زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون سوالات ترم اول علوم و فنون دهم انسانی/ دی ماه 1400/ دبیرستان فجراسلام/ خانم اسدالهی به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیزم سلام. 
با نام و یاد خداوند مهربان و با آرامش امتحان را آغاز کنید. 
به زمان خود دقت کنید که زمان مناسب برای هر سوال اختصاص دهید. 
برگشت به سوال قبلی مجاز است؛ اگر سوالی را یادتان نیامد وقت خود را برای سوال بعدی بگذارید و در نهایت سوالات باقی مانده را پاسخ دهید. 
موفق و موید باشید. 
اسدالهی 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

جدول را کامل کنید. ( به طوری که هر عبارت از ستون ب را روبه روی ستون الف مرتبط به آن بنویسید)  (1 نمره)
دریافت سوال 6



تایید

باتوجه به ابیات زیر جدول را کامل کنید. (2 نمره)
دریافت سوال 25



تایید

در عبارت زیر « باری به نصیحتش گفتم: ای فرزند، داخل، آب روان است و عیش، آسیاب‌گردان؛ یعنی خرج فراوان کردن، مسلّم کسی را باشد که دخل معین دارد. عقل و ادب پیش گیر و لهو و لعب بگذار که چون نعمت سپری شود سختی بَری و پشیمانی خوری. 
الف) باتوجه به قلمرو ادبی تشبیه، تضاد و سجع را مشخص نمایید. 
ب) دو رابطه‌ی معنایی در متن بیابید. (ترادف، تضاد، تضمن، تناسب) ( زبانی/ ادبی/ فکری)
(1 نمره)



تایید

از بین کمانک واژه‌ی مناسب را انتخاب کنید. 
الف) ارزش موسیقیایی سجع ( مطرف/ متوازی) از همه‌ی سجع‌ها بیشتر است. 
ب) سجع بیشتر در ( شعر/ نثر) به‌کار می‌رود.
(0.5 نمره)



تایید

جاهای خالی را پر کنید. 
الف) رایج‌ترین انواع شعر پارسی در قرن چهارم و نیمه‌ی اول قرن پنجم حماسی و مدحی و .............. بود. 
ب) شعر .................... به پیروی از شعر عربی معمولی گشت. 
ج) هر چیزی که ذهن مارا به پویایی درآورد ................. است. 
د) یعقوب لیث صفاری زبان ........................ را زبان رسمی اعلام کرد.
(1 نمره)



تایید

موارد درست داخل کمانک را مشخص کنید. 
الف) بررسی کاربردهای دستور تاریخی مربوط به قلمرو ( ادبی- زبانی) است. 
ب) پس از خوانش شعر، تعیین قالب شعر مربوط به قلمرو ( زبان- ادبی) است. 
ج) بررسی ساختمان کلمه مربوط به قلمرو ( زبانی- ادبی ) است. 
د) تشخیص آرایه‌های مجاز و استعاره مربوط به قلمرو ( فکری- ادبی) است.
(1 نمره)



تایید

هجاهای بیت زیر را جدا جدا بنویسید سپس در زیر هر هجا نشانه‌ی خاص آن را بگذارید و ارکان آن را جدا کنید و نام رکن را نیز بنویسید. (1.5 نمره)
دریافت سوال 15



تایید

در کدام بیت زیر « واج آرایی» محسوس‌تر است؟ 
الف) سرو را بین برسماع بلبلان صبح‌خیز همچو سرمستان به بستان، پای کوب و دست زن 
ب) خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل بازدارد پیاده را ز سبیل
(0.25 نمره)



تایید

در کدام گزینه « ی» و «واو» صامت هستند؟ (0.25 نمره)



تایید

جاهای خالی را با واژگان مناسب از متن درس پر کنید. 
الف) توجه به فضای عاطفی و آهنگ متن سبب کشف ....................... می‌شود. 
ب) پس از عاطفه، مهم‌ترین و موثرترین عامل در شعر .................... است. 
ج) شاعر برای انتقال عاطفه‌ی خود به دیگران از ....................... بهره می‌گیرد. 
د) اساسی‌ترین عامل پیدایی شعر ........................ است. 
و) ........................ ادراکی است که از اساس نظم حاصل می‌شود.
(1.25 نمره)



تایید

از لحاظ لحن و آهنگ هریک از شعرهای ستون «الف» به کدام مورد در ستون «ب» مربوط می‌شود؟ ( یک مورد اضافی است) ( به ترتیب پاسخ مناسب هر مورد ستون الف را بنویسید)  (0.75 نمره)
دریافت سوال 8



تایید

صامت‌ها و مصوت‌های واژه‌ی « اُمّت» را بنویسید. 
صامت: .......................... مصوت: .......................
(0.5 نمره)



تایید

فایده‌ی سجع در نثر و شعر را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

در کدام گزینه « ی» و «واو» صامت هستند؟ (0.25 نمره)



تایید

زبان رایج دوره‌ی اشکانیان زبان پهلوی بود. (0.25 نمره)



تایید

فرمان‌ها و نامه‌های شاهان هخامنشی به خط میخی نوشته شده است. (0.25 نمره)



تایید

در بیت: « از درد سخن گفتن و از درد شنیدن/ با مردم بی‌درد ندانی که چه دردی است» تکرار کدام واژه در پدید آمدن آرایه‌ی واژه آرایی موثر بوده است؟ (0.25 نمره)



تایید

متن را بخوانید و بنویسید شناسایی هریک از موارد زیر مربوط به کدام قلمرو است؟ « من دنیا را بدان چاهِ پر آفت مانند کردم و موشان سیاه و سپید و مداومت ایشان بر بریدن شاخ‌ها بر شب و روز و آن چهار مار را به طبایع که عماد خلقت آدمی و چشیدن شهد و شیرینی آن را مانند کردم به لذّات این جهانی که فایده‌ی آن اندک و رنج آن بسیار است.» 
الف) کاربرد کهن واژه‌ی شاخ: 
ب) تضاد میان دو واژه‌ی سیاه و سپید: 
ج) بهره‌گیری از تمثیل برای بیان مفهوم غلفت انسان: 
د) نگرش منفی به خوشی‌های مادّی و زودگذر:
(1 نمره)



تایید

در عبارت « سرّ عشق نهفتنی است نه گفتنی و بساط مهر پیمودنی است نه نمودنی» واژه‌های ................... و ................... در عبارت فوق سجع متوازی دارند، واژه‌های .............. و ................ سجع مطرّف دارند. (1 نمره)



تایید

ارکان سجع را در نمونه‌های زیر نشان دهید و نوع هریک را بنویسید. 
الف) گفت: خاموش که در پستی مردن به که حاجت پیش کسی بردن. 
ب) ای صمدی که از ادراک خلق جدایی و ای احدی که در ذات و صفات بی‌همتایی.
(1.5 نمره)



تایید

کدام مصراع هر بیت زیر دارای آرایه‌ی واج‌آرایی است؟ تکرار کدام واج بر موسیقی و آهنگ کلام افزوده است؟ 
الف) حال دل پیاده‌ی واپس ز کاروان کی داند؟ آن کسی که سوار است بر سمند 
ب) پیش از اینت بیش از این اندیشه‌ی عشّاق بود مهرورزیِ تو با ما شهره‌ی آفاق بود
(1 نمره)



تایید

علّت اینکه آدمی شعر را بیشتر از نثر می‌خواند چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

آثاری که به زبان پهلوی تألیف شده بیشتر آثار دینی زردشتی است. (0.25 نمره)



تایید

چرا واژه‌های مشخص شده در بیت زیر نمی‌توانند نمونه‌ی مناسبی برای آرایه‌ی « واژه آرایی» باشند؟ 
گلاب است گویی به جویش روان چنان چون شده باز جوید روان
(0.5 نمره)



تایید

دو واژه بنویسید که با کلمه‌ی « غریب» سجع متوازی داشته باشند. (0.5 نمره)



تایید

درخت آسوریک و یادگار زریران هردو اصل پهلوی دارند. (0.25 نمره)



تایید

واژه‌ی « دل انگیز» با علامت‌های هجایی نشان دهید یکبار ( با حذف همزه) یکبار بدون حذف همزه بنویسید. (1 نمره)



تایید