شما نیز میتوانیدبه سادگی نظرسنجی جامع برگزار کنید
www.digiform.ir

نظرسنجی اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستانی به صورت دیجی فرم

 



به نام خدا
اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستانی
استادگرامی                                                   سلام علیکم

احتراماً، همانطور که مستحضرید ، ازمهمترین کارکردهای اساسی نظام آموزش و پرورش هرکشوری تربیت و پرورش مربیان کار آمد و توجه به تکالیف و ویژگی های رشدی – آموزشی کودکان و نوباوگان آن کشور است.دوره پیش دبستانی ، دوره ای حساس و پایه که در شکل گیری شخصیت کودکان انجام می گیرد و بعنوان پلی گذرا برای دوره های بالاتر محسوب می شود. داشتن برنامه ریزی منظم وسیستماتیک و دارای محتوای غنی وپربار و آموزش صحیح و هدفمند ، می تواند موجبات رشد جسمانی و فیزیکی ، عاطفی ، اجتماعی ، اخلاقی و عقلانی وبه مرور زمان رشد تفکر خلاق و انتقادی کودکان شود. هدف این  پژوهش مرور و مطالعه  منظم  و هدفمند و ارائه فراترکیبی بر الگوها و رویکردهای نظری  و پژوهش های صورت گرفته بر برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستانی ، بمنظور تلخیص و دسته بندی  و ترکیب مقوله های برنامه درسی مطلوب است. رویکرد حاکم بر پژوهش از نوع  پژوهش کیفی و با محوریت راهبرد  فرا ترکیب و روش تحلیل محتوا بوده است.پژوهشگران مقالات پژوهشی ،اسناد و یافته های اندیشمندان را مطالعه و براساس مولفه و فراترکیب مبانی نظری  انجام گرفته، مضمون های اصلی عناصر برنامه درسی تربیت مربی ، که از صافی اندیشه ها و نظرات بزرگان تعلیم و تربیت عبور کرده را مورد توجه قرار  داده اند .. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. در این راستا ابتدا کتاب‌ها و مقاله‌هایی که در زمینه تربیت مربی  در دسترس قرار داشت بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و واحدهای تحلیل برای شناسایی مؤلفه‌ها مشخص گردید. به این صورت که از مجموع 60 مقاله، پایان نامه و کتاب استخراج شده از پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی، براساس نمونه گیری هدفمند و انطباق با معیاری‌های پژوهش، در نهایت 30 واحد (مقاله و پایان نامه و کتاب) انتخاب گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. فرایند تحلیل به این صورت بود که ابتدا هر کدام از متن کتاب‌ها و مقاله‌ها جهت برداشت کلی و میزان ارتباط آن به موضوع پژوهش یکبار به صورت اجمالی مطالعه می‌شد و سپس به صورت مضمونی این واحدها تحلیل شده و کدگذاری می‌شد. بعد از تحلیل محتوای کیفی واحدهای تحلیل، هر یک از کدها با توجه به شباهت و قرابت معنای در کنار هم قرار گرفت و مقوله بندی گردید. در این مرحله با تحلیل و سازماندهی مؤلفه‌های استخراج شده، الگوی آموزشی برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستانی به شرح زیر طراحی شد. این الگو دارای مؤلفه و مضمون  اصلی زیر است.

1-مضمون های اصلی عنصر مبانی  برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان عبارتند از :
  صلاحیت" الگوسازی ذهنی " ،  "رویکرد تحول کل گرانه " ،  "یادگیری و یاددهی چند وجهی و مبتنی بر عمل " ،  "صلاحیت مراقبتی ،ارتباطی ، تعلیمی" ،  "آموزش مغز محور و دیجیتالی" ، " تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه " ، " راهبردهای مدیریت کلاسی  و اخلاق مداری " ، " یادگیری فلسفی و روان شناختی کودک ". صلاحیت "مفهوم  باز آفرینی هویت  .

2-مضمون های اصلی عنصر اهداف برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان:
 " تقویت حواس و رشد عاطفی " ، "زبان و سواد چند بعدی" ، "استدلال منطقی و حل مساله " ،" تقویت مهارت های پایه" ، " توسعه آموزش کار آفرینی و بازنمایی خلاق" ، "رشد خود تاملی"  ،"درک فهم شهودی و زیبا شناختی" ، "درک دانش ضمنی".

3-مضمون های اصلی عنصر محتوا و سازماندهی برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان :
" تمایل به میراث فرهنگی ، رشد زبان و کیفیت کلام" ، "گسترش ارتباطات شخصی  و پداگوژیکی "  ، " حاکمیت روح زببا شناختی و هنری"  ، " بسط  مفاهیم آموزشی مهارت محور " ، "  ، "حاکمیت روحیه ی کارآفرینی ،" بستر سازی مفاهیم  سواد اقتصادی ").

 4-مضمون های اصلی عنصرراهبردهای یاددهی یادگیری برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان:
"حمایت و آموزش توالی رشدی ، " توانایی انجام توالی های رشدی و ایفای نقش" ، "روش تماتیک و پروژه ای " ، " تقویت زمینه ومبانی آمادگی یادگیری" ، " قدرت تحلیل موقعیت تربیتی" وآموزش چند وجهی و انطباقی.

5- مضمون های اصلی "عنصر موقعیت یادگیری" برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان:
"فراهم سازی منابع کاربردی توامان با تجربیات دست اول " ، " فراهم سازی فضای دیجیتال و رسانه های غیرکلامی " ، " خلق نو آوری و روح هنر و زیبادوستی برمحیط" ، "بسط منابع کاربردی خارج از مرکز " ، "فضای متنوع انسانی وچند فرهنگی بودن".

6-مضمون های اصلی "عنصر ارزشیابی" برنامه درسی تربیت مربی دوره پیش دبستان:
مضمون های اصلی عنصر ارزشیابی برنامه درسی : " ارزشیابی در مقام یادگیری و تکالیف رشدی ،" ارزشیابی خود تاملی حرفه ای" ، "ارزشیابی در جهت تشخیص مهارت ها و کارکردهای ارزشی"  ، "ارزشیابی در مقام کشف استعداد ها" ، "ارزشیابی مبتنی بر بازی در جهت کار گروهی" ، "ارزشیابی در جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه".

پرسشنامه‌ای که در اختیار شماست به منظور اعتبار یابی درونی الگوی آموزشی طراحی شده، تدوین شده است. بدینوسیله از جنابعالی که دارای تجربیات ارزشمندی درخصوص موضوع فوق الذکر هستید تقاضا می‌شود ضمن بررسی الگوی پیشنهادی نظرات خود را در قالب پاسخ به پرسش‌های زیر اعلام بفرمائید:

 



تایید و ادامه
جنسیت خود را انتخاب کنید *



تایید

سابقه تدریس *



تایید

دانشگاه محل خدمت *



تایید

مرتبه علمی *



تایید

رشته تحصیلی *



تایید

تا چه میزان مؤلفه‌های فوق الذکر در الگو با موضوع پژوهش مرتبط می دانید؟ *



تایید

تا چه میزان مؤلفه‌های الگو می‌تواند چارچوب یک طرح آموزشی هماهنگ را ارائه کند؟ *



تایید

تا چه میزان مربیان پیش دبستانی می‌توانند با اجرای این الگو فرایند یاد دهی - یادگیری  انجام دهند؟ *



تایید

تا چه میزان روابط ترسیم شده بین عناصر الگو مناسب است؟ *



تایید

تا چه میزان نقش مربیان و کودکان در این الگو مشخص و روشن است؟ *



تایید

آیا ترتیب اجرای مؤلفه‌ها در الگو رعایت شده است؟ *



تایید

تا چه میزان الگوی مذکور جامع و مانع است؟ *



تایید

تا چه میزان درک الگوی مذکور برای مربیان دوره پیش دبستانی ساده است؟ *



تایید

تا چه میزان نوآوری در الگو دیده می‌شود؟ *



تایید

تا چه میزان استفاده از الگوی مذکور به مربیان دوره پیش دبستانی توصیه می‌کنید؟ *



تایید

تا چه میزان الگوی مذکور برای اجرای آموزش قابلیت  کاربردی دارد؟ *



تایید

با توجه به برنامه ریزی آموزشی متمرکز در نظام تربیت مربی در ایران، اجرای این الگو تا چه میزان می‌تواند مؤثر باشد؟ *



تایید