زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ادبیات دوازدهم انسانی دیبای حنان به صورت دیجی فرم

دانش آموزان عزیز پاسخ های معنی اشعار و پاسخ طولانی  را در برگه بنویسید با شماره و رعایت فاصله  در پیوی ارسال کنید سوالات به صورت pdf  هم در گروه بارگزاری خواهد شد  (به علت محدودیت نوشتار در دی جی فرم )

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 100 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام مدرسه خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

دریافت سوال 6



تایید

4. مفهوم جمله « در کویر خدا حضور خدا دارد » چیست؟ 5/0
 5. با توجه به بیت « ای مادر سر سپید بشنو/این پند سیاه بخت فرزند »، منظور شاعر از « مادر سر سپید» و« فرزند سیاه بخت» چیست؟ 5/0 
6. با توجه به عبارت زیر، به پرسش ها پاسخ دهید. « محبت چون به غایت رسد، آن را عشق خوانند. عشق خاص تر از محبت است و محبت خاص تر از معرفت است. به عالم عشق نتوان رسیدن تا از معرفت و محبت دو پایه نردبان نسازد. » 
5/0 الف) سهروردی شرط دستیابی به عالم عشق را چه می داند؟
 ب) نهایت محبت چه نام دارد؟



تایید

7. مقصود از « راه پیچ در پیچ » در بیت زیر چیست؟ 5/0 « به راه این امید پیچ در پیچ مرا لطف تو باید دگر هیچ »
 8. مفهوم مشترک ابیات زیر را بنویسید. 5/0 * یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی * بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی
 9. معنی و مفهوم هر یک از موارد زیر را به نثر روان بنویسید.
 الف) نان را از من بگیر اگر می خواهی/ 
هوا را از من بگیر، اما/ خنده ات را نه5/0 
ب) در دفتر زمانه فتد نامش از قلم هر ملّتی که مردم صاحب قلم نداشت 75/0
 ج) چنین است سوگند چرخ بلند که بر بی گناهان نیاید گزند 5/0 
د) آن که او را شناسد، دوری او را تحمل نتواند کرد و آن که بدو رو آورد، بدو نتواند رسید. 5/0 
هـ) شش دانگ حواسم پیش مصطفی است که نکند بوی غاز چنان مستش کند که دامنش از دست برود. 5/0 
و) پرده ناموس بندگان به گناهِ فاحش ندرد و وظیفه روزی به خطایِ مُنکَر نبُرد. 25



تایید

قلمرو زبانی ( 7 نمره)
 18. معنی واژه های مشخص شده را با توجه به شعر و نثر زیر بنویسید. 1 
الف) هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است.
 ب) در نفیرم مرد و زن نالیده اند.
 ج) همواره عشق قدیم را موضوع صحیفه شعر خود می گرداند. 
 د) شیرمردی باید این ره را شگرف
 19. برای واژه « حزین » یک مترادف و یک متضاد بنویسید. 5/0
 20. با توجه به معنی، واژه درست را انتخاب کنید. 5/0
 الف) برای انتخاب راهبر و پیشوا قرعه زدند، ..................... را قرعه به نام هدهد افتاد. (غذا – قضا)
 ب) داشتم می گفتم، آن شب نیز/ (صورتِ- سورتِ) سرمای دی بیدادها می کرد.
 21. در عبارت های زیر املای چهار واژه، نادرست است. درست هر یک را بنویسید.
 1 الف) سیاوش چنین گفت کای شهریار که دوزخ مرا زین سخن گشت خار 
 ب) دیروز یک دست از لباس های نودوز خود را به انظمام مایَحتوی از خانه بیرون انداخته ام.
 ج) آن باغ پر از گل های رنگین شعر و خیال و الهام، در صموم سرد این عقل بی درد و بی دل پژمرد. 
 د) از بیم عقرب جرّاره دموکراسی قرن بیستم، به مار قاشیه حکومت سرهنگ ها پناه بردند.



تایید

قلمرو فکری ( 8 نمره)
 1. در بیت « جامه ای کاو نشود غرقه به خون بهر وطن بِدَر آن جامه که ننگِ تن و کم از کفن است »، شاعر به چه مضمونی تأکید دارد؟ 5/0 
 ۲.مفهوم مشترک دو بیت زیر را بنویسید. 5/0 * راستی خاتم فیروزه بواسحاقی خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود * کاووس کیانی کی اش نام نهادند کی بود؟ کجا بود؟ کی اش نام نهادند؟
 3. با توجه به سروده « بخند؛ زیرا خنده تو برای دستان من شمشیری است آخته »، منظور از « شمشیر آخته » چیست؟ 5/0 



تایید

13. آرایه ی مشترک ابیات زیر را بنویسید.
 * شانه می آید به کار زلف در آشفتگی آشنایان را در ایام پریشانی بپرس * محرم این هوش جز بی هوش نیست مر زبان را مشتری جز گوش نیست
 14. در تشبیه به کار رفته در سروده ی زیر، مشبه و مشبه به را مشخص کنید. « آن خداوند و سوار رخش بی مانند/ آن که هرگز – چون کلید گنج مروارید – گم نمی شد از لبش لبخند» 
15. در بیت زیر، کدام واژه کاربرد مجازی دارد؟ مفهوم آن را بنویسید. « سراسر همه دشت بریان شدند بر آن چهر خندانش گریان شدند »



تایید

قلمرو ادبی ( 5 نمره)
 10. مفهوم هر یک از کنایه های مشخص شده را بنویسید. 5/0
 الف) می خواهم امروز نشان بدهی که چند مَرده حلّاجی.
 ب) هر که بی روزی است، روزش دیر شد
. 11. مفهوم نمادین واژه های مشخص شده را بنویسید. 5/0 
الف) آن جا در آن برزخ سرد، در کوچه های غم و درد غیر از شب آیا چه می دید چشمان تار من و تو؟ 
 ب) بشنو این نی چون شکایت می کند از جدایی ها حکایت می کند 
 12. با توجه به ابیات « تا وارهی از دم ستوران وین مردم نحسِ دیومانند، با شیر سپهر بسته پیمان با اختر سعد کرده پیوند » 5/0 
الف) شیر سپهر استعاره از چیست؟ 
 ب) مفهوم کلی دو بیت، خلق کدام آرایه را به یاد می آورد؟



تایید

22. با توجه به عبارت زیر به پرسش پاسخ دهید. نامه را معلم کلاس سوم برایم نوشته بود: به یاد گذشته ها و خاطرات پاریز. 
25/0 در گروه اسمی « معلم کلاس سوم » هسته کدام است؟
 23. با توجه به بیت زیر، به پرسش ها پاسخ دهید. 5/0 
گفت : « نزدیک است والی را سرای، آن جا شویم کفت: « والی از کجا در خانه خمّار نیست؟»
 الف) کارکرد «را» چیست؟
 ب) با توجه به معنا، کدام فعل اسنادی است؟
 24. در نوشته زیر، یک پیوند وابسته ساز و یک پیوند هم پایه ساز مشخص کنید. 5/0
 « می خواهم بدانجا روم که خداوند آن را سرحدّ دنیای خلقت قرار داده است و دیگر در آن ذی حیاتی نفس نمی کشد. »
 25. در بیت زیر، ترکیب های اضافی را پیدا کنید و بنویسید. 5/0 « زین بی خردان سفله بستان دادِ دلِ مردمِ خردمند » 
 26. در هر یک از نمونه های زیر، کدام واژه حذف شده است؟ نوع حذف را بنویسید. 1
 الف) چه حرف تازه ای برای گفتن مانده است یا چه چیز تازه ای برای نوشتن؟ 
 ب) گر آتش دل نهفته داری سوزد جانت، به جانت سوگند



تایید

27. نقش دستوری واژه های مشخص شده را بنویسید. 75/0
 الف) عشق حقیقی، دل و جان را پاک می گرداند. 
 ب) سرانجام گفت ایمن از هر دوان نگردد مرا دل، نه روشن روان  
ج) تا چشم بشر نبیندت روی بنهفته به ابر، چهر دل بند 



تایید

دریافت سوال 10



تایید