زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم سطح 1 تخصصی - وزارت دفاع- 18 شهریور به صورت دیجی فرم

با سلام و احترام
به آزمون پایان ترم سطح یک تدبر در قرآن خوش آمدید.
در حین آزمون از اپلیکشن ها، پیام رسان ها و ... استفاده نفرمایید. (از آزمون خارج می شوید)
در پایان آزمون، حتما دکمه ثبت را جهت ذخیره اطلاعات، بزنید.
در صورت بروز مشکل: 09371807548

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

نام مربی خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم طبری
از نوشتن عباراتی همچون استاد گرانقدر و .... خودداری فرمایید. *



تایید

نام همیار خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم نرگسی
از نوشتن عباراتی همچون استاد گرانقدر و .... خودداری فرمایید. *



تایید

روز کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

نام مرکز خود را (مطابق مثال) وارد نمایید.
مثال: مسجد رسول اکرم - جنت آباد *



تایید

1. بر اساس سیاق اول سوره غاشیه، کدام گزینه وضعیت دنیایی دو گروه مطرح شده در سوره است؟
الف) خاشعه- ناعمه
ب) عامله - سعی
ج) تسقی من عین آنیه - فیها عین جاریه



تایید

2. براساس آیه ۲۲ سوره غاشیه «لَستَ عَلیهم بِمُصیطِر» دلیل بیان این مطلب به پیامبر(ص) چیست؟
الف) زیرا قبول یا رد تذکر نزد خدا یکسان است.
ب) زیرا عاقبت پذیرندگان و منکران تذکر یکسان است.
ج) زیرا عاقبت کسی که پشت کند و کفر بورزد، عذاب اکبر خواهد بود.



تایید

3. کدام گزینه در مورد «الّا» در آیه «الّا من تولی وکفر» در آیه 23 سوره غاشیه صحیح است؟
الف) «الّا» آمده تا بگوید که همه را تذکر بده بجز کسانی که پشت کنند و کفر ورزند.
ب) «الّا» برای استثناء از جمله قبل آمده است.
ج) «الّا» به معنی ولیکن است و برای کامل کردن فهم مخاطب آمده است.



تایید

4. فضای سخن سیاق دوم سوره فجر(۶_۱۴:«الم تر کیف..»)کدام گزینه است؟ 
الف) در گذشته ،قوم ثمود ،اهل طغیان  و فساد بودند.
ب) در گذشته ،فرعون ،اهل طغیان و فساد بود.
ج) در زمان پیامبر ص،دشمنان پیامبرص طغیان و فساد میکنند.



تایید

5. بر اساس سوره فجر کدام گزینه ریشه فکری طغیان است؟
الف) عدم اکرام یتیم
ب) عدم تشویق به اطعام مساکین
ج) توهم غلط انسان در مورد دادن‌ها و گرفتن‌های خدا



تایید

6. جهت هدایتی سوره فجر کدام گزینه است؟
الف) توبیخ و انذار در مورد دنیاگرایی
ب) دعوت به اکرام یتیم و تشویق به اطعام مساکین
ج) بشارت به نفس مطمئنه



تایید

7. قرینه فضای سخن سیاق اول سوره بلد کدام گزینه است؟
الف) آیه 2 : وَأنت حِلٌ بِهذا البلدِ.
ب) آیه ۶: یَقولُ أهلکتُ مالا لبداً .
ج) آیه ۱۱: فَلااقتَحمَ العقبةَ.



تایید

8. براساس سوره بلد ،عقبه چیست؟
الف) دو چشم و زبان و دو لب
ب‌) رهانیدن گردنی واطعام در قحطی
ج) صرف بیهوده مال و افتخار به آن



تایید

9. بر اساس سوره شمس کدام گزینه در مورد « دس نفس»صحیح است؟

الف)دفن نمودنی که مذموم است اما قابل برگشت به قابلیت اصلی است.

ب)نابود شدن و هلاکت نفس که قابل برگشت نباشد.

ج) دفن کردنی که قابل بازیابی به قابلیت اصلی را نداشته باشد.



تایید

10. کدام گزینه در مورد ترجمه تدبری عبارت« فَکَذبوه فَعقَروها» در آیه ۱۴ سوره شمس صحیح است؟
الف) پس ناقه الهی را تکذیب کرد و اورا پی کرد.
ب) پس رسول الله زمانشان را تکذیب کردند و ناقه الهی را پی کردند
ج) پس رسول الله زمانشان را تکذیب کرد و ناقه الهی را پی کرد.



تایید

11. در سیاق اول سوره لیل چه چیزی مورد غفلت انسان واقع شده است؟
الف) تفاوت زن و مرد
ب) تفاوت بخل و انفاق و تفاوت نتیجه های آنها
ج) تفاوت شب و روز



تایید

12. آیه ۱۸ سوره لیل «الذی کذب و تولی» بیانگر چه مطلبی است؟
الف) عاقبت نیکو را تکذیب کرد- از دادن مال به جهت پاک شدن رویگردان شد.
ب) رسول ص را تکذیب کرد – از انفاق خالصانه رویگردان شد.
ج)قیامت را تکدیب کرد- ازآتش رویگردان شد.



تایید

13. ترجمه تدبری «و ما لاحد عنده من نعمه تجزی» در سوره لیل کدام گزینه است؟
الف) هیچ کس را نزد او هیچ نعمتی نیست که جزا داده شود.
ب) برای احدی نزد او نعمتی است که جزا داده شود
ج) در نزد او از دیگران نعمتی است که جزا داده شود



تایید

14. جهت هدایتی سوره لیل کدام گزینه است؟
الف) آسان سازی راه رسیدن به دشوارترین وآسانترین عاقبت توسط پروردگار‌.
ب) تاکید بر گوناگون بودن سعی انسانها.
ج) تشویق به انفاق و هشدار درباره بخل .



تایید

15. کدام گزینه قرینه فضای سخن سوره ضحی است؟
الف) ما ودعک ربک و ماقلی
ب) الم یجدک یتیما فآوی
ج) و وجدک ضالافهدی



تایید

16. در آیه 7 سوره ضحی «و وجدک ضالا فهدی» منظور از «ضالا» چیست؟
الف) بی بهره بودن از هدایت قرآن
ب) گمراهی از هر هدایتی
ج) سقوط در دره بدبختی



تایید

17. کدام گزینه در مورد آیه «و اّما بنعمه ربک فحدث »در سوره ضحی صحیح است؟
الف) مراد از «نعمت رب» نعمتهای خدا به پیامبراست که تمام آنهارا بازگو نماید.
ب) مراد از «نعمت رب»، قرآن است که آن را بالاخص همین سوره را بازگو کند.
ج) مراد از «نعمت رب» احادیث پیامبرص است که آنهارا بازگو نماید.



تایید

18. جهت هدایتی سوره ضحی از کدام فراز گرفته میشود؟
الف) فراز ۱و۳  
ب) فراز۱و۲
ج) فراز ۲و۳



تایید

19. کدام گزینه در مورد آیه اول سوره عادیات صحیح است؟
الف) این اسب ها، نمادی از وصف طبیعی خدادادی حبّ شدید خیر است.
ب) منظور از این اسب ها، فقط اسب های آماده برای جهاد فی سبیل الله است.
ج) این آیه به اسب هایی که سُم هایشان جرقه می زند قسم خورده است.



تایید

20. بر اساس آیه ۷ سوره عادیات « و إنه علی ذلک لشهید»، انسان به چه چیزی شاهد است؟
الف) به اسبان دونده ی تیز رو 
ب) کنود بودن خویش نسبت به پروردگار
ج)شدید بودن نسبت به حب خیر



تایید

21. بر اساس سوره عادیات کنود بودن انسان از چه چیز نشأت میگیرد؟
الف) غفلت از خبیر بودن پروردگار
ب) غفلت از پدیده های خلقت ازجمله اسبان
ج) خدارا خیر مطلق خود قرار داده است



تایید

22. منظور از «موازین » در سوره قارعه چیست؟
الف) سبکی و سنگینی اعمال
ب) سنجه ها و معیارهای الهی و غیرالهی
ج) اعمال خیر و شرّ



تایید

23. براساس سوره قارعه، ماهیت « هاویه» چیست؟
الف) عیشه راضیه
ب) موازین ثقیله
ج) نار حامیه



تایید

24. بر اساس سوره همزه کدام گزینه شرح «ویل» است؟
الف) الذی جمع مالا و عدده
ب) یحسب ان ماله اخلده
ج) نارالله  الموقده



تایید

25. در سوره همزه ریشه «همز» و «لمز» کدام گزینه است؟
الف) ترس از حطمه
ب) حسادت
ج) مال اندوزی



تایید

26. در سوره فیل ، هدف از یادآوری جریان اصحاب فیل برای پیامبر(ص) چیست؟
الف) صرف یادآوری تاریخ.
ب) بیان نمونه ای از سنت حفاظت خدای متعالی از دین خود.
ج) تاکید بر عظمت دشمنان دین.



تایید

27. کدام گزینه ترجمه تدبری آیه 5 در سوره فیل«فجعلهم کعصف ماکول» است؟
 الف) پس کلوخ‌ها را مانند برگ زراعتی که دانه هایش خورده شده قرار داد.
ب) پس پرندگان را مانند پوسته دانهای که مغزش خورده شده قرار داد.
ج) پس آنان را مانند پوسته‌ی خورده‌شده قرار داد و اینگونه نشان داد که قدرت آن‌ها پوشالی است.



تایید

28. کدام گزینه در مورد الفت مطرح شده در سوره قریش صحیح است؟
الف) الفت بین خانه خدا و خدای متعالی.
ب) الفت بین قریش و سفر زمستان و تابستان
ج) الفت بین قریش و خدای متعالی



تایید

29. جهت هدایتی سوره قریش کدام گزینه است؟
الف) ضرورت پرستش پروردگار کعبه
ب) الفت دادن قریش با سفر تابستان و زمستان
ج) ضرورت توجه به بیت الله



تایید

30. از کدام آیه در سوره کافرون، می‌توان فهمید که کافران خود را پرستشگر معبود پیامبر(ص) میدانند؟
الف) آیه ۳و۵  «ولا انتم عابدون ما اعبد»
ب) ایه۲ «لا اعبد ما تعبدون»
ج) آیه ۴ «و لا آنا عابد ما عبدتم»



تایید

31. جهت هدایتی سوره کافرون کدام گزینه است؟
الف) مقابله با پیشنهادهای جبهه ی کافران.
ب) تاکید بر یگانگی خدای واحد.
ج) ابلاغ سازش ناپذیری عبادی وجدایی کامل دین پیامبر (ص) وکافران.



تایید

32. کدام گزینه در مورد فضای سخن سوره نصر صحیح است؟
الف) سوره نصر بعد از رسیدن به نصرت الهی و فتح عظیم نازل شده است.
ب) تمام آیات سوره قرینه ای برای فضای سخن است.
ج) جبهه ی باطل در مقابل جبهه ی حق قرار گرفته و جبهه ی حق نیاز به دانستن چگونگی برخورد با جبهه ی باطل است.



تایید

33. آیه محوری سوره نصر کدام است ؟ چرا ؟
الف) آیه 3 : « فَسَبّح بِحَمدِ رَبّکَ و استَغفِرهُ ...»؛ چون جواب شرط است .
ب) هر سه آیه چون یک جمله است.
ج) آیه ۱و۲؛ چون صدر سوره است.



تایید

34. کدام گزینه در مورد سوره نصر صحیح است؟
الف) یک جمله است.
ب) 3 جمله است.
ج) 2 جمله است.



تایید

35. گام اول مقابله با ابولهب در سوره مسد کدام است؟
الف) تاکید بر شکست اقدامات و تباهی شخصیت ابی لهب
ب) تصویر اخروی تباهی شخصیت ابی لهب
ج) تباهی حامی ابولهب



تایید

36. منظوراز « یَدا أبِی لَهب» در سوره مسد چیست؟
الف) دست راست و چپ او
ب) خودش و همسرش
ج) تمام توان ابولهب



تایید

37. منظور از حماله الحطب در سوره مسد کدام گزینه است؟
الف) ابی لهب
ب) گماشتگان آتش
ج) همسر ابی لهب



تایید

38. در کدام سوره «به پناه بردن به خدا » از سه شرّ به یک اسم ربّ دعوت می نماید؟
الف) ناس
ب) فلق
ج) اعلی



تایید

39. واژه ی کانونی در دو سوره فلق و ناس کدام گزینه است؟
الف) شرّ
ب) ربّ
ج) أعوذ



تایید

40. براساس سوره ناس راه مقابله با شر وسوسه گر پنهان شونده چیست؟
الف) پناه بردن به پروردگار
ب) پناه بردن به مردم
ج) پناه بردن به سحرو جادو



تایید