اهداف یادگیری:
1) با مفهوم نسبت آشنا شود.
2)با توجه به اعداد و ارقام در نوشتن نسبت ها و تغییر آن مهارت داشته باشد.
3)کاربرد نسبت را در زندگی روزمره درک کند.
4)کاربست بهداشت فردی و عمومی درس علوم با ریاضی
شواهد
1)نسبت های داده شده را به دست آورد.
2)برای کاربرد نسبت ها در زندگی مثال بزند.
3)اصول بهداشت فردی و عمومی را برای حفظ سلامت خود و جامعه توضیح دهد.
آزمون عملکردی: ریاضی و علوم(تلفیقی) پایه: پنجم فصل سوم: نسبت، تناسب، درصد
شیوه ی اجرا: فردی زمان آزمون: 20 دقیقه تاریخ آزمون:
طراح: سمیرا فتحیه( دبستان غیر دولتی سراج دانش- شهرستان سبزوار)
بافت مسئله:
سبحان و خانواده اش در حال گوش دادن به اخبار تلویزیون بودند که وزیر بهداشت جناب آقای دکتر نمکی از تزریق مرحله ی اول واکسن ایرانی کرونا به تلاش و همت پژوهشگران و دانشمندان ایرانی خبر دادند.این واکسن به 56 داوطلب که در مرحله ی اول به 21 نفر و در مرحله ی دوم به 35 نفر تزریق خواهد شد. نسبت تعداد افراد دریافت کننده واکسن در مرحله ی اول به مرحله ی دوم 3 به 5 است. سبحان با شنیدن کلمه ی نسبت به یاد موضوع درس ریاضی مجازی( آنلاین) گه چند روز پیش آموخته بود، افتاد. او با توجه به آن چه آموخته بود توانست به نسبت های دیگری از این تحقیقات و آزمایش ها دست پیدا کند.
لوازم مورد نیاز:
مداد ، پاک کن
تکلیف:
ابتدا متن بالا را بخوانید سپس به با توجه به آن چه دریافتید به سؤالات پاسخ دهید.
1)
الف:نسبت تعداد افراد دریافت کننده ی واکسن کرونا در مرحله ی اول به کل افراد داوطلب به دست آورید.
ب:نسبت تعداد افراد دریافت کننده ی واکسن کرونا در مرحله ی دوم به کل افراد داوطلب به دست آورید.
2) در متن به نسبت 3 به 5 اشاره شده است. این نسبت چگونه به دست آمده است؟
3) چگونه می توان نسبت به دست آمده در سؤال 2 را با شکل نشان داد؟
3) دز زندگی روزمره در چه جاهای دیگری از مفهوم نسبت استفاده می کنیم؟
4)فرزندم! با وجود خبرهای خوش در مورد تولید واکسن کرونا، آیا دستورالعمل های بهداشتی را در مورد پیشگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا رعایت می کنید؟ چرا؟
راهنمای توصیف عملکرد
ملاک و شواهد یادگیری
توانسته است نسبت های خواسته شده را به دست آورد.
توانسته است نسبت داده شده را با شکل تفسیر کند.
برای کاربرد نسبت در زندگی مثال زده است.
نکاتی برای رعایت بهداشت فردی و عمومی در مورد پیشگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا پیشنهاد داده است.
بازخورد توصیفی معلم:
خودسنجی:
1) آیا از نوشته های خود در این آزمون راضی هستم؟ چرا؟
2) چه چیزی از این آزمون آموختم؟
3) برای یادگیری بیشتر چه کارهایی را می توانم انجام بدهم؟