زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نگارش 10 به صورت دیجی فرم

باسلام و آرزوی سلامت، شادکامی و موفقیت روزافزون

*** لطفا بطور دقیق به نکات مهم آزمون پایانی درس نگارش 1 توجه فرمایید؛ ***

1.        هر دانش آموز فقط 1 بار می تواند با شماره موبایل و کد ملی خود در آزمون شرکت نماید.

2.       امکان بازگشت به سوالات قبلی از طریق خودِ آزمون وجود دارد، پس به هیچ عنوان از کلیدهای برگشت و آبشاری پایین گوشی استفاده نکنید.

3.      زمان آزمون، بسیار بیشتر از زمان میانگین مورد نیاز دانش آموزان در نظر گرفته شده تا شما بتوانید در نهایت آرامش، تمرکز و استفاده از قوای ذهنی خود، به تولید متن در آزمون و گسترش محتوای آن بپردازید.

4.      پیشنهاد می شود کاغذ و خودکار همراه داشته باشید. ممکن است در برخی از موارد، استفاده از کاغذ و خودکار برای نوشتن طرح اولیه جوابِ سوالها، قبل از تایپ کردن آن، برایتان کمک کننده باشد.

5.      به دستورالعمل هر سوال دقت کنید. در پاسخ به برخی از سوالات لازم نیست متنی بنویسید و نوشتن کلمه یا عبارت کافی است. در سایر موارد نیز، نیازی به نوشتن متون طولانی نیست. با رعایت اصول نگارشی و در حد مناسب، متن خود را تایپ کنید.

6.      به دلیل سهولت در تایپ نمودن، از علائم نگارشی تنها در حد لازم استفاده کنید.

 

7.      و به عنوان نکته آخر و مهم، یادآور می شوم که؛ مهارت حداقلی شما در نوشتن پاسخ سوالات امتحان،  ارزشمندتر از کپی کردن متن های فاخر است. استفاده از توان خودتان مهمترین ارزش برای دبیر، هدف کتاب و ملاک نمره دهی است.

 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 135 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

انتخاب موضوع و پرورش آن، اولین مرحله در نوشتن متن است. با روشهای بارش فکری، پرسش سازی، اگرنویسی و گزین گفته ها، می توان هر موضوعی را انتخاب کرد و گسترش داد. یکی از مهارتهای یک نویسنده، قبل از نوشتن متن، یادداشت کلمات، عبارات و جملاتی مرتبط با موضوع، برای استفاده در متن خویش است. بنابر این برای نشان دادن توان اولیه نویسندگی خود؛ 
الف)یک موضوع که نسبت به آن دانش، آگاهی و دلبستگی بیشتری دارید را انتخاب و یادداشت کنید.
ب)با استفاده از روش های ذکر شده، حداقل 5 کلمه، عبارت یا جمله مرتبط که می توانید با آنها موضوع را گسترش داده و متن بنویسید، یادداشت کنید. (نیازی به نوشتن متن نیست تنها کلمات مرتبط را نام ببرید)
(1.5 نمره)



تایید

حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
" سگی بر لب جوی، استخوانی یافت. چندان که در دهان گرفت، عکس آن در آب بدید. پنداشت که دیگری است. به شَرَه (طمع) دهان باز کرد. تا آن را نیز از روی آب برگیرد. آنچه در دهان بود، به باد داد. " - از کتاب کلیله و دمنه
(1.5 نمره)



تایید

نوع نگاه نویسنده و یا به عبارت دیگر طرز فکر و زاویه دیدِ او به موضوعات مختلف، در عالم نویسندگی، به "عینک نوشتن" تعبیر می شود. با توجه به عینک نویسنده، هر متنی یا بصورت "عینی" نوشته می شود یا بصورت "ذهنی". اگر نوع نگاه نویسنده به موضوعات و پدیده ها، بیشتر مشاهده، توصیف و از دریچه ی حواس ظاهری باشد، نتیجه آن تولید یک متن عینی است. امّا اگر از پنجره ذهن و خیال به ماجرا بنگرد، آنگاه نتیجه، تولید یک نوشته ی ذهنی خواهد بود. این سوال، بیشتر دنبال کشف عینک شماست! بنابر این؛
الف) موضوعی را بصورت دلخواه و بنا به سلیقه و توان خود انتخاب کنید و بنویسید که با چه عینکی (عینی یا ذهنی) می خواهید به آن بنگرید.
ب) متنی کوتاه با روشی که مشخص کردید، درباره موضوع انتخابی خود بنویسید.
(2.25 نمره)



تایید

مَثَل های زیر را بخوانید، سپس یکی را انتخاب کنید و آن را گسترش دهید.
4-1 از تو حرکت از خدا برکت.
4-2 آب که یک جا ماند، می گندد.
4-3 کارِ نیکو کردن از پرُ کردن است.
4-4 بادآورده را باد می بَرَد.
4-5 تو نیکی می کن و در دجله انداز.
(1.5 نمره)



تایید

یکی از کاربردهای مهم روش عینی، نوشتن گزارش است. از تکنیک های اجرای گام به گام تهیه یک گزارش به روش عینی، پرسش سازی و پاسخ سازی است که این کار در نهایت با چینش و سازماندهی پرسش و پاسخها جهت رعایت ترتیب بیان رخدادها و ایجاد نظم و انسجام در نوشته تکمیل می شود. بنابر این؛
الف) یک واقعه (مانند: اردو یا بازدید یا میهمانی یا سفر یا فعالیت یا ماجرا و غیره ... ) را جهت تدارک و ارائه گزارش از آن در نظر گرفته و یادداشت کنید.
ب) با استفاده از تکنیک پرسش سازی و پاسخ سازی، گزارشی از واقعه مطرح شده را به روش عینی بنویسید.
(2.25 نمره)



تایید

در تولید متن ذهنی، نویسنده موضوعات را به یاری ذهن و خیال خود پرورش می دهد. در نتیجه از محدوده حواس ظاهری فراتر رفته و آزادی عمل بسیار زیادی در گسترش محتوا دارد. یکی از تکنیک هایی که در خلق نوشته به روش ذهنی بکار برده می شود؛ روش "جانشین سازی" است. جانشین سازی یعنی خود را جای پدیده ی موضوع نظرمان گذاشته و از نگاه او به بیرون بنگریم و بنویسیم. بنابر این با بهره گیری از قدرت بیکران تصوّر خود؛
الف) شیء یا موجودی را تصوّر کنید که می توانید با درک و دقت در ویژگی هایش، خود را جای او قرار داده و از زبان او سخن بگویید.آن را به عنوان موضوع یادداشت کنید.
ب) متنی کوتاه اما کامل(دارای مقدمه، تنه و نتیجه گیری) از زبان وی، با تکنیک جانشین سازی و به روش ذهنی بنویسید.
(2.25 نمره)



تایید

"سنجش و مقایسه" یکی دیگر از تکنیک های تولید نوشته ذهنی است. مقایسه کردن موضوعات با یکدیگر راهی برای گسترش متن از طریق پرداختن به شباهت ها، تفاوت ها و کشف روابط معنایی بین پدیده ها است. بنابر این؛
الف) دو کلمه یا عبارت، به عنوان موضوع گسترش متن با تکنیک "سنجش و مقایسه" در نظر بگیرید و یادداشت کنید.(این دو کلمه باید در ذهن شما رابطه معنایی خاصی داشته باشند که بتوان با پیوند زدنشان یک متن ذهنی تولید کرد و گسترش داد.)
ب) با پرداختن به رابطه ی معنایی این دو موضوع(شباهت ها و تفاوتها و غیره) متنی کوتاهی با استفاده از تکنیک سنجش و مقایسه بنویسید.
(2.5 نمره)



تایید

شعر زير را بخوانيد ، درك و دريافت خود را در چند سطر بنويسيد.
مگر دیده باشی که در باغ و راغ / بتابدبه شب، کرمکی چون چراغ 
یکی گفتش، ای کرمک شب فروز / چه بودت که بیرون نیایی به روز
ببین کاتشی کرمک خاکزاد / جواب از سرِ روشنایی چه داد
که من روز و شب جز به صحرا نیم / ولی پیش خورشید پیدا نیم
 بوستان، باب سوم
(1.5 نمره)



تایید

ناسازگاری معنایی یا تضاد مفاهیم یعنی برای گسترش موضوع خود به سراغ مفاهیم متضاد با آن برویم. به این ترتیب وارد مفهوم جدید و متفاوتی از موضوع اصلی می شویم که خود آن مفهوم هم مانند مفهوم اصلی، دارای زیر شاخه های متنوعی است که به روش بارش فکری پیدا می کنیم. برای بهره گیری بهتر از این مفاهیم، می توانیم آنها را با رسم یک نمودار منظّم کنیم. برای پاسخ به این سوال نیاز به نوشتن متن و یا کشیدن نمودار و ارسال آن نیست. کافی است؛
الف) با روش ناسازگاری معنایی، 2 موضوع متضاد با هم را برای تولید متن در نظر گرفته و تنها نام ببرید.
مدل پاسخ:(موضوع اصلی – موضوع متضاد)
ب) برای هر یک از موضوعات با روش بارش فکری و حتی الامکان به ترتیب متناظر با موضوع مقابل آن، 3 زیر شاخه بنویسید.
مدل پاسخ:(موضوع اصلی: زیر شاخه 1 – زیرشاخه 2 – زیرشاخه 3) - (موضوع متضاد: زیر شاخه 1 – زیرشاخه 2 – زیرشاخه 3)
(2 نمره)



تایید

یکی از کاربردهای مهم روش ذهنی، نوشتن داستان است. البته برای نوشتن داستان، علاوه بر تکنیک هایی که برای نوشته ذهنی می دانید، باید 4 گام مهم را نیز برداشت تا متن ذهنی تبدیل به داستان شود. این چهار گام که به عناصر داستان نیز مشهورند،عبارتند از؛
شخصیت پردازی: انتخاب چند شخصیت که بطور فعال برای گسترش داستان با هم در تعامل، گفتگو، همفکری یا مخالفتند.طرح ماجرای داستان: ماجرا و حوادثی را بطور ذهنی خلق کرده و هر یک از شخصیت ها در آن با در نظر گرفتن ویژگی هایشان نقش خود را ایفا می کنند.
فضاسازی: توصیف مکانی، زمانی و روحی و روانی حوادث و اتفاقات داستان که شخصیت ها در آن فضا با هم در تعاملند.
روایت داستان: که شامل؛ شیوه بیان و زاویه دید می شود.
شیوه بیان؛ به گیرا و جذاب تر نوشتن متن با بکارگیری کلمات و تعابیری نو، ویژه، خلاقانه و دارای عاطفه و احساس گفته می شود. شیوه های مختلفی بنا به سلیقه نویسنده برای بیان وجود دارد. مانند: خبری، حادثه ای، رسمی، عاطفی و غیره ...
منظور از زاویه دید آن است که ماجرا از دید چه کسی روایت می شود؛ نویسنده یا شخص سوم( با "من" بیان می شود یا "او").
حال که متن داستان گونه و عناصر آن برایتان یادآوری شد؛
الف) یک داستان کوتاه با توجه به عناصر چهارگانه بیان شده بنویسد.
ب) عناصر داستان خود را مشخص کرده و بنویسید. 
مدل پاسخ:(شخصیت پردازی: ............../ ماجرای داستان: .............. / فضا: .............. / شیوه بیان: .............. / زاویه دید: .............. )
(2.75 نمره)



تایید