زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان فارسی پایه یازدهم انسانی و تجربی نوبت اول به صورت دیجی فرم

با سلام خدمت دانش آموزای عزیز. لطفا طبق توضیحاتی که دادم به سوالات پاسخ بدین.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱-¬ نوشته زیر را بخوانید و به پرسش¬ها پاسخ دهید.
«من در اتاق کوچک و تاریک با او آشنا شدم، نظیر همان حجره¬هایی که خود سعدی در آن نشسته و شعرهایش را گفته بود. خاله¬ام می خواند و در ادراک خود معنی می کرد، قصه¬ها را ساده می نمود. این تنها خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ کس شبیه نباشد.
الف- در این نوشته یک تشبیه بیابید، سپس ادات تشبیه و مشبه به آن را مشخص کنید. تشبیه: ادات تشبیه: مشبه به:
ب- کدام قسمت نوشته به ویژگی سهل الممتنه بودن سبک سعدی اشاره دارد؟
(2 نمره)



تایید

لطفا به سوالات نگارش پاسخ دهید.
الف: عناصر یا اجزای نوشته را نام ببرید.
ب: مثل «بار کج به منزل نمی رسد.
ج: برای گسترش محتوا با استفاده از دو عنصر« زمان و مکان» باید چکار کرد.
(5 نمره)



تایید

۳¬ با توجه به سروده¬¬های زیر به پرسش¬ها پاسخ دهید. )
«می گفت گرفته حلقه در بر / کامروز منم چو حلقه بر در گویند ز عشق کن جدایی / این نیست طریق آشنایی پرورده ی عشق شد سرشتم / جز عشق مباد سرنوشتم کز عشق به غایتی رسانم / کاو ماند اگر چه من نمانم می داشت پدر به سوی او گوش / کاین قصه شنید گشت خاموش»
الف-¬ در بیت سوم، چرا مجنون از خداوند می خواهد که او را از عشق جدا نکند؟
ب-¬ از نظر مجنون غایت و نهایت عشق چیست؟
(2 نمره)



تایید

-¬ نادرستی املایی را در نمونه¬های زیر بیابید و درست آنها را بنویسید.
الف-¬ به رود سند می غلطید بر هم ز امواج گران، کوه از پی کوه
ب-¬ چون یاران مولانا به آزار شمس برخاستند، شمس، ناگزیر دل از قونیه برکند و عظم کرد که دیگر بدان شهر پرغوغا باز نیاید.
(1 نمره)



تایید

۵- سروده ها و نوشته های زیر را بخوانید و به نثر روان بنویسید.
الف- نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست:
ب- از قضای آمده، امیر کشتی ها بخواست و ناوی ده بیاوردند:
ج- قافله سالار ما ، فخر جهان مصطفاست:
د- در همین کورمال کورمال ادبی آغاز به راه رفتن کردم:
ه- و اگر حق تعالی را با این قالب، ، سر و کاری خواهد بود، *در این موضع تواند بود
و-گو، یا رب از این گزاف کاری توفیق دهم به رستگاری
(3 نمره)



تایید

نام پدیدآورندگان هر یک از آثار زیر را بنویسید.
الف-¬ روزها :..................................... ب- مرصادالعباد:......................................
(1 نمره)



تایید

قلمرو زبانی(۷ نمره)
۱-¬ متن زیر را بخوانید و به پرسش¬ها پاسخ دهید.
«گفت بونصرر را بگوی که امروز دُرُستم و در این دو سه روز، بار داده آید که علت و تب تمامی زایل شد من بازگشتم و این چه رفت، با بونصر بگفتم. سخت شاد شد و سجده شکر کرد خدای را بر سلامت امیر و نامه نبشته آمد.»
الف-¬ «را» در جمله ی «بونصر را بگوی» چه نوع «رایی» است؟
ب-¬ در این نوشته کدام واژه نقش تبعی دارد؟ نوع نقش تبعی را بنویسید.
2-¬ نقش واژه¬های مشخص شده زیر را بنویسید.
الف: سخت شاد شد و سجده ی شکر کرد. (شاد)
ب: در این دو سه روز بار داده آید که علت و تب تمامی زایل شد.(تب)
(2 نمره)



تایید

۶- با توجه به سروده¬ی زیر موارد را کامل کنید. «
سر نشتر عشق بر رگ روح زدند یک قطره فرو چکید و نامش دل شد»
ترکیب وصفی:
هسته :
ترکیب اضافی:
وابسته:
(2 نمره)



تایید

۲-¬ در هر یک از نمونه ¬های گروه «الف» کدام یک از آرایه¬های گروه «ب»وجود دارد؟(توجه: یک آرایه اضافه است) تشخیص، حس آمیزی، متناقض نما ،  مجاز، کنایه.
الف ب الف- بگیر ای جوان دست درویش پیر/ نه خود را بیفکن که دستم بگیر.
ب- چو کار به خلقت آدم رسید، گفت: خانه آب و گل آدم من می سازم.
ج-کمال عقل آن باشد در این راه / که گوید نیستم از هیچ آگاه
د-با بال شکسته پر گشودن هنر است/ این را همه¬ی پرندگان می دانند
(2 نمره)



تایید

۳-¬ لغت هایی که زیر آن¬ها خط کشیده شده است را معنی کنید.
الف- برو ، اگر به طوع نیاید، به اکراه برگیر و بیاور. (طوع)
ب- خدا داند چه افسرها که رفته. (افسرها)
د- وقتی از خانه خاله¬ام باز می گشتم، قوز می کردم و لکه می دویدم (قوز)
ه- در پی¬اش القصه در آن مرغزار رفت بر این قاعده روزی سه چار(مرغزار)
(1 نمره)



تایید