زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 1 خرداد 1400 به صورت دیجی فرم



        





















نام ونام خانوادگی دانش آموز :                                      جمهوری اسلامی ایران                                    نوبت:  خرداد               

کد دانش   آموز:                                                     وزارت آموزش وپرورش                              تاریخ امتحان:   1400/2/29

 دبیرمربوطه: ولیپور                                      اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران                           ساعت امتحان:   

رشته:علوم تجربی                                        اداره آموزش و پرورش شهرستان نکا                         پایه:دهم

 نام درس:   فارسی1                                                    مدرسه پیام دانش                                     کلاس: 




digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد

در هنگام شروع آزمون دوربین فعال میشود



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

درعبارات زیر، معنی واژگان مشخص شده داخل پرانتز را بنویسید.

الف) داده تنش بر تن ساحل( یله)

. ب) (مکاری) از ما سی دینار مغربی خواست.

ج) ( فلق) محرابی که تو درآن نماز گزارده ای.

د) زمین آهنین شدسپهر( آبنوس). (1 نمره)



تایید

برای واژه مشخص شده بیت زیر در کدام گزینه معادل معنایی وجود دارد؟

«جولقی ای سر برهنه میگذشت/ با سر بی مو چو پشت طاس و طشت»

الف( بیدل دیوانهای در حال شد پیش دکان یکی بقال شد.

ب) یکی گنج ویژه به درویش داد سراینده را جامه خویش داد.

ج( وقت دم آهنگر ار پوشید دلق احتشام او نشد کم پیش خلق.

د( زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست در حق ما هرچه گوید جای هیچ اکراه نیست. (0.5 نمره)



تایید

گزینه درست املایی را انتخاب کنید.

الف) درکنج خلوتی از ....... دوخروس را دیدم که بال وپر افراشته درهم آمیخته وگردبرانگیخته اند. ( برذن – برزن)

ب) دست معلم از ...... حیوان روان شد.( وقب – وغب ) (0.5 نمره)



تایید

درگروه کلمات زیرغلط املایی وجوددارد.آن ها رابیابیدواصلاح کنید.(۴مورد)

«نسیم صبا - اندوه و ترب – بدر و هنین – عنان و سنان – حاذق و ماهر – جزر و مد آب – ضمائم و تألیقات-مخزول و نالان» (1 نمره)



تایید

در عبارت زیر حذف را یافته و نوع آن را مشخص کنید.

هم نشین نیک بهتر از تنهایی است وتنهایی بهتر از هم نشین بد. (0.5 نمره)



تایید

درعبارات زیرنقش دستوری ضمایرپیوسته (متّصل) رابنویسید.

الف)حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت /آری به اتفاق جهان می توان گرفت.

ب)هر آن که جانب اهل وفا نگه دارد / خداش در همه حال از بلا نگه دارد.

ج)خروشید: کای مرد رزم آزمای / هماوردت آمد، مشو باز جای.

د) تنم گر بسوزی ، به تیرم بدوزی / جدا سازی ای خصم، سراز تن من (1 نمره)



تایید

. در جمله مقابل نقش دستوری واژه مشخص شده را بنویسید.

« پس (درهای امید )وروشنایی را (به روی) ما بگشای.» (0.5 نمره)



تایید

درجمله زیر نقش منادا را مشخص کنید.

« ناتانائیل، من به تو شور وشوقی خواهم آموخت.» (0.25 نمره)



تایید

از موارد زیر ترکیب های وصفی واضافی را مشخص کرده بنویسید.

« مسافر دیرین – سرورآزادگان / این کتاب / برادران یوسف (1 نمره)



تایید

با واژه « مریم» یک جمله ساده ویک جمله مرکب بنویسید. (1 نمره)



تایید

نوع « و» را در عبارت زیر بنویسید. زندگی وسفر مانند هم هستند. (0.25 نمره)



تایید

ابیات وعبارات زیررابه نثرساده وروان بنویسید.

الف)وتو ناتانائیل ،به کسی مانند خواهی بود که برای هدایت خویش در پی نوری می رود که خود به دست دارد.

ب)وآنچه آن اعرابی کرای شتر برماداشت،به سی دینار،هم این وزیربفرمود تا بدو دادند ومراازآن رنج آزاد کردند.

ج(تدبیربرادران برخلاف تقدیر رحمان آمد.هرگزکیدکایدان باخواست خداوندغیب دان برابر نیاید.

د)فی الجمله نماند از معاصی منکری که نکرد ومسکری که نخورد.

ه)تورا جنوب نامیدم/ای چون سبزه برآمده از دفتر روزگاران/ ای مسافر دیرین بر روی خارودرد/ ای چون ستاره فروزان.

و)از قیاسش خنده آمد خلق را/ کاو چو خود پنداشت صاحب دلق را.

ز)خواست کزان ورطه،قدم درکشد/خویشتن از حادثه برترکشد.

ی)درباره بگشاد گردآفرید/ تن خسته وبسته ، بر دژکشید. (4 نمره)



تایید

مفهوم کدام بیت به حدیث «الدَّهرُ یومانِ یومُ لَکَ و یومُ علیکَ نزدیکتر است؟

« الف( ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن تأثیر اختران شما نیز بگذرد.

ب( آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد.

ج( بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم تا سختی کمان شما نیز بگذرد.

د( ای تو رمه سپرده به چوپان گرگطبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد. (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر به چه مفهومی دلالت دارد؟

« هر دو نی خوردند از یک آبخور / این یکی خالی وآن پراز شکر» (0.5 نمره)



تایید

عبارت" جواب نبشت که شهر رااز عدل، دیوارکن و راه ها ازظلم وخوف پاک کن،که حاجت نیست به گل وخشت وسنگ وگچ" . بیانگرچه مفهومی است؟ (0.5 نمره)



تایید

جمله« ای کاش عظمت در نگاه تو باشد.» را با سروده زیر از سهراب سپهری مقایسه کنید.

« چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.» (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر با کدام گزینه ارتباط معنایی دارد؟

« هرآن که گردش گیتی به کین او برخاست / به غیر مصلحتش رهبری کند ایام»

الف) زینهار از قرین بد، زنهار / وَقِنا عذاب النار.

ب) کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید/ قضا همی بردش تا به سوی دانه ودام. (0.5 نمره)



تایید

از دید جنبه های فکری وشخصیتی چه ویژگی هایی در کلام فردوسی هست که ما ایرانیان بدان می بالیم؟ (0.5 نمره)



تایید

دربیت زیر مقصود شاعراز "رمه" ، " چوپان گرگ طبع " چیست؟ ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد. (0.5 نمره)



تایید

مفهوم عبارت « گندم نمای جو فروش مباش » را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

درونمایه بیت « نباشی پس ایمن به بازوی خویش/ خورد گاو نادان زپهلوی خویش » را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر واژه مشخص شده مجاز از چیست؟

به خون گر کشی( خاک) من، دشمن من بجوشد گل اندر گل از گلشن من (0.5 نمره)



تایید

مفهوم کنایی عبارات زیر را بنویسید؟

الف )سخن کوتاه کرد. (          )

ب) خویشتن از حادثه برتر کشد. (                ) (0.5 نمره)



تایید

آرایه جناس را در بیت زیر مشخص کنید ونوع جناس را بنویسید.( ذکر ۲مورد)

« گلاب است گویی به جویش روان / همی شاد گردد به بویش روان » (0.5 نمره)



تایید

عبارت مشخص شده در بیت زیر چه آرایه ای دارد؟

بر وباد وماه وخورشید وفلک )در کارند / تا تو نانی به کف آری وبه غفلت نخوری . (0.5 نمره)



تایید

آرایه قسمت مشخص شده را بنویسید.

« از روستاهای جنوب به یاد خواهد آورد که (« معرکه ») خوانده می شود. (0.5 نمره)



تایید

بیت « بید مجنون در تمام عمر سربالا نکرد / حاصل بی حاصلی نبود به جز شرمندگی » دارای آرایه سجع است یا حسن تعلیل؟ دلیل را بنویسید؟ (0.5 نمره)



تایید

نویسنده هر یک از آثار زیر چه کسی است؟

الف) گوشواره عرش (         )

ب) سمفونی پنجم جنوب (           ) (1 نمره)



تایید