زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم انسانی 25 مهرماه 1400 به صورت دیجی فرم

زمان آزمون 50 دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

1) درست و نادرست بودن نوشته ی زیر را مشخص کنید. 25/0 هنگامی که از متن سخن می گوییم خواست ما فقط نوشته های روی کاغذ و کتاب است. (0.25 نمره)



تایید

2) درست و نادرست بودن نوشته ی زیر را مشخص کنید. 25/0 توجه به فضای عاطفی و آهنگ متن سبب کشش وزن می شود. درست نادرست (0.25 نمره)



تایید

3) جای خالی را پر کنید. ب5/0 هر چیزی که ذهن ما را به ................................... درآورد « متن» است. (0.25 نمره)



تایید

4) جای خالی را پر کنید. ب5/0  اساسی ترین عامل پیدایش شعر .................................. است. (0.5 نمره)



تایید

5) سروده ی زیر با توجه به قلمرو فکری، در بردارنده ی کدام موضوعِ بیان شده است؟5/0  با عقل گشتم همسفر یک کوچه راه از بی کسی / شد ریشه ریشه دامنم از خار استدلال ها   (0.5 نمره)



تایید

6) در همه ی گزینه ها، به جز گزینه ی .......................... به بررسی متن از دیدگاه ادبی پرداخته است؟ 25/0 « من پاییز کار می کنم، زمستان کار می کنم، بهار کار می کنم، تابستان کار می کنم و در حاشیه ی کار، کمی هم زندگی می کنم.»  (0.25 نمره)



تایید

7) یکی از ویژگی های قلمرو زبانی را در بیت زیر مشخص کنید. 5/0 که گر صیاد بیند هم چنینم / دهد حالی به گازر پوستینم (0.5 نمره)



تایید

8) دو ویژگی قلمرو ادبی را در بیت زیر مشخص کنید. 1 بگفت این و به صد دستان و تزویر / بجست از دام، همچون از کمان، تیر (1 نمره)



تایید

9) تفاوت حس و حال حاکم بر فضای سروده های زیر را بنویسید. 1 الف) مژده بده! مژده بده! یار پسندید مرا / سایه ی او گشتم و او، بُرد به خورشید مرا                                                                                                                                                                                ب) آسمانش را گرفته تنگ در آغوش / ابر، با آن پوستین سرد نمناکش / باغ بی برگی / روز و شب تنهاست / با سکوت پاک غمناکش (1 نمره)



تایید

10) وزن و آهنگ کوبنده و کوتاه، برای کدام یک از انواع شعر مناسب است؟ 25/0    (0.25 نمره)



تایید

11) اکثر کتاب های مقدس برای تأثیرگذاری بیشتر، از چه عنصری بهره گرفته اند؟ 25/0    (0.25 نمره)



تایید

12) سروده ی زیر را بخوانید و با توجه به قلمرو ادبی آرایه های « مراعات نظیر، تشخیص و کنایه» را مشخص کنید. 5/1 غنچه با دل گرفته گفت: / « زندگی / لب ز خنده بستن است / گوشه ای درون خود نشستن است / گل به خنده گفت: / « زندگی شکفتن است/ با زبان سبز راز گفتن است.» (1.5 نمره)



تایید

13) با توجه به ابیات: خروش آمد و ناله ی کرّنای / دم نای رویین و هندی درای زمین آمد از سُم اسبان به جوش / به ابر اندر آمد فغان و خروش الف) کدام عوامل باعث غنی تر شدن بار حماسی فضای شعر شده اند؟ 5/0 ب) چه پدیده هایی با محتوای این شعر هماهنگی دارند؟ 5/0 (1 نمره)



تایید

14) حکایت زیر را از دید قلمرو ادبی و فکری بررسی کنید. 1 روزی شخصی پیش بهلول، بی ادبی نمود. بهلول او را ملامت کرد که چرا شرط ادب به جا نیاوردی؟ او گفت: چه کنم؟ آب و گِل مرا چنین سرشته اند. گفت: آب و گِل تو را نیکو سرشته اند اما لگد کم خورده است؟ (1 نمره)



تایید

15) قلمرو زبانی، ادبی و فکری سروده ی زیر را مشخص کنید. ( هر قلمرو یک مورد) 5/1 چو سهراب را دید گُردآفرید / که برسانِ آتش همی بردمید کمانِ به زه را به بازو فکند / سمندش برآمد به ابر بلند سر نیزه را سوی سهراب کرد / عنان و سنان را پر از تاب کرد (1.5 نمره)



تایید