زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم دبیرستان صیاد شیرازی به صورت دیجی فرم

به نام خدا . 
لطفا نام و نام خانوادگی خود را بنویسید . 
90 دقیقه فرصت دارید که به سوال ها پاسخ دهید . 
تا پایان زمان  امتحان از سایت خارج نشوید . اگر خارج شدید سایت به شما جازه ورود دوباره نمی دهد . 
بعد از پاسخ دهی به هر سوال پاسخ خود را ثبت کنید . 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی دانش آموز 



تایید

الف : تاریخ ادبیات و سبک شناسی (4نمره) 
_______________________________________

1- جمله های درست و نادرست را  مشخص کنید.

  الف : کتاب ها معمولا متن های خوانداری به شمار می آیند . 

ب : خواندن دقیق متن نخستین گام موثر در رویارویی با متون است . 

پ : در تحلیل یک متن، کاربرد واژگان کهن در قلمرو ادبی قرار می گیرد. 

ج : در کتاب علوم و فنون مقصود از متن ، آثار شعر و نثر فارسی است. 

(1 نمره)



تایید

2- جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید. 

 الف: هر چیزی که ذهن ما را به پویایی در آورد ................ است . 

ب : استخراج کنایات ،مراعات النظیر و تشبیه در قلمرو ............قرار می گیرد. 


پ : زبان فارسی باستان در دوره ..............رایج بود . 


ج : آثاری که به زبان پهلوی تالیف شده اند ، بیشتر آثار .................است.

(1 نمره)



تایید

 3- به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید.   

الف : موضوع کتاب شاهنامه ابومنصوری چیست ؟ 
ب : اصل تفسیر طبری را چه کسی نوشته است ؟ 


ج : یکی از ویژگی های شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم چیست ؟


 د : یکی از نتایج نفوذ اسلام در ایران چه بود ؟ 

(2 نمره)



تایید

ب : موسیقی شعر (6نمره )

________________________________________

 ۴- در هر یک از موارد زیر گزینه مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید . 

 الف : اساسی ترین عامل پیدایش شعر ( عاطفه - وزن ) است .

 ب: شاعر بدای انتقال عاطفه خود به دیگران از ( لحن - زبان ) کمک می گیرد .

 ج : توجه به فضای عاطفی و آهنگ متن سبب کشف (وزن - لحن )می شود .


 د : ( وزن - عاطفه ) ادراکی است که از احساس نظم حاصل می شود . 



 
(1 نمره)



تایید

5- چه عواملی به انتقال بهتر احساس و عاطفه کمک می کند ؟  (0.5 نمره)



تایید

 6- هر کدام از اشعار زیر بهتر است با چه لحنی خوانده شود ؟ 

الف : ای ساربان آهسته ران کارام جانم می رود

 وان دل که با خود داشتم با دلستانم می رود 

محمل بدار ای ساربان ،تندی مکن با کاروان 

کز عشق آن سرو روان ، گویی روانم می رود 

ب : خروش آمد و ناله کرّنای 

دم نای رویین و هندی درای

 زمین آمد از سم اسپان به جوش

 به ابر اندر آمد فغان و خروش
(1 نمره)



تایید

  7- صامت ها و مصوت های  مصراع اول  بیت زیر را مشخص کنید .       
   
   ( نشاید که خوبان به صحرا روند) 

همه کس شناسند و هر جا روند . 

الف : صامت ها : 

ب: مصوت ها :

(1 نمره)



تایید

 8- در بیت زیر چند هجای کوتاه وجود دارد ؟ 

بخور تا توانی به با زوی خویش
 
که سیعت بود در ترازوی خویش 
(0.5 نمره)



تایید

9- برای کاربردگوناگون (صامت و مصوت ) واج " ی " یک نمونه بنویسید .

الف :  صامت :

ب :  مصوت : 
(0.5 نمره)



تایید

10- بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه کنید ، سپس علامت خاص هر هجا را بنویسید.

 اگر هوشمندی به معنی گرای 

که معنی بماند نه صورت به جای

الف :  هجاهای مصراع اول

ب :  هجاهای مصراع دوم 

ج : نشانه های هجایی

(1.5 نمره)



تایید

 پ : زیبایی شناسی (6نمره) 
_______________________________________

۱۱ - در هریک ازابیات زیر ، به کار گیری کدام آرایه ها(واج آرایی ، واژه آرایی و سجع ) سبب موسیقی کلام شده است ؟ آن ها را مشخص کنید. 

 الف : ما چون زدری پای کشیدیم ، کشیدیم 

امید زهر کس که بریدیم، بریدیم . 

ب : در رفتن جان ازبدن ، گویند هرنوعی سخن

 من خود به چشم خویشتن ، دیدم که جانم می رود. 
ج : شب است و شاهد و شمع وشراب و شیرینی 

غنیمت است چنین شب که دوستان بینی 
(1.5 نمره)



تایید

 ۱۲- در كدام بيت، «واج آرايي» محسوس تر است؟ چرا؟

 الف) غلام نرگس مست تو تـاجداراننـد 

خــراب بــادة لعــل تــو هوشــياراننــد

 ب) لبخنــد تــو خلاصــة خــوبيهاســت

 لختــي بخنــد، خنــدة گــل زيباســت

(1 نمره)



تایید

 ۱۳ - در بیت زیر تکرار واژه های ........... و ..........موجب ایجاد آرایه واژه آرایی شده است.  

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست 

من که یک امروز مهمان توام ، فردا چرا ؟
(0.5 نمره)



تایید

 ۱۴ - در عبارت : جوانمرد که بخورد و بدهد،  به از عابد که روزه دارد و ندهد ، واژه های ...........و ........... سجع متوازی دارند. (0.5 نمره)



تایید

 ۱۵ - الف : دو واژه بنويسيد كه با واژه" شکار" سجع مطرف داشته باشد . 

ب : دو واژه بنویسید که با واژه" بام " سجع متوازی داشته باشد . 
(1 نمره)



تایید

۱6- سجع را در نمونه هاي زير بيابيد و نوع هر سجع را بنويسيد. 

الف) تنی چند متفق سیاحت بودند و شریک رنج راحت .

 ب) طالب علم عزیز است و طالب مال ذلیل . 


پ ) بزرگان گفته اند : دولت نه به کوشیدن است ، چاره کم جوشیدن است . 

(1.5 نمره)



تایید

ج : نقد و تحلیل نظم و نثر (4نمره )
_______________________________________

۱۷- نمونه زیر را از نظر ویژگی های قلمرو زبانی بررسی کنید .  

الا ای خیمگی خیمه فروهل
 
که پیشاهنگ بیرون شد ز منزل

 تبیره زن بزد طبل نخستین 

شتربانان همی بندند محمل 

نماز شام نزدیک است امروز 

مه و خورشید را بینم مقابل


(1 نمره)



تایید

۱۸- حکایت زیر را بخوانید و آن را از دید قلمرو فکری و ادبی بررسی کنید .

 روزی شخصی پیش بهلول بی ادبی نمود .

 بهلول او را ملامت کرد که چرا شرط ادب به جا 

نیاوردی ؟ او گفت : چه کنم ؟ آب و گل مرا چنین 

سرشته اند . بهلول گفت : آب و گل تو را نیکو 

سرشته اند اما لگد کم خورده است . 

قلمرو فکری :

 قلمرو ادبی : 
(2 نمره)



تایید

 ۱۹ - سروده زیر را بخوانید و با توجه به قلمرو ادبی

 ، " کنایه ، مثل ، تشخیص و مراعات النظیر " را شناسایی کنید . 

 هر که زین گلشن لبی خندان تر از گل

 بایدش خاطری فارغ زعالم چون توکل بایدش

 خرده ای از مال دنیا در بساط هر که هست 

جبهه واکرده ای پیوسته چون گل بایدش

 هر که می خواهد که از سنجیده گفتاران شود 

بر زبان بند گرانی از تامل بایدش 

صبر بر جور فلک کن تا بر آیی رو سفید

 دانه چون در آسیاب افتد تحمل بایدش 

قطره آبی که دارد در نظر گوهر شدن

 از کنار ابر تا دریا تنزل بایدش 

(1 نمره)



تایید

موفق و پیروز باشید.



تایید