زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون به نام خدا - علوم و فنون ادبی دهم انسانی - نوبت دوم - 3/11 به صورت دیجی فرم

مدت آزمون 50 دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

کدام گزینه نادرست است؟

1-در خوانش لازم است تمام اثر، یک‌باره و بی‌گسست، خوانده شود

2-نگاهی کلّی به متن از آغاز تا انجام برای کشف لحن و آهنگ، ضروری است

3-آثار ادبی به‌طور کلّی به دو بخش «شعر» و «نثر» تقسیم می‌شوند.

4-بررسی قالب شعرهای هر دوره در قلمرو زبانی صورت می‌گیرد. (1 نمره)



تایید

- از دیدگاه تاریخ ادبیات همۀ موارد کاملاً درست است؛ به‌جز:

1-زبان پهلوی، اساساً به ناحیۀ پارس تعلّق داشته است و آن را «فارسی نو یا فارسی دری» نامیده‌اند.

2-زبان فارسی باستان در دورۀ هخامنشی رایج بود. آثار برجای‌ماندۀ این زبان، فرمان‌ها و نامه‌های شاهان هخامنشی به خط میخی است.

3-آثاری که به زبان پهلوی تألیف شده، بیشتر آثار دینی زرتشتی است. حتی رساله‌های کوچکی مانند «یادگار زریران» رنگ دینی دارد.

4-زبان پارتی در دورۀ اشکانیان رایج بود و تا اوایل دورۀ ساسانی نیز آثاری به این زبان تألیف می‌شده است (1 نمره)



تایید

کدام یک از ویژگی های زیر مربوط به قلمرو ادبی سبک خراسانی است؟

1-معشوق عمدتاً زمینی است

2-سادگی زبان شعر

3-قافیه و ردیف بسیار ساده است

4-مضمون عمده ی اشعار این سبک حماسه، مدح و... است (1 نمره)



تایید

کدام گزینه نادرست است؟

1-به مجموعه ویژگیهایی که شاعر یا نویسنده در نحوه ی بیان اندیشه به کار می گیرد، سبک می گویند.

2-محمد تقی بهار ، برای شعر فارسی شش نوع سبک و دوره قائل است .

3-خواجه عبدالله انصاری شیوه ی نثر فنی را به کمال رساند.

4- ورود اصطلاحات عرفانی از ویژگی های نثرفارسی درسده های پنجم و ششم است. (1 نمره)



تایید

کدام گزینه از رویدادها یا ویژگی های شعر و زبان فارسی در سده های پنجم و ششم نیست؟

1-تا حدود نیمه ی دوم قرن پنجم و آغاز قرن ششم، شعر پارسی همچنان تحت تأثیر سبک دوره ی سامانی و غزنوی است.

2-اغلب شاعران این دوره، با تقلید از پیشینیان نتوانستند به نوآوری هایی دست بزنند.

3-در این روزگار، زبان فارسی در پی لشکرکشی های متعدد محمود غزنوی به هندوستان راه یافت.

4-هر چه در این دوره زمان می گذشت، آمیختگی زبان فارسی با واژگان عربی بیشتر می شد، (1 نمره)



تایید

- همۀ آثار به جز .................. از نمونه هاي نثر سبک عراقی هستند.

1-کلیله و دمنه

2-تاریخ طبري

3-مقامات حمیدي

4-چهارمقاله (1 نمره)



تایید

کدام ویژگی زبانی را در مصراع"زدش بر زمین به کردار شیر"می بینید؟

1-کهنه و مهجور بودن لغات

2-تفاوت تلفظ لغات با واژگان امروزی

3-استفاده از دو نشانه برای یک متمم

4-هیچکدام (1 نمره)



تایید

- با توجه به ابیات زیر کدام گزینه نادرست است؟ .

-به دام افتاد روباهی سحرگاه/ به روبه بازی اندیشید در راه

-که گر صیاد بیند هم چنینم /دهد حالی به گازر پوستینم

-پس آن گه، مرده کرد او خویشتن را/ ز بیم جان، فرو افکند تن را

-چو صیاد آمد، او را مرده پنداشت/ نمی یارست روبه را کم انگاشت (1 نمره)



تایید

در كدام مصراع واج آرايي مي يابيد ؟

1 - دوش مرغی به صبح می نالید

2 - اي مرغ سحر عشق ز پروانه بياموز

3- واندر طلب طعمه پر و بال بياراست

4 – خیزید و خز آرید که هنگام خزان است (1 نمره)



تایید

نوع سجع به کار رفته در کدام عبارت، در برابر آن نادرست آمده است؟

1-فلان را کرم بی‌شمار است و هنر بی‌حساب. (متوازن)

2-طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت (متوازی)

3-مال از بهر آسایش عمر است ، نه عمر از بهر گرد کردن مال (مطرّف)

4-همه کس را عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال (متوازی) (1 نمره)



تایید

در کدام گزینه آرایه « ترصیع» بکار رفته است؟

1-روشنی روز تویی، شادی غم سوز تویی / ماه شب افروز تویی، ابر شکربار بیا

2-چرا مطرب نمی خواند سرودی؟ / چرا ساقی نمی گوید درودی؟

3-راه وصل تو، راه پر آسیب / درد عشق تو، درد بی درمان

4-ما ز بالاییم و بالا می روییم / ما زدریاییم و دریا می رویم (1 نمره)



تایید

آرایه مقابل کدامیک از ابیات زیر نادرست است ؟

1- پدر با پسر یکدگر را کنار / گرفتند و کرده غم از دل کنار ( جناس تام )

2- مرا مادرم نام مرگ تو کرد ( واژه آرایی )

3- دانه باشی مرغکانت برچنند / غنچه باشی کودکانت برکنند ( ترصیع)

4-تیر بلای او را جز دل هدف نباشد / تیغ جفای او را جز جان سپر نباشد( موازنه) (1 نمره)



تایید

نوع جناس کدام بیت با توجه به پرانتز مقابل نادرست است ؟

1- گر مر اورا این نظر بودی ُمدام/چون ندیدی زیر مشتی خاک دام؟ ( جناس افزایشی )

2- بوی جوی مولیان آید ھمی/یاد یار مھربان آید ھمی ( جناس اختلافی)

3- گر بر رفیقان نباشی شفیق / به فرسنگ بگریزد از تو رفیق ( جناس افزایشی)

4- گل نعمتی است ھدیه فرستاده از بھشت/مردم کریم ترشوند اندر َنعیم گل (جناس اشتقاق) (1 نمره)



تایید

در بیت «به حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد*** تو را در ین سخن انکار کار ما نرسد» کدام نوع جناس وجود دارد؟

1- تام

2- حرکتی

3- افزایشی

4- اختلافی (1 نمره)



تایید

تقطیع هجایی بیت زیر کدام است؟ 







«ما آبروي فقر و قناعت نمیبریم با پادشه بگوي که روزي مقدر است»







1)  - U - U – U U - - U - U - -







2)  - - U U – U  -  U - - U - U -







3)  - U - U – U - - U  - - U -





4) - - U - U - – U U - U - U - (1 نمره)



تایید

هجاهاي بیت زیر در کدام گزینه درست است؟







«تو به سیماي شخص می نگري/ ما در آثار صنع حیرانیم»







1) -UU - U - U - -UU/ - UU - U - U - -U   







2) U - U - -U - / - UU - U - U - -UU - - -







3) - - -U - U - - - -/ - UU - - - U - -UU







4) UU - U - U - -U - / - UU - - - U - -UU (1 نمره)



تایید

تقطیع درست مصرع دوم بیت « بر سرِ آنم که گر ز دست برآید / دست به کاری زنم که غصّه سرآید» در کدام گزینه آمده است؟

1- دَس تُ ب ِ کا ری زَ نَم کِ غُص صِ سَ را یَد

2- دَست ب ِ کا ری زَ نَم کِ غُص صِ سَ را یَد

3- دَس تُ ب ِ کا ری زَ نَم کِ غُص ه ِ سَ را یَد

4- دَس تُ ب ِ کا ری زَ نَم کِ غُص صِ سَر آ یَد (1 نمره)



تایید

شیوه ی درست نوشتن کلمات ( خویش، که، خواستن، عزّت) در خط عروضی در کدام گزینه آمده است؟

1- خیش، که، خاستن، عزّت

2- خیش، ک ِ، خاستن، عززت

3- خویش، ک ِ، خاستن، عزّت

4- خویش، ک ِ، خواستن، عززت (1 نمره)



تایید

- با توجه به بیت زیر، کلمات قافیه، حروف اصلی و الحاقی آن در کدام گزینه آمده است؟ «کاشکی جز تو کسی داشتمی / یا به تو دسترسی داشتمی»

1- کسی و دسترسی: کلمات قافیه / -َس: اصلی / ی: الحاقی

2- داشتمی و داشتمی: کلمات قافیه / -َم: اصلی/ ی: الحاقی

3- کسی و دسترسی: کلمات قافیه / -َسی: اصلی / الحاقی: ندارد

4- کسی و دسترسی: کلمات قافیه / ی: اصلی / الحاقی: ندارد (1 نمره)



تایید

قافیه در کدام بیت «غلط» است

1- مرا چون خلیل آتشی در دل است / که پنداري این شعله بر من گل است

2- ای یوسف خوش‌نام ما، خوش می‌روی بر بام ما / ای در شکسته جام ما، ای بر دریده دام ما

3- نه خود را بر آتش به خود میزنم /که زنجیر شوق است در گردنم

4- گدایی که از پادشاه خواست دخت / قفا خورد و سوداي بیهوده پخت. (1 نمره)



تایید