زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون میان ترم اول تدبر سطح 1 ( سرکار خانم عبدلی) پنجشنبه به صورت دیجی فرم

بسم الله الرحمن الرحیم 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1- کدام یک از آیات بیانگر غایت انزال قرآن است؟

الف- سوره نسا آیه 82 "افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله..."

ب- سوره مومنون آیه 68"افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم ..."

ج-سوره ص آیه 29" کتاب انرلناه الیک مباک لیدبروا آیاته و..."

د- سوره محمد(ص) آیه24" افلا یتدبرون القرآن ام..." (1 نمره)



تایید

2- کدام گزینه معنای اصطلاحی تدبر را به درستی نشان میدهد؟

الف- تدبر یعنی مطاوعه یا اثر پذیری از تدبیر

ب- پشت سر هم قرار دادن اشیا امور و الفاظ

ج- پذیرش آگاهانه تدبیر موجود در قرآن کریم

د- تدبر همان تفکر و تامل است. (1 نمره)



تایید

3- کدام گزینه در مورد آیه 6 سوره انشقاق صحیح است؟

الف- این آیه جواب قسم است

ب- این آیه خطاب به انسانو در جایگاه جواب شرط است

ج- این آیه خطاب به پیامبر و در جایگاه جواب شرط است

د- این آیه جواب شرط است. (1 نمره)



تایید

4- با توجه به سیاق اول سوره انشقاق ریشه ی سرمستی کاذب در کدام آیه بیان شده است؟

الف- انه کان فی اهله مسرورا

ب- انه ظن ان لن یحور

ج-بلی ان ربه کان به بصیرا

د- بل الذین کفروا یکذبون (1 نمره)



تایید

5- جهت هدایتی سوره انشقاق با محوریت کدام آیات فهمیده میشود؟

الف- آیات سیاق اول

ب- آیات هر دو سیاق

ج- آیات 6 و 19د . آیه 6  (1 نمره)



تایید

6- از بجایی آیه «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه» در سوره انشقاق چه فضایی به دست می آید؟

الف) حکایت از حرکت ناگزیر انسان دارد

ب) حکایت از ملاقات انسان با پروردگار دارد.

ج) حکایت از غفلت از حرکت به سوی ملاقات با پروردگار در روز قیامت

د) از حرکت ناگزیر انسان به سوی پروردگار خویش خبر میدهد. (1 نمره)



تایید

7- «غفلت از حرکت مرحله به مرحله به سوی پروردگار» و «عدم خضوع در برابر قران و هدایت گری آن» از کدام آیات سوره انشقاق فهمیده میشود؟

الف- لترکبن طبقا عن طبق – انه ظن ان لن یحور

ب – بلی ان ربه کان به بصیرا- و اذا قری علیهم القران لا یسجدون

ج – لترکبن طبقا عن طبق – و اذا قری علیهم القران لا یسجدون

د – و اذا قری علیهم القران لا یسجدون – لترکبن طبقا عن طبق (1 نمره)



تایید

8- فضای سخن سیاق اول سوره بروج کدام است؟

الف) کافران با فتنه گری علیه مومنان، قصد دارند پیامبر(ص) را به موضع انفعال بکشانند.

ب) کافران مومنان را شکنجه و پیامبر(ص) را تکذیب میکنند.

ج) کافران اصرار شدید بر تکذیب تهدیدهای الهی دارند.

د) کافران مومنان را به جرم ایمان شکنجه و ایشان را در معرض انتخاب شکنجه و آزار و ترک ایمان قرار داده اند. (1 نمره)



تایید

9- کدام آیه در سوره بروج، آغاز سیاق دوم این سوره است؟

الف – ان الذین فتنو المومنین و المومنات ثم لم یتوبوا..... (10)

ب- ان الذین امنوا و عملوالصالحات لهم جنات تجری .....(11)

ج- ان بطش ربک لشدید (12)

د- انه هو یبدی و یعید (13) (1 نمره)



تایید

10- جهت هدایتی کل سوره بروج کدام است؟

الف. تهدید کسانی که مؤمنان را دچار فتنه می کنند .

ب. تثبیت قلب پیامبر و تشدید تهدید کافران

ج. مقابله شدید با کافران فتنه گر

د. تکذیب کافران برای زیر سوال بردن تهدیدات الهی (1 نمره)



تایید

11- منظور از شاهد و مشهود در آیه 3 سوره بروج به ترتیب چیست؟

الف- پیامبر – اخدود

ب- فتنه گران- مردم

ج- خدا- شکنجه مومنان

د- فتنه گران – شکنجه مومنان (1 نمره)



تایید

12- معنای واژگان زیر به ترتیب کدام است؟ «اخدود – بطش- یحور- هزل»

الف – گودال - گرفتار گرفتن – بازگشتن – سخن بی پایه و اساس

ب – جنایتکاران – گرفتار کردن- بازنخواهد گشت- شوخی

ج- خندق – گرفتن – دگرگونی حال – سخن جداکننده

د – گودال – گرفتار کردن- احوال – شوخی (1 نمره)



تایید

13- کدام گزینه در مورد آیه 5 سوره طارق «فلینظر الانسان مم خلق» صحیح است؟

الف – مقدمه ای برای تاکید رجعت انسان است.

ب – آغاز فرازجدید با موضوع خلقت انسان است.

ج – نتیجه ای برای آیه 4 و حفظ نفس است.

د – ادامه استدلال بر حفظ نفس است. (1 نمره)



تایید

14- در سیاق دوم سوره مبارکه طارق، کید کافران و کید خدا به ترتیب چگونه است؟

الف – انکار بازگشت جسم – عذاب کافران

ب – طرح شبهات متعدد پیرامون معاد – بهره مندی از نعمتهای دنیوی

ج – هزل خواندن قرآن - مهلت دادن به کافران

د – انکار حفظ روح – مهلت دادن به کافران (1 نمره)



تایید

15- جهت هدایتی سوره طارق کدام است؟

الف) تاکید بر اثبات قدرت خدا در حفظ روح انسانها و بازگرداندن بدن انسان

ب) هشدار به منکران معاد که نیرنگ میکنند.

ج) اثبات قدرت خدا بر حفظ روح انسانها و هشدار به منکران نیرنگ باز

د) الف و ب (1 نمره)



تایید

16- کدام گزینه وجه فرمان تسبیح در سیاق اول سوره اعلی را نشان می دهد؟

الف-"الذی خلق فسوی"

ب-"و الذی قدر فهدی"

ج-"فجعله غثاء احوی"

د-وجه فرمان تسبیح در سیاق اول معلوم نمیشود. (1 نمره)



تایید

17- کدام گزینه ترجمه تدبری صحیحی از آیه 9 سوره ی اعلی است؟

الف- پس یادآوری کن اگر این یادآوری ثمر داشته باشد .

ب- پس تذکر بدهید که قطعا تذکر سودمند خواهند بود.

ج-ای پیامبر! ( به مظاهر ربوبیت خدا در عالم ) تذکر بده.

د- ای پیامبر! پس به پشتوانه ی حمایت های خدا تذکر بده به یقین تذکر نفع بخشید (1 نمره)



تایید

18- سوره غاشیه چند سیاق دارد و محدوده ی سیاق اول سوره کدام است؟

الف- دو سیاق – 1تا 20

ب- یک سیاق- 1 تا26

ج- سه سیاق- 1تا 16

د- دو سیاق- 1تا 16 (1 نمره)



تایید

19- با توجه به سوره ی غاشیه محتوای تذکر پیامبر چیست؟

الف- توجه به پدیده های عالم

ب- توجه به آفرینش مخلوقات

ج- توجه به تدبیر ربوبی آفریدگار

د-توجه به روز غاشیه (1 نمره)



تایید

20- با توجه به سیاق اول سوره غاشیه علت بدبختی گروه اول چیست؟

الف- قبول نکردن سخنان پیامبر

ب- کفر به توحید ربوبی پروردگار

ج- بی توجهی به آفرینش پدیده ها

د- الف وب (1 نمره)



تایید

21- ریشه اصلی غفلت از جنبه ی ابتلایی انعام و امساک با توجه به سوره ی فجر چیست؟

الف- حب مقام

ب- طغیان

ج- حب جاه

د- حب مال (1 نمره)



تایید

22- جایگاه آیه "کلا ادا دکت الارض... "در سیر هدایتی سیاق سوم سوره فجر چیست؟

الف- ریشه یابی توهم غلط انسان

ب- انذار به خاطر نگرش غلط

ج- اگاهی بخشی نسبت به روز قیامت

د- تاکید بر ابتلایی بودن انعام وامساک (1 نمره)



تایید

23- کدام آیات در فضای سخن سیاق سوم سوره فجر نشان دهنده ی عدم نگرش ابتلایی به انعام و امساک الهی است؟

الف- آیات 15 تا 26 "فاما الانسان اذا ......و لا یوثق وثاقه احد"

ب- آیات 15 و 16"فاما الانسان اذا.....ربی اهانن"

ج- آیات 17 تا 20"کلا بل لا تکرمون الیتیم... المال حبا جما"

د- آیات 21 تا 26"کلا اذا دکت الارض ...یوثق وثاقه احد" (1 نمره)



تایید

24- با توجه به فضای سخن سیاق دوم سوره شمس، منظور از «رسول الله» و «ناقه الله» چیست؟

الف) حضرت صالح – شتری که معجزه خدا بود.

ب ) همه پیامبران الهی – همه معجزات پیامبران

ج) پیامبر گرامی اسلام(ص)- قران

د) حضرت صالح – قران (1 نمره)



تایید

25- معنای تدبری «فجور و تقوی» در بستر سوره شمس ، چیست؟

الف – شکاف درونی - حفظ و نگهداری از غضب الهی

ب – خروج از اعتدال الهی نفس - حفظ اعتدال الهی نفس

ج – گناه و نافرمانی از پروردگار – اطاعت و بندگی پروردگار

د – شکاف در بندگی – خودنگهداری از آتش عذاب (1 نمره)



تایید

26- جواب قسم ها در سوره ی شمس با کدام فراز از قسم ها ی سوره ارتباط مستقیم دارد؟

الف- و الشمس و ضحاها

ب- قد افلح من زکاها

ج- ونفس وما سواها

د- وقد خاب من دساها (1 نمره)



تایید

27- کدام عبارت در بیان ارتباط میان دو سیاق سوره صحیح نیست.

الف- افراد و جوامعی که ندای رسول باطنی خویش را خاموش کرده اند لاجرم با رسول ظاهری خدا نیز در خواهند افتاد. ب- سیاق اول در مورد خسران نفس براثر دس نفس سخن میگوید اما سیاق دوم از عاقبت دس نفس هشدار میدهد.

ج- سیاق اول همکان را متوجه ضرورت تزکیه و پاکسازی نفس میکند و سیاق دوم دید را از حیطه ی دنیا به آخرت میکشاند. د- سیاق اول همگان را متوجه ضرورت تزکیه و پاکسازی نفس میکند و سیاق دوم دید را از حیطه ی فردی به اجتماعی میکشاند (1 نمره)



تایید

28- با توجه به سوره مبارکه شمس ، رستگاری عاقبت ..... و خسران و ناکامی عاقبت ..... میباشد.

الف- تزکیه نفس – دس نفس

ب- دس نفس – تزکیه نفس

ج- صلوه – فحشا

د- انفاق – نفاق (1 نمره)



تایید

29- در آیه «ان الانسان لفی خسر» منظور از«خسران انسان» چیست؟

الف- از دست دادن اموال و دارایی

ب- از دست دادن سرمایه عمر

ج- از دست دادن اعمال صالح بخاطر گناهان

د -اتلاف بیهوده وقت (1 نمره)



تایید

30- جهت هدایتی سوره عصر از کدام آیه به دست می آید؟

الف-آیه اول، چون قسم است.

ب-آیه دوم، چون جواب قسم است.

ج- ایه سوم، چون مستثنی است.

د-آیه دوم، چون جواب قسم و مستثنی منه است. (1 نمره)



تایید

31- با توجه به سوره «عصر»، کدام گزینه صحیح نیست؟

الف- در کنار ایمان و عمل صالح، دو شرط قبول توصیه به حق و صبر برای رهایی از خسران نیاز است

ب- فرهنگ سفارش کردن یکدیگر به حق و صبر و قبول آن، میزان غفلت انسان را کاهش میدهد.

ج-منظور از ایمان و عمل صالح در آیه 3 سوره عصر، تقویت باور به معاد و اطاعت از پیامبر(ص) است.

د-دو گزینه الف و ب صحیح نیست (1 نمره)



تایید

32- با توجه به سوره ماعون ، این جمله را کامل کنید : تهدید نمازگزاران در جایی که باید مکذبین دین تهدید میشدند نشان میدهد که.....

الف – مکذبین رفتاری دین، همان مصلین هستند.

ب – اینها نمازگزار حقیقی نیستند و از حقیقت نماز به کلی غافل اند.

ج- همین نمازگزار بودن است که او را به ورطه تکذیب عملی دین کشانده است.

د – گزینه ای الف و ج صحیح است. (1 نمره)



تایید

33- در سوره "ماعون"، مصلین بخاطر چه رفتاری، مورد خطاب «ویل» قرار گرفتند؟

الف- عدم ترغیب بر طعام مسکین

ب- بخاطر ترک یتیم نوازی

ج- بخاطر عدم باور به معاد

د- گزینه الف و ب صحیح است. (1 نمره)



تایید

34- با توجه به سوره مبارکه" مسد"، منظور از "دو دست ابولهب" چیست؟

الف- مال و قدرتش

ب- مال و همسرش

ج- پشتیبانان او

د-شخصیت اجتماعی اش (1 نمره)



تایید

35- در سوره مبارکه مسد آیا منظور از ابولهب و همسر ابولهب همان عموی پیامبر و همسرش است؟ چرا؟

الف. بله- چون تنها از همین دو نفر نام برده است

ب. خیر- مفهوم ابولهب ،آتش افروزی در دایره دشمنی با خداست

ج. خیر- مفهوم زن ابولهب ،حمایت و پشتیبانی از آتش افروزی است

د. گزینه ب و ج ؛ صحیح است (1 نمره)



تایید

36- جهت هدایتی سیاق اول سوره لیل با محوریت کدام آیات قابل درک است؟

الف- اجمال آیات ، آیه ان سعیکم لشتی

ب- تفصیل آیات آیات " فاما من اعطی.......ماله اذا تردی"

ج- جواب شرط ها در آیات تفصیل*"فسنیسره للیسری، فسنیسره للعسری"

د- کل آیات محوری هستند. (1 نمره)



تایید

37- با توجه به سیر هدایتی سوره لیل در مورد آیه "فسنیسره للعسری" کدام گزینه صحیح است؟

الف- آماده سازی مسیر برای حرکت به سمت عاقبتی آسان را نشان میدهد.

ب- غافل شدن انسان از مقصدی که به سمتش حرکت میکند را نشان میدهد.

ج- آسان سازی در این آیه مثل حرکت انسان در کویر برای رسیدن به باغ است.

د- هیچکدام (1 نمره)



تایید

38- با توجه به سوره لیل راه سعادت چیست؟

الف- انفاق متقیانه با اخلاص

ب- ایمان به خدا و پیامبر

ج- ایمان به پیامبر منذر

د- تزکیه و خودسازی (1 نمره)



تایید

39- جایگاه آیات 8 تا 10 سوره بلد چیست؟

الف- استشهادی برای آیه 7

ب- جمع بندی سیاق اول

ج- مقدمه برای آیات بعد است

د- نتیجه گیری از آیات بعد است (1 نمره)



تایید

40- با توجه به سوره ی مبارکه بلد منظور از عقبه چیست؟

الف- گردنه ی پر پیچ و خم

ب- آزاد کردن گردن از زیر دین

ج-سیر کردن در روز گرفتاری

د- ب و ج صحیح است (1 نمره)



تایید