زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی یازدهم انسانی نوبت دوم خردادماه 400 دبیرستان توحید به صورت دیجی فرم

به نام خدا 
آزمون  : درس فارسی  2
پایه : یازدهم
رشته : انسانی
نوبت : دوم خرداد ماه 
سال تحصیلی: 1400_ 1399
دبیرستان : توحید 
مدت آزمون : 60 دقیقه
تاریخ آزمون:1400/3/22 
ساعت شروع آزمون :10صبح
نام دبیر: فائزه احمدی 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱۳، این بخش از سروده گوته، بیان گر چه دیدگاهی است؟

"و تو شکر خدا کن، به هنگام رنج
و شکر او کن، به وقت رستن از رنج."

(1 نمره)



تایید

۱۱، نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید.

الف، " مرصاد العباد"

ب،"  شلوار های وصله دار"


(1 نمره)



تایید

۹، منظور از " متناقض نما " چیست ؟ با مثال توضیح دهید.


(0.5 نمره)



تایید

۱۶، شاعر در بیت زیر، چه صحنه ای از نبرد را وصف می کند؟

"ولی چندان که برگ از شاخه می ریخت

دوچندان می شکفت و برگ می کرد"
(1 نمره)



تایید

۱۷، ویژگی شاخص‌ شخصیت" مطوقه  " در 

داستان کلیله و دمنه چیست؟
(0.5 نمره)



تایید

ج ، قلمرو فکری  ۸/5 نمره 

۱۲ ، معنی و مفهوم متن و شعرهای زیر را به فارسی روان بنویسید

الف، من قلا کردم و عینک کذا را برداشتم.

ب، روح را خاک ،  نتواند مبدل به غبارش سازد.

ج، اما چراغدان را هم / که همیشه صبورانه در سایه می ایستد،/ از یاد مبر.

د، اگر از گشادن عقده های من آغاز کنی، ملول شوی و بعضی از ایشان در بند بمانند.

ه، پراگنده شد نام دیوانگان.

و، جانان من برخیز 

ز، از فرط هیجان لکهّ می دویدم.

ح، کدام دانه در زمین فرو رفت که نرست/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد. 

(4 نمره)



تایید

۱۰، بیت زیر کدام ویژگی شعر حماسی را دارد؟

" خروشید و برجست لرزان زجای / بدرید و بسپرد محضر به پای" 






(0.5 نمره)



تایید

قلمرو زبانی  ۷/5 نمره 


۱ ، واژه های  داخل  گیومه را معنی کنید .

الف :  آن یکی " ممدّ" حیات است.

ب : به به !  مثل  قوال ها " صورتک " زدی ؟

ج، و اختلاف صیادان آنجا " متواتر".

د ، فلک باخت از " سهم" آن جنگ رنگ.

ه ،تو گر شاهی و " اژدها پیکری".

و، و به " توقیع " موکد گشت و مبشران برفتند.

(1.5 نمره)



تایید

۶ ، واژه "  سرهنگ" را در دو جمله به گونه ای به
 
کاربرید که در یک جمله به عنوان" شاخص" و در 

 جمله دیگر به عنوان "هسته گروه اسمی " باشد.







(1 نمره)



تایید

۳ ، در گروه اسمی زیر ، هسته ، وابسته و انواع وابسته را مشخص کنید.

" کدام گل خوشبو "

(1.25 نمره)



تایید

قلمرو ادبی ۴ نمره

۸ ، در متن و شعرهای زیر ،آرایه های ادبی خواسته شده را مشخص کنید.

الف ، غرب از آن خداست ." مجاز" 

ب، اما پایم به توپ نمی خورد وبور می شدم."کنایه"

ج، چون او را در بند بلا بسته دید، بر رخسار ، جوی ها براند. " استعاره" 

د، و از ابر کرم بر خاک آدم بارید. " تشبیه"






(2 نمره)



تایید

۴، در گذر زمان ، برای هر یک از واژه های زیر ، چه وضعیتی اتفاق افتاده است.

الف ، سوفار

ب، یخچال

ج، خنده

(0.75 نمره)



تایید

۷، در جمله زیر " نقش دستوری" واژه های داخل گیومه را بنویسید.

برگ " درختان" مثل سربازان تیرخورده به " زمین " می افتادند.




(1 نمره)



تایید

۵ ، نوع صفت‌های زیر را بنویسید.

الف ، گریان

ب،  رسیده

(0.5 نمره)



تایید

۱۴، انگیزه فریدون در قیام علیه ضحاک چه بوده است؟ (1 نمره)



تایید

۱۵، با توجه به بیت زیر بر کدام یک از ارزش های انقلاب اسلامی تاکید شده است؟

" بیا با گل لاله بیعت کنیم/ که آلاله ها را حمایت کنیم"
(1 نمره)



تایید

۲ ، در گروه واژه های زیر ،  واژه های نادرست  را 
اصلاح کنید.

ریخت مضحک ، شایغ و آرزومند ، آسایش و فراغ ، 
صیادت و سروری   ، نهیب و فریاد ، خالیگر و آشپز

 ، قبا و لباس ، مرهم و دارو ، مهقر و کوچک  ، 

 متاوعت و فرمان برداری  ، دها و زیرکی ، تلمزّ و 

شاگردی. 






(1.5 نمره)



تایید