
الف - تقابل سجع ها در آرایه ی موازنه سبب افزایش دادن موسیقی لفظی شعر می شود 
ب - ویژگی اصلی نثر موزون به کارگیری واژگان ساده است 
ج - سخنی است خیال انگیز ، موزون ، سرشار از عاطفه 
د- یکسانی دو واژه ، در تعداد و ترتیب واج ها با معنای متفاوت 
(1 نمره)



تایید

۶- صامت ها و مصوت های واژه های زیر را بنویسید .
الف ) آزادی : 
ب ) ستاره : 
(1 نمره)



تایید

۷- برای هر یک از واژه های زیر دو واژه هم وزن بنویسید 
آزادی : 
غزل : 
(1 نمره)



تایید

۸- واژگان هم قافیه را زیر هم بنویسید 
الف - پاییز ، سخت ، حکایت 
ب - بخت ، شدت ، رفت ، لبریز 
(0.75 نمره)



تایید

۹- با توجه به تقابل سجع های (متوازی و متوازن) در بیت زیر آرایه .........به وجود آمده است 
بغض های کال من ، چرا چنین ؟! / گریه های لال من ، چرا چنین ؟!  
(0.25 نمره)



تایید

۱۰- قاعده قافیه را در هر یک از سروده های زیر بنویسید . 
الف) صبا به لطف بگو آن غزل رعنا را / که سر به کوه و بیابان تو داده ای مارا 
ب ) کی شعر ترا نگیرد خاطر که حزین باشد / یک نکته از این معنی گفتم و همین باشد 
(0.5 نمره)



تایید

۱۱- منظور از جناس ناهمسان حرکتی چیست ؟ یک نمونه مثال بزنید .  (0.5 نمره)



تایید

۱۲- آیا در بیت زیر آرایه واژه آرایی (تکرار) در واژگان (غریب ) به کار رفته است ؟ چرا ؟ 
گر آمدم به کوی تو چندان غریب نیست / چون من در آن دیار هزاران غریب هست 
(0.75 نمره)



تایید

۱۳- سروده های زیر را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید 
به سهراب بر ، تیر باران گرفت / چپ و راست جنگ سواران گرفت 
نگه کرد سهراب و آمدش ننگ / بر آشفت و تیز اندر آمد به جنگ 
چو سهراب دید گرد آفرید / که بر سان آتش همی بردمید 
سر نیزه را سوی سهراب کرد / عنان و سنان را پر از تاب کرد 
بر آشفت سهراب و شد چون پلنگ / چو بدخواه او چاره گر بد به جنگ 
بزد بر کمربند گرد آفرید زره بر برش ، یک به یک بردرید 
الف ) نوع ادبی این سروده را بنویسید . 
ب ) یک قلمرو زبانی و یک قلمرو ادبی در این سروده نشان دهید .
ج ) در این سروده ، یک جناس ناهمسان و یک جناس همسان بیابید و بنویسید .
د ) در بیت چهارم (...سر نیزه را)  ردیف ، قافیه ، حرف یا حروف مشترک قافیه را بیابید و بنویسید حروف قافیه طبق کدام قاعده است ؟ 
و ) خط عروضی بیت آخر (بزد بر کمربند ...) را بنویسید . سپس مرز هجا ها را مشخص کنید و زیر هر هجا علامت آن را بگذارید 
(3.75 نمره)



تایید

۱۴ - به کارگیری کدام آرایه ها در سروده زیر ، سبب موسیقی در متن و تاثیر گذاری بیشتر می شود ؟ 
نمی دانم ، نم یدانم‌ ، الهی / تو دانی و تو دانی ، آنچه خواهی 
(0.5 نمره)



تایید

۱۵- در کدام یک از دو بیت زیر ، آرایه موازنه به کار رفته است ؟ چرا ؟ 
الف ) چرخ ار چه رفیع ، خاک پایت / عقل از چه بزرگ ، طفل راهت 
ب ) ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم / وز هر چه گفته اند‌ و شنیدیم و خوانده ایم 
(0.5 نمره)



تایید

۱۶_متن زیر را بخوانید چیه پرسشها پاسخ دهید خداوند یک دل پر درد دارم و یک جان عزیز دو گیتی این بیچاره را چه تدبیر چون چشم ما چرا دیدار تو درد و داغ است طالب دنیا رنجور و طالب عقبا و طالب مولانا یکی از ویژگی های این نثررا بنویسید ۲_ از میان انواع نثر ادبی این متن در کدام نوع نثر قرار می گیرد ۳ در این متن سجع ها را بیابید و نوع هر یک را مشخص کنید ۴ ارزش موسیقایی کدام بیشتر است

(2.25 نمره)



تایید

۱۷_متن زیر را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید در عالم نعمت بسیار است لکن نیکوترین نعمت هاست و در قرآن قصه ها بسیار است و  لکن قصه یوسف نیکوترین قصه هاست پادشاه عالم خبر که داد در این قصه از حسن حسن صورت داد تا اگر نتوانی به صورت خود را چون صورت او گردانی کاری بتوانی سیرت خود را چون سیرت او گردانی دو نمونه واج آرایی در این متن بیابید و نشان دهید ۲ نمونه ای از واژه آرایی در این متن نشان دهید ۳ در این متن ترصیع بین کدام جمله ها دیده می شود آن جمله ها را بنویسید ۴_ سجع متوازی در بین کدام واژه ها دیده می شود (1.75 نمره)



تایید

۱۸_هم ریشگی در نوشته زیر بین چه واژه هایی هست حکیمی که با جهال در افتد که توقع عزت ندارد و اگر جاهلی به زبان آوری بر حکیم غالب آید عجب نیست که سنگی است که گوهر همی شکند (0.5 نمره)



تایید

۱۹_در کدام یک از گزینه های زیر آرایه ترصیع به کار رفته است دلیل خود را بنویسید ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی /در بدایت بندوچاه بود در نهایت تخت و گاه (1.25 نمره)



تایید